Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door puntenglijder
Vandaag om 22:15:25
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Wat zien ik? Een tram in Grunning?  (gelezen 17901 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Wat zien ik? Een tram in Grunning?
« Reactie #45 Gepost op: 25 February 2009, 08:21:18 »
Het gaat in dit draadje over trams, specifiek in Groningen. Niet over bussen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22503
Re: Wat zien ik? Een tram in Grunning?
« Reactie #46 Gepost op: 25 February 2009, 10:23:46 »
Waar, maar Jos geeft goed aan waar het in Utrecht bij de dubbelgelede bussen aan schort: capaciteit en comfort. Onderschat dat laatste niet. In een volle tram is het beter staan dan in een schuddende bus. Vrijwel iedereen die in de spits van die bussen gebruik moet maken, is dat binnen een paar weken spuugzat.
Vandaar dat er in Utrecht inmiddels voor vervanging door een tram is gekozen. Heel verstandig dat Groningen niet de omweg van dubbelgelede bussen, al of niet trolly, kiest.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

GertjanSierd

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: Wat zien ik? Een tram in Grunning?
« Reactie #47 Gepost op: 25 February 2009, 13:34:22 »
Op zich is een tram heel leuk natuurlijk. Er zijn diverse voordelen die hiervoor al genoemd zijn. Een paar nadelen zijn volgens mij nog niet genoemd.

Bijvoorbeeld dat de (binnen)stad een paar jaar overhoop ligt. Hierdoor extra congestieproblemen en omzetverlies voor de winkeliers.

Daarnaast bedragen de begrote kosten tussen de 400 tot 500 miljoen. De ervaring leert dat men bij dit soort projecten vaak niet met de begroting uitkomt. (zie metro a'dam) Omdat, zoals ik begrepen heb, de stad een groot deel van de risico's voor haar rekening zal nemen vrees ik als stadsbewoner wat de uiteindelijke uitkomst zal zijn.

Tot slot vraag ik mij af wat er met de vele buslijnen op die nu al drukke trajecten gaat gebeuren. Worden die dan opgeheven? Is dat geen kapitaal (vernietiging) die meegerekend moet worden?

mvg gertjan

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Wat zien ik? Een tram in Grunning?
« Reactie #48 Gepost op: 25 February 2009, 14:44:12 »
GertJan,
De binnenstad zal inderdaad een paar jaar overhoop liggen, maar een de problemen van een soort en een schaal als bij de Noordzuidlijn A'dam zal niet zo gauw gebeuren; Dat geval is het best te vergelijken met een openhart-operatie waarbij de patient vrolijk blijft doorwandelen.
Het kapitaal van een buslijn zit'm vooral in de bussen, de chauffeurs en de haltepalen, bussen kunnen verkocht en chauffeurs omgeschoold, blijft de lage investering van de haltepalen over. Valt in het niet bij zo'n investering  ;D

Enne, ik ben een geboren Groninger, maar wat is 'Grunning' in vredesnaam?
'Groningen' ken ik, 'Stad' ken ik en 'Grunn'  ' (let op het accentje, 't is een afkorting) als benamingen van de Noordelijke metropool, maar 'Grunning' lijkt meer een uitspraak van een randstedeling met p**p aan z'n schoenen.  ;)
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22503
Re: Wat zien ik? Een tram in Grunning?
« Reactie #49 Gepost op: 25 February 2009, 14:52:08 »
Dat verhaal klopt maar half. In een echte stad komen bussen met alleen haltepaaltjes niet ver. Staan ze voornamelijk stil. Zeker in de spits komen bussen alleen maar verder op echte, aparte busbanen en daarvoor moet een stad op de schop. Als er al goede busbanen zijn, dan hoeft een stad toch niet jaren overhoop te liggen voor de aanleg van wat rails.

