Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:03:55
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Benelux795
Vandaag om 18:03:23
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:02:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 17:59:18
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Frank 123
Vandaag om 17:45:38
Rocrail terugstel tijd wissels door AlbertG
Vandaag om 17:37:43
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim Vink
Vandaag om 17:24:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:22:20
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 17:13:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:12:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
Vandaag om 16:37:20
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Erwin 054
Vandaag om 16:29:08
Artitec goederenwagen door henk
Vandaag om 16:17:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door janw
Vandaag om 15:50:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 15:42:58
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 15:38:28
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 15:34:59
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door wob
Vandaag om 15:16:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:03:35
Roco N.S.diesel elektrische loc 2400 door Tedo
Vandaag om 15:03:08
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door meino
Vandaag om 14:50:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door aad52
Vandaag om 14:25:29
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door daempfer
Vandaag om 13:54:15
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:50:14
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Sven VG
Vandaag om 13:10:29
Veevervoer ss/ ns door Edsko Hekman
Vandaag om 12:32:22
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 12:31:48
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:08:59
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 12:08:50
Duitser met hoedje (Beurs Houten) door thevandijks
Vandaag om 11:58:08
  

Auteur Topic: Module vliegveld Jan van Mourik  (gelezen 8039 keer)

MOVisser

  • Online Online
  • Berichten: 7185
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
« Reactie #30 Gepost op: 16 August 2025, 10:35:36 »
Ja leuk.
Denkwerk en een uitdaging mbt tot de wetenschap en praktijk.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...

MOVisser

  • Online Online
  • Berichten: 7185
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
« Reactie #31 Gepost op: 17 August 2025, 12:58:51 »
Rubberen wielen?

Ja zeker, of nee.
Het worden wielen met antislip bandjes ( of noem je het slib.... die bladeren op de rails).

Een oude Hema loc is de donor.
Dus stap ik over van de wielen van 5 a 6 mm doorsnede naar die van 13 a 14 mm.
Reden:  volgens mij meer "rakend" oppervlak dan bij de kleinere wielen.

De drie achterste op de foto getoonde spinsels zijn daarvoor getest.
De witte links heb ik laten scharnieren met 2 lagertjes van 3 mm doorsnede en 2 mm hoog. As was 1 mm.
2 vertragings minimotortjes, met 2 zijdige as, zijn geplaatst in hun staande huisje.
Met op de motoras aan 2 zijden een groot tandwiel en op de as van de wielen 2 kleinere tandwielen met een doorsnede van 8 mm.
De wielen zelf waren opgenomen op de as met een onderlinge flens afstand van ca 6 mm, om te kunnen rijden op het smalspoor.
Elk draaibaar deel had een gewoon wiel en 1-tje met een bandje.
Door het motortje omhoog en omlaag te kunnen verschuiven was het mogeliijk de onderlinge afstand tussen de grote en de kleine tandwielen te regelen.

Waarom deze kennis?
Onderdeel was top zwaar (aangrijpend zwaartepunt lag te hoog) en bleef dus niet rechtop staan ondanks de magneet.
Het motortje en de tandwielen zijn daarna gebruikt voor een stand van het motorje onder 45 graden en 0 graden (vlak).
Hiermee verleg je het zwaartepunt naar beneden.
Maar de onderlinge afstand werd groter dan de genoemde 50 mm.
(Van slip/slib was geen sprake..... :angel: )

O, ja... op de foto is de voorste "aandrijving"voorzien van een kuil.
Aan de onderzijde is de magneet aangebracht.
Door de kuil de inwendige afmeting mee te geven van 10 x 12 mm kan daar een opstaand motorje in geplaatst worden.

Wordt vervolgd.
Ronald Visser


5645
« Laatst bewerkt op: 18 August 2025, 08:40:11 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...

