Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Youtube fimpjes emplacement Feijenoord omstreeks '90 door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:57:10
Kalkwagens van NS door MOVisser
Vandaag om 00:10:33
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 00:00:52
Roco NS plan V door Biesje
19 October 2025, 23:27:06
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
19 October 2025, 23:18:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Biesje
19 October 2025, 23:17:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Tommy666
19 October 2025, 23:16:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
19 October 2025, 22:52:10
Da's Daz 2 door Huup
19 October 2025, 21:35:47
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
19 October 2025, 21:29:56
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
19 October 2025, 21:06:11
Pendel module Viessmann 5214 door Mar-Cas
19 October 2025, 20:55:49
Schroefkoppeling voor H0. door Blausee-Mitholz
19 October 2025, 20:53:09
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
19 October 2025, 20:51:48
Van 2D afbeelding naar 3D model door BartvD
19 October 2025, 20:14:42
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
19 October 2025, 17:45:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
19 October 2025, 17:33:56
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Daan!
19 October 2025, 17:20:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
19 October 2025, 17:12:51
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
19 October 2025, 16:56:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
19 October 2025, 16:55:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
19 October 2025, 16:35:51
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
19 October 2025, 16:32:59
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door bellejt
19 October 2025, 16:21:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
19 October 2025, 16:07:22
Dampflok-Museum Hermeskeil door 1200blauw
19 October 2025, 15:43:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 October 2025, 15:41:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
19 October 2025, 15:31:04
Tender Roco Br 001 wiebelt een beetje door Josephes
19 October 2025, 14:46:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
19 October 2025, 14:31:12
  

Auteur Topic: Van 2D afbeelding naar 3D model  (gelezen 5347 keer)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7375
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Van 2D afbeelding naar 3D model
« Reactie #30 Gepost op: 17 October 2025, 01:53:49 »
Wellicht al bekend.

Weet ook dat in Blender de bewerking  sculpt  beschikbaar is.
Hiermee kan je figuren bewerken,  vlakken gladstrijken, een neus vergroten of verkleinen, acne toevoegen.....

Is je figuur naar wens dan kan je botten toekennen en het figuur allerlei houdingen laten aannemen.
Van staand, naar zittende passagier etc.

Watertight maken is daar niet mogelijk.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6572
Re: Van 2D afbeelding naar 3D model
« Reactie #31 Gepost op: 17 October 2025, 08:29:08 »
@Ronald,

Hier heb je natuurlijk wel een punt. Als er een programma is waar je meshes mee kan maken en bewerken is het Blender. Maar daarvoor moet je het wel kunnen gebruiken. Helaas zal het werken met Blender voor de meeste hobbyisten hier als te moeilijk worden ervaren, en te tijdrovend om de tijd te nemen om het te leren. Nogal vaak lees je op dit forum de opmerking: “niets voor mij, het is een hobby apart”.

Nou geldt dat in mindere mate ook voor CAD software als Onshape, Fusion 360 en FreeCad. Maar daar zijn inmiddels toch aardig wat mensen mee aan de gang gegaan. En zeker voor Onshape geldt dat het vrij gemakkelijk te leren is, zeker met de gratis NL handleiding van Henk de Vlaam.

Ik begon deze draad juist voor die hobbyisten die gratis en erg makkelijk kleine dingetjes willen maken voor hun modelbaan. Simpel op basis van een fotootje of tekening. Geen gedoe en simpel drukken op een paar knopjes. Dat is wat mijn handleiding voor ogen had. Niet meer, en niet minder.

Hij kan nog steeds gedownload worden:
https://drive.google.com/file/d/19sPSecYb5ZyiItBYQOUw37nRxKhTf41B/view?usp=sharing

Gr, Hans

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7375
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Van 2D afbeelding naar 3D model
« Reactie #32 Gepost op: 17 October 2025, 09:57:25 »
#Hans,
ben ik uiteraard niet helemaal mee eens.

Als je de moeite neemt ergens voor te gaan dan ga je er ook voor.
Voor het maken van de botten in blender en de houdingen zijn bv slechts 5 tot 7 handelingen nodig.
Als je je daar dan in verdiept is dat beste een leuke aanvulling.

Zoals je aangeeft geldt dat ook voor Onshape.
Ga je aan Onshape (of anders) beginnen dan geeft je zelf al aan dat je meer wilt dan alleen treintje rijden. :-X
Wil je dat niet? Dan doen anderen het voor je.

Plug and play? Easy? 
Voor mij niet. Daar ben ik niet verder mee gekomen.

Ik blijf volgen.
Ronald Visser







Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1573
    • sleutelspoor
Re: Van 2D afbeelding naar 3D model
« Reactie #33 Gepost op: 17 October 2025, 10:54:37 »
Iets anders dan Hans in zijn beschrijving beschrijft maar best tevreden over het resultaat



Een dorpsomroeper (klinker) die in Katwijk het nieuws over straat schreeuwde


2 jonge dames in Katwijkse klederdracht



ook Nederlands dames konden met een mand op het hoofd lopen



Een Volendams echtpaar ik ben zo bezig met een serie van verschillende klederdrachten









Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6572
Re: Van 2D afbeelding naar 3D model
« Reactie #34 Gepost op: 17 October 2025, 10:58:15 »
@Gerco,

Lijkt me inderdaad een prima resultaat. Iets anders dan ik beschrijf, zeg je? Kunnen we nog wat van je leren? Ik werk inmiddels aan versie 2 van de handleiding.

Gr, Hans

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1573
    • sleutelspoor
Re: Van 2D afbeelding naar 3D model
« Reactie #35 Gepost op: 17 October 2025, 11:56:33 »
Ik bewerk mijn foto's in photoshop en gebruik daarna een ander ai programma maar daar zijn er nu genoeg van op de markt en indien nodig kan je nabewerken  met blender

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6572
Re: Van 2D afbeelding naar 3D model
« Reactie #36 Gepost op: 17 October 2025, 14:23:31 »
@Gerco,

Het klopt dat er heel veel conversie-programma’s bestaan. Het is wel even zoeken naar die het meest gedetailleerde resultaat geven. Heb op verzoek van een mede BMB module maatje een versie van Churchill gemaakt. Ik wist niet hoe groot deze was, dus ik gokte op 1m70. Hij blijkt 2 cm kleiner. 😄



Gr, Hans

3Dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 707
  • Fred
Re: Van 2D afbeelding naar 3D model
« Reactie #37 Gepost op: 17 October 2025, 17:31:45 »
Ik heb daarnet een 2D 640x480 pixels plaatje van een DAF33 geupload en dan komt dit in 3D eruit:



Ik denk dat er nog wel wat werk in Meshlab en Meshmixer nodig is om hier een printbaar model in schaal N van te maken, maar het is echt ongelooflijk!

Fred

Zo heb ik ook nog wat verder geëexperimenteerd omdat mijn eerste DAFje niet echt geschikt was voor schaal N want teveel detail: het stuur, de spiegels, de raamstijlen, het interieur zijn allemaal veels te fijn ... en bij modelbouw (zeker in schaal N want een DAF 33 is in 1:160 22mm lang) gaat het vaak over de kunst van het weglaten.

Ik probeerde in 3D al van alles weg te halen maar nu heb ik het eens anders aangepakt: ik heb het originele plaatje (L) in ChatGPT aangepast: de ramen zwart en ondoorzichtig gemaakt en de buitenspiegel verwijderd (R).



Als ik dat rechter plaatje upload krijg ik een 3D model waar ik VEEL minder werk aan heb en wat ik bij wijze van spreken wel rechtstreeks bij Shapeways kan uploaden.



Was voor mij even omdenken, niet in 3D werken maar AI in 2D laten werken!

Fred
« Laatst bewerkt op: 17 October 2025, 17:48:56 door 3Dbuildr »
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6572
Re: Van 2D afbeelding naar 3D model
« Reactie #38 Gepost op: 18 October 2025, 10:56:00 »
@Fred,

Je moet inderdaad leren omdenken. Jouw bericht deed me trouwens ook omdenken.

Ik ben gisteren in de weer geweest om verschillende AI programma’s te vergelijken waarmee je van een gewone foto een printbaar 3D figuurtje kunt maken. De keuze is reuze, net zo verschillend als het resultaat. De belangrijkste les is eigenlijk, wil je een perfect resultaat dan begint het met een perfecte hoog resolutie foto.
Hieronder zie je mijn beste resultaat tot nu toe, gemaakt met het programma Vizcom.
De “startfoto” is door de AI generator van het programma geleverd op basis van een gedetailleerde prompt. En vervolgens daarmee de 3D mesh gemaakt. Deze geïmporteerd in Onshape zodat het bewerkt kan worden met “mixed modeling”. Met zulke minimensjes wordt je modelbaan wel leuk, toch.





Overigens dat Meshmixer dat je liet zien, lijkt me wel handig om eventuele fouten in een Mesh te repareren. Dat voeg ik graag toe aan mij toolbox.

Gr, Hans

Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
    • Big Scale Trains
Re: Van 2D afbeelding naar 3D model
« Reactie #39 Gepost op: 18 October 2025, 16:54:50 »
Is veel belovend.
Alleen heeft dit soort dingen nog veel nabewerking nodig
Hoe complexer de moder hoe moeilijker het word.
Maar begin is er.
Volledige treinen laten genereren word best lastig.
En dat het nog allemaal mooi past is een uitdaging.
Ik teken zelf al 30 naar in 3ds max, voor mij een eitje on te ontwerpen.
Maar toekomst zal het zeker wel beter worden.

