Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
Vandaag om 01:02:46
z21 Start opkrikken door Ronald Halma
Vandaag om 00:11:52
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan door grossraumwagen
08 December 2025, 23:47:28
Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezocht door Bahn-AG
08 December 2025, 23:32:47
Vermogen centrale door Ronald Halma
08 December 2025, 23:20:44
US diorama in H0 door Wim Vink
08 December 2025, 22:53:18
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Gerard van de Weijer
08 December 2025, 22:38:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
08 December 2025, 22:29:27
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
08 December 2025, 22:21:41
Da's Daz 2 door defender
08 December 2025, 22:17:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 December 2025, 22:14:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
08 December 2025, 22:00:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Marc tramt
08 December 2025, 21:59:18
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
08 December 2025, 21:49:23
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huup
08 December 2025, 21:46:54
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door henk
08 December 2025, 21:32:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Olaf
08 December 2025, 21:30:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
08 December 2025, 21:12:41
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Hans1963
08 December 2025, 21:05:22
BNLS Module “Wijhe” door Eric B
08 December 2025, 21:05:07
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
08 December 2025, 21:01:36
De Projecten van RetroJack door RetroJack
08 December 2025, 20:51:40
GoVolta treindienst naar Berlijn door borotof
08 December 2025, 20:37:46
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
08 December 2025, 20:35:26
Cranicher Altbahn door Arjen52
08 December 2025, 20:33:31
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
08 December 2025, 20:10:24
Aandrijving Roco 1189 krokodil door Klaas Zondervan
08 December 2025, 19:17:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
08 December 2025, 19:13:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
08 December 2025, 19:07:29
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
08 December 2025, 19:05:37
  

Auteur Topic: Minder wissels  (gelezen 11417 keer)

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1466
Re: Minder wissels
« Reactie #90 Gepost op: 01 September 2025, 21:54:06 »
In Utrecht rijden geen sprinters die de functie van een S-Bahn zoals in Zurich hebben?

Die hebben niet meerdere tunnels om zo zonder hinder van het overig treinverkeer het station te bereiken nee. De meeste S-Bahndiensten zijn qua totale reisafstand ook een stuk korter dan de gemiddelde Nederlandse sprinterdienst, en gezien het grote aantal lijnen rondom Zürich rijden ze ook voor een aanzienlijk deel op baanvakken zonder al te veel doorgaand hoofdlijnverkeer.

Ik heb wel de indruk dat het intensieve stedelijke vervoer de cijfers voor heel Zwitserland omhoog haalt. De frequentie op de hoofdtrajecten is namelijk helemaal niet zo hoog qua reizigerstreinen. Dat was in ieder geval mijn ervaring toen mijn vrouw een periode in Genéve werkte en ik in die periode (rond 2012) meerdere treinreizen door heel Zwitserland heb gemaakt. Ook in Nederland zijn er verschillen, de frequentie buiten de randstad ligt qua aanbod lager, maar in Nederland rijdt op de meeste secundaire lijnen nog steeds 2x per uur een trein. Dat is dezelfde frequentie als overdag tussen Genève en Zürich...
« Laatst bewerkt op: 02 September 2025, 06:52:46 door Quinzeedied »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4087
Re: Minder wissels
« Reactie #91 Gepost op: 02 September 2025, 12:25:31 »
Klopt helemaal Thom. Vandaar dat hdt tegenwoordig zoveel beroerder gaat met aansluitingen.
De doorijsnelheid is hoger dus ben je er sneller. Theoretisch klopt dat als een bus. Als ik harder fiets ben ik er ook sneller. Tenzij het fietspad versmald is en er een langzame fietser voor me rijdt.
Dat snelle is ook het idee achter ov-hubs buiten de dorpen. Dan is de bus sneller. Klopt als een bus. Maar je moet er wel eerst naar toe. En na uitstappen ook weer naar je bestemming. De reistijd neemt af in de bus, maar toe voor de reiziger.
Wachten. De hele opzet is toch dat er niet gewacht hoeft te worden?
En die perronkwestie, indertijd reed zoon trein dan naar een ander vrij perron. Maar ja, als je wissels weghaalt waardoor dat niet meer kan?
Ik snap best dat het efficienter kan. Maar men spant nu het paard voor de auto.
Punt is dat 99 van de 100 keer je er voordeel van hebt, en af en toe dus een keer niet, maar je wilt graag het alleen maar over die ene keer hebben dat je een paar minuten later thuis bent.


kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
Re: Minder wissels
« Reactie #92 Gepost op: 02 September 2025, 13:43:17 »
De eerste keer dat ik over 'minder wissels' las (ergens voor de ombouw van Utrecht) had ik ook vooral vraagtekens als eerste reflex. In de praktijk zijn de treinritten een stuk comfortabeler geworden, spoor vloeit soepeler, weinig gebonk meer door de (verdwenen) wisselstraten heen. Vrijwel geen treinuitval gehad (n=1, dat klopt).

Ik zie de recente spoorverbouwingen tot op heden als positieve verbetering.
Henk | H0 | Rocoline | Z21 | iTrain 5.1 icm Mac

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9103
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Minder wissels
« Reactie #93 Gepost op: 02 September 2025, 14:46:15 »
Punt is dat 99 van de 100 keer je er voordeel van hebt, en af en toe dus een keer niet, maar je wilt graag het alleen maar over die ene keer hebben dat je een paar minuten later thuis bent.
Klopt niet. Maar aangezien ik dit gesprek op deze manier als zinloos ervaar.....
« Laatst bewerkt op: 02 September 2025, 14:47:56 door Huup »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22747
Re: Minder wissels
« Reactie #94 Gepost op: 02 September 2025, 15:05:48 »
Toch lees ook ik in je bijdragen vrijwel alleen maar aandacht voor nadelen Huup. En als onderstaande je uitgangspunt is, is er ook weinig ruimte voor voordelen.

Ik zie het hele wisselverwijderverhaal als een kostenefficientieverhaal, waarbij de noodzaak van die dingen tot een minimum is teruggeredeneerd.


Mijn n=1 ervaring is ook dat het beter gaat sinds de verbouwing van Utrecht CS.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8631
  • Spoor N
Re: Minder wissels
« Reactie #95 Gepost op: 02 September 2025, 15:16:10 »
Die hebben niet meerdere tunnels om zo zonder hinder van het overig treinverkeer het station te bereiken nee.De meeste S-Bahndiensten zijn qua totale reisafstand ook een stuk korter dan de gemiddelde Nederlandse sprinterdienst, en gezien het grote aantal lijnen rondom Zürich rijden ze ook voor een aanzienlijk deel op baanvakken zonder al te veel doorgaand hoofdlijnverkeer.
De Sprinters en IC hebben grotendeels hun eigen sporen om bij Utrecht te komen, tenzij je vindt dat voor een S-Bahn per se tunnels nodig zijn. De afstanden en reistijden zijn ook vergelijkbaar: naar Zwolle respectievelijk Linthal is het 75 om 93 minuten (80 om 65 km) en voor Baarn/Esslingen is het 30 om 39 minuten (beide rond de 19 km). Een vergelijking tussen Zurich en Utrecht lijkt me dus best goed te doen, beide het grootste station van het land qua treinen en reizigers en beide hebben lange afstandsdiensten en stopdiensten in de regio.

Citaat
2x per uur een trein. Dat is dezelfde frequentie als overdag tussen Genève en Zürich...
Dat is een afstand van 200 km, op een Groningen - Den Haag is dat ook 2x per uur.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2957
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Minder wissels
« Reactie #96 Gepost op: 02 September 2025, 15:50:30 »
Dat is een afstand van 200 km, op een Groningen - Den Haag is dat ook 2x per uur.

Dat is wel een mooi uitgangspunt voor een vergelijking toch? Hoe complex is het traject Den Haag - Groningen tegenover Geneve - Zurich (zijsporen, treinen met andere bestemmingen etc.)? Daarvan heb ik geen idee. Iemand die het wèl weet? Ik kan trouwens wèl zien dat NS 20 minuten sneller over is dan de SBB, als ik nu zou vertrekken (volgens Google Maps).

Keska

  • Offline Offline
  • Berichten: 465
Re: Minder wissels
« Reactie #97 Gepost op: 02 September 2025, 15:56:45 »
Hoe complex die trajecten zijn vraag je?
Zie: SporenplanOnline; Sporenplan.nl
« Laatst bewerkt op: 02 September 2025, 16:02:21 door Keska »
Ronald

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2957
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Minder wissels
« Reactie #98 Gepost op: 02 September 2025, 17:31:51 »
Hier in Nederland snap ik 'm wel, maar in Zwitserland niet. Wellicht dat de deskundigen hier die vergelijking wèl kunnen maken. :angel:

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5601
Re: Minder wissels
« Reactie #99 Gepost op: 03 September 2025, 10:40:43 »
Dat traject naar Geneve heb ik nooit gedaan, wel Zurich - Fribourg.

Kort na Zurich zijn er veel lijnen die aftakken voor regionaal en langere afstandsverkeer.
Ook passeren we een groot rangeer emplacement voor goederentreinen die op de Noord-Zuid route actief zijn.

In deze route is men bezig om het traject aan te passen naar minder bochten (heuvels/bergen in Zwitserland) en meer vrije sporen voor langere afstand verkeer.

Dit gaat zo door tot Olten. Olten is haast letterlijk een kruispunt van de west-oost verbindingen en de noord-zuid verbindingen. Treinen gaan vanaf hier naar Basel, Luzern, Gotthard, Neuchatel. Wij blijven op de route Zurich-Bern.
De intercity tussen Zurich en Geneve stopt hier niet, maar rijdt onverminderd door en gaat na Olten de "bahn-2000 strecke" op. Dit is de "HSL" lijn waar men de 200 haalt.
Komen we aan in Bern, ook een knooppunt met aansluitingen voor regionaal en s-bahn verkeer. Goederenverkeer neemt vlak voor Bern de afslag richting Thun, lange afstandstreinen maken in Bern kop om naar Thun en verder naar het zuiden richting Brig.

In Bern gaan we rechtdoor en komen in nog meer heuvelachtig gebied uit. De trein slingert zich langs mooie hellingen en dalen en komt dan Fribourg uit.

Rest van het traject ken ik niet.

Expert ben ik niet, maar ik denk zo dat de baanvaksnelheid vaak lager is dan in Nederland vanwege de vele bochten.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9103
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Minder wissels
« Reactie #100 Gepost op: 03 September 2025, 12:01:26 »
Toch lees ook ik in je bijdragen vrijwel alleen maar aandacht voor nadelen Huup. En als onderstaande je uitgangspunt is, is er ook weinig ruimte voor voordelen.

Mijn n=1 ervaring is ook dat het beter gaat sinds de verbouwing van Utrecht CS.
Het is dan ook geen uitgangspunt, maar een (voorlopige) conclusie.
Prima dat jouw ervaring een andere is dan die van mij. Voor sommigen gaat het dus beter voor anderen geldt dat niet.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8631
  • Spoor N
Re: Minder wissels
« Reactie #101 Gepost op: 03 September 2025, 12:26:23 »
Expert ben ik niet, maar ik denk zo dat de baanvaksnelheid vaak lager is dan in Nederland vanwege de vele bochten.
De maximumsnelheden zijn te zien op https://openrailwaymap.org/
er zijn genoeg stukken te zien waar 160 km/u gereden kan worden.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Minder wissels
« Reactie #102 Gepost op: 03 September 2025, 18:12:15 »
De maximumsnelheden zijn te zien op https://openrailwaymap.org/
er zijn genoeg stukken te zien waar 160 km/u gereden kan worden.

Leuk om dat eens te bekijken. In Nederland zijn veel lange trajecten tot 130. In Zwitserland zie ik b.v. Zürich - Bern op de meeste stukken 160 - 200km. Ze hebben daar dus wel heel veel nieuw gebouwd. Wat interessant is, dat ze niet harder willen dan 200km. Ik zag pas een interview met een vroegere directeur van de SBB, die snellere lijnen geldverspilling noemt (en dan vooral in Duitsland, waar ze toch al te weinig geld hebben voor structureel onderhoud).

H0eGenaamd

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: Minder wissels
« Reactie #103 Gepost op: 04 September 2025, 11:59:07 »
Citaat
Ik zag pas een interview met een vroegere directeur van de SBB, die snellere lijnen geldverspilling noemt

Bij een patroondienstregeling heeft het geen enkele zin om harder te rijden dan wat nodig is om de patroontijden te halen bij het volgende knooppunt. Eerder aankomen betekent dan óf langer wachten op aansluitingen, óf aansluitingen missen door 'te vroeg' weer te vertrekken. Dan is de rijtijd wel korter, maar de reistijd niet.

Ik heb de indruk dat de OV-sector in Zwitserlands dat beter doorheeft dan in Nederland. Zeker in het stads- en steekvervoer lijkt men hier vooral het voertuig hard te willen laten gaan met korte routes en weinig haltes. Dat de reiziger dan deur-tot-deur niks korter en vaak zelfs langer onderweg is, wenst men niet te zien.

Roald
Ik heb dingen gezien die nu nauwelijks meer te bevatten zijn. Stoom op de Thörlerbahn. Goederenvervoer in Oberfeistritz. GmP's in het Ybbstal, zó lang dat zelfs de sterkste machine er bijna geen beweging in kreeg. Allemaal...geschiedenis  :'( .

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4087
Re: Minder wissels
« Reactie #104 Gepost op: 05 September 2025, 11:34:41 »
Klopt niet. Maar aangezien ik dit gesprek op deze manier als zinloos ervaar.....
Ja, dat is makkelijk, het gesprek gaat niet de kant op die je wilt horen en dan bestempel je het maar als zinloos.

Draagt goed bij aan de rest van je egocentrische standpunt.