Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door 741230
Vandaag om 17:34:35
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 17:22:26
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 17:20:26
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:16:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 16:26:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 16:07:49
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 15:44:58
Opstelbaan door spoorijzer
Vandaag om 15:24:53
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door dennie
Vandaag om 15:23:47
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
Vandaag om 15:03:37
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:41:05
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Herb73
Vandaag om 14:30:49
Dat overkomt mij niet. door wob
Vandaag om 14:14:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:10:59
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door wob
Vandaag om 14:09:20
The Summer of 69 door Gert Arkema
Vandaag om 13:08:55
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:45:45
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
Vandaag om 12:30:05
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door Vonkentrekker
Vandaag om 11:38:07
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:23:08
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Eric v C
Vandaag om 11:19:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:10:01
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 10:47:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:41:32
RTM in 0m door BartvD
Vandaag om 10:26:53
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door bask185
Vandaag om 10:20:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:44:52
Dönsdorfer Bauberichte door spoorzeven
Vandaag om 09:41:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:38:37
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 09:04:54
  

Auteur Topic: Opstelbaan  (gelezen 1258 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26747
    • Pagina van klaas
Re: Opstelbaan
« Reactie #15 Gepost op: Vandaag om 10:00:48 »
Ik heb mijn informatie o.a. uit dit collegedictaat: https://www.studeersnel.nl/nl/document/technische-universiteit-delft/road-and-railway-design/dictaat-ctb3320-deel-4-railbouwkunde/1564244
Plaatje op pag. 55
Daar is de hart-op-hart afstand 4 meter, dat was lange tijd de standaard in Nederland. Op delen van de Zeeuwse lijn is het nog minder, 3,60 m. Bron: eigen meting.

De afstand van 5 meter wordt toegepast op hogesnelheidslijnen, en misschien ook op nieuwe "gewone" spoorlijnen.

De geometrie van modelspoor is een verhaal apart. Daar is de spoorafstand 60 mm of nog meer. Dat komt door de maatvoering van de wissels, en het is nodig in bogen om te zorgen dat passerende treinen elkaar niet raken.
Maar voor een statische opstelling ben je natuurlijk vrij in de keuze.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1466
Re: Opstelbaan
« Reactie #16 Gepost op: Vandaag om 10:14:55 »
is bij échte opstel-/rangeersporen de afstand niet groter, om personeel/rangeerders ruimte te geven tussen de sporen  ?

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2750
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Opstelbaan
« Reactie #17 Gepost op: Vandaag om 10:15:13 »
Dank voor het delen Klaas! Het boek/dictaat herken ik uit mijn Railpro tijd en daar was ik eerder naar op zoek.  (y) (y)

Als je een losse module maakt, kan je inderdaad deze maatvoering aanhouden. Maar mocht je eens willen rijden, dan kom je snel op problemen, dus vandaar mijn opmerking om het toch op modelspoorafstand te leggen. Volgens Google AI zit je dan snel op meer dan 6 cm, dat is wel fors als je een boekenplank van 20cm in gedachte hebt..... Nou ja, dan kan de Zeeuwse lijn een mooi voorbeeld zijn  ;D

Edit: op deze pagina staan de h-o-h maten van diverse Modelspoormerken:

https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/railgeometrie


Groeten,
Rogier

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26747
    • Pagina van klaas
Re: Opstelbaan
« Reactie #18 Gepost op: Vandaag om 10:20:03 »
is bij échte opstel-/rangeersporen de afstand niet groter, om personeel/rangeerders ruimte te geven tussen de sporen  ?
Ja, daar liggen ze iets verder uit elkaar, ik dacht op 4,50 m.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5014
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Opstelbaan
« Reactie #19 Gepost op: Vandaag om 11:23:06 »
Snap het probleem niet... ;D DAR zet je langs perron en ander materieel op opstelsporen vooraan, als je meer lengte hebt kan de lok ervoor. Perronkap verhult beperkte diepte, voetgangersbrug geeft visuele afbakening rechts (waar in de korte variant een door de brug niet-zichtbare lok voor de DAR staat), eventueel kan je met spiegels of foto-achtergrond werken voor meer optische ruimte.


De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

meesterpaul

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Opstelbaan
« Reactie #20 Gepost op: Vandaag om 13:53:27 »
Welke hoogte moet ik aanhouden bij een fly over? dus de ruimte tussen het normale spoor en de onderkant van de flyover?
ik ben niet nieuwschierig, ik wil alleen alles weten :-)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3990
Re: Opstelbaan
« Reactie #21 Gepost op: Vandaag om 14:04:20 »
Met bvl  65 mm boven de rails  zou ik aanhouden.
 Gr Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

meesterpaul

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Opstelbaan
« Reactie #22 Gepost op: Vandaag om 14:18:08 »
Ben beetje aan het spelen met een baan plan maken. Dit op een plaat van 110x40. Zou de haar aansluiting moeten voorstellen



ik ben niet nieuwschierig, ik wil alleen alles weten :-)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2750
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Opstelbaan
« Reactie #23 Gepost op: Vandaag om 14:29:18 »
Volgens de modeltrein-normen moet je qua stijging max 3% aanhouden, Dat wil zeggen 3 cm per meter. Als je een vrije ruime 65mm aanhoudt, zit je dus op ruim 2 meter aanloop, nog excl wissels etc. Misschien is je plan te stijl  om er geloofwaardig uit te zien? Want realistisch is die 3cm al niet echt.....

Groeten,
Rogier

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2858
    • Richie's homepage
Re: Opstelbaan
« Reactie #24 Gepost op: Vandaag om 14:33:40 »
Bij De Haar Aansluiting is er tussen de rails van het doorgaande spoor naar Arnhem geen steunpilaar of iets dergelijks.
En het spoor dat er over heen gaat loopt ook niet een stuk parallel, maar bijna geheel met een boog tot aan het wissel.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5014
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Opstelbaan
« Reactie #25 Gepost op: Vandaag om 14:39:10 »
Misschien niet de hele aansluiting willen modeleren...? Het dijklichaam van het spoor over de flyover en de flyover zelf kan ook als 'achtergrond' dienen:


De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

meesterpaul

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Opstelbaan
« Reactie #26 Gepost op: Vandaag om 14:43:29 »
Bij De Haar Aansluiting is er tussen de rails van het doorgaande spoor naar Arnhem geen steunpilaar of iets dergelijks.
En het spoor dat er over heen gaat loopt ook niet een stuk parallel, maar bijna geheel met een boog tot aan het wissel.
die bocht idd, goeie tip!
die pilaar weet ik maar dat doet het programma zelf.
Bij de bouw kan ik die weg laten.

Volgens de modeltrein-normen moet je qua stijging max 3% aanhouden, Dat wil zeggen 3 cm per meter. Als je een vrije ruime 65mm aanhoudt, zit je dus op ruim 2 meter aanloop, nog excl wissels etc. Misschien is je plan te stijl  om er geloofwaardig uit te zien? Want realistisch is die 3cm al niet echt.....

Groeten,
Rogier

ah ok dan zou ik de fly over weg kunnen laten en alleen het laatste stukje kunnen doen.
Of zijn er nog andere tips waarbij ik een 2e spoor iets hoger heb liggen?

Feit is dat ik een ddar stam met lok heb staan wat  rond de 104 cm lengte is. Daarnaast heb ik nog een plan V van Fleischman welke ik wil opstellen en misschien in de toekomst nog een ICM III  en dat alles op een plaat van ongeveer 110 cm bij 40 cm.
ik ben niet nieuwschierig, ik wil alleen alles weten :-)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2750
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Opstelbaan
« Reactie #27 Gepost op: Vandaag om 15:24:53 »
Misschien kan je de fly over in Amersfoort gebruiken ter inspiratie?

Deze foto vond ik op het forum:



bron:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=29270.0