Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:10:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
01 September 2025, 23:07:05
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Huup
01 September 2025, 22:42:37
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
01 September 2025, 22:21:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 September 2025, 22:06:00
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
01 September 2025, 21:57:32
Minder wissels door Quinzeedied
01 September 2025, 21:54:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
01 September 2025, 21:38:08
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
01 September 2025, 21:22:15
Da's Daz 2 door Huup
01 September 2025, 21:21:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
01 September 2025, 21:17:03
Raadplaatje door grossraumwagen
01 September 2025, 21:15:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door jdk
01 September 2025, 21:01:14
De Projecten van RetroJack door RetroJack
01 September 2025, 20:35:26
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Edwin2121992
01 September 2025, 19:21:33
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Voske
01 September 2025, 17:50:54
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Huup
01 September 2025, 17:50:50
NS 6100 van GM&S door Gerke
01 September 2025, 17:14:02
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
01 September 2025, 16:03:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
01 September 2025, 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
01 September 2025, 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
01 September 2025, 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
01 September 2025, 12:21:25
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
01 September 2025, 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
01 September 2025, 11:47:03
US diorama in H0 door Wim Vink
01 September 2025, 11:26:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
01 September 2025, 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 September 2025, 10:06:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
01 September 2025, 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
01 September 2025, 00:06:54

Auteur Topic: Minder wissels  (gelezen 4554 keer)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: Minder wissels
« Reactie #75 Gepost op: 01 September 2025, 16:55:21 »
Dan keren we dus weer terug naar de oude situatie. Directe verbinding van Vlissingen - Zwolle v.v. Die werd jaren geleden opgeknipt omdat de kans op vertragingen te groot was. Is volgend jaar kennelijk geen probleem meer.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #76 Gepost op: 01 September 2025, 17:29:29 »
Ik lees dat ProRail zich laat inspireren door de Japanse hogesnelheidstrein. Altijd goed als je iets wat bij een ander werkt kopieert.
Niet zozeer de hogesnelheidstrein zelf, als wel dat dat net nergens gekoppeld is aan het lokaalverkeer en tragere verkeer, oftewel, precies zoals we dat in Nederland eigenlijk ook doen, want op een paar kleine stukjes na gebruikt de HSL verder z'n compleet eigen spoor.

Zoiets werkt alleen maar als je sneltreinen echt een compleet apart spoor geeft, gescheiden van de langzame diensten.

Ik gok dat elke metro-systeem dat uit de Soviet-tijd stamt daarom ook zo ontworpen is: de vriendin die me 7 jaar geleden had uitgenodigd in Oekraïne snapte niet hoe ik zo snel m'n weg kon vinden in het metrosysteem van Kyiv, maar ik vond het juist uiterst makkelijk. Alle lijnen zijn geïsoleerde systemen en voor overstappen tussen twee lijnen moet je gewoon altijd uitstappen en een stukje lopen. Elke lijn is een gesloten ring die, op dienstsporen verborgen op het uitgebreide netwerk na, nergens met elkaar verbonden is.
Daar komt wel bij dat ik vermoed dat het onderhoud praktisch volgens luchtvaartstandaarden gaat: die vriendin pakte me op een gegeven moment bij m'n schouders vast toen ik, onder de indruk van de snelheid en mensenmassa's in de metro, vroeg of ze wel eens defecten, stroomstoringen, ontsporingen en dat soort dingen hadden. 'Je begrijpt het niet, de metro doet het al-tijd! Daar vertrouwen we op!' Tja, kom daar eens om in Nederland...

De wisselsanering is gewoon een geldkwestie: zolang de overheid geen extra geld uit de zak wil trekken voor adequaat onderhoud én ProRail min of meer winst moet maken, tja, dan zijn min of meer overbodige wissels verwijderen makkelijke besparingen.
Weet niet of ze hier bij NS wachten?
NS wacht nooit (misschien met uitzondering van de laatste treinen van de dag), ook niet als de ruimte er wel is.[..] Men redeneert dan: er gaat snel weer een trein en anders raken andere, en misschien wel meer, reizigers gedupeerd. Vind ik wel logisch.
Helaas wacht NS wel degelijk, vooral op momenten dat ik het nut er niet van zie.

