Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door spoorzeven
Vandaag om 12:32:04
Digitale Infodag 2025 Ermelo (20 september) door Ben
Vandaag om 12:30:41
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:26:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:24:47
NS 3502 van zwart naar groen door Mar-Cas
Vandaag om 12:23:31
Haperende locs door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:59:12
Standerdmolen door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 11:25:00
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 11:23:46
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 11:06:23
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 10:48:04
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:33:32
lima spoor N lok schoonmaken door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:05
Pendel module door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:43
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 09:07:20
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 08:57:05
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door tothebeach
Vandaag om 08:14:16
Pfarrerwinkel bahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:41:02
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 00:10:44
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Ruben90
22 September 2025, 23:27:50
Minibaan Visserskaai H0 door Ruben90
22 September 2025, 23:20:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door NS264
22 September 2025, 23:06:40
Ons woonkamer pendelbaantje 480x20cm door bask185
22 September 2025, 22:53:54
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door FritsT
22 September 2025, 22:42:15
Messing op z'n Zweeds (h0) door Rob Ellerman
22 September 2025, 22:22:41
Werps 18 luiker Groentewagen door orientexpress
22 September 2025, 22:10:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door defender
22 September 2025, 21:41:54
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
22 September 2025, 21:11:27
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
22 September 2025, 20:20:04
Au bord de la Cèze door Ronald69
22 September 2025, 19:42:36
Een nieuw begin door dreezy
22 September 2025, 19:41:39
  

Auteur Topic: Haperende locs  (gelezen 734 keer)

HermanSmit

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Haperende locs
« Gepost op: 22 September 2025, 11:24:37 »
Dag allen,

Na 30 jaar heb ik deze mooie hobby weer opgepakt, ik rij op n-spoor met nieuw Fleischmann rails en locs (digitaal met zwarte Z21) op een dubbele ovale baan van ca. 1 x 2 meter, de banen zijn met wissels aan elkaar verbonden, stroom op de 4 punten vanaf een ringleiding (iedere ovaal in de bochten 2x). Daar heb ik dan ook gelijk een vraag over.

Als ik de locs diverse rondjes heb laten draaien kunnen ze in 1 keer stilvallen op een wissel, terwijl ze daar eerst tientallen keren wel goed overheen gingen. Wel vaak (niet altijd) bij het naar links/rechts gaan op de wissel, het gaat om een wissel met een aftakkingshoek van 15 gr. Diverse tests gedaan qua snelheid, ook met kruip(rangeer)snelheid hetzelfde resultaat, 10 keer goed en in 1 x stilvallen. De rails zijn nieuw en op aanraden van de leverancier ook al met railgum bewerkt. De locs zijn nieuw, maar kunnen wel al een jaar of meerdere jaren bij de winkel in een doosje hebben gezeten.

De leverancier geeft aan dat dit ook bij het materieel hoort, de zekerheid dat de locs niet stilvallen hoort bij de hobby.
Nou snap ik dat niets perfect is, maar 4 locs (2 stoom, 1 elektrisch, 1 diesel) die toch met enige regelmaat stilvallen lijkt mij wel wat veel. De diesel uit een startpakket doet het vergeleken met de anderen wel iets beter.

Wat is jullie mening? Accepteren dat je af en toe de loc een zetje moet geven en ben ik te kritisch? Is het niet zo dat als je het na een weekje weer op de baan zet de locs in principe gelijk probleemloos rondjes moeten rijden? Of zou er meer aan de hand zijn?
Ik ben benieuwd.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26787
    • Pagina van klaas
Re: Haperende locs
« Reactie #1 Gepost op: 22 September 2025, 11:51:28 »
Nee, ik accepteer niet dat ik een loc een zetje moet geven. Als dat het geval is, ga ik altijd op zoek naar de oorzaak.
Je hebt de rails al gepoetst. Een volgende stap is om ook de wielen van de locs te poetsen.

Welke wissels heb je? Wellicht hebben die een stroomloos puntstuk.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 642
Re: Haperende locs
« Reactie #2 Gepost op: 22 September 2025, 12:07:20 »
Heb je het euvel in alle situaties; wanneer je het wissel recht dan wel afbuigend laat berijden en ook in de omgekeerde rijrichting?
Heb je al eens geprobeerd met een los draadje verbinding te maken met het stuk van de wissel waar de loks stoppen?
Succes!
Vrindelijke groet.

R.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1332
  • Klaar voor vertrek
Re: Haperende locs
« Reactie #3 Gepost op: 22 September 2025, 12:12:33 »
Zelf ben ik niet zo streng voor mijn locs - en wissels :). Maar zonder gekheid: zoals je het beschrijft lijken al je locs het probleem te hebben op hetzelfde wissel? Zo ja, dan ligt het aan dat wissel, lijkt me.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

spoorijzer

  • Online Online
  • Berichten: 2838
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Haperende locs
« Reactie #4 Gepost op: 22 September 2025, 12:15:21 »
Allereerst, welkom op het forum en spijtig dat je hier problemen mee hebt. Het kan een keer voorkomen dat een loc stilstaat, maar is natuurlijk niet de bedoeling.

Fleischmann heeft tegenwoordig andere rails dan eerst, rij je met rails met bedding of zonder bedding? De eerste is de originele Fleischmann rails, de andere is de vroegere Roco rails.

In beide gevallen zal het wissel een stukje stroomloos hebben, om kortsluiting te voorkomen. Des te langzamer je rijdt, des te meer kans dat de loc stil komt te staan. Vooral bij kleine (2 assige) locs is dat vaak een probleem. Mijn schoonvader rijdt ook N-spoor met Fleischmann locs en heeft dit ook. De oplossing is het inbouwen van een (kleine) condensator zodat de loc net ietsjes langer stroom krijgt en hopelijk net doorrijdt. Alleen, dat inbouwen is niet 1-2-3 te doen, dus hij wacht op capaciteit om dit extern te doen. Wat verder (soms) helpt is toch meer stroompunten te maken. Zeker bij de profi rails wil het doorgeven van stroom door de raillasjes wel eens lastig zijn. Maar eigenlijk hoort dit niet bij nieuw spoor.

Groeten,
Rogier

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8910
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Haperende locs
« Reactie #5 Gepost op: 22 September 2025, 12:46:53 »
Ik accepteer het ook niet, het hoort gewoon te rijden. Punt.

Wat klaas al schrijft, schoonmaken is stap 1.

Zeker als  de loks alleen stilvallen op het wissel, is het slim om daar ook even naar te kijken. Omdat het de ene keer wel en de andere keer niet rijdt, kan het ook zijn dat de stroomtoevoer naar de wisseltongen niet voldoende is. Dat kan je testen zodra de lok stilstaat op het wissel. Helpt het als je dan de tong tegen de rails aandrukt? Er kan zo een viezigheidje tussen zitten, onzichtbaar vet, noem maar op. Bij is de rails dan ook geverfd en dan schraap ik even aan de achterzijde van de tongen, maar even met een penseeltje er achter werkt ook om stukjes vuil weg te halen. En je kan ook even kijken bij het scharnier van de tong, daar waar de tong bevestigd is aan het wissel. Ook daar kan iets onder/tussen liggen dat het contact verstoort.

Gewoon maar wat ideeën, succes met het speuren.

Groet,
michel

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: Haperende locs
« Reactie #6 Gepost op: 22 September 2025, 12:59:18 »
Zoals Klaas al aangeeft: Als de wissels een stroomloos puntstuk hebben (onderste wissel), kunnen de loks hier zo nu en dan op stil vallen. Vooral als er wat langzamer gereden wordt, bijvoorbeeld op stations e.d.
De piccolo rails zijn verkocht zonder- en met stroom geleidend puntstuk. Mocht je de stroomloze hebben, is het (wellicht) een aanrader de baan te upgraden (lees wissels vervangen). Dat kan een hele toestand zijn besef ik.... maar ik zou het er voor over hebben.



« Laatst bewerkt op: 22 September 2025, 13:10:59 door Hasenwald »
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus

joespoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
  • Zo ge 't moakt, zo hedde't
Re: Haperende locs
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 00:00:43 »
Ik heb zeer slechte ervaringen met wissels met stroomvoerend puntstuk. Zodra er ook maar even kortsluiting ontstaat, smelt je hele wissel weg. Die kortsluiting wordt bijvoorbeeld veroorzaakt door locs van een bepaald merk met net iets dikkere wielflenzen. Ik heb ervoor gekozen om alles met een glasvezelpen goed schoon te houden waardoor er steeds goed contact tussen wielen en rail is.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4272
Re: Haperende locs
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 08:39:36 »
Maarrrrr

De kans is vrij groot dat het gaat om meerassige loks (elektro en stoom, ik weet het dat kan ook 2 assig zijn). Dan lijkt een puntstuk als boosdoener moeilijk. En de loks rijden er 10 keer goed overheen en dan niet meer.

Aan de andere kant, als de loks op andere plekken wel goed rijden, lijkt lok als oorzaak lastig. Maar niet onmogelijk. Dus idd die wielen schoonmaken
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26787
    • Pagina van klaas
Re: Haperende locs
« Reactie #9 Gepost op: Vandaag om 09:47:38 »
Joespoor, wat jij beschrijft klinkt nogal heftig. Over welke wissels gaat het dan? En waar maken de dikke flenzen kortsluiting?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

joespoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
  • Zo ge 't moakt, zo hedde't
Re: Haperende locs
« Reactie #10 Gepost op: Vandaag om 10:53:59 »
Het betreft de in de foto getoonde wissel, maar ook de gebogen variant en engels wissel. Het is inmiddels vele jaren geleden, maar ik meen me te herinneren dat het kon gebeuren als het wissel werd "opengereden", iets wat de beste modelspoorder wel eens overkomt. Ik zeg ook niet dat het wissel met stroomgeleidend puntstuk slecht is, maar alleen dat mijn ervaring ermee slecht was. En om terug te komen op het oorspronkelijk probleem: schoonhouden van puntstuk (die stripjes bv.) en wielen is meestal de beste manier om haperen te voorkomen, hoewel twee-assige locs "vatbaarder" zijn dan meer-assige. Wat betreft die laatste categorie had ik onlangs een probleem met mijn BR132 Ludmilla, maar na gedegen onderzoek bleek dat één draaistel de stroom niet goed opnam, cq doorgaf. Nu gerepareerd en loopt, pardon .... rijdt nu weer als een zonnetje. Zie betreffend onderwerp in deze rubriek.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26787
    • Pagina van klaas
Re: Haperende locs
« Reactie #11 Gepost op: Vandaag om 11:59:12 »
....maar ik meen me te herinneren dat het kon gebeuren als het wissel werd "opengereden", iets wat de beste modelspoorder wel eens overkomt.
Daar zeg je wat. Wissels open rijden moet je niet doen. Het overkomt mij ook wel eens, maar dan grijpt de kortsluitbeveiliging onmiddellijk in. Er is dan geen tijd om het wissel te laten smelten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.