Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door MOVisser
Vandaag om 13:05:16
De modeltreinen van Spoorijzer door defender
Vandaag om 13:04:38
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 13:04:15
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 13:03:43
Haperende locs door Hasenwald
Vandaag om 12:59:18
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 12:59:17
Pendel module door spoorijzer
Vandaag om 12:58:39
CTA’s jaren …70? / 80… door R v/d Hoven
Vandaag om 12:54:02
Digitale Infodag 2025 Ermelo (20 september) door spoorijzer
Vandaag om 12:40:00
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:31:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:21:00
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 12:19:22
Messing op z'n Zweeds (h0) door Gert Arkema
Vandaag om 12:16:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:39:59
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 11:30:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:29:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door hervé
Vandaag om 11:24:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Huup
Vandaag om 10:44:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:55:31
Minibaan Visserskaai H0 door tothebeach
Vandaag om 08:48:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 08:31:45
Problemen met digitale koppeling Roco door Ben
Vandaag om 05:55:49
Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0 door NS264
Vandaag om 01:13:30
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 September 2025, 23:03:00
Au bord de la Cèze door Frank 123
21 September 2025, 22:31:13
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
21 September 2025, 21:49:29
Aachenau West door wob
21 September 2025, 21:30:31
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
21 September 2025, 20:57:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
21 September 2025, 20:47:52
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door bask185
21 September 2025, 19:36:26

Auteur Topic: Haperende locs  (gelezen 150 keer)

HermanSmit

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Haperende locs
« Gepost op: Vandaag om 11:24:37 »
Dag allen,

Na 30 jaar heb ik deze mooie hobby weer opgepakt, ik rij op n-spoor met nieuw Fleischmann rails en locs (digitaal met zwarte Z21) op een dubbele ovale baan van ca. 1 x 2 meter, de banen zijn met wissels aan elkaar verbonden, stroom op de 4 punten vanaf een ringleiding (iedere ovaal in de bochten 2x). Daar heb ik dan ook gelijk een vraag over.

Als ik de locs diverse rondjes heb laten draaien kunnen ze in 1 keer stilvallen op een wissel, terwijl ze daar eerst tientallen keren wel goed overheen gingen. Wel vaak (niet altijd) bij het naar links/rechts gaan op de wissel, het gaat om een wissel met een aftakkingshoek van 15 gr. Diverse tests gedaan qua snelheid, ook met kruip(rangeer)snelheid hetzelfde resultaat, 10 keer goed en in 1 x stilvallen. De rails zijn nieuw en op aanraden van de leverancier ook al met railgum bewerkt. De locs zijn nieuw, maar kunnen wel al een jaar of meerdere jaren bij de winkel in een doosje hebben gezeten.

De leverancier geeft aan dat dit ook bij het materieel hoort, de zekerheid dat de locs niet stilvallen hoort bij de hobby.
Nou snap ik dat niets perfect is, maar 4 locs (2 stoom, 1 elektrisch, 1 diesel) die toch met enige regelmaat stilvallen lijkt mij wel wat veel. De diesel uit een startpakket doet het vergeleken met de anderen wel iets beter.

Wat is jullie mening? Accepteren dat je af en toe de loc een zetje moet geven en ben ik te kritisch? Is het niet zo dat als je het na een weekje weer op de baan zet de locs in principe gelijk probleemloos rondjes moeten rijden? Of zou er meer aan de hand zijn?
Ik ben benieuwd.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: Haperende locs
« Reactie #1 Gepost op: Vandaag om 11:51:28 »
Nee, ik accepteer niet dat ik een loc een zetje moet geven. Als dat het geval is, ga ik altijd op zoek naar de oorzaak.
Je hebt de rails al gepoetst. Een volgende stap is om ook de wielen van de locs te poetsen.

Welke wissels heb je? Wellicht hebben die een stroomloos puntstuk.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

R1954

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 12:07:20 »
Heb je het euvel in alle situaties; wanneer je het wissel recht dan wel afbuigend laat berijden en ook in de omgekeerde rijrichting?
Heb je al eens geprobeerd met een los draadje verbinding te maken met het stuk van de wissel waar de loks stoppen?
Succes!
Vrindelijke groet.

R.

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 12:12:33 »
Zelf ben ik niet zo streng voor mijn locs - en wissels :). Maar zonder gekheid: zoals je het beschrijft lijken al je locs het probleem te hebben op hetzelfde wissel? Zo ja, dan ligt het aan dat wissel, lijkt me.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #4 Gepost op: Vandaag om 12:15:21 »
Allereerst, welkom op het forum en spijtig dat je hier problemen mee hebt. Het kan een keer voorkomen dat een loc stilstaat, maar is natuurlijk niet de bedoeling.

Fleischmann heeft tegenwoordig andere rails dan eerst, rij je met rails met bedding of zonder bedding? De eerste is de originele Fleischmann rails, de andere is de vroegere Roco rails.

In beide gevallen zal het wissel een stukje stroomloos hebben, om kortsluiting te voorkomen. Des te langzamer je rijdt, des te meer kans dat de loc stil komt te staan. Vooral bij kleine (2 assige) locs is dat vaak een probleem. Mijn schoonvader rijdt ook N-spoor met Fleischmann locs en heeft dit ook. De oplossing is het inbouwen van een (kleine) condensator zodat de loc net ietsjes langer stroom krijgt en hopelijk net doorrijdt. Alleen, dat inbouwen is niet 1-2-3 te doen, dus hij wacht op capaciteit om dit extern te doen. Wat verder (soms) helpt is toch meer stroompunten te maken. Zeker bij de profi rails wil het doorgeven van stroom door de raillasjes wel eens lastig zijn. Maar eigenlijk hoort dit niet bij nieuw spoor.

Groeten,
Rogier

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 12:46:53 »
Ik accepteer het ook niet, het hoort gewoon te rijden. Punt.

Wat klaas al schrijft, schoonmaken is stap 1.

Zeker als  de loks alleen stilvallen op het wissel, is het slim om daar ook even naar te kijken. Omdat het de ene keer wel en de andere keer niet rijdt, kan het ook zijn dat de stroomtoevoer naar de wisseltongen niet voldoende is. Dat kan je testen zodra de lok stilstaat op het wissel. Helpt het als je dan de tong tegen de rails aandrukt? Er kan zo een viezigheidje tussen zitten, onzichtbaar vet, noem maar op. Bij is de rails dan ook geverfd en dan schraap ik even aan de achterzijde van de tongen, maar even met een penseeltje er achter werkt ook om stukjes vuil weg te halen. En je kan ook even kijken bij het scharnier van de tong, daar waar de tong bevestigd is aan het wissel. Ook daar kan iets onder/tussen liggen dat het contact verstoort.

Gewoon maar wat ideeën, succes met het speuren.

Groet,
michel

Hasenwald

• Online Online
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 12:59:18 »
Zoals Klaas al aangeeft: Als de wissels een stroomloos puntstuk hebben (onderste wissel), kunnen de loks hier zo nu en dan op stil vallen.
De piccolo rails zijn verkocht zonder- en met stroom geleidend puntstuk. Mocht je de stroomloze hebben, is het (wellicht) een aanrader de baan te upgraden (lees wissels vervangen). Dat kan een hele toestand zijn besef ik.... maar ik zou het er voor over hebben.

« Laatst bewerkt op: Vandaag om 13:08:46 door Hasenwald »
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus