Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
Vandaag om 18:45:29
Lima Plan E ral kleuren vraag door FritsT
Vandaag om 18:22:28
PB Models, ICR-rijtuigen door kar
Vandaag om 18:17:58
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door MaraNCS
Vandaag om 18:07:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 17:52:27
Zolderbaan 2025 door JoopSpoort
Vandaag om 17:46:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:32:49
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 17:07:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 16:56:25
Trix BR94 ontspoort door marco
Vandaag om 16:55:23
VERPLAATST: Zolderbaan 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 16:36:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 15:43:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:37:58
Kranenberg, een exercitie in code 70 door puntenglijder
Vandaag om 15:37:38
Aachenau West door wob
Vandaag om 15:19:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:05:06
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 13:51:30
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:59:24
booster vraag door AP3737
Vandaag om 12:17:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 11:55:05
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 11:54:55
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:28:28
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 11:24:40
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:10:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:55:19
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:06:46
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Jan Wiegerinck
Vandaag om 10:04:43
Wat was jullie allereerste loc? door Huup
Vandaag om 10:04:42
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 09:34:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door Montanbahn
Vandaag om 09:29:00
  

Auteur Topic: Module vliegveld Jan van Mourik  (gelezen 4474 keer)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7148
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
« Reactie #15 Gepost op: 08 August 2025, 19:02:52 »
Zoals te zien is zijn het nogal kleine onderdeeltjes.

Het linkse rode vierkantje heeft een miniscuul staaldraadje waarmee de wissel tongen gesteld worden.
Geen probleem om die terug te plaatsen.

Het rechtste klerenhangertje is een standrichter en houd de stand van de wisseltongen vast na verschuiven.
Wat mist op de foto is een verend plaatje van 1 mm hoog, 5 mm breed en 0,2 mm dik, dat tussen de uiteinden van het hulpstukje geplaatst moet worden.

Dat zijn deeltjes die in het tapijt verdwijnen.
(of gewoon aan je handpalm gekleefd zitten terwijl je aan het zoeken bent...)

Deze wissels zijn ook uitgerust met automatische spannings-aanlevering aan de tongen na aanpassen van de stand.
Die heb ik niet teruggeplaatst. Veel te gevoelig voor storing bleek na terugplaatsing.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Peter Soonius

  • Offline Offline
  • Berichten: 220
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
« Reactie #16 Gepost op: 08 August 2025, 20:30:48 »
Bedankt Ronald voor deze boeiende uitleg. Ik ken Jan al jaren en hij zou het geweldig hebben gevonden dat jij zijn gebruikte technieken verbetert. Het zal Henk Wust ook goed doen. Hij heeft de scenery van dit dit baantje verzorgd. Ik zou zeggen: kom allemaal in het weekend van 30 en 31 augustus naar de smalspoormodelbouwdagen. Daar kun je het eindresultaat bewonderen en Ronald om verdere uitleg vragen.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7148
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
« Reactie #17 Gepost op: 09 August 2025, 11:26:31 »
Op een nieuwe onderplaat (triplex 6 mm) is het "spoortraject"gerealiseerd.
Ik had toen totaal nog niet nagedacht over de verder opbouw van de module.

Eerst maar eens het dubbele spoor uittesten.
Van het gelaserde MDF is de 2 mm dikke plaat op de ondergrond gelegd en zijn de contouren van de baan op de onderplaat getekend.
De 50 mm brede baan was eruit verwijderd uiteraard.

Hiermee werd het trace van het vliegtuig ook mede bepaald.
Door de papieren aftekening is dit dan ook exact hetgeen Jan had uitgedokterd.

De mdf baan is daarna los op de onderplaat gelegd voor verdere verwerking.
Rails schaal N is op het mdf aangebracht, als flexrail.

Lange stukken gingen gemakkelijk, bochten wat minder.
Gekoppeld werd met originele Peco raillassen gekocht bij Interhobby in Nijmegen.
Voor de krappe bochten werkte dit feitelijk niet.
De dunne lasjes bogen eerder dan dat ze de baan mooi aan elkaar verbonden.

Ik was toch al van plan de overgangen te solderen, omdat je na gereedkomen er vrijwel niet meer bij kan.
Nu was dat een noodzaak.
Lasjes inelkaar, solderen en dan pas de bocht er in aanbrengen.

Ik had op de baan het traject van het spoor mee in gebrand, om deze in de juiste vorm te krijgen.
Met kleine klemmen werd de rails op de juiste plaats gefixeerd.
Dan met houtlijm tussen biels de flex vastlijmen.

Na het aanleggen van de bovenbaan met de wissels volgde de test met wagentjes.
Dit om de overgangen juist ook in de krappe bochten te testen op onvolkomenheden.

Die waren er, ook vanwege de lasjes.
Dan maar weer lossolderen en opnieuw aanbrengen.

Pas na een test met een wagentje met een magneet, bleek de ijzerenplaat onder de wissel het rijden te verstoren.

OK, niet ...... :-X, dan maar weer loshalen en .......
een oplossing zoeken. (y)

Wordt vervolgd.

Ronald Visser

(edit) door het buigen verkrijg je lengte verschil in de rails.
Dat moest dan weer afgeslepen worden, met kans op niet mooi aansluiten van het erop volgende stuk.
« Laatst bewerkt op: 09 August 2025, 11:37:46 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26083
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
« Reactie #18 Gepost op: 09 August 2025, 12:26:44 »
Als ik dit allemaal lees wordt me wel duidelijk dat dit een mega klus is  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7148
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
« Reactie #19 Gepost op: 10 August 2025, 09:33:17 »
Voor personen in een rolstoel en voor kinderen is het niet altijd gemakkelijk om in een module te kunnen kijken.
Mede doordat Jan op het laatst door de ALS ook niet zo goed meer kon lopen had ik het idee de baan hoog en laag te moeten kunnen stellen.

In de Gelderlander is een rubriek: Gelderland helpt.
Je zoekt iets stelt de vraag of bied aan voor lezers.
Zo heb ik 2 jaar geleden (2023) gevraagd naar een heftafel oid met een behoorlijk tilgewicht.
(ik had de twijfels bij een hef bureau etc...)

Geen reactie op dat moment.
Wat gebeurde? :  2 maanden later melde zich iemand uit Boxmeer. Hij had een hydraulische RVS heftafel, gebruikt in de vleesindustrie.
Wilde hem uiteindelijk toch wel kwijt. Kon/kan gemakkelijk 100 kg aan.
Ik heb deze opgehaald en gebruikt vorig jaar (2024) tijdens de modelspoordagen.

Met balken had ik een plateau gemaakt waar de module op bevestigd kon worden.
Hoog en laag stellen was een makkie.
Ook dit jaar zal de hoogte-instelling gebruikt gaan worden.

Wordt vervolgd.
Ronald Visser
« Laatst bewerkt op: 10 August 2025, 13:43:11 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17926
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
« Reactie #20 Gepost op: 10 August 2025, 15:44:04 »
Kijk even bij Magica Miniatura, Huib heeft dat principe van hoogteverstelling al verschillende malen gedemonstreerd op diverse tentoonstellingen.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7148
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
« Reactie #21 Gepost op: 10 August 2025, 16:52:03 »
Mooi, dan wordt er in ieder geval aan dergelijke situaties gedacht.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7148
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
« Reactie #22 Gepost op: 11 August 2025, 11:43:49 »
Zoals op de foto te zien is zijn er in principe twee rijtrajecten aanwezig.

1 is de buitenbaan die over de gehele module is opgenomen.
2 is de binnenbaan met de krappe bochten.

Beiden zullen bereidbaar moeten zijn om uit te kunnen beelden wat Jan in gedachten had.
Daarom zijn (hiervoor al aangegeven) wissels opgenomen in het smalspoor onder de baan.

Echter het vliegtuig zal ook deze banen moeten kunnen volgen.
Omdat er 1 rijrichting aangehouden wordt (rechtsom) is de wisseling van de buiten baan naar de binnenbaan aan de rechterzijde geen probleem.
De verbindingsstang volgt gewoon het traject en zal van de binnnen baan vanzelf uitkomen op de buiten baan (voorzijde)

Aan de linkerzijde is dat niet vanzelfsprekend (op de foto onderzijde).
Daar zal de stang geduwd moeten worden of naar de binnenbaan of naar de buitenbaan.

Voor de stang(en) is dan ook een soort wissel noodzakelijk.
Jan had daar al iets voor ontworpen.
Een aaneenrijging van onderdelen als een magneet wisselsteller, verstelbare ring en een gesoldeerde koperen driehoekpunt die het werk moet doen.

Dat zal ik allemaal overnemen en plaatsen.
Met de aantekening dat aanpassingen nodig zullen zijn.
De ruimte in de punt is heel krap.

Dit wissel zal mee moeten bewegen met de wissels in het spoor.
Vandaar dat de elektrische wisselschakeling erin is opgenomen.

Wordt vervolgd

Ronald Visser







« Laatst bewerkt op: 11 August 2025, 11:50:26 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7148
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
« Reactie #23 Gepost op: Vandaag om 15:37:58 »
OK.
De scherpe bocht zorgt voor een probleem.

Bij het grootspoor zijn de wielen zodanig vorm gegeven dat de wagons en de locs zelf hun evenwicht zoeken tussen de spoorstaven.
De wielen zijn conische van vorm en niet cilindrisch en zitten vast op één as.
Vetergang ook wel benoemd.

Ook in de bochten is de vorm noodzaak omdat dan de buitenste wielen een langere weg moeten afleggen.
Door de middelpunt vliedende kracht en doordat dat ze op één as vast zitten zoek de trein de juiste postitie.

Bij ons modelspoor is dezelfde techniek doorgezet.
Ik heb me altijd alwel afgevraagd of dit terecht is.
Vooral omdat grootspoor radius van bochten veel en veel ruimer zijn dan de verschaalde bochten.
Wellicht is het uit de rails lopen van een voorloopas hiermee te verklaren.
In ieder geval wel het verschrikkelijke gekrijs van tramstellen, volgens mij.

Maar goed we rijden al vele decennia/ > eeuw op deze manier.
En de conische vorm is er voor genormeerd.

Heel goed te bedenken is dat de bochten die op de vliegveld module zijn gerealiseerd totaal niet overeenkomen met standaard gebruikte bochten.
De straal van 60 mm is veel kleiner zijn dan de standaard R1 (=straal 195 a 200 mm)
Vooral in de zeer scherpe bochten zal het buitenste wiel veel en veel sneller moeten kunnen ronddraaien dan het binnenste wiel.

Remedie:
losse wielen op de as.

Wordt vervolgd

Ronald Visser

BRON Reddit

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...