Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Michiel 80
Vandaag om 21:34:34
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 21:32:56
Hulp gezocht omgeving Drachten door 1200blauw
Vandaag om 21:31:41
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen door Mcn1986
Vandaag om 21:11:57
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 21:01:05
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 20:52:52
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Jeroen Water
Vandaag om 20:51:24
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:46:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 20:40:23
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 19:58:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:51:55
Vollmer ringloods deuren door Freddy
Vandaag om 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
Vandaag om 19:49:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:44:15
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:30:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RobbertJan
Vandaag om 19:30:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 19:25:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:10:14
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 18:50:26
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 18:42:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Silvolde
Vandaag om 17:25:10
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
Vandaag om 16:50:22
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 16:32:24
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:23:41
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:47:11
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 13:32:11
  

Auteur Topic: Wat zien ik? Een tram in Grunning?  (gelezen 18246 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Wat zien ik? Een tram in Grunning?
« Reactie #45 Gepost op: 25 February 2009, 08:21:18 »
Het gaat in dit draadje over trams, specifiek in Groningen. Niet over bussen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22630
Re: Wat zien ik? Een tram in Grunning?
« Reactie #46 Gepost op: 25 February 2009, 10:23:46 »
Waar, maar Jos geeft goed aan waar het in Utrecht bij de dubbelgelede bussen aan schort: capaciteit en comfort. Onderschat dat laatste niet. In een volle tram is het beter staan dan in een schuddende bus. Vrijwel iedereen die in de spits van die bussen gebruik moet maken, is dat binnen een paar weken spuugzat.
Vandaar dat er in Utrecht inmiddels voor vervanging door een tram is gekozen. Heel verstandig dat Groningen niet de omweg van dubbelgelede bussen, al of niet trolly, kiest.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

GertjanSierd

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: Wat zien ik? Een tram in Grunning?
« Reactie #47 Gepost op: 25 February 2009, 13:34:22 »
Op zich is een tram heel leuk natuurlijk. Er zijn diverse voordelen die hiervoor al genoemd zijn. Een paar nadelen zijn volgens mij nog niet genoemd.

Bijvoorbeeld dat de (binnen)stad een paar jaar overhoop ligt. Hierdoor extra congestieproblemen en omzetverlies voor de winkeliers.

Daarnaast bedragen de begrote kosten tussen de 400 tot 500 miljoen. De ervaring leert dat men bij dit soort projecten vaak niet met de begroting uitkomt. (zie metro a'dam) Omdat, zoals ik begrepen heb, de stad een groot deel van de risico's voor haar rekening zal nemen vrees ik als stadsbewoner wat de uiteindelijke uitkomst zal zijn.

Tot slot vraag ik mij af wat er met de vele buslijnen op die nu al drukke trajecten gaat gebeuren. Worden die dan opgeheven? Is dat geen kapitaal (vernietiging) die meegerekend moet worden?

mvg gertjan

Gert Arkema

  • Online Online
  • Berichten: 4242
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Wat zien ik? Een tram in Grunning?
« Reactie #48 Gepost op: 25 February 2009, 14:44:12 »
GertJan,
De binnenstad zal inderdaad een paar jaar overhoop liggen, maar een de problemen van een soort en een schaal als bij de Noordzuidlijn A'dam zal niet zo gauw gebeuren; Dat geval is het best te vergelijken met een openhart-operatie waarbij de patient vrolijk blijft doorwandelen.
Het kapitaal van een buslijn zit'm vooral in de bussen, de chauffeurs en de haltepalen, bussen kunnen verkocht en chauffeurs omgeschoold, blijft de lage investering van de haltepalen over. Valt in het niet bij zo'n investering  ;D

Enne, ik ben een geboren Groninger, maar wat is 'Grunning' in vredesnaam?
'Groningen' ken ik, 'Stad' ken ik en 'Grunn'  ' (let op het accentje, 't is een afkorting) als benamingen van de Noordelijke metropool, maar 'Grunning' lijkt meer een uitspraak van een randstedeling met p**p aan z'n schoenen.  ;)
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22630
Re: Wat zien ik? Een tram in Grunning?
« Reactie #49 Gepost op: 25 February 2009, 14:52:08 »
Dat verhaal klopt maar half. In een echte stad komen bussen met alleen haltepaaltjes niet ver. Staan ze voornamelijk stil. Zeker in de spits komen bussen alleen maar verder op echte, aparte busbanen en daarvoor moet een stad op de schop. Als er al goede busbanen zijn, dan hoeft een stad toch niet jaren overhoop te liggen voor de aanleg van wat rails.