MOVisser

  • Online Online
  • Berichten: 7185
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
« Reactie #32 Gepost op: 18 August 2025, 15:52:51 »
Van de voorgaangde foto zijn het rechtse midden deel en het rechtse voorste deel, zoveel als mogelijk was, gehanteerd voor de uiteindelijke aandrijving.

Wat een gedrocht!
De getoonde motortjes zijn horizontaal en zijwaards geplaatst, waarbij ze ieder een eigen wiel met slipbandje aandrijven.
Aan de andere zijde is een stroomafnemende N schaal bogie opgenomen. Dubbele as om te kunnen sturen/draaien.
Deze levert de stroom/spanning aan de beide motortjes.
Eerst rechtsteeks aangesloten, nu maar met een omweg.
Zelfs het soepelste stroomdraad was nog te stijf om het voorste deel met de motortjes te laten draaien (bocht maken....)
Ook niet na opwikkelen als een spoel.

De N bogie zit losjes bevestigd om contact te houden tijdens het passeren van heuveltjes en tijdens zijdelingse bewegingen.
Toch is contact houden moeilijk en schoonmaken van de rails een noodzaak.
Helemaal omdat er nog "gewerkt wordt" en stof een dingetje is.

Zoals aangegeven zit in de middelste zak een motortje met lang 3m schroefdraad.
Deze beweegt een hulpstuk (met 3m moertjes) omhoog en omlaag waar de verbindingsstaven aan vast gemaak zijn.
Als het goed is maakt het vliegtuig dezelfde bewegingen..

Duidelijk zijn de bovenste magneten te zien evenals het de onderste loopwagen

Wordt vervolgd.

Ronald Visser










« Laatst bewerkt op: 18 August 2025, 16:08:22 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1296
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
« Reactie #33 Gepost op: 19 August 2025, 09:33:49 »


Duidelijk is ook te zien dat de magneet (ronde cirkel) zich wel buiten het gebaande pad beweegt.
Daarom ook zal de onderloper evenlang moeten zijn om de beweging met de eigen magneet te kunnen volgen.
De beide aantrekkende magneten mogen niet zover buiten de middellijn terechtkomen dat de aandrijving en de onderloper elkaar van de rails trekken.

Mijn regel is dat slechts 1/3 van de magneet buiten het spoor mag uitkomen.
Hierbij zijn de beide krappe bochten dus weer de bepalende factor.

wordt (weer) vervolgd.

Ronald Visser



Miss een gekke vraag, maar is een langwerpige magneet of 2 losse die wat verder uit elkaar liggen geen optie? Dan gaat die minder snel 'buiten het spoor' met je 1/3 regel?

Mvg Koen

Gerard van de Weijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
« Reactie #34 Gepost op: 19 August 2025, 09:48:52 »
Deze bijvoorbeeld?
Hebben giga magnetisch veld

MOVisser

  • Online Online
  • Berichten: 7185
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
« Reactie #35 Gepost op: 19 August 2025, 12:17:47 »
Dank voor de reactie
Leuk.

Verschillende vormen en sterktes zouden uitgeprobeerd kunnen worden inderdaad.

Feit blijft dat de geconcentreerde kracht die op elkaar wordt uitgeoefend in het hart van de magneet ligt.
De plaats zal bij een ronde of rechte magneet op dezelfde locatie (buiten het spoor) liggen.

Of ik moet dat mis hebben??

Daarbij wordt het een kostbare zaak om maar steeds weer bestellingen te doen, alleen maar om te proberen.
(En een zodanig "commercieel" bedrijf ben ik niet om er zomaar veel muntjes tegenaan te gooien).

Maar proberen zal wel gebeuren.

Dank nogmaals.
Ronald Visser
« Laatst bewerkt op: 19 August 2025, 22:23:38 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...

MOVisser

  • Online Online
  • Berichten: 7185
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
« Reactie #36 Gepost op: 19 August 2025, 14:30:21 »
Op een ergens nog aanwezige triplex plaat van 6 mm en 600 x1200 mm is de uitgelaserde plaat gelegd van het baantraject.
Dikke stift en we weten waar de baan moet komen en waar de bovenplaat met sleuf uiteindelijk komt.

De onderloper bepaalde de afstand tussen baan en de onderplaat.
Met afstandhouders triplex 4 mm zijn steuntjes geplaatst langs het traject om de baan erop te kunnen bevestigen.
De potten lijm laten zien waarmee voornamelijk gewerkt is.

Eenmaal zover zijn de diverse aandrijvingen getest.
Ook die van Jan is meegenomen in eerste instantie, aangevuld met een Tomytec, trekkende aan de loper met de verbindings-staven naar het vliegveld.
Het was allemaal net niets.
Dus blijven proberen en testen dan maar.
Dan blijkt ook dat niet elke bocht/overgang goed te nemen is.

Wel is de afstand tussen baan en definitief oppervlak hiermee mooi bepaald kunnen worden en vastgelegd.
Langere stukken triplex 4 mm (hoogte 185 mm) zijn tussen het traject opgenomen.
Deze dienen als een pijler/afstandhouder om de bovenplaat op te kunnen leggen.

De buitenrand van deze afdekkende plaat komt niet zo kritisch.
Wel de andere 2 binnen stukken.
Wanneer deze verschuiven neemt de sleuf, waar de verbindingstaven door heen moeten glijden, in breedte af of juist toe.

Dat moeten we niet hebben.

Daarom zijn de staande plaat-pijlers voorzien van een steun, opdat er een T vorm aanwezig is.
Daarmee wordt een zeer stevig element gebouwd met relatief dun materiaal.
De kans op verschuiven neemt daarmee enorm af.
Maar kan altijd og optreden (vocht/temp etc....)

De bovenplaat is 6 mm dik MDF. Hiermee wordt een stevige bodem gemaak voor de inrichting van het veld.
Zoals te zien is is hier ook de baan van 50 mm breedte uit verwijderd.
De definitieve afdekking is de plaat van 1 mm met de eruit gelaserde sleuf.

Tevens zijn verstevigings latten opgenomen onder de module en zijn stevige zij schotten geplaatst.
De beide BB`s worden daar dan weer aan bevestigd.
Net zoals bij de oorspronkelijk constructie.

Zou ik de 6 mm dikke MDF plaat van de 2 mm brede sleuf voorzien hebben, dan krijgen we dezelfde situatie als voorheen.
De verbingdingsstaaf ondervond te veel weerstand door die sleuf wandjes"

Wordt vervolgd.

Ronald Visser

























6410
« Laatst bewerkt op: 21 August 2025, 09:22:20 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...

MOVisser

  • Online Online
  • Berichten: 7185
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
« Reactie #37 Gepost op: 19 August 2025, 22:31:06 »
Nog even een aanvulling:
de wissels getoond in de vorige post zijn nog de wissels met de ijzeren onderkant.

Deze zijn dus later nog vervangen.
En worden bediend, ieder met een eigen styreen strip die de stand van de tongen zet.

Wort vervolgt

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...

MOVisser

  • Online Online
  • Berichten: 7185
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
« Reactie #38 Gepost op: 21 August 2025, 09:21:07 »
Zoals al eerder aangegeven is de laatste plaat die aangebracht is de 1 mm MDF plaat met de sleuf.

De sleuf is gelaserd en om één geheel te behouden, om de plaat exact op de juiste plaats te lijmen, zijn vebindingsnokjes gehanteerd.
Na het oplijmen zijn deze verwijderd (slijpschijfje).

De buitenste baan is getest met het verbindingstaven op de aandrijving.
Het erdoorglijden van de staafjes is geen probleem.

De aandrijving stokt zo hier en daar. Waarschijnlijk maakt de stroomafnemer toch niet overal contakt.
Met zekerheid is te vermelden dat de baan nog niet echt schoon gemaakt is.

