Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
Martijnstein
Vandaag
om 13:52:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
dh3201
Vandaag
om 13:51:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
Vandaag
om 13:44:28
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
San-Markos
Vandaag
om 13:42:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 13:34:15
Aansturen verlichting Exact-Train ICR
door
VAM65
Vandaag
om 13:34:11
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
door
Noud
Vandaag
om 13:32:44
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
odaoda
Vandaag
om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
hmmglaser
Vandaag
om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
door
defender
Vandaag
om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik
door
defender
Vandaag
om 12:45:24
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
sncf231e
Vandaag
om 11:53:24
Sfeer op je modelbaan
door
R1954
Vandaag
om 11:36:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
Vandaag
om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen.
door
metpetergaathetbeter
Vandaag
om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw.
door
defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2
door
Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc?
door
tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Aanpassen baanplan bestaande baan
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Aanpassen baanplan bestaande baan (gelezen 3459 keer)
MichielB
Offline
Berichten: 735
Re: Aanpassen baanplan bestaande baan
«
Reactie #15 Gepost op:
13 August 2025, 22:25:43 »
Bij ‘probleem 3’ gebruik je zo te zien R2/3 boogwissels. Ik heb daar in het verleden slechte ervaringen mee gehad, in mijn optiek zijn die gewoon ontsporingsgevoelig. Advies: niet gebruiken. Kijk of je toch een iets grotere radius kwijt kan.
Heb nu in mijn eigen baan (met tegenzin) ook boogwissels gebruikt, maar dit keer van R5/6. Deze leveren, ook bij langere rijtuigen en hogere snelheden, tot op heden geen problemen op.
Gelogd
Groet!
Michiel.
Hasenwald
Offline
Berichten: 907
Re: Aanpassen baanplan bestaande baan
«
Reactie #16 Gepost op:
14 August 2025, 01:29:49 »
Helemaal mee eens!
Gelogd
Groet, Enrico
Hasenwald | Epoche III-IV-V | H0 Roco-Line 2.1 | BMD16N-SD | Digikeijs 4018 | IB II | Power 4 | KeerPlus3 | iTrain Plus
Joz
a.k.a. Jos
Offline
Berichten: 649
Vaak bu'j te bange
Re: Aanpassen baanplan bestaande baan
«
Reactie #17 Gepost op:
14 August 2025, 05:06:57 »
Ik heb ook prima ervaringen met de Roco Line boogwissels R5/6. Deze heb ik verwerkt in een keerlus voor onze clubbaan en ze hebben zo ongeveer al het NL-materieel dat bestaat al in de goede baan geleid, inclusief zelfbouw-modellen.
Qua eventuele aanpassing aan je baan, is dit misschien ook nog een optie?
Groeten,
Jos
Gelogd
De bouw van
Museumdepot Beekbergen in H0
Onshape Modelspoorgroep
VAM65
Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
Offline
Berichten: 4568
Nederland 1949-1963 in h0
Re: Aanpassen baanplan bestaande baan
«
Reactie #18 Gepost op:
14 August 2025, 11:43:23 »
@Joz: Op zich elegant, maar dan kun je vanaf de opstelsporen niet meer de hoofdbaan op. Dan moet je altijd door het station rijden voordat dat wél kan. Maar misschien vindt Mark dat geen probleem.
«
Laatst bewerkt op: 14 August 2025, 17:58:23 door VAM65. Reden: Typo
»
Gelogd
Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond.
https://facebook.com/omroepmodelspoorclub/
https://sites.google.com/site/omroepmodelspoorclub/home
San-Markos
Offline
Berichten: 439
Re: Aanpassen baanplan bestaande baan
«
Reactie #19 Gepost op:
14 August 2025, 17:51:47 »
Dag allen,
@Ronald69 Erg fijn dat je mee wil kijken met het baanplan. Ik heb je een PB gestuurd. Ik gebruik Rocoline zonder bedding.
@MichielB Ik zie inderdaad dat ik hoogstwaarschijnlijk de R2/R3 boogwissels heb gebruikt. Ik was er niet van op de hoogte dat hier ook een R3/R4 en grotere varianten van Roco van zijn. Echter begrijp ik uit je reactie dat deze ook niet volledig ideaal zijn.
@Joz Super bedankt dat je met het baanplan aan de slag bent gegaan. Dit plan biedt inderdaad een hoop potentie, ook om problemen te voorkomen. Veel rails lijkt op deze manier rechter op de overgangen te komen liggen. Het verwijderen van het (extra) wissel lijkt ook geen nadelige gevolgen op te leveren. Het langzame rangeervervoer zal toch niet over de hoofdbaan rijden. Een directe aansluiting hier is dan ook niet nodig en levert wel veel extra ruimte op. Ook hou je op deze manier lange opstelsporen over.
@VAM65 Je hebt inderdaad gelijk. Ik vraag mij af of dit in dagelijks gebruik echt problemen op zal leveren. Een langzame Sik zal toch niet snel op de hoofdbaan wenslijk zijn. Deze oplossing voorkomt wel een hoop lastige punten.
Gelogd
Groet,
Mark
Ronald69
Offline
Berichten: 2869
Duitsland TP III/IV
Re: Aanpassen baanplan bestaande baan
«
Reactie #20 Gepost op:
14 August 2025, 20:52:02 »
Hallo Mark,
Ik heb het stations gedeelte zo goed als mogelijk getekend.
Gelogd
Grt, Ronald.
maartenvdb
Offline
Berichten: 441
Re: Aanpassen baanplan bestaande baan
«
Reactie #21 Gepost op:
Vandaag
om 08:26:45 »
@ San-Markos
Tot nu toe gaat het bijna helemaal alleen over de linkerkant van de baan. Maar als ik naar de rechterkant kijk zie ik iets vreemds.
Komende uit de helix op de buitenste baan kom je aan bij het..... niks. Alleen maar een doorgaand spoor aan de achterkant.
Feitelijk heb je dus een station voor maar 1 spoor, van links komend.
Zou je niet 2 wissels nemen om aan de rechterkant van het achterste spoor op het ervoor liggende spoor te komen ?
Gelogd
San-Markos
Offline
Berichten: 439
Re: Aanpassen baanplan bestaande baan
«
Reactie #22 Gepost op:
Vandaag
om 11:29:32 »
@Ronald69
Bedankt voor de gedane moeite. Ik heb nog R4 bochten liggen. Deze zal ik uit gaan leggen om te kijken of het enigszins past binnen de beschikbare ruimte. Bedankt voor deze tips. Als ik naar de voorgaande reacties kijk zijn er veel mensen welke adviseren om geen gebogen wissels te gebruiken. Als ik kijk naar de oplossing van Joz dan lijkt mij dit ook wel een interessante mogelijke oplossing om boogwissels te voorkomen.
@maartenvdb
Ik rij rechts dus als ik deze wissels toe zou voegen zouden deze eigenlijk altijd ongebruikt blijven omdat anders kruisend verkeer ontstaat en locomotieven tegen de richting in rijden. Op het lage gedeelte van het baanplan bevindt zich er een schaduwstation en rijden de treinen een ronde om vervolgens weer aan de rechterzijde van de baan uit te komen.
Gelogd
Groet,
Mark
maartenvdb
Offline
Berichten: 441
Re: Aanpassen baanplan bestaande baan
«
Reactie #23 Gepost op:
Vandaag
om 12:52:27 »
Juist daarom ! Je komt van rechts richting station op het achterste spoor en je kunt geen kant uit behalve rechtdoor.
Is dat de bedoeling, heb ik niks gezegd. Maar zou ik wel vreemd vinden, tenzij dat spoor verborgen ligt.
Gelogd
VAM65
Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
Offline
Berichten: 4568
Nederland 1949-1963 in h0
Re: Aanpassen baanplan bestaande baan
«
Reactie #24 Gepost op:
Vandaag
om 13:01:55 »
Eens met hetgeen Maarten zei. Ik zou het alleen net iets anders doen.
Gelogd
Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond.
https://facebook.com/omroepmodelspoorclub/
https://sites.google.com/site/omroepmodelspoorclub/home
San-Markos
Offline
Berichten: 439
Re: Aanpassen baanplan bestaande baan
«
Reactie #25 Gepost op:
Vandaag
om 13:42:57 »
Beste heren,
Door de wissels zo te plaatsen zoals VAM65 aangeeft creëer je de situatie dat de aankomende treinen van links moeten wachten die uit de helix komen en het station op komen. Hierdoor krijg je dat treinen vaker op elkaar moeten wachten.
Even voor de beeldvorming ik wil de eerste drie sporen van onder het station maken. De achterste twee zijn doorrijsporen. Er zijn dus treinen die zonder te stoppen door zullen rijden zonder op het station te stoppen. Hierdoor hou je de mogelijkheid om tussen het station en het opstelspoor op links te pendelen met langzaam rijdend verkeer.
Ik vind het persoonlijk geen probleem dat treinen uit de helix eerst door de keerlus moeten voor ze naar het station kunnen.
Bedankt voor jullie feedback. Aan de hand van jullie feedback heb ik eerst extra R4 bochten gehaald en lange rechte stukken. Ik ga dit weekend bezig met het linkerdeel.
Gelogd
Groet,
Mark
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Aanpassen baanplan bestaande baan