Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door rhberk
Vandaag om 11:48:13
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:45:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:03:40
iTrain baanontwerp door Frans Peeters
Vandaag om 10:50:54
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door ruudns
Vandaag om 10:44:34
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:41:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:41:14
Roco BR 93 stroomafname door Henk Veenstra
Vandaag om 10:30:18
23 augustus modelspoorbeurs Houten door WimM
Vandaag om 10:17:40
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door roco
Vandaag om 10:09:33
Uhlenbrock Intellibox 3 door Montanbahn
Vandaag om 10:01:23
Module vliegveld Jan van Mourik door Gerard van de Weijer
Vandaag om 09:48:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:41:35
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
Vandaag om 09:35:21
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Mispoes
Vandaag om 09:21:56
keerlusproblemen door n-driver
Vandaag om 09:21:40
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:19:55
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 09:19:47
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door RhB-Mikey
Vandaag om 09:13:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 09:12:24
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door n-driver
Vandaag om 09:08:00
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 09:01:32
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
Vandaag om 08:42:19
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 08:38:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 08:38:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 06:22:43
NS 1700 transfers door robin binsbergen
Vandaag om 00:07:58
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
18 August 2025, 23:14:52
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door Frank 123
18 August 2025, 23:04:22
Update: baan in de tropen door Wim Vink
18 August 2025, 22:59:01
  

Auteur Topic: Module vliegveld Jan van Mourik  (gelezen 6322 keer)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7168
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
« Reactie #30 Gepost op: 16 August 2025, 10:35:36 »
Ja leuk.
Denkwerk en een uitdaging mbt tot de wetenschap en praktijk.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7168
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
« Reactie #31 Gepost op: 17 August 2025, 12:58:51 »
Rubberen wielen?

Ja zeker, of nee.
Het worden wielen met antislip bandjes ( of noem je het slib.... die bladeren op de rails).

Een oude Hema loc is de donor.
Dus stap ik over van de wielen van 5 a 6 mm doorsnede naar die van 13 a 14 mm.
Reden:  volgens mij meer "rakend" oppervlak dan bij de kleinere wielen.

De drie achterste op de foto getoonde spinsels zijn daarvoor getest.
De witte links heb ik laten scharnieren met 2 lagertjes van 3 mm doorsnede en 2 mm hoog. As was 1 mm.
2 vertragings minimotortjes, met 2 zijdige as, zijn geplaatst in hun staande huisje.
Met op de motoras aan 2 zijden een groot tandwiel en op de as van de wielen 2 kleinere tandwielen met een doorsnede van 8 mm.
De wielen zelf waren opgenomen op de as met een onderlinge flens afstand van ca 6 mm, om te kunnen rijden op het smalspoor.
Elk draaibaar deel had een gewoon wiel en 1-tje met een bandje.
Door het motortje omhoog en omlaag te kunnen verschuiven was het mogeliijk de onderlinge afstand tussen de grote en de kleine tandwielen te regelen.

Waarom deze kennis?
Onderdeel was top zwaar (aangrijpend zwaartepunt lag te hoog) en bleef dus niet rechtop staan ondanks de magneet.
Het motortje en de tandwielen zijn daarna gebruikt voor een stand van het motorje onder 45 graden en 0 graden (vlak).
Hiermee verleg je het zwaartepunt naar beneden.
Maar de onderlinge afstand werd groter dan de genoemde 50 mm.
(Van slip/slib was geen sprake..... :angel: )

O, ja... op de foto is de voorste "aandrijving"voorzien van een kuil.
Aan de onderzijde is de magneet aangebracht.
Door de kuil de inwendige afmeting mee te geven van 10 x 12 mm kan daar een opstaand motorje in geplaatst worden.

Wordt vervolgd.
Ronald Visser


5645
« Laatst bewerkt op: 18 August 2025, 08:40:11 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7168
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
« Reactie #32 Gepost op: 18 August 2025, 15:52:51 »
Van de voorgaangde foto zijn het rechtse midden deel en het rechtse voorste deel, zoveel als mogelijk was, gehanteerd voor de uiteindelijke aandrijving.

Wat een gedrocht!
De getoonde motortjes zijn horizontaal en zijwaards geplaatst, waarbij ze ieder een eigen wiel met slipbandje aandrijven.
Aan de andere zijde is een stroomafnemende N schaal bogie opgenomen. Dubbele as om te kunnen sturen/draaien.
Deze levert de stroom/spanning aan de beide motortjes.
Eerst rechtsteeks aangesloten, nu maar met een omweg.
Zelfs het soepelste stroomdraad was nog te stijf om het voorste deel met de motortjes te laten draaien (bocht maken....)
Ook niet na opwikkelen als een spoel.

De N bogie zit losjes bevestigd om contact te houden tijdens het passeren van heuveltjes en tijdens zijdelingse bewegingen.
Toch is contact houden moeilijk en schoonmaken van de rails een noodzaak.
Helemaal omdat er nog "gewerkt wordt" en stof een dingetje is.

Zoals aangegeven zit in de middelste zak een motortje met lang 3m schroefdraad.
Deze beweegt een hulpstuk (met 3m moertjes) omhoog en omlaag waar de verbindingsstaven aan vast gemaak zijn.
Als het goed is maakt het vliegtuig dezelfde bewegingen..

Duidelijk zijn de bovenste magneten te zien evenals het de onderste loopwagen

Wordt vervolgd.

Ronald Visser










« Laatst bewerkt op: 18 August 2025, 16:08:22 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1288
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
« Reactie #33 Gepost op: Vandaag om 09:33:49 »


Duidelijk is ook te zien dat de magneet (ronde cirkel) zich wel buiten het gebaande pad beweegt.
Daarom ook zal de onderloper evenlang moeten zijn om de beweging met de eigen magneet te kunnen volgen.
De beide aantrekkende magneten mogen niet zover buiten de middellijn terechtkomen dat de aandrijving en de onderloper elkaar van de rails trekken.

Mijn regel is dat slechts 1/3 van de magneet buiten het spoor mag uitkomen.
Hierbij zijn de beide krappe bochten dus weer de bepalende factor.

wordt (weer) vervolgd.

Ronald Visser



Miss een gekke vraag, maar is een langwerpige magneet of 2 losse die wat verder uit elkaar liggen geen optie? Dan gaat die minder snel 'buiten het spoor' met je 1/3 regel?

Mvg Koen

Gerard van de Weijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 347
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
« Reactie #34 Gepost op: Vandaag om 09:48:52 »
Deze bijvoorbeeld?
Hebben giga magnetisch veld