Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan door WimC
Vandaag om 21:34:37
Vermogen centrale door Frank 123
Vandaag om 21:33:25
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door henk
Vandaag om 21:32:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Olaf
Vandaag om 21:30:15
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door wob
Vandaag om 21:24:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 21:12:41
Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezocht door wob
Vandaag om 21:10:17
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Hans1963
Vandaag om 21:05:22
BNLS Module “Wijhe” door Eric B
Vandaag om 21:05:07
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:01:36
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:51:40
GoVolta treindienst naar Berlijn door borotof
Vandaag om 20:37:46
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 20:35:26
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:33:31
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 20:10:24
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:23:51
Aandrijving Roco 1189 krokodil door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:17:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:13:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:07:29
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 19:05:37
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 18:50:32
Zwederbaan door Joz
Vandaag om 18:48:12
Line-up foto's van modellen door Deetrein
Vandaag om 18:35:33
13 december modelspoorbeurs Houten door Ben
Vandaag om 18:06:03
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Albert.H0
Vandaag om 17:20:59
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Simplex
Vandaag om 17:03:47
welke servo 90 180 of 360 graden en stapgrootte door bellejt
Vandaag om 16:52:07
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Besselspoor
Vandaag om 16:28:14
Extra functie in Zimo MS450P22 door Sven
Vandaag om 16:15:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 16:12:58
  

Auteur Topic: Vermogen centrale  (gelezen 377 keer)

erikkral

  • Online Online
  • Berichten: 347
Vermogen centrale
« Gepost op: Vandaag om 16:00:34 »
Hallo allemaal,

Na lange tijd afwezig te zijn geweest, heb ik de hobby weer opgepakt.
We zijn in de zomer van 2024 verhuisd en nu komen de modelspoordozen eindelijk weer uit de kast.

Tijdens het uitpakken kwam ik ook mijn verzamelde elektronica tegen: een DR5000/YD7001 centrale, een Uhlenbrock-centrale en een DCC++ EX-centrale.
Kortom… ik heb er eigenlijk te veel, dus er mag wel wat weg.

Ik zit alleen een beetje in dubio over welke ik moet houden.

Wat ik gebruik
Van de YD7001 (die ik dagelijks heb gebruikt), gebruik ik eigenlijk alleen DCC, Loconet en de netwerkaansluiting.
Alle andere functies gebruik ik niet.
Dat kan ik in principe ook bereiken met de Uhlenbrock of de DCC++ EX + JMRI.
Loconet kan ik dan aansluiten via een USB-Loconet interface die ik ook nog heb liggen.

Mijn enige voordeel van de YD7001
De YD7001 levert 3,2A, terwijl de Uhlenbrock en DCC++ EX op 2A zitten.
Ik vraag me af hoeveel dit in de praktijk uitmaakt.

Natuurlijk kun je theoretisch redeneren dat een decoder max. ongeveer 1A trekt, waardoor je bij 2A misschien maar twee locs tegelijk kunt rijden.
Maar is dat realistisch?
Hoe snel zit je in de praktijk echt aan die limiet?
Is het bij 2A inderdaad “klaar” bij 2 locs?
Op de nieuwe baan wil ik meer dan twee treinen tegelijk laten rijden, maar geen tien. Dus ergens ertussenin.

Mijn gedachten nu
Ik zou de YD7001 kunnen verkopen en gewoon starten met een 2A-centrale.
Als ik tegen de limiet aanloop kan ik later altijd nog een booster plaatsen.

Alleen… boosters heb ik nog nooit gebruikt.
Op het eerste gezicht lijken ze me ingewikkeld (RailCom, terugmelding, compatibiliteit) en ze zijn niet goedkoop (vaak €200+).

Mijn vraag aan jullie
Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
YD7001 verkopen en het geld aan iets leuks besteden?
Of toch houden vanwege de hogere stroom?

Alle inzichten of ervaringen zijn welkom — alvast bedankt!

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: Vermogen centrale
« Reactie #1 Gepost op: Vandaag om 16:13:49 »
Weet natuurlijk niet hoeveel treinen je hebt, en hoeveel verlichting in wagens en zo. Dat bepaalt natuurlijk hoeveel je nodig hebt. Naar mijn baan kijkend zou ik toch wel voor de zwaardere gaan.
Met wat verlichting, en een paar treinen die rijden heb je die 2A denk ik snel te pakken.
En met een wat zwaardere centrale kun je de aanschaf van boosters langer uitstellen. Zeker als je de centrale toch al hebt liggen.

Zelf gebruik ik Lenz, die heeft 5A. En die heb ik al wel eens over z'n max getrokken. Vandaar dat ik de baan tegenwoordig heb opgedeeld in 2 delen van elk 5A. Een laatste deel met een eigen booster wordt op moment aan gewerkt. Dit vooral om iets minder op te moeten letten waar mijn treinen rijden zodat ik altijd een goede verdeling heb.

De wissels hebben een eigen lichtere booster.

Groet,
Roelco

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22747
Re: Vermogen centrale
« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 16:18:19 »
Die Uhlenbrock-centrale met 2A is de Daisy?

