Ik lees dat ProRail zich laat inspireren door de Japanse hogesnelheidstrein. Altijd goed als je iets wat bij een ander werkt kopieert.
Weet niet of ze hier bij NS wachten?
NS wacht nooit (misschien met uitzondering van de laatste treinen van de dag), ook niet als de ruimte er wel is.[..] Men redeneert dan: er gaat snel weer een trein en anders raken andere, en misschien wel meer, reizigers gedupeerd. Vind ik wel logisch.
Daar kan best een goede reden voor zijn.[speculaasmodus]De trein naar Zwolle heeft onderweg ook weer een stel aansluitingen die hij moet halen. Oplossing zou kunnen zijn de Zeeuwse trein eerder uit Vlissingen te laten vertrekken, maar die vertrekt daar natuurlijk vrij snel nadat hij uit de richting Roosendaal is aangekomen. Dan zou er dus een extra treinstel ingezet moeten worden om eerder te kunnen vertrekken en dat moet er maar net zijn.[/speculaasmodus]
Naar Zwitserland kijken is een aardig idee, maar de punctualiteit daar wordt denk ik (aanname, geen ervaring mee) vooral bereikt door een veel lagere treinfrequentie dan hier. Dan heeft een trein zelden last van de vertraging van een ander.
Een aanzienlijk deel van de treinen in Zürich zijn S-Bahntreinen, dat is inderdaad appels met peren vergelijken. Zürich Hbf heeft ook 7 extra perronsporen, dus in verhouding is het aantal treinen in Utrecht relatief gezien maar iets lager.
Maar als je de NS zo slecht vindt, ga eens een tijdje in onze buurlanden treinen...
....Die werd jaren geleden opgeknipt omdat de kans op vertragingen te groot was. Is volgend jaar kennelijk geen probleem meer.
Nogmaals: Als ik een aansluiting wil halen, telt elke minuut. Is die aansluiting bv een bus, kan me dat zomaar een half tot een uur extra reistijd opleveren.
........Met de Benelux naar Antwerpen ging ook prima. ......
Ja, en dan een vertraagde trein inhalen zorgt er ook voor dat die vertraagde trein nóg meer vertraagd raakt en die mensen eveneens (nog meer) aansluitingen gaan misen.Daarnaast zorgde het opbreken van de inhaalsporen er ook voor dat de doorrijdsnelheid verhoogd kon worden, met als effect dat normaal gezien de reistijd juist korter geworden is.Het spoor is een geheel waarbij je wel vaak moet kijken naar het grotere geheel, en minder naar de individuele reiziger.Wachten kan ervoor zorgen dat 10 reizigers op tijd komen, maar door de olievlekwerking ook kan zorgen dan 100 andere reizigers daardoor juist vertraagd rakenDaarbij spelen ook zaken mee dat een trein het perron verlaten moet hebben voor een andere trein die er moet halteren, of op stationsemplacementen andere vertrekkende en binnenkomende treinen moet kruisen, waarbij een vertraging dus ook weer een vertraging oplevert voor die treinen die dan staan te wachten.