Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door R1954
Vandaag om 17:16:53
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 17:08:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:37:18
Roco ns 309 ac>dc door Bob11
Vandaag om 16:18:47
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Falkenberg
Vandaag om 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 15:50:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:48:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
Vandaag om 15:29:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 14:57:20
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:49:01
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door WimC
Vandaag om 13:28:14
Spoor 0 meterspoor door maartenvdb
Vandaag om 13:26:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bollen neus
Vandaag om 12:34:38
Opstelbaan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:20:05
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:15:39
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Bert55
Vandaag om 12:07:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 11:21:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 11:10:17
Duitser met hoedje (Beurs Houten) door Vonkentrekker
Vandaag om 10:48:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:05:13
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 08:39:10
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 08:30:51
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 07:44:30
Wissel decoder WD8D door henk
Vandaag om 07:40:18
Artitec Opel vrachtwagen in H0 (10.366) door trainiac
Vandaag om 06:14:44
RTM in 0m door Jan den Haan
26 August 2025, 23:26:25
trix vraagje door Quinzeedied
26 August 2025, 23:20:13
VSM Oostenrijkers door WesleyMunnik
26 August 2025, 22:58:37
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door prutser
26 August 2025, 22:44:00
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
26 August 2025, 22:32:49

Auteur Topic: Opstelbaan  (gelezen 362 keer)

meesterpaul

• Offline Offline
Opstelbaan
« Gepost op: Vandaag om 09:38:31 »
Ik ben nieuw in de modelbouw, alleen gewend om met grote treintjes te rijden.
Nu wil ik in de woonkamer een schap/plank aan de muur maken met 2 of 3 modeltreinen waar ik zelf mee gereden heb. Wil het wel wat mooier maken dan alleen een paar sporen, wil eigenlijk gewoon een stukje baanvak namaken. Bijvoorbeeld “de haar” aansluiting. Zijn er mensen die eens mee willen denken en misschien al eens zoiets dergelijks hebben gezien/gemaakt? De treinen hoeven dus niet te kunnen rijden. De maat h0 wil ik gebruiken
ik ben niet nieuwschierig, ik wil alleen alles weten :-)

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Opstelbaan
« Reactie #1 Gepost op: Vandaag om 09:42:15 »
Misschien handig als je daar wat maten bij geeft voor iedereen die niet bij jou op visite komt? ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 10:58:07 »
Misschein gaan we  verhuizen naar een appartement. Dan moet ik mijn schaal 0 baan ook erg inkrimpen. (Ik schreef hier al eens over in een ander draadje)
Voor het geval dat ik een klein kamertje mag hebben van ca 220cm bij 330 cm heb ik een U vormige  baan bedacht  met langs de lange kant  3 sporen die samen komen optuen boog met een straal van 175 cm. om ook  een stoomlok even  een stukje te laten rijden .
Op de opstelspoortjes langs de lange kant wil ij  mijn Mat 54  tweetje zetten en op het andere  het Mat 24  vierje. Het 3e spoor sluit aan op een 90 graden sektorschijf,
 die aansluiting geeft op een stuk of wat spoortjes voor stoom of eloks.
De afbuigende boog  ,mss dubbel sporig zo echt mogelijk ,als een fotodijkje.
Ik dacht dat jjj ook ongeveer zoiets wil?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 11:08:33 »
Je zou bv een dubbelsporig baanvak kunnen namaken. Dat hoeft niet heel breed te zijn, dat kan bv al 15 a 20 cm diep. Slootje aan de voorzijde, verhoogd taluut met schouwpad etc en dan dubbel spoor. Dan kan je in elk geval 2 treinen kwijt. 3 is natuurlijk lastiger, maar er zijn genoeg 3 (of 4 sporige) baanvakken ter inspiratie. Je zou ook een station kunnen overwegen, zoals bv Station Wolfheze. 3 sporen, dus kan je 3 treinen kwijt. Wordt dan natuurlijk wel iets breder?

Als je het modulair houdt (dus in delen van bv 1 meter of 1,20), dan kan je er makkelijker ooit mee rijden, mocht je dat toch willen. Of gebruiken voor een modelbaan tzt?

Groeten,
Rogier

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #4 Gepost op: Vandaag om 11:15:33 »
Op Facebook zie ik een sporenplan van De Haar aansluiting dat een kruising (vroeger) of een aftakking (tegenwoordig) is. Dat betekent dat je al aardig wat diepte nodig hebt, lijkt me, meer dan een gewone boekenplank.

Probeer eens een tekening te maken van hoe de sporen lopen en wat erom heen staat aan gebouwen (bijvoorbeeld een onderstation?) en landschap. Dan kun je inschatten hoe diep het moet zijn.