Ik ken Groningen als een echte stad.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8505
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Wat zien ik? Een tram in Grunning?
« Reactie #50 Gepost op: 25 February 2009, 16:35:35 »
Jammer, die laatste opmerking. Nou kan ik Rob niet uit de tent lokken met "Rest de vraag: is Groningen een echte stad?"
 ;D

Wel nog ff een opmerking tav de busbaan: In Utrecht mogen ze dr dan zo rails in frezen, dat kan niet in elke busbaan. Die van Utrecht schijnt te zijn voorbereid op traminfra. 't Zou mij trouwens niet verbazen dat wanneer puntje bij paaltje komt of punt of paal ontbreekt, dan wel niet past. Maar goed, da's een ander verhaal.
Overigens hoort een stad constant overhoop te liggen. Toch een kenmerk van een stad, lijkt me.

Nog een opmerking tav de eerder ter tafel gekomen inductie-voeding van de tram in Groningen: dat schijnt in aanleg meer te kosten dan bovenleidingaanleg en kan, volgens de promotors van inductie terugverdient worden met de besparingen op onderhoud.
Of dat werkelijk zo zal zijn kan alleen de tijd ons leren. Persoonlijk heb ik mijn bedenkingen bij dat soort verhalen uit die hoek van ontwikkelaars.

Groet,

Huibert
« Laatst bewerkt op: 25 February 2009, 16:37:29 door DE_II »

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Wat zien ik? Een tram in Grunning?
« Reactie #51 Gepost op: 25 February 2009, 19:33:00 »
Inductie? Voor een tram? Is dat niet ontzettend verkwistend? Oftewel, heb je daar niet veel meer stroom voor nodig om hetzelfde mechanische vermogen te bereiken?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8505
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Wat zien ik? Een tram in Grunning?
« Reactie #52 Gepost op: 25 February 2009, 20:40:30 »
Kennelijk niet: zie het Parool bv.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22503
Re: Wat zien ik? Een tram in Grunning?
« Reactie #53 Gepost op: 25 February 2009, 20:58:17 »
Staat ook een artikel in RM 262 over. Schijnt in theorie zelfs zuiniger te zijn.
Alleen, hebben we in Nederland nou zo langzamerhand niet genoeg leergeld betaald met experimentele techniek?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: Wat zien ik? Een tram in Grunning?
« Reactie #54 Gepost op: 25 February 2009, 23:35:00 »
Vrije busbanen in de binnenstad hebben we niet zoveel in Groningen, is ook niet nodig want de hele binnenstad is autoluw. De aanleg van een tram zal dus niet zo extreem veel hinder veroorzaken, hooguit voor bussen en toeleveranciers, en je moet natuurlijk niet alle straten tegelijk openbreken ;-)

willem7853

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: Wat zien ik? Een tram in Grunning?
« Reactie #55 Gepost op: 25 February 2009, 23:58:18 »
inductie ???
is lekker als je met je werkschoenen met stalen binnen zool het spoor oversteekt heb je lekker snel warme voeten ( wervelstromen gelijk als inductiekoken)
thuis ben ik de enige die (model)spoort

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Wat zien ik? Een tram in Grunning?
« Reactie #56 Gepost op: 26 February 2009, 08:17:10 »
Tenzij je een tram bent, zou dat niets uit moeten maken, omdat het magnetische veld alleen daar wordt opgewekt waar een tram rijdt.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Moddemeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: Wat zien ik? Een tram in Grunning?
« Reactie #57 Gepost op: 26 February 2009, 23:49:47 »
Bovenleidingloze elektrische trams zijn vrijwel zo oud als de tram zelf.

In Berlin heeft men de "Unter den Linden". Deze straat werd nogal veel gebruikt om de militaire grootmacht te demonstreren. Daarom mocht rond de eeuwwisseling (1900) daar geen ontsierende bovenleiding hangen.

Om dit probleem op te lossen gebruikte men rails met daaronder een soort rioolbuis. In die rioolbuis lag de stroomgeleider. Via de geul van de rail werd een stroomafnameslof door de rioolbuis over de stroomgeleider gesleept.

Het voornaamste probleem was vervuiling van de goot. Verder was het een relatief kostbaar systeem. Eerst is een noodbovenleiding gebouwd die semi permanent werd. Later is een tunnel gebouwd om de tram met bovenleiding te laten passeren.

http://www.berliner-verkehrsseiten.de/strab/Strecken/Lindentunnel/lindentunnel.html