Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Trix BR94 ontspoort door Ronald Halma
Vandaag om 15:28:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:26:01
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door FraWi
Vandaag om 15:23:32
Wat was jullie allereerste loc? door Bram S
Vandaag om 15:16:34
HTM PCC 1003-1024 in H0 - Die met de kleine raampjes door FraWi
Vandaag om 15:10:39
Fleischmann Anna ombouw. door RetroJack
Vandaag om 14:42:17
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 14:39:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:38:33
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:33:08
Zolderbaan 2025 door mass am see
Vandaag om 14:32:10
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:23
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 13:50:14
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 13:48:11
Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 13:36:56
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 13:34:23
Edelweisz in model door grossraumwagen
Vandaag om 13:22:50
Mobadaten.info uit de lucht door Rico [momfer]
Vandaag om 12:31:18
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Ronaldk
Vandaag om 12:21:16
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Overet
Vandaag om 12:06:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:43:49
Heroplage Artitec Plan W? door 1200blauw
Vandaag om 11:41:23
Modules van Kees Gorter (vervolg) door grossraumwagen
Vandaag om 11:32:43
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:09:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 09:36:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JohanDC
Vandaag om 09:02:10
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:49:01
De projecten van Ruben (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 08:48:13
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 00:07:21
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 August 2025, 23:45:43
Sfeer op je modelbaan door Floris Dilz
10 August 2025, 23:30:18

Auteur Topic: Trix BR94 ontspoort  (gelezen 1689 keer)

Nico Hoogerwerf

• Offline Offline
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Trix BR94 ontspoort
« Gepost op: 09 August 2025, 21:06:26 »
Besten,
Een jaar of 10 terug hebben we ook al eens een uitgebreide discusssie gehad over deze loc. https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=52107.0
Dat ging toen vooral over de techniek en motor etc.

Nu heb ik een nieuw probleem:
Heb een nieuwe baan (in aanbouw (zal ik binnenkort een apart draadje over opstarten...), waarin enkele H0 Piko A, 55227 (BWL-R3), Meegebogen wissels.
Deze genoemde TRIX loc rijdt op de rechte stukken prima, ook met redelijk trekkracht en t bekende geluid etc....
Alleen hij ontspoort op de meegebogen PIKO wissels als je deze splitsend inrijdt.

Ik heb uiteraard het drijfwerk bekeken en gesmeerd zodat de assen optimaal opzij kunnen schuiven (het gaat om een gekoppelde 5 asser)
Het ligt niet meteen en alleen aan de ban, want mn Fleischmann BR94 (2 stuks) en andere lange longens gaan er dus wel goed doorheen...

Wie herkent dit fenomeen? Wat voor maten moet ik meten aan de wielen (maten tussen de flenzen, over de flenzen etc?)
En dan de behandeling?

Alvast dank voor het meedenken!

Groet
Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: Trix BR94 ontspoort
« Reactie #1 Gepost op: 09 August 2025, 21:26:08 »
Wat voor maten moet ik meten aan de wielen (maten tussen de flenzen, over de flenzen etc?)
NEM310
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Mark D.

• Online Online
« Reactie #2 Gepost op: 10 August 2025, 12:16:04 »
check ook de spoor breedte van de wissel tongen. Als die iets te krap is en bij de lok iets te ruim komen de wielen omhoog.

Nico Hoogerwerf

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 10 August 2025, 12:41:52 »
Wie herkent dit fenomeen?
specifiek bij deze lok of deze wissels?
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!

Nico Hoogerwerf

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 10 August 2025, 20:37:44 »
Nog als aanvulling op eerdere berichten:
- ik heb de maten opgemeten zoals door Klaas verwezen anar de MOROP normen. Deze kloppen wel, mn ook van het voorste asje. Deze loopt op een meegebogen wissel dat in een spiraal ligt, dus eruit. Het lijkt dan net of de lok rechtdoor wil ipv afbuigend.
- de lok ontspoort vnl vooruit rijdend. Achteruit rijden gaat het meestal op de meegebogen wissels wél goed.
- De lok ontspoort óók op een meegebogen ROCO wissel (vooruit rijdende)

Het verschil kan ik wel verklaren als je naar de onderkant kijkt:

De voorste as zit redelijk star gelagerd, dwz kan nauwelijks opzij schuiven. De rest, behalve het tandwielasje, is erg opzij beweeglijk.

Is de conclusie dat deze lok niet voor deze baan geschikt is?? Ik kan nl niet meer de meegebogen wissels uit de spiraal halen én andere treinen doen het daar dus wél goed...

Nico

frederik19630

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 10 August 2025, 22:26:08 »
Nico,

Helpen doet het niet, maar ik meen dat in ieder geval de oude Piko boogwissels hier berucht om zijn.
Bij mij in het schaduwstation hebben ze ook kuren, gaat goed omdat het allemaal niet splitst met de rijrichting.

Desondanks wurgt de Br10 van Roco zich er maar moeizaam doorheen met zijn starre tender.

Fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Nico Hoogerwerf

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 08:50:45 »
Ha Fred!
Leuk weer eens een berichtje van je te zien!

Het gaat niet echt om oude wissels van PIKO en de lok ontspoort helaas ook op een meegebogen Roco wissel.
Helaas heb ik alleen meegebogen naar links liggen, dus ik kan niet zeggen of het naar rechts beter gaat.
En klopt wel een beetje, dat door jou beschreven wurg gedrag, maar toch ook een lang gevaarte als de Roco BR85 gaat prima door de genoemde wissels

groet

Nico

meino

• Online Online
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 09:33:03 »
Misschien een gekke vraag, maar zijn de wielen wel goed. Als ik de foto zie dan krijg ik sterk de indruk dat het rechter wiel op de laatste as scheef staat, en ook de wielen op de tweede en derde as lijken niet helemaal recht te zitten. Of is het een vertekening in de foto?

Groet Meino

Montanbahn

• Offline Offline
  • Steel is king!
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 12:14:53 »
Post al eerder benoemd.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 14:03:57 door Montanbahn »
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: Vandaag om 12:26:41 »
Ik heb 2 fleischmann 65 ers
1 gaat goed,de ander wil niet/moeilijk door bogen naar rechts
na veel zoeken meten en kijken
De drijfstang tikt op de boutjes waar de drijfstang mee aan het wiel zit
Ik heb de drijfstang iets naar buiten gebogen ,en dat helpt een beetje

puntenglijder

• Offline Offline
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
« Reactie #10 Gepost op: Vandaag om 13:52:39 »
Ik krijg ook de indruk dat het wiel rechts boven er scheef op zit.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #11 Gepost op: Vandaag om 14:16:09 »
Nico, heb je het al eens heel langzaam geprobeerd on te kijken  wat de loc precies doet en vooral; waar? Je schrijft dat de voorste as redelijk star is maar zo te zien zijn de andere assen beweeglijk genoeg. En de loc is volgens mij geschikt vanaf R1, 36 cm radius, de kleinste dus:•     Befahrbarer Mindestradius 360 mm

Nico Hoogerwerf

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: Vandaag om 14:39:13 »
ten eerste: fijn dat er enkelen meedenken met mijn probleempje! Denk alvast!
Verder: voor alle duidelijkheid bij de bovenstaande foto: Hij is zo gefotografeerd dat de as boven in beeld de achterste as is, en onderin beeld de voorste as.
Dus de 2e, 3e en 5e as zijn zijdelings verschuifbaar. De 4e as zit met een tandwiel richting motor en voor mij niet geheel begrijpelijk is de voorste ook nauwelijks opzij bewegelijk gelagerd.

Citaat
Misschien een gekke vraag, maar zijn de wielen wel goed. Als ik de foto zie dan krijg ik sterk de indruk dat het rechter wiel op de laatste as scheef staat, en ook de wielen op de tweede en derde as lijken niet helemaal recht te zitten. Of is het een vertekening in de foto?
@ Meino: ja ik ben het met je eens dat het zo lijkt op de foto, dat er een of meerdere wielen scheef zitten. Ik denk dat het vooral door de foto zo lijkt. In het echt nis het me nog niet opgevallen. Zal er vanavond nog eens heel nauwkeurig naar kijken!

Citaat
heb je het al eens heel langzaam geprobeerd on te kijken  wat de loc precies doet en vooral; waar? Je schrijft dat de voorste as redelijk star is maar zo te zien zijn de andere assen beweeglijk genoeg. En de loc is volgens mij geschikt vanaf R1, 36 cm radius, de kleinste dus:•     Befahrbarer Mindestradius 360 mm
@ Ronald:  Ik heb zowel vooruit rijdend als achteruit rijdend het heel langzaam gedaan en gekeken. Achteruit (met dus de beweeglijke as voorop gaat ie goed de wissel door afbuigend. Vooruit lopend gaat ie na enkele centimeters er uit en gaat midden over het puntstuk ontsporen. Het lijkt dan net of het wiel van de voorste as op de buitenste spoorstaaf kruipt . Zal kijken of ik er vanavond een filmpje van kan maken...
Overigens is de radius goed, want een dubbele spiraal van R2 en R3 (422 en 486mm radious) en een wissel R3 55227 . Daar zou het niet echt aan mogen liggen denk ik.

Nico

Quinzeedied

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: Vandaag om 14:49:23 »
Om de loc goed door een bocht te leiden, zouden er 2 assen weinig speling moeten hebben, anders gaat de loc "zwabberen". Dus zo onlogisch is het niet dat de voorste as weinig speling heeft.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #14 Gepost op: Vandaag om 15:28:45 »
Overigens is de radius goed, want een dubbele spiraal van R2 en R3 (422 en 486mm radious) en een wissel R3 55227 . Daar zou het niet echt aan mogen liggen denk ik.

Eens, is meer dan ruim genoeg.

Vooruit lopend gaat ie na enkele centimeters er uit en gaat midden over het puntstuk ontsporen. Het lijkt dan net of het wiel van de voorste as op de buitenste spoorstaaf kruipt .

De as is redelijk star zeg je dus niet heel beweeglijk. Het enige dat ik bedenken kan is dat de wissel zelf zo geconstrueerd is dat er teveel ruimte ergens is. Daardoor wordt het wiel van een as aan 1 kant niet voldoende meegenomen waardoor het andere wiel op die as niet door maar tegen het puntstuk loopt. En dan doe wat jou loc doet. Zou betekenen dat de tolerantie van je wissel wat ruim is of je wielen wat te goed zijn. Strijkregel noemen ze dat? Je zou daar een dun stripje styreen in kunnen lijmen om te zien of het dan beter wordt. Dat de Roco het ook doet kan zomaar, die zal ook wat ruimer zijn.

Boogwissels blijven m.i. ondingen maar daar heb je nu niks aan ;) Probeer eens wat ik geprobeerd heb uit te leggen :)