Aan de hand van de lengte van je materieel en de hoeveelheid "leeg" spoor ervoor en erachter schat je in hoe lang je je plank wilt hebben. De daadwerkelijk beschikbare ruimte bepaalt of je die diepte en lengte kwijt kunt.

Andersom kan ook: bepaal eerst hoeveel ruimte je hebt, en pas je plan daarop aan. Heb je wat losse planken beschikbaar om neer te leggen of vast te houden? Dan heb je een betere indruk dan alleen op papier.

Daarna komt de constructie.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 11:26:57 »
We kunnen wel van alles voorstellen maar we weten niet meer dan:

Nu wil ik in de woonkamer een schap/plank aan de muur maken met 2 of 3 modeltreinen waar ik zelf mee gereden heb. ....... De maat h0 wil ik gebruiken

Dus het zou fijn zijn als de vraagsteller ons verteld wat hij kwijt kan. En dan kunnen er gericht ideeën gegeven worden.
Greetz, Ronald

Mijn modules!:

Micromodule

meesterpaul

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 11:32:53 »
Sorry jongens, mijn info is idd beetje beknopt nog, dit omdat ik nog niet zo heel veel weet wat ik wil.
De diepte vanaf de muur denk ik aan een max van 20 cm en de breedte van de plank rond de 100 tot 120 cm.
Ik heb voor nu een fleischman mat64 en een Trix ddar stammetje waar nog een lok 1700 voor moet. Die zit al aan een 105 cm bij elkaar
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 11:37:51 door meesterpaul »

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 11:42:18 »
Even zitten googlen naar de maten, als je kijkt naar dubbelspoor, dan zit je al snel aan een baanlichaam van 15 meter (dus 17.2 cm in model), dan heb je het eigenlijk over het stuk van schouwpad tot en met schouwpad. Je kan natuurlijk ervoor kiezen om aan de achterzijde het schouwpad weg te laten, dan heb je ruimte voor een deel talud aan de voorzijde.

100 a 120 is wat krap denk ik qua lente, gezien je DDAR stam, met 120 a 150 voeg je wat meer ruimtelijk effect toe.

Gezien de afmetingen, zou ik het dus bij een stuk dubbelspoor houden  ;D. Met een stukje taluud of een slootje ervoor, paar kleine bosjes, en ergens een electrakast. Dan lijkt mij dat een leuk diorama?

Groeten,
Rogier

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 11:44:11 »

De diepte vanaf de muur denk ik aan een max van 20 cm en de breedte van de plank rond de 100 tot 120 cm.

Laat ik daar nu mooie modules voor hebben ;)
Greetz, Ronald

Mijn modules!:

Micromodule

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #9 Gepost op: Vandaag om 11:50:33 »
Even zitten googlen naar de maten, als je kijkt naar dubbelspoor, dan zit je al snel aan een baanlichaam van 15 meter (dus 17.2 cm in model), dan heb je het eigenlijk over het stuk van schouwpad tot en met schouwpad.
volgens mij is het iets minder, n.l. 12 meter van baanschouder tot baanschouder.
4 meter van schouder tot hart spoor en 4 meter van hart spoor tot hart 2e spoor.
Dat wordt 14 cm in H0. Dus nog 6 cm over voor het voorste talud en eventueel een slootje.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

meesterpaul

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: Vandaag om 12:01:53 »
Laat ik daar nu mooie modules voor hebben ;)
vertel  ;D

meesterpaul

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: Vandaag om 12:03:36 »
volgens mij is het iets minder, n.l. 12 meter van baanschouder tot baanschouder.
4 meter van schouder tot hart spoor en 4 meter van hart spoor tot hart 2e spoor.
Dat wordt 14 cm in H0. Dus nog 6 cm over voor het voorste talud en eventueel een slootje.
Ik wil het niet te pontificaal maken, de vrouw moet het ook nog accepteren he haha.
Nu zegt ze, je kan ook de bovenkant van onze kast gebruiken. Die heeft een afmeting van 97,5 bij 40 cm. De diepte wil ik 40 laten, de breedte kan ik wat ruimer aanhouden door er 110x40 van te maken.
 Als ik dan diagonaal de kast over ga heb ik natuurlijk wel meer ruimte/lengte
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 12:49:59 door meesterpaul »

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #12 Gepost op: Vandaag om 12:20:05 »
Als het zo bescheiden is, heb je genoeg aan een Lack-plank van Ikea (bijvoorbeeld die van 110 x 26cm). Gezien het beperkte gewicht van wat erop komt te staan heb je genoeg aan de onzichtbare ophanging.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf