Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Dat overkomt mij niet. door Harryku
Vandaag om 18:25:36
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Raadplaatje door henk
Vandaag om 17:51:55
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Jan Bennink
Vandaag om 17:23:26
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32

Auteur Topic: Wat zien ik? Een tram in Grunning?  (gelezen 17876 keer)

Luit

• Offline Offline
Re: Wat zien ik? Een tram in Grunning?
« Reactie #30 Gepost op: 24 February 2009, 10:34:09 »
Die tram in Groningen is helemaal niet zo verkeerd ,je moet het alleen groot zien . Kijk eens naar de regio Karlsruhe  (voor een treinliefhebber leuk rij je in de tram en kom je de ICE of TGV tegen) :) daar rijden de trams uit de regio over het DB net naar de stad en verworden dan tot klingeltram.
Het NL probleem zit hem in de aansturing van het OV daar is een leidend en de rest rijdt op de tram dienstregeling.  ???

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #31 Gepost op: 24 February 2009, 10:41:13 »
Kijk maar eens naar Utrecht, en het duitse Aachen.
Daar rijden ze met succes rond.

En ja, je kan er een trolly op maken.
Dit zal voor het rijden met zo een ding gemakkelijkker zijn als met de gewone of de gelede trollybussen wat Arnhem heeft.
Dit komt omdat de wielen van de achterste wagen in een bocht precies in het zelfde spoor rijden als de achter as van de voorste wagen.

Jos.
« Laatst bewerkt op: 24 February 2009, 11:57:21 door Peter Korsten. Reden: lege regels verwijderd »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

fridzie

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 24 February 2009, 10:43:54 »
Je kunt alles zeggen op een forum als dit, maar het word toch door de hoge heren beslist. en die zijn al om.

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
« Reactie #33 Gepost op: 24 February 2009, 10:53:13 »
Dat is helemaal waar Fridzie.

Jos.
« Laatst bewerkt op: 24 February 2009, 11:57:33 door Peter Korsten. Reden: lege regels verwijderd »

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 24 February 2009, 13:05:43 »
Daar kan ook een trolley op.

Michiel, vertel mij eens de nadelen van de Arnhemse trolley?

Groet,

Huibert
Met alle plezier:

Duur in aanleg( de preciese aanleg kosten kan ik niet met zekerheid zeggen, maar er word eigenlijk altijd gesproken over bedragen met zes nullen per kilometer, al hoop ik toch echt dat het iets minder is ::)) en onderhoud.

Storings gevoel; ontsporingen( de ene keer beugel je de bus en kan hij weer verder de andere keer zitten de poten muur vast en sta je op een bovenleidingswagen te wagen, gebeurt dat op een lullige plek dan staat alles vast) overal en nergens, poten die uit zichzelf naar beneden komen, aggregaten die niet of nauwelijks werken. De ontsporingen kunnen vele oorzaken hebben en die worden niet altijd gevonden.

Niet flexibel, zonder bovenleiding kan je op een aantal eindpunten niet eens komen omdat de aggregaten de hellingen niet aan kunnen en met de oudere trolley's kom je op aggregaat niet harder als 25km/u, de geledewagens 45km/u( wat nog acceptabel is).

Niet in staat snel in te spelen op veranderende woon situaties in steden, voorbeeldje. De wijk schuytgraaf in Arnhem word al een aantal jaren bedient door dieselllijnen. De aanleg de kilometers trolley bovenleiding door de wijk duurt lang omdat de kosten heel hoog zijn en er daardoor pas laat een besluit tot aanleg word genomen.

Een trolleybus is leuk voor toeristen, maar als er voor het station in 2 richtingen weer eens honderden meter file staat aan bussen dan hoef ik geen trolley meer. Als het hier weer eens een zooitje is en de boel vast staat op de busbanen komt dat 90% van de tijd door een trolley.

En zoals ik al zei, bij een aanrijding simpel een paar straten omrijden is in een groot deel van de stad zonder bovenleding bijna niet tot helemaal niet te doen afhankelijk van de wagen die je bij je hebt.

Er word vaak geroepen dat trolley's schoner zijn, daarvoor heb ik het bewijs nog niet gezien. Je verplaatst de rotzooi alleen naar een andere stad. Nu schijnt hier alles sinds vorig jaar op groene stroom te rijden, maar dat komt door de zelfde kabels als de grijze stroom dus ook daar valt niet te bewijzen dat het echt groene stroom is.

Ik heb dus niks tegen electrische bussen, maar wel tegen bussen die aan een infrastructuur vast zitten.

Groetjes Michiel
« Laatst bewerkt op: 24 February 2009, 13:15:04 door neudalhausenstadbahn »
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #35 Gepost op: 24 February 2009, 13:36:34 »
Duur in aanleg. Een vrije busbaan, voor diesels dus, laat zich ook in zestallige cijfers schrijven. Voor de busbaan van Wageningen centrum naar de  Borg wordt maar liefst 8,2 miljoen (2005) uitgetrokken, bv.
Flexibiliteit. Mss een sterkere diesel een optie in de trolley?
Late aanleg. Volgens mij een kwestie van politieke knopen doorhakken. Hetzelfde geldt voor de dieselbusverbindingen naar Leidsche Rijn: Eer er goede verbindingen zijn, zit iedereen al in de auto.
Schoner. Je verplaatst de uitstoot idd. Of beter, je spreidt de uitstoot beter, waardoor je ruimte overhoudt om, bv, te bouwen. (fijnstof).

