Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
C12c rijtuig
door
roco
Vandaag
om 17:49:07
De prachtige reeksen van Bemo
door
Hasenwald
Vandaag
om 17:42:08
Palisade Canyon
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 17:39:38
Tankinstallaties voor dieseltreinen
door
Deetrein
Vandaag
om 17:35:33
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Huup
Vandaag
om 17:34:46
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025.
door
MOVisser
Vandaag
om 17:29:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 17:26:56
Project seaside Germany
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 17:10:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Spelfaut
Vandaag
om 16:10:12
Leubachtalbahn
door
einte
Vandaag
om 15:55:48
Een leuke vrachtwagen
door
Peter45
Vandaag
om 15:40:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat.
door
bask185
Vandaag
om 15:28:18
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:08:57
US diorama in H0
door
Jelmer
Vandaag
om 14:26:28
Au bord de la Cèze
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:52:31
Bauarbeiten im gange
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:47:24
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
door
Huup
Vandaag
om 13:26:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 13:06:40
Ketelwagens, welke hebben jullie?
door
KNed
Vandaag
om 12:27:57
Seinschakelaar
door
Trein033
Vandaag
om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025
door
Hennie
Vandaag
om 11:26:32
Led schakeling ed.
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 09:16:01
Mooi weer om buiten te spelen
door
hervé
05 October 2025, 22:35:03
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
NS-1000 in spoor-1
door
daempfer
05 October 2025, 20:42:19
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E)
door
_Sjors_
05 October 2025, 17:32:31
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
05 October 2025, 17:03:11
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Werkspoor
|
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie (gelezen 1184 keer)
janw
Offline
Berichten: 2223
Bruggen-IG:
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
«
Gepost op:
04 October 2025, 21:51:07 »
Zoals in Mathyn's draadje
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=111354.0
over tijdperk 1 rijtuigen al genoemd, zal ik in dit nieuwe draadje iets laten zien van mijn zelfbouwproject van de eerste HSM-stoomlocs voor normaalspoor, de serie Argus-Vesta uit 1866. De bouw is inmiddels een flink eind gevorderd, maar ik zal hier bij het begin beginnen en in foto's en commentaar de bouw laten zien.
Er is op dit forum al eens een topic geopend met informatievraag over deze locs, met een plaatje:
De huidige toestand van mijn project is zo, met dien verstande dat de loc al rijdt en hier alleen gedemonteerd is omdat ik het onderstel binnenkort wil gaan spuiten (de dom wordt nog vervangen door een betere). Dus met de onderdelen losjes in elkaar gezet:
Centraal in het project staat een geïntegreerde motor+aandrijving-combinatie beschikbaar op de website van een zekere grote aanbieder uit het verre Oosten. Deze vondst bracht mijn project in een stroomversnelling, en met wat proberen blijkt hier inderdaad relatief gemakkelijk een goed lopende loc mee te maken.
«
Laatst bewerkt op: 04 October 2025, 23:39:08 door janw
»
Gelogd
Tomasso
Offline
Berichten: 6049
Re: Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
«
Reactie #1 Gepost op:
04 October 2025, 23:14:03 »
Gaaf project Jan
Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk
Gelogd
Spoor 0 adept
orientexpress
Offline
Berichten: 844
Re: Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
«
Reactie #2 Gepost op:
05 October 2025, 09:30:46 »
Mooi project Jan. Het betere zelfbouw werk.
Gelogd
MVG,
Adriaan
Mijn baan in aanbouw:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=99541.60
Mijn materieel:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105144.15
orientexpress
Offline
Berichten: 844
Re: Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
«
Reactie #3 Gepost op:
05 October 2025, 17:50:17 »
Jan,
Heb je een nieuwe as gemaakt voor die gearbox? Of anders gezegd hoe heb je de wielen erop gekregen en wat voor wielen zijn het?
Verder ook een vraag hoe heb je de messing platen op maat gekregen? Allemaal zaagwerk of heb je ook andere gereedschappen gebruikt?
Met vriendelijke groet,
Adriaan
Gelogd
MVG,
Adriaan
Mijn baan in aanbouw:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=99541.60
Mijn materieel:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105144.15
janw
Offline
Berichten: 2223
Bruggen-IG:
Re: Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
«
Reactie #4 Gepost op:
05 October 2025, 21:44:27 »
Dank voor de reacties en de vraag -- komt aan de orde. Ik ga eerst even verder met mn verhaal zoals ik het wilde vertellen.
