Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:53:32
Da's Daz 2 door Eric B
Vandaag om 17:38:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:23:41
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Ronald69
Vandaag om 17:18:06
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Eric v C
Vandaag om 17:17:11
Line-up foto's van modellen door fissy
Vandaag om 16:50:02
Spelregels 'Raadplaatje' door Reinout van Rees
Vandaag om 16:16:53
draaistel A.C.M.E. slaaprijtuig loshalen: hoe? door Peter J K
Vandaag om 14:53:07
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door R1954
Vandaag om 14:33:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:23:16
ratelende 1300 van Electrotren door Mug
Vandaag om 14:13:22
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:00:15
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:58:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:38:23
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 13:33:20
DR buffetrijtuig verhuist naar Houten door Eric B
Vandaag om 13:24:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hendrik Jan
Vandaag om 12:32:34
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
Vandaag om 12:05:59
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Reinout van Rees
Vandaag om 11:55:49
VERPLAATST: Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Reinout van Rees
Vandaag om 11:53:08
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Gerrit H
Vandaag om 11:31:37
13 december modelspoorbeurs Houten door maartenvdb
Vandaag om 11:27:56
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door bellejt
Vandaag om 11:17:33
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 11:07:49
Faller Watertoren van de beurs in Gangelt opknappen. door ruudns
Vandaag om 11:05:44
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door Ronald Halma
Vandaag om 10:40:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door aad52
Vandaag om 10:32:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:10:18
Frans loodsje et cetera door Jelmer
Vandaag om 09:59:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 09:28:58
  

Auteur Topic: Minder wissels  (gelezen 11476 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8632
  • Spoor N
Re: Minder wissels
« Reactie #60 Gepost op: 01 September 2025, 11:54:56 »
Dat klopt, die verbouwing is enkele jaren geleden uitgevoerd. Daarbij is de boog bij het station geschikt gemaakt voor 130 in plaats van 80 km/u en de overwegen van vijf naar twee sporen gegaan.

Lees even wat ik schrijf....
Dan doen we dat toch even voor jou:
Hoeveel vertraging kan een Sprinter überhaupt oplopen tussen Hilversum en Bussum?
En dat kan je zien in de link, vaak enkele minuten met soms een uitschieter.
« Laatst bewerkt op: 01 September 2025, 12:19:39 door Rick »
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6980
Re: Minder wissels
« Reactie #61 Gepost op: 01 September 2025, 12:19:14 »
En zoals ik al zei: dat gaat dus nergens over.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8632
  • Spoor N
Re: Minder wissels
« Reactie #62 Gepost op: 01 September 2025, 12:25:54 »
Kan best, ik gaf alleen antwoord op je vraag. Passeren zal moeten gebeuren bij Weesp of Hilversum in de huidige situatie.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9124
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Minder wissels
« Reactie #63 Gepost op: 01 September 2025, 13:09:26 »
En zoals ik al zei: dat gaat dus nergens over.
Nogmaals: Als ik een aansluiting wil halen, telt elke minuut. Is die aansluiting bv een bus, kan me dat zomaar een half tot een uur extra reistijd opleveren.

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Minder wissels
« Reactie #64 Gepost op: 01 September 2025, 13:32:36 »
Ik lees dat ProRail zich laat inspireren door de Japanse hogesnelheidstrein. Altijd goed als je iets wat bij een ander werkt kopieert. Maar naast Japan zijn er natuurlijk ook andere spoorweg bedrijven die het goed doen. Neem Zwitserland als voorbeeld.

Als ik luchtfoto’s zie van emplacementen (zoals Zürich HB), dan liggen daar voor mijn gevoel heel veel wissels. Klopt dit, dat de Zwitsers wel veel wissels vervangen in plaats van verwijderen? Hebben de Zwitsers dan vaker wisselstoringen? Of hebben ze daar gewoon meer geld voor onderhoud en vernieuwing?

