Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
dennie
Vandaag
om 18:13:54
De Projecten van RetroJack
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 17:17:31
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder
door
AlbertG
Vandaag
om 16:53:43
Roco BR 93 stroomafname
door
AP3737
Vandaag
om 16:30:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Mark D.
Vandaag
om 16:26:24
Uhlenbrock Intellibox 3
door
Dirk
Vandaag
om 16:15:35
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen?
door
Dirk
Vandaag
om 16:13:09
Modelspoorbaan van Einte
door
cor_b
Vandaag
om 16:00:14
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 15:52:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:36:24
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:34:33
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:31:58
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
AP3737
Vandaag
om 15:22:27
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn
door
Joz
Vandaag
om 15:13:44
iTrain baanontwerp
door
Chris Westerduin
Vandaag
om 14:57:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 14:44:40
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Peter Soonius
Vandaag
om 14:30:18
Deining in Dönsdorf
door
Basilicum
Vandaag
om 14:23:27
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht
door
VAM65
Vandaag
om 14:11:57
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
Loki
Vandaag
om 13:42:33
Bahnstrecke 5867
door
puntenglijder
Vandaag
om 13:38:05
La Fabrique des petits réseaux (1:87)
door
RhB-Mikey
Vandaag
om 12:44:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 12:38:20
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
Vandaag
om 12:09:36
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:50:34
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 11:30:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 11:27:26
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:18:48
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
door
dh3201
Vandaag
om 11:07:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:47:10
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Module vliegveld Jan van Mourik
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omlaag
Auteur
Topic: Module vliegveld Jan van Mourik (gelezen 5989 keer)
MOVisser
Offline
Berichten: 7166
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
«
Reactie #30 Gepost op:
16 August 2025, 10:35:36 »
Ja leuk.
Denkwerk en een uitdaging mbt tot de wetenschap en praktijk.
Ronald Visser
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...
MOVisser
Offline
Berichten: 7166
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
«
Reactie #31 Gepost op:
17 August 2025, 12:58:51 »
Rubberen wielen?
Ja zeker, of nee.
Het worden wielen met antislip bandjes ( of noem je het slib.... die bladeren op de rails).
Een oude Hema loc is de donor.
Dus stap ik over van de wielen van 5 a 6 mm doorsnede naar die van 13 a 14 mm.
Reden: volgens mij meer "rakend" oppervlak dan bij de kleinere wielen.
De drie achterste op de foto getoonde spinsels zijn daarvoor getest.
De witte links heb ik laten scharnieren met 2 lagertjes van 3 mm doorsnede en 2 mm hoog. As was 1 mm.
2 vertragings minimotortjes, met 2 zijdige as, zijn geplaatst in hun staande huisje.
Met op de motoras aan 2 zijden een groot tandwiel en op de as van de wielen 2 kleinere tandwielen met een doorsnede van 8 mm.
De wielen zelf waren opgenomen op de as met een onderlinge flens afstand van ca 6 mm, om te kunnen rijden op het smalspoor.
Elk draaibaar deel had een gewoon wiel en 1-tje met een bandje.
Door het motortje omhoog en omlaag te kunnen verschuiven was het mogeliijk de onderlinge afstand tussen de grote en de kleine tandwielen te regelen.
Waarom deze kennis?
Onderdeel was top zwaar (aangrijpend zwaartepunt lag te hoog) en bleef dus niet rechtop staan ondanks de magneet.
Het motortje en de tandwielen zijn daarna gebruikt voor een stand van het motorje onder 45 graden en 0 graden (vlak).
Hiermee verleg je het zwaartepunt naar beneden.
Maar de onderlinge afstand werd groter dan de genoemde 50 mm.
(Van slip/slib was geen sprake.....
)
O, ja... op de foto is de voorste "aandrijving"voorzien van een kuil.
Aan de onderzijde is de magneet aangebracht.
Door de kuil de inwendige afmeting mee te geven van 10 x 12 mm kan daar een opstaand motorje in geplaatst worden.
Wordt vervolgd.
Ronald Visser
5645
«
Laatst bewerkt op:
Vandaag
om 08:40:11 door MOVisser
»
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...
MOVisser
Offline
Berichten: 7166
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
«
Reactie #32 Gepost op:
Vandaag
om 15:52:51 »
Van de voorgaangde foto zijn het rechtse midden deel en het rechtse voorste deel, zoveel als mogelijk was, gehanteerd voor de uiteindelijke aandrijving.
Wat een gedrocht!
De getoonde motortjes zijn horizontaal en zijwaards geplaatst, waarbij ze ieder een eigen wiel met slipbandje aandrijven.
Aan de andere zijde is een stroomafnemende N schaal bogie opgenomen. Dubbele as om te kunnen sturen/draaien.
Deze levert de stroom/spanning aan de beide motortjes.
Eerst rechtsteeks aangesloten, nu maar met een omweg.
Zelfs het soepelste stroomdraad was nog te stijf om het voorste deel met de motortjes te laten draaien (bocht maken....)
Ook niet na opwikkelen als een spoel.
De N bogie zit losjes bevestigd om contact te houden tijdens het passeren van heuveltjes en tijdens zijdelingse bewegingen.
Toch is contact houden moeilijk en schoonmaken van de rails een noodzaak.
Helemaal omdat er nog "gewerkt wordt" en stof een dingetje is.
Zoals aangegeven zit in de middelste zak een motortje met lang 3m schroefdraad.
Deze beweegt een hulpstuk (met 3m moertjes) omhoog en omlaag waar de verbindingsstaven aan vast gemaak zijn.
Als het goed is maakt het vliegtuig dezelfde bewegingen..
Duidelijk zijn de bovenste magneten te zien evenals het de onderste loopwagen
Wordt vervolgd.
Ronald Visser
«
Laatst bewerkt op:
Vandaag
om 16:08:22 door MOVisser
»
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Module vliegveld Jan van Mourik