Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 20:36:49
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ben
Vandaag om 20:32:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door class 37
Vandaag om 20:12:29
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 19:58:14
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 19:47:47
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 19:45:52
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 19:29:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 19:16:24
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Ruben90
Vandaag om 19:10:04
Op Zuid (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 19:06:26
Kato ETA 515 door Casmir
Vandaag om 19:03:03
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jan Bennink
Vandaag om 18:24:09
Overstap naar HTM door defender
Vandaag om 18:23:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 18:22:28
Een leuke vrachtwagen door defender
Vandaag om 18:20:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:01:34
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 17:36:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 17:27:51
Terschellinger Spoor door defender
Vandaag om 17:15:47
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 16:59:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:58:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 16:36:08
De fabriek - Spoor 0 door g-j
Vandaag om 16:13:49
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:02:14
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 15:29:48
Tram reageert niet door R1954
Vandaag om 15:00:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:11:34
PB Models, ICR-rijtuigen door serie1200
Vandaag om 14:10:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
Vandaag om 14:09:15
Nieuwe generatie spoorseinen NL door Eric B
Vandaag om 13:59:34
  

Auteur Topic: Piko NS 5/600 Hippel 2025  (gelezen 22821 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Piko NS 5/600 Hippel 2025
« Reactie #465 Gepost op: Vandaag om 17:24:17 »
Henk, grappig! Zelf net ook een vergelijkfoto gemaakt.
Overigens niet op de gele grepen letten. Komen van een spare-lokje.
Wat mij vooral opviel, was de slag van de koppelstangen. Die is verschillend.
Ik ben ook erg nieuwsgierig naar de verdere uitwisselbaarheid van onderdelen. Het zou geweldig zijn als dat kon, en dan ook een groot compliment voor Roco. Bij mij blijven de 600tjes ook gewoon rijden.




henk

  • Online Online
  • Berichten: 22582
Re: Piko NS 5/600 Hippel 2025
« Reactie #466 Gepost op: Vandaag om 17:24:52 »
Dank voor de info.

Inmiddels heb ik het model open. De kap zit redelijk geklemd en je krijgt hem alleen los als je de kap vrijwel loodrecht verwijdert. Dan zie je ook waarom dat verstandig is; een veelpolige stekker die de verlichtingsprint in de kap verbindt met de electronica in het locje. De condensator is ook duidelijk zichtbaar.




Dummysteker eruit, decoder erin. Ik had nog een LP5 en zowaar al gelijk heel behoorlijke rijeigenschappen. En dat in een Piko.  (y)






Een model waar ik vrolijk van wordt.  :D

Zo, kunnen jullie weer verder over een piep die broem moet zijn of zoiets.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7659
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Piko NS 5/600 Hippel 2025
« Reactie #467 Gepost op: Vandaag om 17:27:08 »
De echte 625 had daar in 1957 een handgreep zo te zien ...



Uitsnede van NEG101093-032-09 uit de NVBS beeldbank gemaakt op 17-05-1957 te Arnhem door Roef Ankersmit.

Direct linken naar de originele afbeelding lukt op het moment niet.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6811
Re: Piko NS 5/600 Hippel 2025
« Reactie #468 Gepost op: Vandaag om 17:51:04 »
Slim bedacht die connector, bedankt voor de plaatjes Henk.  (y)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4613
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Piko NS 5/600 Hippel 2025
« Reactie #469 Gepost op: Vandaag om 18:57:22 »
Ik zie nu wel dat waar Roco vlak voor de cabine een opschrift heeft er bij Piko nog een handgreep zit. Dat maakt nieuwsgierig. Tijdperverschil, exemplaarverschil, een van de twee zit fout? :)
Nou, Roco zit/zat sowieso fout door die ronde klep(?) weg te laten. Volgens mij hoorde er voor de bereikbaarheid van die klep daarom een handgreep boven te zitten.
 

Ruben90

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
  • NS tp V / VI
    • https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102521.0
Re: Piko NS 5/600 Hippel 2025
« Reactie #470 Gepost op: Vandaag om 19:11:07 »
Erg mooi model van Piko, hopelijk komen ze snel met de geel/grijze versie. (y)
Met vriendelijke groet,

Ruben Räkers

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22582
Re: Piko NS 5/600 Hippel 2025
« Reactie #471 Gepost op: Vandaag om 19:49:48 »
Dummysteker eruit, decoder erin. Ik had nog een LP5 en zowaar al gelijk heel behoorlijke rijeigenschappen. En dat in een Piko.  (y)

Nou ja, ik bedoelde dat het model zowaar kon kruipen op een stukkie testrail. Op de baan was het rijgedrag over de hele regeling wat schokkerig. Maar eens de bekende automatische inregeling geprobeerd en dat leverde nu wel eens goede rijeigenschappen op.

Ik heb wel het idee dat de ingebouwde goldcap met een 'vreemde' decoder eigenlijk niets doet. Als ik de loc van de rails til gaat de ledverlichting onmiddelijk uit. Stroomloze puntstukken gaan niet van harte.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sikko

  • Online Online
  • Berichten: 463
Re: Piko NS 5/600 Hippel 2025
« Reactie #472 Gepost op: Vandaag om 19:59:14 »
Bij ESU decoders moet je normaal gezien de powerpack wel programmeren.

Probeer eens:
CV 31 = 16
CV 315 = 0
CV 113 = 200

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6760
  • Spaar ze allemaal.
Re: Piko NS 5/600 Hippel 2025
« Reactie #473 Gepost op: Vandaag om 20:03:18 »
Het cabineraam van de Roco klopt trouwens niet en de luiken in de kisten op de voetplaat zijn bij Roco ook fout.
Leuk detail van Piko zijn de houten planken op de vloer in de cabine al zie je daar niets van.

Stephan.

« Laatst bewerkt op: Vandaag om 20:05:12 door prutser »

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22582
Re: Piko NS 5/600 Hippel 2025
« Reactie #474 Gepost op: Vandaag om 20:07:02 »
Bij ESU decoders moet je normaal gezien de powerpack wel programmeren.

Probeer eens:
CV 31 = 16
CV 315 = 0
CV 113 = 200

Dank, gelijk geprobeerd, maar helaas, geen verschil.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Piko NS 5/600 Hippel 2025
« Reactie #475 Gepost op: Vandaag om 20:28:23 »
 Beschrifting op de cabine. Is die van later tijd?

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6811
Re: Piko NS 5/600 Hippel 2025
« Reactie #476 Gepost op: Vandaag om 20:32:45 »
Powerpack Esu instellen:

AUX9 configureren en tijd instellen.

Uit de handleiding:

10.10. PowerPack konfigurieren
Wenn Sie einen „PowerPack” anschließen, können Sie bestimmen,
nach welcher Zeitdauer der Decoder abschaltet. Verantwortlich
ist CV 113. Dort können Sie (als Vielfaches von 0,0328
Sekunden) den Zeitpunkt bestimmen, nachdem der Decoder abschaltet.
Sie sollten hier eine Zeit zwischen 0,3 und 1,0 Sekunden
einstellen, damit im Notfall Ihre Loks nicht zu weit fahren.
Damit das PowerPack auch funktioniert, muss der für die Ladung
verantwortliche Funktionsausgang (AUX9 bei LokPilot, AUX3 bei
LokPilot micro) auf die Funktion „PowerPackControl“ konfiguriert
sein.
Schreiben Sie zunächst in CV 31 = 16, CV 32 = 0.
Setzen Sie danach für LokPilot (AUX9) CV339 = 31
Setzen Sie danach für LokPilot micro (AUX3) CV291 = 31.