Gr/H

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 24 February 2009, 13:56:24 »
Wel of geen vrije baan speelt hier niet, dat is een keuze bij welke vorm van bussen dan ook, het gaat om de bijkomende kosten, voedingspunten, palen, bovenleiding, wissels, wisselseinen enz, enz. dat soort kosten die je niet hebt met een bus zonder bovenleiding, dat zijn dus wel degenlijk extra kosten.

Late aanleg; dat hangt natuurlijk van de kosten en de politiek af, maar zonder vrije baan kan een normale buslijn heel snel gaan rijden, daarom rijden er ook al sinds 2004 andere buslijnen. En daarbij geld dus wat ik hierboven al zeg er zitten aan de aanleg van een trolleylijn een hoop extra kosten waardoor het nemen van een besluit tot aanleg ook langer opzich laat wachten als bij een normale buslijn ten slotte kan je dan volstaan met de nodige vierkante meters stoeptegels en een x aantal halte palen.

Wat uitstoot betreft, ik zit er niet op te wachten als een centrale zoals bijvoorbeeld in Nijmegen harder moet draaien en meer zooi de lucht in gooit omdat men in Arnhem zo nodig de bussen moet voeden met stroom die elders geproduceerd word. Dan zitten de mensen in Nijmegen in de rotzooi van Arnhem, dat is nu niet echt de oplossing lijkt me.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

IC 2000

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 24 February 2009, 14:56:05 »
Je kunt alles zeggen op een forum als dit, maar het word toch door de hoge heren beslist. en die zijn al om.
En die hoge heren snappen er vaak geen r*** van.

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 24 February 2009, 17:57:27 »
Politiek is nou eenmaal een ingewikkeld spel, met vele belangen...

Moddemeijer

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 24 February 2009, 18:52:16 »
De tram in Groningen is zo goed als een feit. Na de trace studie is gekozen voor het trace Hoofdstation-Oosterstraat-Grote Markt-Noorderstation- Paddepoel- Zernike. Wat kleine details moeten opgelost worden zoals dubbel- of verstrengeld spoor in de Oosterstraat en hoe houden we de middenstand in de Oosterstraat tevreden. Na het afblazen van de spoorlijn Amsterdam-Groningen is er geld beschikbaar en is alles in een stroomversnelling gekomen.

De discussie gaat nu over het tempo waarin de 2e lijn aangelegd moet worden. Dit wordt iets als Hoofdstation-Kardinge. Een 3e lijn ligt voorlopig met een gehele woonwijk ten oosten van de stad op de tekentafel. Met de kredietcrisis is de wijk en dus ook de tramlijn niet levensvatbaar.

Verder wil men de noordelijke nevenlijnen ombouwen tot tramlijnen met het eindpunt in de binnenstad. Vandaag staat op het nieuws dat Delfzijl een tram wil.

Jaap Post

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 24 February 2009, 19:06:14 »
Hoi.

Het plan is om de  tram zonder bovenleidingen etc uit tevoeren.
dus niks geen palen en draden. stroom wordt van de rails afgenomen. zelfde "idee" als de braun tanbenborstel lader.

MVG Jaap
( Museumbaan in Schaal HO / gelijkstroom en Koploper )

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #41 Gepost op: 24 February 2009, 19:54:11 »
Trolley jij liever als ik, kom je ze morgen op halen hier in Arnhem?, nee trolley moet je echt nie willen, dat is het enige nadeel van in Arnhem wonen zeg ik wel eens.

Jij als Ernummer *TEGEN* de trolley's? Hoe durf je! ;D
Maar serieus, ik vind het juist een van de meest geweldige dingen aan Arnhem (en helemaal in Oosterbeek!) Geen vieze stinkende dieselbussen maar netjes redelijk stil, als je er naast fietst word je niet meer vergast.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
« Reactie #42 Gepost op: 24 February 2009, 23:11:04 »
De nieuwere bussen van tegenwoordig hebben ook al een bijna geen uitstoot.
Dat merk ik wel in Maastricht.
De Veolia bussen ruik je nauwelijks, en er komt bijna niks van zwarte rook uit de uitlaat.

Jos.
« Laatst bewerkt op: 25 February 2009, 08:22:20 door Peter Korsten. Reden: lege regels verwijderd »

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

henk

• Online Online
« Reactie #43 Gepost op: 24 February 2009, 23:14:10 »
Kijk maar eens naar Utrecht, en het duitse Aachen.
Daar rijden ze met succes rond.

Daar denken de voornaamste gebruikers anders over. Veevervoer is de meest gebruikelijke aanduiding.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
« Reactie #44 Gepost op: 25 February 2009, 05:49:49 »
Dat komt omdat het ding nog steeds te klein is voor de drukkere lijnen.
En daar kun je niet zo heel veel aan doen.
En qua comfort is ie gewoon hetzelfde als de gemiddelde stadsbus.
Alleen is het aantal stoelen vrij beperkt.
Maar dat is ook vrij normaal in de modernere stadsbussen van 12 en 18 meter.

Hoewel je nu ook ziet dat de stoelen in streekbussen de zelfde vormen gaat aannemen als stadsbussen.

Jos.
« Laatst bewerkt op: 25 February 2009, 08:21:52 door Peter Korsten. Reden: lege regels verwijderd »

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)