In Utrecht rijden geen sprinters die de functie van een S-Bahn zoals in Zurich hebben?
Klopt helemaal Thom. Vandaar dat hdt tegenwoordig zoveel beroerder gaat met aansluitingen.De doorijsnelheid is hoger dus ben je er sneller. Theoretisch klopt dat als een bus. Als ik harder fiets ben ik er ook sneller. Tenzij het fietspad versmald is en er een langzame fietser voor me rijdt.Dat snelle is ook het idee achter ov-hubs buiten de dorpen. Dan is de bus sneller. Klopt als een bus. Maar je moet er wel eerst naar toe. En na uitstappen ook weer naar je bestemming. De reistijd neemt af in de bus, maar toe voor de reiziger.Wachten. De hele opzet is toch dat er niet gewacht hoeft te worden? En die perronkwestie, indertijd reed zoon trein dan naar een ander vrij perron. Maar ja, als je wissels weghaalt waardoor dat niet meer kan?Ik snap best dat het efficienter kan. Maar men spant nu het paard voor de auto.
Punt is dat 99 van de 100 keer je er voordeel van hebt, en af en toe dus een keer niet, maar je wilt graag het alleen maar over die ene keer hebben dat je een paar minuten later thuis bent.
Ik zie het hele wisselverwijderverhaal als een kostenefficientieverhaal, waarbij de noodzaak van die dingen tot een minimum is teruggeredeneerd.
Die hebben niet meerdere tunnels om zo zonder hinder van het overig treinverkeer het station te bereiken nee.De meeste S-Bahndiensten zijn qua totale reisafstand ook een stuk korter dan de gemiddelde Nederlandse sprinterdienst, en gezien het grote aantal lijnen rondom Zürich rijden ze ook voor een aanzienlijk deel op baanvakken zonder al te veel doorgaand hoofdlijnverkeer.
2x per uur een trein. Dat is dezelfde frequentie als overdag tussen Genève en Zürich...
Dat is een afstand van 200 km, op een Groningen - Den Haag is dat ook 2x per uur.