De allereerste ochtendtrein Hoorn - Hoofddorp (of misschien komt dat ding uit Enkhuizen, dat weet ik niet) wordt op Zaandam vrij geregeld opgehouden als de trein uit Uitgeest te laat is. Hoewel de opvolgende trein vanuit Hoorn nu na ongeveer 20 minuten voor je neus staat ten opzichte van 14 minuten in de oude dienstregeling en het vroeger voor m'n gevoel vaker voorkwam, snap ik nog altijd niet waarom we soms gewoon bijna 10 minuten gaan staan wachten op de trein uit Uitgeest.
In de oude situatie gebeurde het wel dat we zo lang stonden te wachten dat de volgende trein praktisch al in zicht zou moeten zijn.

Het is vervelend, maar laat de mensen uit die trein lekker de volgende nemen: als 10 minuten vertraging niet in je schema past had je ander vervoer moeten zoeken. Daarnaast kun je op Amsterdam Sloterdijk vervolgens op veel meer treinen naar Schiphol stappen én die overstap is vanaf spoor 3-6 naar spoor 11-12, allebei in het hoofdgebouw ook nog eens veel logischer dan wanneer je dat vanuit mijn trein alsnog zou doen op Amsterdam Sloterdijk (van spoor 9-10, het boogstation, naar spoor 11-12 in het hoofdgebouw). Voor forenzen zoals ik en anderen is vertraging zelden echt een probleem, eerder irritant.

Zonder overstapmogelijkheid wordt er ook in de andere richting geregeld gewacht: sinds de nieuwe dienstregeling staat de trein terug naar huis 6 tot 7 minuten stil op Amsterdam Sloterdijk. Ik heb nu heel wat steekproeven op Amsterdam Sloterdijk en Zaandam gehouden, maar zie nog steeds het nut niet van die lange stilstand, die m'n reistijd behoorlijk verlengd heeft.

Ik gok dat het wekelijks voor komt het voor dat we op Zaandam of Amsterdam Sloterdijk na die stilstand vervolgens alsnog moeten wachten op de intercity die dan blijkbaar vertraagd is en voorlangs mag. Dat begrijp ik wel, omdat die intercity anders door ons opgehouden wordt, maar waarom staan we dan die 7 minuten stil, hadden we in die tijd niet vooruit kunnen rijden naar Zaandam waar de intercity ons dan zou passeren? Soms wordt er zelfs minutenlang vooruit gedacht op Zaandam: terwijl de intercity nog 5 tot 6 minuten onderweg is én al te laat is, wordt 'mijn' trein op Zaandam al aan de kant gehouden en loop je zo 10 minuten tot een kwartier vertraging op.

Wat ik écht niet begrijp is het gebrek aan overstapmogelijkheden tussen de trein naar Uitgeest en de trein naar Hoorn: 7 minuten stilstaan op Amsterdam Sloterdijk is geen probleem, maar de stop op Zaandam met slechts 1 minuut verlengen zodat er gewoon garantie is (in normale omstandigheden uiteraard) dat je tussen beide treinen over kan stappen, kan dan blijkbaar weer niet. Het is elke dag weer lachwekkend en eigenlijk nogal triest dat er over en weer passagiers zijn die hopen dat het ze lukt, maar vaker gaan de deuren van mijn trein net dicht als die van de trein naar Uitgeest net openen of andersom.
Als de overstap naar mijn trein op Amsterdam Sloterdijk nog logisch zou zijn, zou je zeggen 'dan hadden ze ergens anders over moeten stappen', maar de overstap is daar niet logisch, terwijl hij op Zaandam perron-kruisend is.

Purmerend had vroeger 3 sporen en naar mijn mening is het zonde dat dat spoor eind jaren '80 verdwenen is bij de bouw van de tunnel en her-inrichting van de stations-omgeving aan de zuidoost-kant.

Ik weet het, ik denk er te simpel over, zo makkelijk als ik het voorstel is het niet, maar sommige dingen lijken alleen maar achter een bureau bedacht en niet in de praktijk getest. Tot m'n verdriet wordt het er in de dienstregeling 2025-2026 niet beter op en gaat de trein NOG langer wachten op Amsterdam Sloterdijk.

Ik snap dat het veel sneller binnen kunnen rijden van een centraal station z'n voordelen heeft wat betreft capaciteit, maar de gevolgen bij verstoringen zijn vaak al snel enorm.

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #77 Gepost op: 01 September 2025, 17:31:16 »
Heeft alles te maken met boetes voor vertragingen

Ronald69

• Offline Offline
  • Duitsland TP III/IV
« Reactie #78 Gepost op: 01 September 2025, 17:34:28 »
Daar kan best een goede reden voor zijn.
[speculaasmodus]
De trein naar Zwolle heeft onderweg ook weer een stel aansluitingen die hij moet halen. Oplossing zou kunnen zijn de Zeeuwse trein eerder uit Vlissingen te laten vertrekken, maar die vertrekt daar natuurlijk vrij snel nadat hij uit de richting Roosendaal is aangekomen. Dan zou er dus een extra treinstel ingezet moeten worden om eerder te kunnen vertrekken en dat moet er maar net zijn.
[/speculaasmodus]

Er zijn aansluitingen te halen op: Breda, Tilburg, ''s-Hertogenbosch, Nijmegen, Arnhem, Zutphen en Deventer en tenslotte op het eindstation Zwolle(richting Gn/Lw). Tel daar bij op dat er tussen Ravenstein en Oss en tussen Deventer en Olst enkelspoor ligt dan is te begrijpen dat er niet gewacht kan worden.
Grt, Ronald.

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #79 Gepost op: 01 September 2025, 17:57:08 »
Naar Zwitserland kijken is een aardig idee, maar de punctualiteit daar wordt denk ik (aanname, geen ervaring mee) vooral bereikt door een veel lagere treinfrequentie dan hier. Dan heeft een trein zelden last van de vertraging van een ander.
Ik weet dat ik appels met peren vergelijk, maar toch … Ik vroeg net ChatGPT naar het aantal treinen per dag in Zürich HB en Utrecht CS. Als antwoord krijg ik 3000 voor Zürich, en 1500 voor Utrecht CS (het aantal reizigers in Utrecht is overigens wel hoger).

Ook ik heb deze zomer een 15 dagen Swiss Flexpass gehad en we zijn door heel Zwitserland gereisd. 1 x vertraging, toen door onweer de lijn Zermatt - Visp door een modderstroom 2 dagen buiten dienst was. We moesten in bussen overstappen (perfect georganiseerd) en dat koste uiteindelijk 30 minuten. Verschillende ervaringen dus…

Groet, Aiko

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #80 Gepost op: 01 September 2025, 18:20:46 »
Volgens de NS gingen er in 2024 gemiddeld per dag net geen 230.00 reizigers door Utrecht CS heen met zo'n 2000 treinen, Wikipedia geeft bijna 420.000 reizigers per werkdag voor Zurich Hbf met 2900 treinen. Daarbij vervoert de SBB meer mensen per dag dan de NS, met meer stations, meer op tijd en meer goederen dan in Nederland.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Quinzeedied

• Offline Offline
« Reactie #81 Gepost op: 01 September 2025, 18:33:18 »
Een aanzienlijk deel van de treinen in Zürich zijn S-Bahntreinen, dat is inderdaad appels met peren vergelijken. Zürich Hbf heeft ook 7 extra perronsporen, dus in verhouding is het aantal treinen in Utrecht relatief gezien maar iets lager.

Dat de Zwitsers verder een puike prestatie leveren is zeker waar.
Maar als je de NS zo slecht vindt, ga eens een tijdje in onze buurlanden treinen...  ;)

Huup

• Offline Offline
« Reactie #82 Gepost op: 01 September 2025, 18:41:06 »
Hamvraag: schrapt men in Zwitserland ook wissels tbv de vaart der volkeren?

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #83 Gepost op: 01 September 2025, 19:13:20 »

Huup

• Offline Offline
« Reactie #84 Gepost op: 01 September 2025, 19:26:57 »
Oeps, sorry.
Dan is dus de vraag of de saneringen vergelijkbaar zijn

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #85 Gepost op: 01 September 2025, 19:42:35 »
Een aanzienlijk deel van de treinen in Zürich zijn S-Bahntreinen, dat is inderdaad appels met peren vergelijken. Zürich Hbf heeft ook 7 extra perronsporen, dus in verhouding is het aantal treinen in Utrecht relatief gezien maar iets lager.
In Utrecht rijden geen sprinters die de functie van een S-Bahn zoals in Zurich hebben?
Nou ja, het ging over de punctualiteit en de verwachting dat dat kwam door lagere treinfrequenties. In Zwitserland rijden meer treinen over een netwerk van vergelijkbare grootte.

