Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

3d printen van ns daglichtseinen door borotof
Vandaag om 15:30:17
W.V. Kalender 2026 door Frank 123
Vandaag om 15:25:25
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Harryku
Vandaag om 15:24:29
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:46:21
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Servé
Vandaag om 14:41:46
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:16:54
website Uhlenbrock onbereikbaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:48:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 13:43:11
Samenstelling “Oriënt Express” museumtrein door Dennis1984
Vandaag om 13:00:23
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 12:50:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 12:46:53
Stroomdetectie issues. door guy1846
Vandaag om 12:46:48
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:46:48
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 12:39:00
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:32:36
Treinen willen niet meer rijden door juffrouwjannie
Vandaag om 12:28:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:17:05
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 12:08:53
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 12:06:38
Arnold 2210 onderdelen gezocht door stoombr38
Vandaag om 12:03:17
LS Models 2025 door Dennis1984
Vandaag om 11:44:43
Lagers vervangen DJH NS 3300 door TonM
Vandaag om 11:32:12
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 10:04:59
Alternatieven voor servo's door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:20:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 09:02:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:38:51
Au bord de la Cèze door defender
Vandaag om 08:25:26
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 08:12:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
07 November 2025, 23:48:53
Baan in Los Angeles door ArjanB
07 November 2025, 23:28:58
  

Auteur Topic: Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor  (gelezen 1070 keer)

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
  • Klaar voor vertrek
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor
« Gepost op: 06 November 2025, 22:11:56 »
Een bekend probleem van de oude Fleischmann-rondmotor is de slijtage van de lagers, waardoor ze gaan gieren. Een probleem waar een druppel olie niet meer tegen helpt na een jaar of zestig. Door het Wohnzimmer AW is dit verschijnsel onderzocht en een daar getoond filmpje lijkt te demonstreren dat het lager zo ruim is geworden dat de as teveel kan bewegen, dwars op de draairichting.

Een radicale oplossing is een andere motor, maar van historisch materieel wil het AW zoveel mogelijk originele onderdelen behouden. Dat doel wordt het dichtst benaderd als alleen het lager vervangen wordt.

In de tropen gebruiken ze daarvoor koperen busjes die je schijnbaar in een viswinkel - pardon: een hengelsportzaak kunt kopen. De afdeling Inkoop heeft die in Nederland niet kunnen vinden, maar wel stalen busjes:



De machine die hier in beeld ligt, redt het waarschijnlijk nog wel met wat olie. Maar er liggen twee maten busjes klaar voor experimenten. Natuurlijk zijn er door de Versuchsanstalt nog praktische problemen op te lossen, zoals de passing en een manier om ze vast te zetten.

Het lijkt erop dat motorlagers meestal van messing zijn. En het gerucht gaat dat messing een beetje poreus zou zijn, waardoor smeermiddelen langer blijven zitten - of zoiets.

Daarom eerst de vraag: kun je stalen busjes gebruiken als motorlager?
« Laatst bewerkt op: 06 November 2025, 22:37:03 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26915
    • Pagina van klaas
Re: Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor
« Reactie #1 Gepost op: 06 November 2025, 22:45:30 »
Je kunt stalen busjes wel als lager gebruiken, maar die zullen sneller slijten. En dat komt doordat de as ook van staal is. De as en de bus hebben daardoor een zelfde oppervlakteruwheid, waardoor ze elkaar opvreten.
Dus toch maar weer messing nemen, of brons. De oppervlaktestructuur is anders dan van staal zodat ze beter over elkaar glijden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
  • Klaar voor vertrek
Re: Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor
« Reactie #2 Gepost op: 06 November 2025, 23:03:05 »
Bedankt voor de toelichting, Klaas. De motoren hoeven niet nog eens veertig jaar mee te gaan, dus het is misschien een experiment waard.

Dat gerucht van poreus messing gaat waarschijnlijk over sinterbrons, dat expres een beetje poreus is, met het doel smeermiddelen te absorberen en vast te houden.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1663
Re: Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor
« Reactie #3 Gepost op: 07 November 2025, 00:07:24 »
Misschien kun je er ook een kogellager inzetten?
Wordt vaak bij Märklin locomotieven gedaan.

