Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door MathynK
Vandaag om 22:36:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door orientexpress
Vandaag om 22:04:27
'Permaloog' met electronenbuizen door Pauldg
Vandaag om 21:54:40
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 21:50:24
MoBaBro.de door W. Thomas
Vandaag om 21:45:21
Modelwensen 2026 door treinb
Vandaag om 21:24:31
losse onderdelen door Carl
Vandaag om 21:21:22
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door Biesje
Vandaag om 20:15:36
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 20:02:14
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 19:59:25
Forster Stadtbahn Tramlok H0m door Java
Vandaag om 19:39:36
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Gerrit H
Vandaag om 19:24:53
Goede wensen voor 2026 door Jan Bennink
Vandaag om 18:55:50
Trix wielen vanvangen van rijtuigen en wagons door Petertje
Vandaag om 18:31:31
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Hans1963
Vandaag om 18:23:33
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 17:36:30
bestaand station of eigen bouw? door Falcon10
Vandaag om 17:11:32
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:09:41
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:57:23
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Alewijn
Vandaag om 15:15:47
kerstbaan thuis door R1954
Vandaag om 14:51:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:59:20
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door bellejt
Vandaag om 12:15:29
herrmann door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:06:58
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Jelmer
Vandaag om 11:52:36
Roco 42616 door Ronald69
Vandaag om 11:17:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:02:57
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door Dave.......
Vandaag om 10:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:37:11
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door RobVille
Vandaag om 10:26:20
  

Auteur Topic: Haperende locs  (gelezen 4790 keer)

HermanSmit

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Haperende locs
« Gepost op: 22 September 2025, 11:24:37 »
Dag allen,

Na 30 jaar heb ik deze mooie hobby weer opgepakt, ik rij op n-spoor met nieuw Fleischmann rails en locs (digitaal met zwarte Z21) op een dubbele ovale baan van ca. 1 x 2 meter, de banen zijn met wissels aan elkaar verbonden, stroom op de 4 punten vanaf een ringleiding (iedere ovaal in de bochten 2x). Daar heb ik dan ook gelijk een vraag over.

Als ik de locs diverse rondjes heb laten draaien kunnen ze in 1 keer stilvallen op een wissel, terwijl ze daar eerst tientallen keren wel goed overheen gingen. Wel vaak (niet altijd) bij het naar links/rechts gaan op de wissel, het gaat om een wissel met een aftakkingshoek van 15 gr. Diverse tests gedaan qua snelheid, ook met kruip(rangeer)snelheid hetzelfde resultaat, 10 keer goed en in 1 x stilvallen. De rails zijn nieuw en op aanraden van de leverancier ook al met railgum bewerkt. De locs zijn nieuw, maar kunnen wel al een jaar of meerdere jaren bij de winkel in een doosje hebben gezeten.

De leverancier geeft aan dat dit ook bij het materieel hoort, de zekerheid dat de locs niet stilvallen hoort bij de hobby.
Nou snap ik dat niets perfect is, maar 4 locs (2 stoom, 1 elektrisch, 1 diesel) die toch met enige regelmaat stilvallen lijkt mij wel wat veel. De diesel uit een startpakket doet het vergeleken met de anderen wel iets beter.

Wat is jullie mening? Accepteren dat je af en toe de loc een zetje moet geven en ben ik te kritisch? Is het niet zo dat als je het na een weekje weer op de baan zet de locs in principe gelijk probleemloos rondjes moeten rijden? Of zou er meer aan de hand zijn?
Ik ben benieuwd.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27070
    • Pagina van klaas
Re: Haperende locs
« Reactie #1 Gepost op: 22 September 2025, 11:51:28 »
Nee, ik accepteer niet dat ik een loc een zetje moet geven. Als dat het geval is, ga ik altijd op zoek naar de oorzaak.
Je hebt de rails al gepoetst. Een volgende stap is om ook de wielen van de locs te poetsen.

Welke wissels heb je? Wellicht hebben die een stroomloos puntstuk.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 757
Re: Haperende locs
« Reactie #2 Gepost op: 22 September 2025, 12:07:20 »
Heb je het euvel in alle situaties; wanneer je het wissel recht dan wel afbuigend laat berijden en ook in de omgekeerde rijrichting?
Heb je al eens geprobeerd met een los draadje verbinding te maken met het stuk van de wissel waar de loks stoppen?
Succes!
Vrindelijke groet.

R.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1449
  • Klaar voor vertrek
Re: Haperende locs
« Reactie #3 Gepost op: 22 September 2025, 12:12:33 »
Zelf ben ik niet zo streng voor mijn locs - en wissels :). Maar zonder gekheid: zoals je het beschrijft lijken al je locs het probleem te hebben op hetzelfde wissel? Zo ja, dan ligt het aan dat wissel, lijkt me.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3297
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Haperende locs
« Reactie #4 Gepost op: 22 September 2025, 12:15:21 »
Allereerst, welkom op het forum en spijtig dat je hier problemen mee hebt. Het kan een keer voorkomen dat een loc stilstaat, maar is natuurlijk niet de bedoeling.

Fleischmann heeft tegenwoordig andere rails dan eerst, rij je met rails met bedding of zonder bedding? De eerste is de originele Fleischmann rails, de andere is de vroegere Roco rails.

In beide gevallen zal het wissel een stukje stroomloos hebben, om kortsluiting te voorkomen. Des te langzamer je rijdt, des te meer kans dat de loc stil komt te staan. Vooral bij kleine (2 assige) locs is dat vaak een probleem. Mijn schoonvader rijdt ook N-spoor met Fleischmann locs en heeft dit ook. De oplossing is het inbouwen van een (kleine) condensator zodat de loc net ietsjes langer stroom krijgt en hopelijk net doorrijdt. Alleen, dat inbouwen is niet 1-2-3 te doen, dus hij wacht op capaciteit om dit extern te doen. Wat verder (soms) helpt is toch meer stroompunten te maken. Zeker bij de profi rails wil het doorgeven van stroom door de raillasjes wel eens lastig zijn. Maar eigenlijk hoort dit niet bij nieuw spoor.

Groeten,
Rogier

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8968
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Haperende locs
« Reactie #5 Gepost op: 22 September 2025, 12:46:53 »
Ik accepteer het ook niet, het hoort gewoon te rijden. Punt.

Wat klaas al schrijft, schoonmaken is stap 1.

Zeker als  de loks alleen stilvallen op het wissel, is het slim om daar ook even naar te kijken. Omdat het de ene keer wel en de andere keer niet rijdt, kan het ook zijn dat de stroomtoevoer naar de wisseltongen niet voldoende is. Dat kan je testen zodra de lok stilstaat op het wissel. Helpt het als je dan de tong tegen de rails aandrukt? Er kan zo een viezigheidje tussen zitten, onzichtbaar vet, noem maar op. Bij is de rails dan ook geverfd en dan schraap ik even aan de achterzijde van de tongen, maar even met een penseeltje er achter werkt ook om stukjes vuil weg te halen. En je kan ook even kijken bij het scharnier van de tong, daar waar de tong bevestigd is aan het wissel. Ook daar kan iets onder/tussen liggen dat het contact verstoort.

Gewoon maar wat ideeën, succes met het speuren.

Groet,
michel

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: Haperende locs
« Reactie #6 Gepost op: 22 September 2025, 12:59:18 »
Zoals Klaas al aangeeft: Als de wissels een stroomloos puntstuk hebben (onderste wissel), kunnen de loks hier zo nu en dan op stil vallen. Vooral als er wat langzamer gereden wordt, bijvoorbeeld op stations e.d.
De piccolo rails zijn verkocht zonder- en met stroom geleidend puntstuk. Mocht je de stroomloze hebben, is het (wellicht) een aanrader de baan te upgraden (lees wissels vervangen). Dat kan een hele toestand zijn besef ik.... maar ik zou het er voor over hebben.