Ik ga er wel.gebruik van maken voor poppetjes voor in .'n treinen.





MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7375
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Van 2D afbeelding naar 3D model
« Reactie #40 Gepost op: 18 October 2025, 17:34:50 »
Daf museum heeft een paar jaar geleden geconcludeerd dat scannen, bewerken ed  meer tijd en geld neemt dan wanneer je het zelf zou tekenen.

Ik zeg daar wel bij dat een paar jaar geleden AI nog niet zo uitontwikkeld was.
Dat is nu wel anders.

Ook ik gebruik het AI al langer voor het 3d proces, met de wetenschap dat er altijd nog correcties nodig zijn.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6572
Re: Van 2D afbeelding naar 3D model
« Reactie #41 Gepost op: 18 October 2025, 18:27:37 »
@Ronald,

Daar wordt nu héél anders over gedacht.

Zie:
https://www.dafmuseum.nl/nl-nl/over-daf-museum/nieuwsarchief/news-article-folder/2025/thematentoonstelling-heritage-and-horizons-design-with-ai

Bij DAF Trucks op de ontwerpafdeling maakt men er volop gebruik van.

Gr, Hans

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7375
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Van 2D afbeelding naar 3D model
« Reactie #42 Gepost op: 18 October 2025, 19:39:16 »
Dat geef ik ook aan: dat is nu wel anders  (y) (y)

Ronald
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

3Dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 707
  • Fred
Re: Van 2D afbeelding naar 3D model
« Reactie #43 Gepost op: 19 October 2025, 10:04:26 »
@Hans,

naast Meshmixer, een freeware programma waar je relatief eenvoudig bewerkingen kunt uitvoeren op STL files zoals bv schalen, STL's combineren etc. gebruik ik ook Meshlab (ook freeware). Hiermee kun je meshes repareren, vereenvoudigen etc. Je kunt wel heel gedetailleerd zitten te te werken in N maar er is toch een grens aan wat uiteindelijk zichtbaar is in de 3D print of wat je zichtbaar wilt maken.

Hieronder een plaatje van de DAF in N waar ik eerst in Meshmixer een aantal (te) fijne details heb verstevigd (bumpers, nummerplaat, wielophanging, handgrepen) en daarna in Meshlab het aantal meshes heb vereenvoudigd van ergens in de 500.000 naar 100.000:


Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6572
Re: Van 2D afbeelding naar 3D model
« Reactie #44 Gepost op: 19 October 2025, 12:25:19 »
@Fred,

Ook dat is een prettige aanvulling. Beide programma’s zal ik toevoegen aan versie 2 van de handleiding. Die gaat uit een aantal rubrieken bestaan:

Bron:
Bruikbare high resolutie foto op internet zoeken, eigen foto gebruiken of een “foto” genereren met een goede prompt in AI. Bijvoorbeeld met ChatGPT of vergelijkbaar.

Bewerking foto:
Verwijderen achtergrond, verwijderen “overbodige” details. Bijvoorbeeld met Photoshop of Gimp (Freeware).

Aanmaak Mesh:
2D foto omzetten in 3D mesh met AI systeem. Bijvoorbeeld met MakerLab (Freeware), Meshy AI, of Vizcom.

Verbeteren Mesh:
Repair omzettingsfouten, water-tight maken, aantal meshes verminderen. Bijvoorbeeld met Meshmixer of Meshlab (beide Freeware).

Verschalen object en printpostitie:
Grootte object aanpassen in een Slicer naar gewenste modelspoorschaal - O, OO, H0 of N, en indien nodig het object rechtzetten. Bijvoorbeeld met Bambu Studio (Feeware).

Printen:
Toevoegen ondersteuning indien noodzakelijk

Eventuele geavanceerde nabewerkingen…

Converteren mesh-bestand naar solid:
Het mesh object omzetten naar een solid. Bijvoorbeeld met Fusion 360 (Freeware).

Integreren mesh-object in CAD systeem:
Het mesh object gebruiken in “mixed modeling” ontwerpomgeving. Meshes en solids naast elkaar in één ontwerp. Bijvoorbeeld met Onshape (Freeware).

Heb ik dan alles of ben ik nog iets vergeten? Inmiddels hebben bijna 150 mensen mijn handleiding aangevraagd via Google Docs. Zij krijgen een melding als versie 2 beschikbaar is.

Gr, Hans

« Laatst bewerkt op: 19 October 2025, 12:36:21 door Hans van de Burgt »