Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
door
Eelco Storm
Vandaag
om 14:02:31
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
Martijnstein
Vandaag
om 13:52:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
dh3201
Vandaag
om 13:51:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
Vandaag
om 13:44:28
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
San-Markos
Vandaag
om 13:42:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 13:34:15
Aansturen verlichting Exact-Train ICR
door
VAM65
Vandaag
om 13:34:11
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
odaoda
Vandaag
om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
hmmglaser
Vandaag
om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
door
defender
Vandaag
om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik
door
defender
Vandaag
om 12:45:24
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
sncf231e
Vandaag
om 11:53:24
Sfeer op je modelbaan
door
R1954
Vandaag
om 11:36:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
Vandaag
om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen.
door
metpetergaathetbeter
Vandaag
om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw.
door
defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2
door
Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc?
door
tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Module vliegveld Jan van Mourik
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Module vliegveld Jan van Mourik (gelezen 4910 keer)
MOVisser
Offline
Berichten: 7157
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
«
Reactie #15 Gepost op:
08 August 2025, 19:02:52 »
Zoals te zien is zijn het nogal kleine onderdeeltjes.
Het linkse rode vierkantje heeft een miniscuul staaldraadje waarmee de wissel tongen gesteld worden.
Geen probleem om die terug te plaatsen.
Het rechtste klerenhangertje is een standrichter en houd de stand van de wisseltongen vast na verschuiven.
Wat mist op de foto is een verend plaatje van 1 mm hoog, 5 mm breed en 0,2 mm dik, dat tussen de uiteinden van het hulpstukje geplaatst moet worden.
Dat zijn deeltjes die in het tapijt verdwijnen.
(of gewoon aan je handpalm gekleefd zitten terwijl je aan het zoeken bent...)
Deze wissels zijn ook uitgerust met automatische spannings-aanlevering aan de tongen na aanpassen van de stand.
Die heb ik niet teruggeplaatst. Veel te gevoelig voor storing bleek na terugplaatsing.
Ronald Visser
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...
Peter Soonius
Offline
Berichten: 220
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
«
Reactie #16 Gepost op:
08 August 2025, 20:30:48 »
Bedankt Ronald voor deze boeiende uitleg. Ik ken Jan al jaren en hij zou het geweldig hebben gevonden dat jij zijn gebruikte technieken verbetert. Het zal Henk Wust ook goed doen. Hij heeft de scenery van dit dit baantje verzorgd. Ik zou zeggen: kom allemaal in het weekend van 30 en 31 augustus naar de smalspoormodelbouwdagen. Daar kun je het eindresultaat bewonderen en Ronald om verdere uitleg vragen.
Gelogd
MOVisser
Offline
Berichten: 7157
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
«
Reactie #17 Gepost op:
09 August 2025, 11:26:31 »
Op een nieuwe onderplaat (triplex 6 mm) is het "spoortraject"gerealiseerd.
Ik had toen totaal nog niet nagedacht over de verder opbouw van de module.
Eerst maar eens het dubbele spoor uittesten.
Van het gelaserde MDF is de 2 mm dikke plaat op de ondergrond gelegd en zijn de contouren van de baan op de onderplaat getekend.
De 50 mm brede baan was eruit verwijderd uiteraard.
Hiermee werd het trace van het vliegtuig ook mede bepaald.
Door de papieren aftekening is dit dan ook exact hetgeen Jan had uitgedokterd.
De mdf baan is daarna los op de onderplaat gelegd voor verdere verwerking.
Rails schaal N is op het mdf aangebracht, als flexrail.
Lange stukken gingen gemakkelijk, bochten wat minder.
Gekoppeld werd met originele Peco raillassen gekocht bij Interhobby in Nijmegen.
Voor de krappe bochten werkte dit feitelijk niet.
De dunne lasjes bogen eerder dan dat ze de baan mooi aan elkaar verbonden.
Ik was toch al van plan de overgangen te solderen, omdat je na gereedkomen er vrijwel niet meer bij kan.
Nu was dat een noodzaak.
Lasjes inelkaar, solderen en dan pas de bocht er in aanbrengen.
Ik had op de baan het traject van het spoor mee in gebrand, om deze in de juiste vorm te krijgen.
Met kleine klemmen werd de rails op de juiste plaats gefixeerd.
Dan met houtlijm tussen biels de flex vastlijmen.
Na het aanleggen van de bovenbaan met de wissels volgde de test met wagentjes.
Dit om de overgangen juist ook in de krappe bochten te testen op onvolkomenheden.
Die waren er, ook vanwege de lasjes.
Dan maar weer lossolderen en opnieuw aanbrengen.
Pas na een test met een wagentje met een magneet, bleek de ijzerenplaat onder de wissel het rijden te verstoren.
OK, niet ......
, dan maar weer loshalen en .......
een oplossing zoeken.
Wordt vervolgd.
Ronald Visser
(edit) door het buigen verkrijg je lengte verschil in de rails.
Dat moest dan weer afgeslepen worden, met kans op niet mooi aansluiten van het erop volgende stuk.
«
Laatst bewerkt op: 09 August 2025, 11:37:46 door MOVisser
»
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...
Wim Vink
Offline
Berichten: 26096
Eens komt het goed.
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
«
Reactie #18 Gepost op:
09 August 2025, 12:26:44 »
Als ik dit allemaal lees wordt me wel duidelijk dat dit een mega klus is
Gelogd
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo
Met vriendelijke groet,
Wim
MOVisser
Offline
Berichten: 7157
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
«
Reactie #19 Gepost op:
10 August 2025, 09:33:17 »
Voor personen in een rolstoel en voor kinderen is het niet altijd gemakkelijk om in een module te kunnen kijken.
Mede doordat Jan op het laatst door de ALS ook niet zo goed meer kon lopen had ik het idee de baan hoog en laag te moeten kunnen stellen.
In de Gelderlander is een rubriek: Gelderland helpt.
Je zoekt iets stelt de vraag of bied aan voor lezers.
Zo heb ik 2 jaar geleden (2023) gevraagd naar een heftafel oid met een behoorlijk tilgewicht.
(ik had de twijfels bij een hef bureau etc...)
Geen reactie op dat moment.
Wat gebeurde? : 2 maanden later melde zich iemand uit Boxmeer. Hij had een hydraulische RVS heftafel, gebruikt in de vleesindustrie.
Wilde hem uiteindelijk toch wel kwijt. Kon/kan gemakkelijk 100 kg aan.
Ik heb deze opgehaald en gebruikt vorig jaar (2024) tijdens de modelspoordagen.
Met balken had ik een plateau gemaakt waar de module op bevestigd kon worden.
Hoog en laag stellen was een makkie.
Ook dit jaar zal de hoogte-instelling gebruikt gaan worden.
Wordt vervolgd.
Ronald Visser
«
Laatst bewerkt op: 10 August 2025, 13:43:11 door MOVisser
»
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Online
Berichten: 17942
Modelrailroading is fun!
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
«
Reactie #20 Gepost op:
10 August 2025, 15:44:04 »
Kijk even bij Magica Miniatura, Huib heeft dat principe van hoogteverstelling al verschillende malen gedemonstreerd op diverse tentoonstellingen.
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn blog!
Mijn USA reizen
MOVisser
Offline
Berichten: 7157
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
«
Reactie #21 Gepost op:
10 August 2025, 16:52:03 »
Mooi, dan wordt er in ieder geval aan dergelijke situaties gedacht.
Ronald Visser
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...
MOVisser
Offline
Berichten: 7157
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
«
Reactie #22 Gepost op:
11 August 2025, 11:43:49 »
Zoals op de foto te zien is zijn er in principe twee rijtrajecten aanwezig.
1 is de buitenbaan die over de gehele module is opgenomen.
2 is de binnenbaan met de krappe bochten.
Beiden zullen bereidbaar moeten zijn om uit te kunnen beelden wat Jan in gedachten had.
Daarom zijn (hiervoor al aangegeven) wissels opgenomen in het smalspoor onder de baan.
Echter het vliegtuig zal ook deze banen moeten kunnen volgen.
Omdat er 1 rijrichting aangehouden wordt (rechtsom) is de wisseling van de buiten baan naar de binnenbaan aan de rechterzijde geen probleem.
De verbindingsstang volgt gewoon het traject en zal van de binnnen baan vanzelf uitkomen op de buiten baan (voorzijde)
Aan de linkerzijde is dat niet vanzelfsprekend (op de foto onderzijde).
Daar zal de stang geduwd moeten worden of naar de binnenbaan of naar de buitenbaan.
Voor de stang(en) is dan ook een soort wissel noodzakelijk.
Jan had daar al iets voor ontworpen.
Een aaneenrijging van onderdelen als een magneet wisselsteller, verstelbare ring en een gesoldeerde koperen driehoekpunt die het werk moet doen.
Dat zal ik allemaal overnemen en plaatsen.
Met de aantekening dat aanpassingen nodig zullen zijn.
De ruimte in de punt is heel krap.
Dit wissel zal mee moeten bewegen met de wissels in het spoor.
Vandaar dat de elektrische wisselschakeling erin is opgenomen.
Wordt vervolgd
Ronald Visser
«
Laatst bewerkt op: 11 August 2025, 11:50:26 door MOVisser
»
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...
MOVisser
Offline
Berichten: 7157
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
«
Reactie #23 Gepost op:
12 August 2025, 15:37:58 »
OK.
De scherpe bocht zorgt voor een probleem.
Bij het grootspoor zijn de wielen zodanig vorm gegeven dat de wagons en de locs zelf hun evenwicht zoeken tussen de spoorstaven.
De wielen zijn conisch van vorm en niet cilindrisch en zitten vast op één as.
Vetergang ook wel benoemd.
Ook in de bochten is de vorm noodzaak omdat dan de buitenste wielen een langere weg moeten afleggen.
Door de middelpunt vliedende kracht en doordat dat ze op één as vast zitten zoek de trein de juiste postitie.
Bij ons modelspoor is dezelfde techniek doorgezet.
Ik heb me altijd alwel afgevraagd of dit terecht is.
Vooral omdat grootspoor radius van bochten veel en veel ruimer zijn dan de verschaalde bochten.
Wellicht is het uit de rails lopen van een voorloopas hiermee te verklaren.
In ieder geval wel het verschrikkelijke gekrijs van tramstellen, volgens mij.
Maar goed we rijden al vele decennia/ > eeuw op deze manier.
En de conische vorm is er voor genormeerd.
Heel goed te bedenken is dat de bochten die op de vliegveld module zijn gerealiseerd totaal niet overeenkomen met standaard gebruikte bochten.
De straal van 60 mm is veel kleiner dan de standaard R1 (=straal 195 a 200 mm)
Vooral in de zeer scherpe bochten zal het buitenste wiel veel en veel sneller moeten kunnen ronddraaien dan het binnenste wiel.
Remedie:
losse wielen op de as.
Wordt vervolgd
Ronald Visser
BRON Reddit
«
Laatst bewerkt op: 13 August 2025, 09:17:34 door MOVisser
»
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...
MOVisser
Offline
Berichten: 7157
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
«
Reactie #24 Gepost op:
Vandaag
om 11:22:04 »
(Zo opdracht kartonnen bouwplaten gemeente Schiedam afgerond)
Kan ik weer wat over het vliegveld schrijven.
De papieren tekening heeft gediend voor het traject van de baan,
In 1 mm mdf is via laseren een spoor getrokken van 2 mm breed.
Hierin moet de verbindingsstang gaan "lopen" aangedreven door een ondergrondse motor.
Dat spoor is gebruikt om van 2 mm dik mdf een traject te laseren van 50 mm breed.
Door ook de locatie van de rails aan te geven (graveren) is de rails eenvoudig aan te brengen.
Zodanig dat de spleet van 2 mm in het midden uitkomt.
De beide wissels zijn als eerste gepositioneerd met de verbindende rails ertussen.
Als eerste de buitenboog en daarna de binnenboog aangelegd, waarbij de laatste aansluiting van de rails uitermate zorgvuldig gemaakt moest worden.
De koperen rail van de flexrails daarvoor eerst ruim afgesneden en dan pas per rail op maat gemaakt
De lasjes aanbrengen en dan solderen.
De knijpers hielden de rails op de plaats.
Met houtlijm is de flex op de ondergrond aangebracht.
Later zien we er toch niets meer van, maar bleek ook een voordeel te hebben.
De onderzijde van de aandrijving op dezelfde manier samengesteld en aangelegd
Wissels met verbinding en dan de beide bogen.
En dan exact op dezelfde locatie als de er bovenliggende rails.
Na het proefrijden met 2 wagentjes (1 aan onder en 1 aan bovenzijde en de aantrekkende magneet)
bleek dus de ijzeren afdekking van de wissels behoorlijk wat roet in het eten te gooien.
De wissels aangepast, zoals hiervoor is aangegeven.
Met water is de rails los geweekt kunnen worden.
Ook waren enkele tussen-lassen niet mooi in ronding.
Ook door te kunnen losweken en verdraaien is dat hersteld.
Wordt vervolgd.
Ronald Visser
«
Laatst bewerkt op:
Vandaag
om 11:59:20 door MOVisser
»
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...
Wim Vink
Offline
Berichten: 26096
Eens komt het goed.
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
«
Reactie #25 Gepost op:
Vandaag
om 12:05:58 »
Je bent wel een echte doorzetter Ronald
Gelogd
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo
Met vriendelijke groet,
Wim
defender
Offline
Berichten: 1279
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
«
Reactie #26 Gepost op:
Vandaag
om 12:45:24 »
Zeg dat wel, mooi dat je probeerd om dat werkend voor elkaar te krijgen
mooi eerbetoon.
Mvg zkoen
Gelogd
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Module vliegveld Jan van Mourik