Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ACTS containerwagens door Michiel 80
Vandaag om 22:11:41
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 22:10:18
Veevervoer ss/ ns door prutser
Vandaag om 22:10:10
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:51:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door TonM
Vandaag om 21:48:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:43:43
NS-1000 in spoor-1 door arnout
Vandaag om 21:16:37
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door Mcn1986
Vandaag om 21:14:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 21:12:38
Brainwave: magneetkoppelingen elektrisch ontkoppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 20:27:51
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 20:15:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Wummeke
Vandaag om 20:07:22
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door martijn v m
Vandaag om 19:57:08
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:27:57
NS 8400 van Werps door prutser
Vandaag om 19:14:30
TEE / Rheingold door VictorPM
Vandaag om 18:25:53
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 18:02:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 17:35:15
Minder wissels door 1200blauw
Vandaag om 17:31:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 16:01:51
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 15:36:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:15:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:40:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:50:51
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:45:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:49:19
27 september Afscheid ICR door Thom
Vandaag om 12:27:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
Vandaag om 12:14:31
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:18
EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950 door Pinkelpa
Vandaag om 10:14:52
  

Auteur Topic: Minder wissels  (gelezen 5459 keer)

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1402
Re: Minder wissels
« Reactie #90 Gepost op: 01 September 2025, 21:54:06 »
In Utrecht rijden geen sprinters die de functie van een S-Bahn zoals in Zurich hebben?

Die hebben niet meerdere tunnels om zo zonder hinder van het overig treinverkeer het station te bereiken nee. De meeste S-Bahndiensten zijn qua totale reisafstand ook een stuk korter dan de gemiddelde Nederlandse sprinterdienst, en gezien het grote aantal lijnen rondom Zürich rijden ze ook voor een aanzienlijk deel op baanvakken zonder al te veel doorgaand hoofdlijnverkeer.

Ik heb wel de indruk dat het intensieve stedelijke vervoer de cijfers voor heel Zwitserland omhoog haalt. De frequentie op de hoofdtrajecten is namelijk helemaal niet zo hoog qua reizigerstreinen. Dat was in ieder geval mijn ervaring toen mijn vrouw een periode in Genéve werkte en ik in die periode (rond 2012) meerdere treinreizen door heel Zwitserland heb gemaakt. Ook in Nederland zijn er verschillen, de frequentie buiten de randstad ligt qua aanbod lager, maar in Nederland rijdt op de meeste secundaire lijnen nog steeds 2x per uur een trein. Dat is dezelfde frequentie als overdag tussen Genève en Zürich...
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 06:52:46 door Quinzeedied »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4064
Re: Minder wissels
« Reactie #91 Gepost op: Vandaag om 12:25:31 »
Klopt helemaal Thom. Vandaar dat hdt tegenwoordig zoveel beroerder gaat met aansluitingen.
De doorijsnelheid is hoger dus ben je er sneller. Theoretisch klopt dat als een bus. Als ik harder fiets ben ik er ook sneller. Tenzij het fietspad versmald is en er een langzame fietser voor me rijdt.
Dat snelle is ook het idee achter ov-hubs buiten de dorpen. Dan is de bus sneller. Klopt als een bus. Maar je moet er wel eerst naar toe. En na uitstappen ook weer naar je bestemming. De reistijd neemt af in de bus, maar toe voor de reiziger.
Wachten. De hele opzet is toch dat er niet gewacht hoeft te worden?
En die perronkwestie, indertijd reed zoon trein dan naar een ander vrij perron. Maar ja, als je wissels weghaalt waardoor dat niet meer kan?
Ik snap best dat het efficienter kan. Maar men spant nu het paard voor de auto.
Punt is dat 99 van de 100 keer je er voordeel van hebt, en af en toe dus een keer niet, maar je wilt graag het alleen maar over die ene keer hebben dat je een paar minuten later thuis bent.


kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 472
Re: Minder wissels
« Reactie #92 Gepost op: Vandaag om 13:43:17 »
De eerste keer dat ik over 'minder wissels' las (ergens voor de ombouw van Utrecht) had ik ook vooral vraagtekens als eerste reflex. In de praktijk zijn de treinritten een stuk comfortabeler geworden, spoor vloeit soepeler, weinig gebonk meer door de (verdwenen) wisselstraten heen. Vrijwel geen treinuitval gehad (n=1, dat klopt).

Ik zie de recente spoorverbouwingen tot op heden als positieve verbetering.
Henk | H0 | Rocoline | Z21 | iTrain 5.1 icm Mac

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8658
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Minder wissels
« Reactie #93 Gepost op: Vandaag om 14:46:15 »
Punt is dat 99 van de 100 keer je er voordeel van hebt, en af en toe dus een keer niet, maar je wilt graag het alleen maar over die ene keer hebben dat je een paar minuten later thuis bent.
Klopt niet. Maar aangezien ik dit gesprek op deze manier als zinloos ervaar.....
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 14:47:56 door Huup »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22551
Re: Minder wissels
« Reactie #94 Gepost op: Vandaag om 15:05:48 »
Toch lees ook ik in je bijdragen vrijwel alleen maar aandacht voor nadelen Huup. En als onderstaande je uitgangspunt is, is er ook weinig ruimte voor voordelen.

Ik zie het hele wisselverwijderverhaal als een kostenefficientieverhaal, waarbij de noodzaak van die dingen tot een minimum is teruggeredeneerd.


Mijn n=1 ervaring is ook dat het beter gaat sinds de verbouwing van Utrecht CS.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8526
  • Spoor N
Re: Minder wissels
« Reactie #95 Gepost op: Vandaag om 15:16:10 »
Die hebben niet meerdere tunnels om zo zonder hinder van het overig treinverkeer het station te bereiken nee.De meeste S-Bahndiensten zijn qua totale reisafstand ook een stuk korter dan de gemiddelde Nederlandse sprinterdienst, en gezien het grote aantal lijnen rondom Zürich rijden ze ook voor een aanzienlijk deel op baanvakken zonder al te veel doorgaand hoofdlijnverkeer.
De Sprinters en IC hebben grotendeels hun eigen sporen om bij Utrecht te komen, tenzij je vindt dat voor een S-Bahn per se tunnels nodig zijn. De afstanden en reistijden zijn ook vergelijkbaar: naar Zwolle respectievelijk Linthal is het 75 om 93 minuten (80 om 65 km) en voor Baarn/Esslingen is het 30 om 39 minuten (beide rond de 19 km). Een vergelijking tussen Zurich en Utrecht lijkt me dus best goed te doen, beide het grootste station van het land qua treinen en reizigers en beide hebben lange afstandsdiensten en stopdiensten in de regio.

Citaat
2x per uur een trein. Dat is dezelfde frequentie als overdag tussen Genève en Zürich...
Dat is een afstand van 200 km, op een Groningen - Den Haag is dat ook 2x per uur.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2907
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Minder wissels
« Reactie #96 Gepost op: Vandaag om 15:50:30 »
Dat is een afstand van 200 km, op een Groningen - Den Haag is dat ook 2x per uur.

Dat is wel een mooi uitgangspunt voor een vergelijking toch? Hoe complex is het traject Den Haag - Groningen tegenover Geneve - Zurich (zijsporen, treinen met andere bestemmingen etc.)? Daarvan heb ik geen idee. Iemand die het wèl weet? Ik kan trouwens wèl zien dat NS 20 minuten sneller over is dan de SBB, als ik nu zou vertrekken (volgens Google Maps).

Keska

  • Offline Offline
  • Berichten: 417
Re: Minder wissels
« Reactie #97 Gepost op: Vandaag om 15:56:45 »
Hoe complex die trajecten zijn vraag je?
Zie: SporenplanOnline; Sporenplan.nl
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 16:02:21 door Keska »
Ronald

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2907
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Minder wissels
« Reactie #98 Gepost op: Vandaag om 17:31:51 »
Hier in Nederland snap ik 'm wel, maar in Zwitserland niet. Wellicht dat de deskundigen hier die vergelijking wèl kunnen maken. :angel: