Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door maartenvdb
Vandaag om 22:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 22:22:48
Overstap naar HTM door Charles_
Vandaag om 22:14:05
Lodewickshaven door wob
Vandaag om 22:08:15
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Forever Rocofan
Vandaag om 22:08:13
Lantaarn Fleischmann BR50 kab door Ronald69
Vandaag om 21:55:25
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Gerke
Vandaag om 21:54:31
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 21:54:13
Amsterdam Westhaven - vlothaven 1/87 door dretsome
Vandaag om 21:46:19
Fleischmann 1306 O&K op Piko Spoor met bedding door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:41
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:31:52
Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door Frans Hufkens
Vandaag om 21:25:53
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 21:22:19
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 21:15:48
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 21:13:21
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 21:12:50
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Alewijn
Vandaag om 21:09:18
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 20:59:10
Modelspoorbaan van Einte door Rob Ellerman
Vandaag om 20:45:49
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 20:44:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:30:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Alewijn
Vandaag om 20:25:49
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:54:48
US diorama in H0 door Alewijn
Vandaag om 19:51:35
printplaat roco sik stuk door Ronald Halma
Vandaag om 19:19:24
Welke instellingen voor een MicroMotor op een Lopi V5 door phdirk
Vandaag om 19:18:57
Station Roodeschool door phdirk
Vandaag om 19:12:24
Miskoop???? door Benelux795
Vandaag om 18:55:13
Brawa Talent3delig door 008200
Vandaag om 18:01:03
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:58:42
  

Auteur Topic: Een insulfrog polariseren.  (gelezen 3806 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5139
Een insulfrog polariseren.
« Gepost op: 25 September 2025, 11:49:17 »
Er popte een vraag in mijn hoofd. Omdat... redenen, wil ik een redelijke scherpe wissel van of bachmann of hornby gebruiken. Dit is de bachmann 36-872



Zoals jullie kunnen zien, het is een insulfrog. Vanwege een redelijke collectie aan 2-assige locs, wil ik eigenlijk een wissel met punstukpolarisatie. De Peco streamline code 100 dingen zijn te ruim helaas.

Toen moest ik terugdenken aan een Hein vitrine die ik gezien heb. Die had kopertape in de gleuven gedaan zodat de ledstrips van al je rijtuigen aan gaan.

Zou je er nu mee weg kunnen komen als je dat kleine kunststof puntje in het hartstuk bedekt met kopertape? Gezien het feit dat het insulfrogs zijn, heb je niks te verliezen. Er af trekken kan altijd nog. Wellicht op voorhand een draadje solderen.

Als iemand een ander alternatief weet of een wissel kan opnoemen die ongeveer dezelfde geometrie heeft, be my guest.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3108
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Een insulfrog polariseren.
« Reactie #1 Gepost op: 25 September 2025, 12:09:29 »
Peco heeft ook een hele mooie serie met 0e materieel. Jawel, smalspoor maar daardoor relatief korte en scherpere wissels. De bielsen (bielzen?) zal je aan moeten passen, maar de geometrie etc is misschien wel bruikbaar. Een paar houten stokjes ertussen lijmen is technisch simpeler dan een afdekhoedje bedenken voor een puntstuk.....

Groeten,
Rogier

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5139
Re: Een insulfrog polariseren.
« Reactie #2 Gepost op: 25 September 2025, 12:18:18 »
Bedankt voor je antwoord. Ik vond zojuist in anyrail SL-595/6 (ik denk dat je die bedoelt?) maar die zijn helaas ook te ruim. Wel een kudo voor creatieve idee  :angel:



mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2355
Re: Een insulfrog polariseren.
« Reactie #3 Gepost op: 25 September 2025, 12:33:33 »
This point is the same size as a Hornby point but does not work in the same way electrically. This point does not isolate the track which is not in use, this is perfect for DCC use. If using for analogue it will keep sidings etc. live at all times. For points which isolate the track not in use, see R8072 or ST-240.

Zie hattons
Greetings,salutations,groetjes,

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1390
  • Klaar voor vertrek
Re: Een insulfrog polariseren.
« Reactie #4 Gepost op: 25 September 2025, 12:40:25 »
Je bent niet de eerste met dit idee, Bas:



Klik op de afbeelding voor het hele verhaal (stukje naar beneden bladeren).
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3108
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Een insulfrog polariseren.
« Reactie #5 Gepost op: 25 September 2025, 13:40:13 »
Bedankt voor je antwoord. Ik vond zojuist in anyrail SL-595/6 (ik denk dat je die bedoelt?) maar die zijn helaas ook te ruim. Wel een kudo voor creatieve idee  :angel:

Ik heb (volgens mij) in mijn 0e baantje destijds een kortere gebruikt, want de SL595/6 is al 20cm lang. Maar welke dat was, ik kan hem ook niet echt meer online vinden..... Maar volgens mij waren er destijds voor 0e 2 verschillende soorten, beide Electrofrog......

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5139
Re: Een insulfrog polariseren.
« Reactie #6 Gepost op: 25 September 2025, 14:00:55 »
Je bent niet de eerste met dit idee, Bas:



Klik op de afbeelding voor het hele verhaal (stukje naar beneden bladeren).

Laten etsen zie ik mezelf niet doen, volgens mij gaat dat meer peso's kosten dan ik leuk vind. Maar het idee is idd niet veel anders dan met koper tape.
Bij ome alie kan ik plaatjes/rollen kopen tussen de 0.01mm dik en 0.6mm dik. Daar kan ik wel driehoekjes uitknippen met een schaar. Ik denk wel dat 0.01mm wellicht te excessief dun is? Misschien dat 0.1mm beter is   ???

Zou stroomgeleidende inkt werken eigenlijk? Ik ben bang dat je dat er na 3x rijden af poetst. Nu ging ik even kijken omdat ik wist dat hackerstore.nl dat had in het assorti. Helaas zie ik dat niet meer staan, maar ik vond wel weer 'stroom geleidende filament'. Ik ga dat sws niet proberen maar het idee van je eigen rails en wissels 3D printen vind ik wel heel erg intrigerend  ;D

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 696
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Een insulfrog polariseren.
« Reactie #7 Gepost op: 25 September 2025, 18:12:29 »
En gewoon het plastic puntstuk helemaal eruit slijpen en vervangen door een zelf uit railstaafjes gesoldeerd puntstuk, is dat een optie?

Groeten,
Jos

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3491
    • modulebaan.nl
Re: Een insulfrog polariseren.
« Reactie #8 Gepost op: 25 September 2025, 19:35:34 »
Of een nieuw puntstuk printen met dat geleidende filament?

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

Hans1963

  • Offline Offline
  • Berichten: 498
  • Spoor 0, dat wordt wel wat!
Re: Een insulfrog polariseren.
« Reactie #9 Gepost op: 25 September 2025, 20:09:30 »
Koop een oude Roco wissel (oud type) met messing hartstuk en sloop dat eruit.


vr. groet,  Hans

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5139
Re: Een insulfrog polariseren.
« Reactie #10 Gepost op: 25 September 2025, 23:07:27 »
Goede ouwe tijd, hadden we het wel goed  :P. Wissels met mechanische puntstuk polarisatie wat gewoon in de aandrijving zat. Geen gedoe met relais, ondervloerse aandrijvingen  ::)

Citaat
En gewoon het plastic puntstuk helemaal eruit slijpen en vervangen door een zelf uit railstaafjes gesoldeerd puntstuk, is dat een optie?
Daar had chatGpt het ook over. Ja misschien wel, maar dat leek we weer zoveel meer werk dan er een stukje koper opplakken  ::)

Ik las trouwens op RMweb dat mensen succes hadden geboekt met silver conductive paint from Maplins . Dat lijkt me nog makkelijker dan een stukje koper plakken

Misschien dat het een goed idee zou zijn, om eerst eens daadwerkelijk die wissels in huis te halen.  ::) Misschien wel handig.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2355
Re: Een insulfrog polariseren.
« Reactie #11 Gepost op: 26 September 2025, 11:06:57 »
ff herhalen dat hattons die heeft en verkrijgbaar bij amazon voor 15 euro inclus verzending
« Laatst bewerkt op: 26 September 2025, 11:37:48 door bellejt »
Greetings,salutations,groetjes,

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Een insulfrog polariseren.
« Reactie #12 Gepost op: 26 September 2025, 11:34:56 »
In bouwmarkten is stroom geleidende verf te koop in hele kleine dure potjes.
Eigenlijk is dat gemaakt voor reparatie van de achteruit verwarming.
Je kan het puntstuk ermee verven.

Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5139
Re: Een insulfrog polariseren.
« Reactie #13 Gepost op: 26 September 2025, 11:45:18 »
Ik vond het niet zo gouw bij praxis, ze hadden wel lijm. Amazon lijkt iets leuks te hebben. Ziet er uit als het proberen waard, right?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Een insulfrog polariseren.
« Reactie #14 Gepost op: 26 September 2025, 11:49:23 »
Bij de soldeermiddelen hing het bij Fixet.




Dit is wat ik bedoel. De wissel tongen zorgen voor de stroom geleiding.

Groeten
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er