Citaat
Maar als je de NS zo slecht vindt, ga eens een tijdje in onze buurlanden treinen...  ;)
Tsjah, als je dat erin wilt lezen. De laatste keer in het buitenland reed alles op tijd, nota bene in Engeland. Met de Benelux naar Antwerpen ging ook prima. Met de ICE naar Duitsland enkele jaren terug ging het beroerd, mede dankzij Prorail en het opbreken van wissels in Utrecht en in Duitsland reed zo ongeveer niets op tijd. Binnenkort doe ik weer een poging, het zou nu beter moeten zijn.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

René 4312

• Offline Offline
« Reactie #86 Gepost op: 01 September 2025, 20:34:24 »
....Die werd jaren geleden opgeknipt omdat de kans op vertragingen te groot was. Is volgend jaar kennelijk geen probleem meer.

Nee, klopt. Komt omdat er minder wissels liggen,  ;D
Duikt onder tafel met chips en cola.
René

Thom

• Offline Offline
« Reactie #87 Gepost op: 01 September 2025, 20:50:57 »
Nogmaals: Als ik een aansluiting wil halen, telt elke minuut. Is die aansluiting bv een bus, kan me dat zomaar een half tot een uur extra reistijd opleveren.
Ja, en dan een vertraagde trein inhalen zorgt er ook voor dat die vertraagde trein nóg meer vertraagd raakt en die mensen eveneens (nog meer) aansluitingen gaan misen.

Daarnaast zorgde het opbreken van de inhaalsporen er ook voor dat de doorrijdsnelheid verhoogd kon worden, met als effect dat normaal gezien de reistijd juist korter geworden is.

Het spoor is een geheel waarbij je wel vaak moet kijken naar het grotere geheel, en minder naar de individuele reiziger.
Wachten kan ervoor zorgen dat 10 reizigers op tijd komen, maar door de olievlekwerking ook kan zorgen dan 100 andere reizigers daardoor juist vertraagd raken

Daarbij spelen ook zaken mee dat een trein het perron verlaten moet hebben voor een andere trein die er moet halteren, of op stationsemplacementen andere vertrekkende en binnenkomende treinen moet kruisen, waarbij een vertraging dus ook weer een vertraging oplevert voor die treinen die dan staan te wachten.
« Laatst bewerkt op: 01 September 2025, 20:56:30 door Thom »

BrightonBelle

• Offline Offline
  • Southern....de oude dan
« Reactie #88 Gepost op: 01 September 2025, 21:07:11 »
........Met de Benelux naar Antwerpen ging ook prima. ......

Dat was dan puur mazzel........
Een, ik geef toe, wat extreem voorbeeld:

Grtz Gerard

Huup

• Offline Offline
« Reactie #89 Gepost op: 01 September 2025, 21:36:40 »
Ja, en dan een vertraagde trein inhalen zorgt er ook voor dat die vertraagde trein nóg meer vertraagd raakt en die mensen eveneens (nog meer) aansluitingen gaan misen.

Daarnaast zorgde het opbreken van de inhaalsporen er ook voor dat de doorrijdsnelheid verhoogd kon worden, met als effect dat normaal gezien de reistijd juist korter geworden is.

Het spoor is een geheel waarbij je wel vaak moet kijken naar het grotere geheel, en minder naar de individuele reiziger.
Wachten kan ervoor zorgen dat 10 reizigers op tijd komen, maar door de olievlekwerking ook kan zorgen dan 100 andere reizigers daardoor juist vertraagd raken

Daarbij spelen ook zaken mee dat een trein het perron verlaten moet hebben voor een andere trein die er moet halteren, of op stationsemplacementen andere vertrekkende en binnenkomende treinen moet kruisen, waarbij een vertraging dus ook weer een vertraging oplevert voor die treinen die dan staan te wachten.
Klopt helemaal Thom. Vandaar dat hdt tegenwoordig zoveel beroerder gaat met aansluitingen.
De doorijsnelheid is hoger dus ben je er sneller. Theoretisch klopt dat als een bus. Als ik harder fiets ben ik er ook sneller. Tenzij het fietspad versmald is en er een langzame fietser voor me rijdt.
Dat snelle is ook het idee achter ov-hubs buiten de dorpen. Dan is de bus sneller. Klopt als een bus. Maar je moet er wel eerst naar toe. En na uitstappen ook weer naar je bestemming. De reistijd neemt af in de bus, maar toe voor de reiziger.
Wachten. De hele opzet is toch dat er niet gewacht hoeft te worden?
En die perronkwestie, indertijd reed zoon trein dan naar een ander vrij perron. Maar ja, als je wissels weghaalt waardoor dat niet meer kan?
Ik snap best dat het efficienter kan. Maar men spant nu het paard voor de auto.