Het gaat hier over één specifiek loctype, maar deze bouwwijze is geschikt voor alle oude 1B-locjes van de Nederlandse maatschappijen. Naast deze ben ik ook een Staatsspoor 1B (NS 700) aan het voorbereiden, waar hetzelfde 'motorblokje' in past. Ik beschrijf het dus hier in de hoop dat het wat zelfbouw inspireert. We hoeven niet alleen maar afhankelijk te zijn van RTR of voorbereide bouwkits.
Naast de
Staatsspoor-driemaster
uit een MK Modelbouwstudios-bouwset die ik al heb rijden met z'n goederentreintje, wilde ik ook een oude HSM-trein. Twee rijtuigjes daarvoor waren ook al aanwezig. Ik koos het eerste type normaalspoorlocs van de HSM uit 1866, de in Engeland gebouwde serie Argus t/m Vesta (no's 1-15 en 26-30). De even oude Borsig- locs van de Provincie-serie hadden ook gekund, maar aangezien MK al een latere Borsig-loc heeft aangekondigd leken deze Engelse locs me dan voor de variatie uiteindelijk aantrekkelijker.
Enig puzzelen met een naar schaal 1:87 gecopieerde tekening uit het boek van Karskens,
Stoomlocomotieven van de HIJSM
, en maatschetjes van motortjes en beschikbare tandwielkastjes liet zien dat het plan uitvoerbaar was, al zou de trekkracht waarschijnlijk bij gebrek aan gewicht beperkt blijven. Het idee leidde een tijd lang een slapend leven in een doosje met alvast verzamelde onderdelen, zoals een kandidaat-motor, twee kruiskoppen eigenlijk bedoeld voor schaal TT, een geschikte schoorsteen die zich in mijn rommelbak bleek op te houden en de tekening. De vondst van de motor-tandwielcombinaties bracht de zaak in een stroomversnelling. Het gaat om het artikel met de omschrijving daar:
“Mini 050/ N30/ N20 Full Metal Gearbox Worm Gear Motor DC 3V-12V 4RPM-762RPM Slow Speed T-shaped Dual Shaft D-shaft”
Eerst nu even fast forward naar het moment dat ik al een werkend onderstel had, om het verhaal over de ervaringen met deze motortjes af te maken. De breedte van de tandwielkast is 10mm, ideaal voor een H0-stoomloc. De N20 en N30 motortjes hebben ook die breedte, de 050 is wat breder (12 mm), en daarmee niet toe te passen in deze oude generatie stoomlocs maar vermoedelijk wel in wat latere, grotere locs zoals 5500, 3700, 3900, 6000 enz.
Ik heb eerst de kleinste variant (N20 met 381 rpm) in het model gebouwd. Een goed aantal omwentelingen ligt rond 200/min, maar dat was vorig jaar in combinatie met die motor niet beschikbaar (nu wel, zie ik zojuist). De resultaten waren bemoedigend, maar niet echt overtuigend: net te weinig power voor bogen en hellingen, ook niet na toevoeging van een slipband. De N30 motor (10 mm langer) bleek echter, bij nader inzien, ook nog in deze loc in te passen, en bovendien beschikbaar met een tandwielkastje van 200 rpm. Dus de wielen overgezet, en toen was het wel raak: zo hebben we voldoende power voor een realistisch bedrijf voor zo'n loc (dwz 4-8 twee-assers, op de schaarse oude foto's zie je zelden langere treinen). De as heeft een D-vorm maar dat is geen bezwaar. Ik heb de as zoals geleverd simpelweg met een slijpschijfje in de Dremel op de juiste breedte gebracht, en daarna de wielen gemonteerd. Op die wielen kom ik nog terug.
Dan verder bij het begin van het model. De voorbereiding is documentatie verzamelen over het origineel, over de te volgen bouwwijze, en onderdelen verzamelen.
Documentatie komt van de te verwachten plekken: de spoorliteratuur, HUA, fotoverzamelingen in beeldbanken en de NVBS. De tekening in Karskens,
Stoomlocomotieven van de HIJSM
was mijn belangrijkste leiddraad (tot ik het tekeningenpakketje in het HUA erbij vond).
De bouwwijze is de 'gewone' bouwwijze van een gecompenseed loconderstel zoals beschreven in de (wat oudere, meest Engelse) modelbouwboeken en ooit ook stap-voor-stap uitgelegd in de handleiding voor een universeel locomotiefonderstel van MK Modelbouwstudios -- helaas is die kit is niet meer verkrijgbaar; hij zou projecten als deze nog iets makkelijker maken (hint, hint...)
Een stapeltje op de kopieermachine, naar 1:87 verschaalde tekeningen uit Karskens wordt gebruikt om de onderdelen te maken: uitknippen, op messing lijmen en uitzagen. De juiste schaalmaten zijn zo vanzelf gegarandeerd. De aandrijving zit op de achterste drijfas, en de eerste drijfas wordt samen met de loopas onder een compensatieboompje geplaatst. Daarnaast wordt het 'loaded tender'-principe toegepast, dus de tender rust met een lip op een lip achterop de loc, zodat het gewicht van de tender de adhesie van de loc verhoogt. Het resultaat is gewoon goed, zeker met de pulsbreedteregelaar, waar deze motortjes zeer goed op reageren.
Voor de stroomafname heb ik Pogo-pins in de loc toegepast, en ouderwetse fosforbrons-stripjes in de tender.
We beginnen dus met een tekening, en markeren daarop de omtrek van het frame plus een soldeerlip voor en achter (die later wordt omgezet). Hierop tekenen we ook vast alle te boren gaten aan. Dit zijn 5 soorten gaten. Een uitgeknipte kartonnen omtrek van het motorblokje is handig hulpje om de beschikbare plaatsen te bepalen, of anders het blokje zelf. Het gaat om de volgende gaten:
- 1. in de frameplaten zitten een aantal openingen. Deze moeten met de figuurzaag uitgezaagd worden, dus teken in elke te zagen opening 1 boorgaatje.
- 2. Dwarsverbindingen gaan we maken van 2mm rond messing, dus de plaatsen hiervan markeren we). Deze moeten we zelf kiezen, bv. op 2 of 3 plaatsen. Houd rekening met de positie van de aandrijfunit, en zorg dat er enige manoevreerruimte is om deze straks tussen de platen te plaatsen zonder last te krijgen van een dwarsverbinding
- 3. Gaten voor de assen: deze moeten uiteindelijk overeenkomen met resp. de as van de aandrijfunit (3mm) en de door uw gekozen drijf- en loopassen, of hun lagerbusjes. In eerste instantie boren we ze op 1 of 1,5 mm.
- 4. een 1mm gat voor de as van de compensatie-boom, ca. 2-3 mm boven het midden van de lijn tussen loopas en voorste drijfas.
- 5. 2mm-gaten voor de Pogo-pins+isolatie: deze komen ter plekke van de wielbanden; kies een locatie die geen conflicten oplevert met andere onderdelen zoals de aandrijfunit en de compensatie-boom. In mijn exemplaar draait de compensatie-boom tussen twee pogo-pins door, maar als uw pins langer zijn kan dat misschien niet. De loopas heb ik niet voorzien van pins want deze draait dan niet meer lekker mee. Met vier drijfassen plus twee of vier tenderassen met stroomafname blijkt de loc goed te lopen.
Als dit allemaal klaar is, onderstel enigszins ruim uit de tekening knippen. Twee stroken messing, elk groot genoeg voor 1 frameplaat, op elkaar solderen, en hierop de tekening lijmen. Dan de gaten boren, dan alles uitzagen (ruim) en met de metaalvijl strak en op maat vijlen. Het boren moet met een boorkolom gebeuren, want de asgaten moeten echt zuiver haaks zijn.
Twee stroken messing, elk groot genoeg voor 1 frameplaat, op elkaar solderen
Tekening erop lijmen (het beste met van die heldere knutsellijm, geen pva want het vocht daarin vervormt de tekening. Plakstift kan evt. ook
Boren, zagen, vijlen. Zorg dat de twee frameplaten echt gelijk worden en de kopse kanten van het materiaal netjes haaks. Het beste is iets te ruim uitzagen, en dan strak vijlen.
«
Laatst bewerkt op:
Vandaag
om 16:54:50 door janw
»
Gelogd
Huup
Online
Berichten: 8793
May your coffee kick in before reality does.
Re: Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
«
Reactie #5 Gepost op:
Vandaag
om 13:26:41 »
Sjonge, wat mooi. Ik volg dit graag!
Gelogd
Duin aanZee II
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Werkspoor
|
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie