Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

welke servo 90 180 of 360 graden en stapgrootte door bellejt
Vandaag om 16:52:07
Aandrijving Roco 1189 krokodil door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:49:29
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Montanbahn
Vandaag om 16:45:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:36:46
Pfarrerwinkel bahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:30:18
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Besselspoor
Vandaag om 16:28:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:27:38
Vermogen centrale door henk
Vandaag om 16:18:19
Extra functie in Zimo MS450P22 door Sven
Vandaag om 16:15:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 16:12:58
GoVolta treindienst naar Berlijn door ES44C4
Vandaag om 15:52:21
Beginneling: lichtgewicht onderbouw door Te 2/2
Vandaag om 15:41:35
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Huup
Vandaag om 15:28:26
Roco LokMaus 1: handleiding gezocht door Jint Nijman
Vandaag om 15:27:59
Minibaan Visserskaai H0 door Hans GJ
Vandaag om 15:21:51
Layne, Somewhere South. door sdz1976
Vandaag om 14:36:51
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Montanbahn
Vandaag om 13:48:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:44:28
Welke decoder is dit? door Boterberg
Vandaag om 13:30:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:59:02
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:26:28
Line-up foto's van modellen door fissy
Vandaag om 11:43:38
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 11:27:52
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:22:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jelmer
Vandaag om 11:17:18
Petitie - Rail away moet blijven! door Reinout van Rees
Vandaag om 11:14:11
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
Vandaag om 10:59:31
VERPLAATST: Beginneling: lichtgewicht onderbouw door Reinout van Rees
Vandaag om 10:44:25
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:11:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:10:06
  

Auteur Topic: Vermogen centrale  (gelezen 100 keer)

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 345
Vermogen centrale
« Gepost op: Vandaag om 16:00:34 »
Hallo allemaal,

Na lange tijd afwezig te zijn geweest, heb ik de hobby weer opgepakt.
We zijn in de zomer van 2024 verhuisd en nu komen de modelspoordozen eindelijk weer uit de kast.

Tijdens het uitpakken kwam ik ook mijn verzamelde elektronica tegen: een DR5000/YD7001 centrale, een Uhlenbrock-centrale en een DCC++ EX-centrale.
Kortom… ik heb er eigenlijk te veel, dus er mag wel wat weg.

Ik zit alleen een beetje in dubio over welke ik moet houden.

Wat ik gebruik
Van de YD7001 (die ik dagelijks heb gebruikt), gebruik ik eigenlijk alleen DCC, Loconet en de netwerkaansluiting.
Alle andere functies gebruik ik niet.
Dat kan ik in principe ook bereiken met de Uhlenbrock of de DCC++ EX + JMRI.
Loconet kan ik dan aansluiten via een USB-Loconet interface die ik ook nog heb liggen.

Mijn enige voordeel van de YD7001
De YD7001 levert 3,2A, terwijl de Uhlenbrock en DCC++ EX op 2A zitten.
Ik vraag me af hoeveel dit in de praktijk uitmaakt.

Natuurlijk kun je theoretisch redeneren dat een decoder max. ongeveer 1A trekt, waardoor je bij 2A misschien maar twee locs tegelijk kunt rijden.
Maar is dat realistisch?
Hoe snel zit je in de praktijk echt aan die limiet?
Is het bij 2A inderdaad “klaar” bij 2 locs?
Op de nieuwe baan wil ik meer dan twee treinen tegelijk laten rijden, maar geen tien. Dus ergens ertussenin.

Mijn gedachten nu
Ik zou de YD7001 kunnen verkopen en gewoon starten met een 2A-centrale.
Als ik tegen de limiet aanloop kan ik later altijd nog een booster plaatsen.

Alleen… boosters heb ik nog nooit gebruikt.
Op het eerste gezicht lijken ze me ingewikkeld (RailCom, terugmelding, compatibiliteit) en ze zijn niet goedkoop (vaak €200+).

Mijn vraag aan jullie
Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
YD7001 verkopen en het geld aan iets leuks besteden?
Of toch houden vanwege de hogere stroom?

Alle inzichten of ervaringen zijn welkom — alvast bedankt!

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: Vermogen centrale
« Reactie #1 Gepost op: Vandaag om 16:13:49 »
Weet natuurlijk niet hoeveel treinen je hebt, en hoeveel verlichting in wagens en zo. Dat bepaalt natuurlijk hoeveel je nodig hebt. Naar mijn baan kijkend zou ik toch wel voor de zwaardere gaan.
Met wat verlichting, en een paar treinen die rijden heb je die 2A denk ik snel te pakken.
En met een wat zwaardere centrale kun je de aanschaf van boosters langer uitstellen. Zeker als je de centrale toch al hebt liggen.

Zelf gebruik ik Lenz, die heeft 5A. En die heb ik al wel eens over z'n max getrokken. Vandaar dat ik de baan tegenwoordig heb opgedeeld in 2 delen van elk 5A. Een laatste deel met een eigen booster wordt op moment aan gewerkt. Dit vooral om iets minder op te moeten letten waar mijn treinen rijden zodat ik altijd een goede verdeling heb.

De wissels hebben een eigen lichtere booster.

Groet,
Roelco

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22746
Re: Vermogen centrale
« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 16:18:19 »
Die Uhlenbrock-centrale met 2A is de Daisy?

Zou ik toch de YD7001 houden. En misschien zelfs die Daisy als handregelaar erbij.
Treinen verbruiken niet snel 1A. Maar een centrale teveel tegen de limiet gebruiken is ook niet verstandig. Zowel qua vermogen als qua mogelijkheden ben je met die YD7001 klaar voor de toekomst.
Persoonlijk heb ik ooit voor de LZV100 van Lenz gekozen, omdat ik met de 5A stroom van die centrale in ieder geval geen boosters nodig gaat hebben.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.