Ik ken Groningen als een echte stad.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8905
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Wat zien ik? Een tram in Grunning?
« Reactie #50 Gepost op: 25 February 2009, 16:35:35 »
Jammer, die laatste opmerking. Nou kan ik Rob niet uit de tent lokken met "Rest de vraag: is Groningen een echte stad?"
 ;D

Wel nog ff een opmerking tav de busbaan: In Utrecht mogen ze dr dan zo rails in frezen, dat kan niet in elke busbaan. Die van Utrecht schijnt te zijn voorbereid op traminfra. 't Zou mij trouwens niet verbazen dat wanneer puntje bij paaltje komt of punt of paal ontbreekt, dan wel niet past. Maar goed, da's een ander verhaal.
Overigens hoort een stad constant overhoop te liggen. Toch een kenmerk van een stad, lijkt me.

Nog een opmerking tav de eerder ter tafel gekomen inductie-voeding van de tram in Groningen: dat schijnt in aanleg meer te kosten dan bovenleidingaanleg en kan, volgens de promotors van inductie terugverdient worden met de besparingen op onderhoud.
Of dat werkelijk zo zal zijn kan alleen de tijd ons leren. Persoonlijk heb ik mijn bedenkingen bij dat soort verhalen uit die hoek van ontwikkelaars.

Groet,

Huibert
« Laatst bewerkt op: 25 February 2009, 16:37:29 door DE_II »

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Wat zien ik? Een tram in Grunning?
« Reactie #51 Gepost op: 25 February 2009, 19:33:00 »
Inductie? Voor een tram? Is dat niet ontzettend verkwistend? Oftewel, heb je daar niet veel meer stroom voor nodig om hetzelfde mechanische vermogen te bereiken?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8905
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Wat zien ik? Een tram in Grunning?
« Reactie #52 Gepost op: 25 February 2009, 20:40:30 »
Kennelijk niet: zie het Parool bv.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22630
Re: Wat zien ik? Een tram in Grunning?
« Reactie #53 Gepost op: 25 February 2009, 20:58:17 »
Staat ook een artikel in RM 262 over. Schijnt in theorie zelfs zuiniger te zijn.
Alleen, hebben we in Nederland nou zo langzamerhand niet genoeg leergeld betaald met experimentele techniek?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2093
Re: Wat zien ik? Een tram in Grunning?
« Reactie #54 Gepost op: 25 February 2009, 23:35:00 »
Vrije busbanen in de binnenstad hebben we niet zoveel in Groningen, is ook niet nodig want de hele binnenstad is autoluw. De aanleg van een tram zal dus niet zo extreem veel hinder veroorzaken, hooguit voor bussen en toeleveranciers, en je moet natuurlijk niet alle straten tegelijk openbreken ;-)

willem7853

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: Wat zien ik? Een tram in Grunning?
« Reactie #55 Gepost op: 25 February 2009, 23:58:18 »
inductie ???
is lekker als je met je werkschoenen met stalen binnen zool het spoor oversteekt heb je lekker snel warme voeten ( wervelstromen gelijk als inductiekoken)
thuis ben ik de enige die (model)spoort

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Wat zien ik? Een tram in Grunning?
« Reactie #56 Gepost op: 26 February 2009, 08:17:10 »
Tenzij je een tram bent, zou dat niets uit moeten maken, omdat het magnetische veld alleen daar wordt opgewekt waar een tram rijdt.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Moddemeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: Wat zien ik? Een tram in Grunning?
« Reactie #57 Gepost op: 26 February 2009, 23:49:47 »
Bovenleidingloze elektrische trams zijn vrijwel zo oud als de tram zelf.

In Berlin heeft men de "Unter den Linden". Deze straat werd nogal veel gebruikt om de militaire grootmacht te demonstreren. Daarom mocht rond de eeuwwisseling (1900) daar geen ontsierende bovenleiding hangen.

Om dit probleem op te lossen gebruikte men rails met daaronder een soort rioolbuis. In die rioolbuis lag de stroomgeleider. Via de geul van de rail werd een stroomafnameslof door de rioolbuis over de stroomgeleider gesleept.

Het voornaamste probleem was vervuiling van de goot. Verder was het een relatief kostbaar systeem. Eerst is een noodbovenleiding gebouwd die semi permanent werd. Later is een tunnel gebouwd om de tram met bovenleiding te laten passeren.

http://www.berliner-verkehrsseiten.de/strab/Strecken/Lindentunnel/lindentunnel.html