« Laatst bewerkt op: 22 September 2025, 13:10:59 door Hasenwald »
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus

joespoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 171
  • Zo ge 't moakt, zo hedde't
Re: Haperende locs
« Reactie #7 Gepost op: 23 September 2025, 00:00:43 »
Ik heb zeer slechte ervaringen met wissels met stroomvoerend puntstuk. Zodra er ook maar even kortsluiting ontstaat, smelt je hele wissel weg. Die kortsluiting wordt bijvoorbeeld veroorzaakt door locs van een bepaald merk met net iets dikkere wielflenzen. Ik heb ervoor gekozen om alles met een glasvezelpen goed schoon te houden waardoor er steeds goed contact tussen wielen en rail is.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4321
Re: Haperende locs
« Reactie #8 Gepost op: 23 September 2025, 08:39:36 »
Maarrrrr

De kans is vrij groot dat het gaat om meerassige loks (elektro en stoom, ik weet het dat kan ook 2 assig zijn). Dan lijkt een puntstuk als boosdoener moeilijk. En de loks rijden er 10 keer goed overheen en dan niet meer.

Aan de andere kant, als de loks op andere plekken wel goed rijden, lijkt lok als oorzaak lastig. Maar niet onmogelijk. Dus idd die wielen schoonmaken
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27070
    • Pagina van klaas
Re: Haperende locs
« Reactie #9 Gepost op: 23 September 2025, 09:47:38 »
Joespoor, wat jij beschrijft klinkt nogal heftig. Over welke wissels gaat het dan? En waar maken de dikke flenzen kortsluiting?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

joespoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 171
  • Zo ge 't moakt, zo hedde't
Re: Haperende locs
« Reactie #10 Gepost op: 23 September 2025, 10:53:59 »
Het betreft de in de foto getoonde wissel, maar ook de gebogen variant en engels wissel. Het is inmiddels vele jaren geleden, maar ik meen me te herinneren dat het kon gebeuren als het wissel werd "opengereden", iets wat de beste modelspoorder wel eens overkomt. Ik zeg ook niet dat het wissel met stroomgeleidend puntstuk slecht is, maar alleen dat mijn ervaring ermee slecht was. En om terug te komen op het oorspronkelijk probleem: schoonhouden van puntstuk (die stripjes bv.) en wielen is meestal de beste manier om haperen te voorkomen, hoewel twee-assige locs "vatbaarder" zijn dan meer-assige. Wat betreft die laatste categorie had ik onlangs een probleem met mijn BR132 Ludmilla, maar na gedegen onderzoek bleek dat één draaistel de stroom niet goed opnam, cq doorgaf. Nu gerepareerd en loopt, pardon .... rijdt nu weer als een zonnetje. Zie betreffend onderwerp in deze rubriek.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27070
    • Pagina van klaas
Re: Haperende locs
« Reactie #11 Gepost op: 23 September 2025, 11:59:12 »
....maar ik meen me te herinneren dat het kon gebeuren als het wissel werd "opengereden", iets wat de beste modelspoorder wel eens overkomt.
Daar zeg je wat. Wissels open rijden moet je niet doen. Het overkomt mij ook wel eens, maar dan grijpt de kortsluitbeveiliging onmiddellijk in. Er is dan geen tijd om het wissel te laten smelten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18624
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Haperende locs
« Reactie #12 Gepost op: 23 September 2025, 16:21:16 »
Denk dat HermanSmit eerst eens moet vertellen wat precies hij heeft.. zo valt er weinig goed advies te geven.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2254
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Haperende locs
« Reactie #13 Gepost op: 23 September 2025, 16:52:06 »
Wissels in alle schalen (in ieder geval van N naar 0) kunnen problemen opleveren als het hartpunt iets te hoog of te laag ligt ten opzichte van de rail voor en achter. Dit plus de zijdelingse speling tussen wielen en rails kan ervoor zorgen dat ze stroomloos komen te staan. Advies is wissel vervangen of vlak schuren (als dat mogelijk is).
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

joespoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 171
  • Zo ge 't moakt, zo hedde't
Re: Haperende locs
« Reactie #14 Gepost op: 24 September 2025, 10:40:43 »
Het verbaasde mij destijds ook dat de kortsluitbeveiliging niet onmiddellijk de baan afschakelde, wat normaalgesproken altijd goed gaat, maar toen dus niet helaas  :-\
« Laatst bewerkt op: 24 September 2025, 15:37:58 door joespoor »