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Gerrit H

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor
« Reactie #4 Gepost op: 07 November 2025, 07:20:02 »
Je kan ook overwegen om fosforbrons te gebruiken. Heeft een hoge slijtvastheid en goede glij-eigenschappen. Een staf van 4 mm en 1 m lang kost rond de €10,00, dus genoeg om tientallen locs aan te passen.
Staal zeker niet doen. 

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
  • Klaar voor vertrek
Re: Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor
« Reactie #5 Gepost op: 07 November 2025, 19:24:57 »
Modeltrein-motoren met kogellagers ken ik alleen van oude Rivarossi-modellen. Is dat bij motoren van Märklin ook weleens aan de hand? En zijn die kogellagers los leverbaar? (Zal niet goedkoop zijn, vermoed ik.)

Ik zal ook eens kijken naar buis van fosforbrons.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf


Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7717
Re: Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor
« Reactie #7 Gepost op: 07 November 2025, 21:15:08 »
En messing busjes hebben ze waarschijnlijk ook wel
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
Re: Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 01:36:31 »
Kogellagertjes kosten geen drol. Is bij marklin vrij eenvoudig, zal bij die fleischman motoren niet anders zijn.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6124
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor
« Reactie #9 Gepost op: Vandaag om 12:44:02 »
Je kan de stalen bus ook vast zetten op het anker.

Dan zal deze in je uitgeboorde messing bus gaan draaien.
Ik weet alleen niet of je messing lager groot genoeg is om de stalen bus op te vangen?

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
  • Klaar voor vertrek
Re: Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor
« Reactie #10 Gepost op: Vandaag om 13:30:34 »
Het idee is origineel, daar had ik nog niet aan gedacht. Je maakt de as iets dikker zodat de speling wordt opgeheven. Maar dan moet ik het messing lager bijna twee keer zo ruim uitboren. Daarvoor is, denk ik, niet genoeg lager aanwezig. En als ik dat doe, ben ik bang dat de binnenwand van het messing lager niet zo mooi vlak wordt.

De as is 2,1mm dik. Ik moet nog verder zoeken, maar ben nog geen kogellagers met die binnendiameter tegengekomen.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
Re: Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor
« Reactie #11 Gepost op: Vandaag om 13:55:34 »
Als je die as in een boorkop kunt spannen heb je die 0,1 mm er zo af.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
  • Klaar voor vertrek
Re: Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor
« Reactie #12 Gepost op: Vandaag om 14:02:39 »
Dat zou kunnen, maar ook dat mooie gladde stalen asje wil ik met mijn hobbygereedschap niet verklooien. Ik geef de voorkeur aan een kant-en-klare oplossing zoals de stalen busjes die ik al heb, of een passend kogellager.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1293
Re: Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor
« Reactie #13 Gepost op: Vandaag om 14:16:54 »
Modeltrein-motoren met kogellagers ken ik alleen van oude Rivarossi-modellen. Is dat bij motoren van Märklin ook weleens aan de hand? En zijn die kogellagers los leverbaar? (Zal niet goedkoop zijn, vermoed ik.)

Ik zal ook eens kijken naar buis van fosforbrons.

HAG modellen met motoren type 88 zijn allemaal standaard met kogellagers voorzien.
Met 16 HAG Loks nooit omkijken na.

Al mijn Marklin Loks heb ik omgebouwd met kogellagers. Komen uit de RC wereld.
Binnen diameter 1,5 mm buiten diameter 4 mm.
Teflon lager uit motorhuis drukken en kogellager er in.
Motorschild uitboren met centerboor 1,6 > 4 mm.

Kogellagers hebben meerdere voordelen.

1- rij je veel niet smeren blijft goed lopen.

2- rij je weinig olie verhard niet dus niet smeren

3- Koolborstels blijven droog.

3 vindt ik de belangrijkste voordeel!

Mvg, Johan