Groet, Aiko

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
Re: Minder wissels
« Reactie #65 Gepost op: 01 September 2025, 13:39:27 »
Ik denk dat de hoofdreden geld besparen is omdat ze van het rijk niet genoeg krijgen om alles goed te onderhouden!
En om het te verkopen aan de reizigers en vervoerders zeggen ze dat minder wissels een betere doorstroming geeft!
Mvg Mark

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8632
  • Spoor N
Re: Minder wissels
« Reactie #66 Gepost op: 01 September 2025, 13:40:08 »
Waar ik wel benieuwd naar ben: als je de hele infra nu inricht naar de huidige dienstregelingen/trajecten, maak je je het dan ook in de toekomst niet moeilijk als je daar weer wijzigingen in wil aanbrengen? Of gaat dat nooit meer gebeuren?
Om hier nog op terug te komen, ja dat wordt moeilijker. Het is niet waarschijnlijk dat de dienstregeling tot in lengte van dagen zo blijft. Als voorbeeld het doortrekken van de Valleilijn naar Arnhem: vóór de ombouw van Ede-Wageningen kon een trein uit Amersfoort op alle sporen aankomen maar nu is alleen nog spoor 1 in Ede-Wageningen bereikbaar. Overloopwissels naar het rechterspoor zitten ruim een kilometer verderop.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22749
Re: Minder wissels
« Reactie #67 Gepost op: 01 September 2025, 14:17:00 »
Dat klopt, die verbouwing is enkele jaren geleden uitgevoerd. Daarbij is de boog bij het station geschikt gemaakt voor 130 in plaats van 80 km/u en de overwegen van vijf naar twee sporen gegaan.

En de hele beveiliging kon worden aangepast aan de nieuwe situatie, waarmee de capaciteit is vergroot.
Ook bij dit voorbeeld vooral of alleen aandacht aan al of niet vermeende nadelen en niet voor de voordelen. Er werd op Bussum niet of nauwelijks ingehaald en de drie verdwenen sporen werden ook niet gebruikt, zodat er van nadelen eigenlijk geen sprake is geweest. Op dat drukke traject was extra capaciteit en minder kans op storingen juist heel belangrijk.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2958
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Minder wissels
« Reactie #68 Gepost op: 01 September 2025, 15:32:03 »
Ik lees dat ProRail zich laat inspireren door de Japanse hogesnelheidstrein. Altijd goed als je iets wat bij een ander werkt kopieert. Maar naast Japan zijn er natuurlijk ook andere spoorweg bedrijven die het goed doen. Neem Zwitserland als voorbeeld.

Ik heb gelezen dat Prorail zich laat inspireren niet alleen door de Shinkansen (Japanse HSL), maar ook door het reguliere grootstedelijk spoorverkeer daar. Daar zie je (eigen ervaring) inderdaad nauwelijks wissels, veel ongelijkvloerse kruisingen en treinen die achter elkaar op het zelfde traject rijden met dezelfde bestemming. Treinen met verschillende bestemmingen rijden naast elkaar. Geprojecteerd op de Nederlandse situatie zou dan de trein van bijvoorbeeld Amsterdam naar Groningen naast die van Amsterdam naar Enschede rijden en tot Amersfoort dezelfde stations aandoen. Heeft er dan eentje vertraging, dan heb je tot Amersfoort een alternatief en kun je daar overstappen op een andere trein naar de gewenste bestemming. Belangrijk verschil met Japan is echter dat daar slechts <1% goederenvervoer op datzelfde spoor rijdt en àls het rijdt uitsluitend 's nachts. Hier rijdt veel meer goederenverkeer over het spoor. Goederentreinen rijden niet naar stations, maar naar rangeerterreinen. Dat is technisch gesproken een andere bestemming. Daarvoor heb je wel wissels nodig, of een apart spoor (of een apart traject zoals de Betuwelijn).
Naar Zwitserland kijken is een aardig idee, maar de punctualiteit daar wordt denk ik (aanname, geen ervaring mee) vooral bereikt door een veel lagere treinfrequentie dan hier. Dan heeft een trein zelden last van de vertraging van een ander.
Wereldwijd staat Nederland bijzonder goed aangeschreven, in tegenstelling tot wat je uit dit draadje zou kunnen concluderen. De Japanners komen zelfs hier kijken* om ideeën op te doen...

*Bericht uit 2020, maar toch...
« Laatst bewerkt op: 01 September 2025, 15:36:14 door 1200blauw. Reden: nuance »

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1329
Re: Minder wissels
« Reactie #69 Gepost op: 01 September 2025, 15:32:38 »
Neem Zwitserland als voorbeeld.

Groet, Aiko

Ik was deze zomer even in Lausanne, wilde daar fotograferen. Is 1 grote bouwput daar, ben snel door gereisd.
Daar worden de wisselstraten ook flink gesaneerd heb ik al wel gezien.

Er zijn wel meer plekken CH waar al gesaneerd is.

Toen de BLS NEAT basistunnel in bedrijf genomen was, is binnen een jaar het engels wissel op Blausee-Mitholz weggehaald en vervangen door een gewoon wissel. (en ja het wissel wat er op aansloot is ook weg) Tot verdriet van de mcn en rangeerders die Blm Kieswerk bedienen.

Ook Frutigen ken je na de bouw van de Neat niet weer, alles op de schop. Wordt in CH toch ook flink gemoderniseerd, maar een verbetering ipv verslechtering (op BLM na dan  ;))

Mvg, Johan.

Nee op mijn modelbaan Blausee-Mitholz wordt niet gemoderniseerd  8)

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1329
Re: Minder wissels
« Reactie #70 Gepost op: 01 September 2025, 15:42:31 »
Dan heeft een trein zelden last van de vertraging van een ander.


Ik had deze zomer een flexpass in CH.
Reisde van Spies naar Aigle via de NEAT basis tunnel (nog deels enkelsporig uitgevoerd)
Bij naderen van Frutigen minderde de trein vaart en kwam tot stilstand, meer dan 5 minuten echt stil gestaan terwijl hij in volle vaart door had moeten rijden.
Te Visp hadden we 5 minuten overstap tijd voor de trein naar Aigle.
We kwamen al met al 10minuten te laat dus ging ik er van uit dat we de aansluiting gemist hadden.
Schertste mijn verbazing dat de trein naar Aigle nog stond te wachten  (y) 8). Perron oversteken en instappen.

Dus als er vertraging is wordt er gewacht (die ruimte ze hebben omdat het een uurdienst is)

Mvg, Johan.

Weet niet of ze hier bij NS wachten?

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5669
Re: Minder wissels
« Reactie #71 Gepost op: 01 September 2025, 16:03:04 »
NS wacht nooit (misschien met uitzondering van de laatste treinen van de dag), ook niet als de ruimte er wel is. Dat is, op ons drukke spoorwegnet, echter meestal niet het geval. Men redeneert dan: er gaat snel weer een trein en anders raken andere, en misschien wel meer, reizigers gedupeerd. Vind ik wel logisch.
« Laatst bewerkt op: 01 September 2025, 16:05:26 door spoorzeven »
Groet, Frank

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27030
    • Pagina van klaas
Re: Minder wissels
« Reactie #72 Gepost op: 01 September 2025, 16:09:30 »
Weet niet of ze hier bij NS wachten?
Niet. Voorbeeld is Roosendaal. Als je daar aankomt uit Zeeland en je wil in Roosendaal overstappen op de trein richting Zwolle, dan is de overstaptijd heel krap. En je moet ook nog eens een heel stuk lopen naar het andere eind van het perron. Is de trein uit Zeeland 2 minuten vertraagd, dan kun je het schudden. Die trein naar Zwolle rijdt gewoon weg, terwijl de machinist en de conducteur zien dat er nog een hele horde mensen aan komt lopen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2958
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Minder wissels
« Reactie #73 Gepost op: 01 September 2025, 16:37:51 »
Die trein naar Zwolle rijdt gewoon weg, terwijl de machinist en de conducteur zien dat er nog een hele horde mensen aan komt lopen.

Daar kan best een goede reden voor zijn.
[speculaasmodus]
De trein naar Zwolle heeft onderweg ook weer een stel aansluitingen die hij moet halen. Oplossing zou kunnen zijn de Zeeuwse trein eerder uit Vlissingen te laten vertrekken, maar die vertrekt daar natuurlijk vrij snel nadat hij uit de richting Roosendaal is aangekomen. Dan zou er dus een extra treinstel ingezet moeten worden om eerder te kunnen vertrekken en dat moet er maar net zijn.
[/speculaasmodus]

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6980
Re: Minder wissels
« Reactie #74 Gepost op: 01 September 2025, 16:44:39 »
Met meer of minder wissels heeft het allemaal niets van doen.


Is de trein uit Zeeland 2 minuten vertraagd, dan kun je het schudden. Die trein naar Zwolle rijdt gewoon weg, terwijl de machinist en de conducteur zien dat er nog een hele horde mensen aan komt lopen.


Wordt opgelost per 2026: je kunt blijven zitten.