Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een nieuw baantje op Micromodules door MOVisser
Vandaag om 00:08:33
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
15 October 2025, 23:59:46
Da's Daz 2 door Ruben90
15 October 2025, 23:31:02
Stofvrij houden van mijn treinbaan door Fransx
15 October 2025, 23:29:59
Op Zuid (NL H0) door Ruben90
15 October 2025, 23:26:26
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
15 October 2025, 23:09:55
verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
15 October 2025, 22:59:14
Deutsche Humoooor, mit Modellzuuuug.. door Huup
15 October 2025, 22:50:49
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
15 October 2025, 22:23:15
West-Brabantse modelspoordagen door HenkN
15 October 2025, 21:58:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 October 2025, 21:45:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
15 October 2025, 20:45:45
Toon hier je (model)TRAM foto's. door jjg koopmans
15 October 2025, 20:41:31
Liliput verpakking en motor door hervé
15 October 2025, 20:33:24
PB Models, ICR-rijtuigen door zweistein
15 October 2025, 20:31:18
NS-1000 in spoor-1 door Edsko Hekman
15 October 2025, 20:26:53
Kleur van het dak,van een geelbander. door Noud
15 October 2025, 20:23:54
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
15 October 2025, 20:14:02
C12c rijtuig door martijnhaman
15 October 2025, 19:39:57
Project seaside Germany door Ronald Halma
15 October 2025, 19:32:01
werking 0ude Lenz silver decoder 10331 door maartenvdb
15 October 2025, 19:29:23
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door Eric B
15 October 2025, 18:50:25
De Projecten van RetroJack door RetroJack
15 October 2025, 18:44:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
15 October 2025, 17:03:15
Een leuke vrachtwagen door Modellbahnwagen
15 October 2025, 16:48:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
15 October 2025, 16:29:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
15 October 2025, 16:27:24
Roco wagon openen door Stieven76
15 October 2025, 16:18:15
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door 008200
15 October 2025, 16:13:47
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door ex-DR V100
15 October 2025, 14:30:43
  

Auteur Topic: Van 2D afbeelding naar 3D model  (gelezen 2321 keer)

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 884
  • Steel is king!
Re: Van 2D afbeelding naar 3D model
« Reactie #15 Gepost op: 14 October 2025, 13:07:02 »
...
Klik voor het downloaden van de handleiding op de tekening hierboven of klik op deze link:
https://drive.google.com/file/d/19sPSecYb5ZyiItBYQOUw37nRxKhTf41B/view?usp=sharing

Ik heb je een berichtje gestuurd (via Google Drive).
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Bert55

  • Offline Offline
  • Berichten: 955
Re: Van 2D afbeelding naar 3D model
« Reactie #16 Gepost op: 14 October 2025, 15:17:25 »
Bedankt voor het toegang verlenen Hans, ga er binnenkort mee aan de slag.
Zelf zie ik AI als toevoeging, voor Arduino sketches gebruik ik het ook regelmatig.
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Witmoosdorf afgebroken, Witmoos 2 wordt opgestart na de verhuizing

Bert55

  • Offline Offline
  • Berichten: 955
Re: Van 2D afbeelding naar 3D model
« Reactie #17 Gepost op: 14 October 2025, 19:43:57 »
Even een foto gemaakt van een MF35 model, die heb ik ook in 1:1




Er zitten best wel fouten in maar ben flink onder de indruk van wat er van 1 foto van een zijkant gemaakt kan worden
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Witmoosdorf afgebroken, Witmoos 2 wordt opgestart na de verhuizing

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6562
Re: Van 2D afbeelding naar 3D model
« Reactie #18 Gepost op: 14 October 2025, 20:32:52 »
Hier zie je mijn eerste serie poppetjes. Een mannetje in OO, H0 en N. En het vrouwtje uit mijn handleiding in OO.



En hier een resin print van deze poppetjes…





De poppetjes zijn wat ruw, maar met een likje verf best bruikbaar op de modelbaan. En waarschijnlijk niet eens zoveel minder gedetailleerd dan de poppetjes die je kunt kopen.

De volgende stap is hoe we de aangemaakte 3D bestanden zo in Onshape kunnen gebruiken dat ze ook goed te bewerken zijn. De met de in mijn handleiding beschreven methode levert .STL bestanden op in het mesh formaat. Onshape werkt standaard echter met solid materiaal. Maar je kunt ook werken met zogenaamd mixed-modeling waarbij meshes én solids samen gebruikt kunnen worden, lijkt daarbij heel veel belovend. Nu nog even uitzoeken hoe e.e.a. precies werkt.

Hier zie je een geīmporteerd mesh ontwerp. Herkenbaar aan de vele driehoekjes:



Hier zie je een solid in dezelfde werkomgeving:



Hier zijn de mesh en solid gecombineerd:



En met een boolean opdracht wordt de massa van de solid verwijderd:



En als je de ontwerptekening “door zaagt” ziet het er zo uit:



De boodschap is helder. Het is mogelijk om de geïmporteerde mesh bestanden te bewerken in Onshape. En dat gaat twee kanten op. Iets toevoegen, of zoals hierboven iets weghalen. Zo zou je een klassiek ornament kunnen maken op basis van een foto van een bestaand gebouw, en dat toevoegen aan een stationsgebouw dat je aan het ontwerpen bent in Onshape.

Gr, Hans

Hans1963

  • Offline Offline
  • Berichten: 480
  • Spoor 0, dat wordt wel wat!
Re: Van 2D afbeelding naar 3D model
« Reactie #19 Gepost op: 14 October 2025, 21:03:27 »
Ook ik ben inmiddels enige tijd bezig met deze techniek. AI als hulpmiddel om unieke
figuren en accessoires voor mijn western baantje in schaal 0 te produceren.

je kunt het zo gek niet bedenken of het werkt: van paarden in galop (met en zonder ruiter)
tot golfplaten voor een nog te bouwen overkapping.  ;)





vr. groet,  Hans

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re: Van 2D afbeelding naar 3D model
« Reactie #20 Gepost op: 15 October 2025, 03:24:51 »
leuk al die mogelijkheden (y)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6360
Re: Van 2D afbeelding naar 3D model
« Reactie #21 Gepost op: 15 October 2025, 06:53:35 »
Inderdaad, heel leuk en interessant. Ga je handleiding zeker lezen Hans maar ik loop tegen 1 probleem aan: voldoende hobbytijd. Eigenlijk al weer een hobby op zich dit.

Maar ook wel heel leuk.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6562
Re: Van 2D afbeelding naar 3D model
« Reactie #22 Gepost op: 15 October 2025, 09:41:59 »
@Frank,

Tijd hoeft hier niet het probleem te zijn. Het duurt niet meer dan een paar muisklikken en minuutjes om een printbaar bestand te maken. Plus nog wat extra tijd om het op te sturen naar een online printservice of naar je eigen printer.



Hier zie je mijn experiment van gisteravond. Het maken van een boomskelet van ijzerdraad kost bepaald meer tijd. Mijn “boom” kostte iets meer tijd dan mijn eerder getoonde poppetjes om de wel hele fijne takken van de oorspronkelijke afbeelding te verwijderen voordat het 3D model gegenereerd werd.

Gr, Hans

Jan Pieter

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re: Van 2D afbeelding naar 3D model
« Reactie #23 Gepost op: 15 October 2025, 09:59:07 »

Leuk dit draadje. Deze gast op youtube is hier ook mee bezig: https://youtu.be/apeP-vrBQR4
Het is allemaal wel heel interessant zeker omdat je van een plaatje zo een geprint 3d model hebt.

groeten,

Jan Pieter

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6562
Re: Van 2D afbeelding naar 3D model
« Reactie #24 Gepost op: 15 October 2025, 10:19:13 »
@Jan Pieter,

Bedankt voor jouw YouTube filmpje. De methode is inderdaad precies hetzelfde. Deze Amerikaan gebruikt alleen andere software. Ik ga daar eens even naar kijken. Ik vermoed dat hij Vizcom heeft gebruikt. Daar heb ik een professionele licentie van. Maar dat is een erg duur programma. De methode die ik heb beschreven in mijn handleiding kost helemaal niets.

Gemakkelijk en gratis waren voor mij wel het uitgangspunt. Neemt niet weg dat ik graag kijk naar alternatieven. Inmiddels weet ik dat het niet per se nodig is om aangemaakte .obj bestanden naar de BambuLab slicer te sturen. Veel andere slicers kun je ook gebruiken. En voor de 3D hobbyisten, ook Onshape is niet het enige CAD programma voor nabewerking. Ook Blender, Fusion 3D of FreeCad kan gebruikt worden. Hangt dus af van je persoonlijke voorkeur.

Overigens al meer dan 100 mensen hebben de handleiding gedownload. Dus laat je creaties hier maar zien. 😀

Edit: Even een aanvulling. De Amerikaan gebruikt in zijn filmpje het programma Hitem3D AI. Dat programma kent weliswaar een Try optie, maar een licentie kost $ 10,- per maand.

Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 15 October 2025, 10:58:45 door Hans van de Burgt »

morris1

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Van 2D afbeelding naar 3D model
« Reactie #25 Gepost op: 15 October 2025, 12:14:47 »
Hans, Bedankt .. Prachtig hoe je een foto kan omzetten naar een te printen object . ik ga het zeker veel gebruiken... zowel in PLA als in resin printer , alhoewel ik denk dat de laatste beter geschikt is.
Nogmaals hartelijk dank.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6562
Re: Van 2D afbeelding naar 3D model
« Reactie #26 Gepost op: 15 October 2025, 22:23:15 »
Ik heb vandaag de manier gevonden om “mixed modeling” toe te passen in Onshape. De voorwaarde is dat het meshbestand dat je aanmaakt water-tight is. Er mogen geen gaatjes in het oppervlak van de aangemaakte vorm zitten. Hoewel De BambuLab slicer bestanden kan repareren, blijkt dat toch maar zo zijn beperkingen te hebben.
Ik heb vandaag andere software gebruikt om van een 2D plaatje een 3D object te maken. Dit plaatje blijkt wel waterdicht, maar vertoont enkele storende fouten, en is minder gedetailleerd dan een object uit MakerLab.



Anyway, ik heb de mesh geïmporteerd in Onshape. En kan er nu twee dingen mee doen: Ik kan er iets aan toevoegen, én ik kan iets verwijderen. Zie mijn bericht van gisteren waarin eea beschreven wordt. In beide gevallen kan ik vanuit assembly een nieuw printbaar .STL bestand maken.

Hierboven het resultaat. Ik heb hetzelfde vrouwtje gebruikt. Ze mist een been en haar koffer klopt niet. Maar dat komt door het 2D/3D programma. Links heb ik een paal toegevoegd door de te brede koffer, rechts heb ik er een gat in geboord.

Het is nu dus erg makkelijk om allerlei mooie ornamenten toe te voegen aan gebouwtjes die je aan het ontwerpen bent. Dat kan zelfs de moeite waard zijn voor hobbyisten die zweren bij plaatmateriaal, mes en lijm. Gewoon een extra tooltje in je gereedschapskist.

Gr, Hans