Zou ik toch de YD7001 houden. En misschien zelfs die Daisy als handregelaar erbij.
Treinen verbruiken niet snel 1A. Maar een centrale teveel tegen de limiet gebruiken is ook niet verstandig. Zowel qua vermogen als qua mogelijkheden ben je met die YD7001 klaar voor de toekomst.
Persoonlijk heb ik ooit voor de LZV100 van Lenz gekozen, omdat ik met de 5A stroom van die centrale in ieder geval geen boosters nodig gaat hebben.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hans1963

  • Offline Offline
  • Berichten: 511
  • Spoor 0, dat wordt wel wat!
Re: Vermogen centrale
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 17:12:26 »
Er is op de DCC++ Ex centrale ook een 5A motorshield verkrijgbaar.
Als je met de 2A tegen de grenzen aan gaat lopen,  kun je het altijd nog vervangen.
Zou in ieder geval de randaccessoires apart gaan voeden.

https://www.mrw-electronics.com/ex-motorshield8874
vr. groet,  Hans

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 950
  • Steel is king!
Re: Vermogen centrale
« Reactie #4 Gepost op: Vandaag om 17:22:59 »
Vergeet dit maar.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6975
Re: Vermogen centrale
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 17:58:12 »

Zou ik toch de YD7001 houden. En misschien zelfs die Daisy als handregelaar erbij.


Ik zou dat ook doen.

En op het forum staan nog 3 stuks DR5033 boosters te koop. Je zou er eentje kunnen aanschaffen en dan heb je 2x 3A tot je beschikking.




erikkral

  • Online Online
  • Berichten: 347
Re: Vermogen centrale
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 20:58:55 »
Bedankt voor jullie antwoorden tot zover.

Hierbij mij reactie op een paar van jullie vragen
@henk, het is inderdaad de uhlenbrock daisy centrale. De regelaar houd ik sowieso, de daisy centrale heb ik dus over.
@Hans1963, bedankt ik had het gezien, hoewel ik een fan ben van DCC++EX en open source in het algemeen, wordt het 5A shield me te prijzig.
@Ben, bedankt voor de tip.

Wat me niet helemaal duidelijk wordt is waarom een booster een verbinding moet hebben (via Loconet bijvoorbeeld) met de centrale. Welke informatie wordt er uitgewisseld?

Frank 123

  • Online Online
  • Berichten: 6538
Re: Vermogen centrale
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 21:04:17 »
Alle commando’s die je centrale de baan op stuurt moeten ook via de booster verstuurd worden anders kun je de treinen die op het baandeel wat door de booster gevoed wordt niet bereiken.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

erikkral

  • Online Online
  • Berichten: 347
Re: Vermogen centrale
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 21:07:22 »
Die snap ik. Ik dacht dat een booster heel simpel gekoppeld zou worden aan het uiteinde van een dcc-spoor en dat signaal zou versterken op een geïsoleerd spoor wat verstrekt moet worden. Maar dit is dus mijn onbekendheid met boosters.

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1521
  • Vriend van vlaflip
Re: Vermogen centrale
« Reactie #9 Gepost op: Vandaag om 21:12:58 »
Soms heb je toch wel meer vermogen als je denkt.
Een overzicht van de configuratie van mijn baantje.



 ;D ;D

reinderlf

  • Traintastic!
  • Offline Offline
  • Berichten: 118
    • traintastic.org
Re: Vermogen centrale
« Reactie #10 Gepost op: Vandaag om 21:16:55 »
@erikkral

Boosters aansluiten via LocoNet-B heeft als voordeel dat de booster ook informatie terug kan geven aan de centrale, bijvoorbeeld als er kortsluiting optreed. De centrale/PC weet dan welke booster (als je er meerdere hebt) er sluiting heeft. Andere optie kan zijn dat bij sluiting alle boosters en de centrale uit gaan. Bij ze DR5033 kun je dat instellen. Misschien dat de DR5033 ook niet iets kan terugmelden over de belasting van de booster, ik ben nog op zoek naar zn booster om dat uit te vogelen :)

LocoNet-B (Booster) is LocoNet bus + kopie van DCC signaal, must have voor boosters!
LocoNet-T (Trottle) is LocoNet bus + vaste voedings spanning, handig voor o.a. handregelaars.

Een Z21 zwart heeft bijvoorbeeld wel LocoNet, maar dat is een LocoNet-T aansluiting, dus zonder kopie van het DCC signaal, je moet dan een andere manier gebruiken om het DCC signaal bij de booster te krijgen.

De DR5000/YD7001 is een veelzijdige centrale, daar kun je alle kanten mee op. Bijvoorbeeld nog een MultiMAUS aansluiten als extra regelaar.

De LocoNet interface die je hebt, is dat alleen een interface of kan die ook de spanning voor de LocoNet bus leveren?

Frank 123

  • Online Online
  • Berichten: 6538
Re: Vermogen centrale
« Reactie #11 Gepost op: Vandaag om 21:33:25 »
@Hans sprinter: ik vermoed dat baantje een under statement is  ;D
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)