Dus dat eerst maar eens doen.
Maar pas nadat de sleufwissel is aangebracht.
Dan kan de binnenbaan met de krappe bochten ook gelijk getest worden.

Wordt vervolgd

Ronald Visser



« Laatst bewerkt op: 21 August 2025, 09:23:47 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...

Gerard van de Weijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
« Reactie #39 Gepost op: 21 August 2025, 13:26:17 »
Om het op z'n Duits te zeggen:
"Der Kandidat hat 100 Punkte"

MOVisser

  • Online Online
  • Berichten: 7185
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
« Reactie #40 Gepost op: 21 August 2025, 14:48:22 »
Dank daarvoor.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...

MOVisser

  • Online Online
  • Berichten: 7185
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
« Reactie #41 Gepost op: 22 August 2025, 13:55:17 »
Inmiddels is het inrichten van de bovenplaat een "werk in uitvoering".

De gemaakte verbingdingsstaven-wissel is te komplex en niet stabiel genoeg om op te nemen.
De koperen wissel draait niet stabiel en heeft teveel speling.

Daarom is een een wisseltong gemaakt van styreen die tussen 2 begrenzers heen en weer kan bewegen.
Deze zal met een servo worden aangestuurd.

Ook de wissels zijn zo bedacht.
In het stel-onderdeel onder de wissel is in de vierkante uitsparing een styreen strip opgenomen
(vervangen van de rode ronde stelinrichting)
Deze steekt buiten de baan uit.

De keuze is elektrisch of anders te bedienen.
Beide bovenelkaar liggende wissels zullen gelijktijdig moeten "omslaan" .
Gekozen is hier ook een servo voor te gebruiken.

Een blokje hout met een steun zorgt voor de stevigheid en om krachten te kunnen opnemen.
De servo met smeltlijm geplaatst.
Een styreen strip verbindt de servo met de wissels.

In de strip 2 veerstalen uithouders geplaatst, om enige speling te hebben.
Met een servo tester de eerste handelingen uitgeprobeerd.

Nu een kwestie van een sketch maken en voor de 3 wissels de juiste verplaatsingshoek bepalen.

Over de onderplaat zijn op 3 plaatsen "flat"cables (zwart groen rood blauw) opgenomen om spanning te kunnen leveren aan de achterzijde.

Wordt vervolgd.

Ronald Visser





« Laatst bewerkt op: 22 August 2025, 23:39:23 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...

MOVisser

  • Online Online
  • Berichten: 7185
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
« Reactie #42 Gepost op: Vandaag om 13:40:35 »
Gisteren de hele dag op de beurs in Houten.

Veel leuke reacties.

Idem overhandiging van het foto boek met 370 trein-weekend foto`s aan Wim Vink.
Jelmer Bootsma is de promotor achter dit fenomeen op dit forum.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=115591.msg3222549977#msg3222549977

Was een verrassing, voor zijn verjaardag, en gelukkig was hij er blij mee... ;)

Volgende week de Modelbouwdagen in het Smalspoormuseum te Katwijk.
Nog even hard werken dus.

Wat ga ik vandaag doen?

1     Decoders (2 stuks) aanbrengen op de vliegtuigaandrijving.
2     Decoders aanbrengen op de onderplaat om de smalspoor locs te kunnen laten rijden aan de achterkant en voorkant van het vliegveld.
       De kleine lokjes hebben geen ruimte om de decoders erin op te nemen.

Aan de achterkant rijdt een benzine/kerosine tank treintje
Aan de voorkant eventueel ook, maar ook een toeristen treintje.

Uiteraard komen er nog foto`s.

Ronald Visser
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 13:44:34 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26152
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
« Reactie #43 Gepost op: Vandaag om 13:50:14 »
Ik was er meer dan verrast mee Ronald. En blij  (y) ;D
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim