Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door jandcargo
06 August 2025, 23:55:24
't Boemeltje door MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
Wat was jullie allereerste loc? door Frans v H
06 August 2025, 21:18:25
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
06 August 2025, 21:15:19
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
06 August 2025, 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
06 August 2025, 20:14:08
Grootspoor in Frankrijk door Benjamin92
06 August 2025, 20:11:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
booster vraag door Montanbahn
06 August 2025, 14:35:52
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
06 August 2025, 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
06 August 2025, 10:46:10
  

Auteur Topic: Acherntal 2.0 H0 TP III/IV  (gelezen 2207 keer)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2855
  • Duitsland TP III/IV
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
« Gepost op: 01 August 2025, 17:11:50 »
Ik ben me voorzichtig aan het oriënteren en een permanente modelspoorbaan aan het plannen als de kinderen binnenkort het huis uit zijn en de zolder weer tot mijn beschikking staat of een verhuizing in de toekomst.(NIEUW HARCULO)
Tijdens de coronapandemie (zomer 2020) had ik een vakantie gepland in Italië, normaal gesproken mijn gebruikelijke vakantiebestemming, maar die moest ik afzeggen vanwege deze pandemie. Je kon in je eigen land op vakantie gaan, zij het met beperkingen, maar dat wilde ik niet omdat iedereen dat zou doen. Mijn vrouw had haar oog laten vallen op het Zwarte Woud omdat we daar al eens geweest waren (Mummelsee) en mede doordat ik de verschillende Touropa/Scharnow/Hummel Reise treinen had verzameld en bleek dat die ook in die richting hadden gereden (Titisee/Schluchsee) dus was de keuze gemaakt. Toevallig was er ook een museumspoorlijn die ik nog niet eerder had gezien, de DreiseenBahn. Kortom, de vakantie was geweldig en ik was blij dat we deze keuze hadden gemaakt.
Dit verklaart mijn beslissing om deze omgeving te proberen na te bouwen in het model. Ik heb gekozen voor de naam Acherntal die in een RailHobby had gestaan(7-8/1985) en dat deels aangepast aan mijn eigen wensen. In principe wil ik met treinen gaan rijden die daar gereden hebben en die grofweg het zuidelijke deel van Duitsland bestrijken, met een paar uitschieters naar de oostgrens (Hof).

1e titel
Bf Acherntal(Ik gebruik Kibri 9518(Calw) als hoofdstation hiervoor)

2. Spoorwijdte & railsysteem
H0
3 Layout vorm (L, U, rechthoek, langs de muur...)
U
3.3 Layout grootte of beschikbare ruimte in de ruimte
450 x 270 x 330
4 Technische aspecten
4.1 Modelspoorbaan vs. speelbaan
Modelspoorbaan met de nadruk op veel landschap en als speelbaan waarop treinen kunnen rijden en een rangeergedeelte voor goederenverkeer.
4.2 Hoofdlijn en/of nevenlijn
Enkelsporige hoofdlijn met doorgangsstation.
4.3 Minimum boogstraal (zichtbaar/verborgen)
484 mm (Piko A spoor R3), maar de constructie moet worden uitgevoerd met veel flexibele sporen. Gebruikte radiussen: Piko R3, R4, R9
4.4 Maximale helling
ongeveer 3%.
4. 5 Treinen:
Ep III
D 934 Dortmund - Freudenstadt 01 102, 5 x Bc4üm DB couchetterijtuigen + 1 x BR4ywe
D 964 Dortmund - Seebrugg 01 223, 5 x Bc4üm Scharnow/Hummel Reise couchetterijtuigen + 1 x BR4ym
D 988 Freilassing - Hamburg Altona V200 026 5 x Bc4üm Touropa couchetterijtuigen + 1 x WR4üm
E 770 Karlsruhe - Freudenstadt Hbf 82 023, AB4üm, B4üm, AB4yslwe, B4ylwe, B4ywe, Pw4ye
E 4613 Neustadt(Schwarz. ) - Ulm Hbf E 44 506, B4ylwe, AB4yslwe, B4ylwe, Pw4ü
N 7543 Aalen - Achaffenburg Hbf 38 2964, D4üm, B4nb, AB4nb, B4nb(3 x prototype Silberlinge)
Nt 1432 Offenburg Hbf - Triberg VT 98 9744/VS 98 240

Ep IV
N 2814 Hof - Lichtenfels 001 111-4, Bm 234, BDms 273, ABue 334
N 3314 Miltenberg - Aschaffenburg 065 018-4, Bye 667, Bye 667. AByg 503, Dye 973
N 3924 Rottweil - Tübingen 051 628-6, Post 2a-14, BDyg 766, Byg 761, AByg 756, Byg 761
N 4537 Rosenheim - Freilassing 116 019-1, Bye 667, Bye 667, Bye 667, AByse 630, Dye 973
P 1033 Lichtenfels - Neustadt(b Coburg) 280 010-0, D 21e 876, AByse 630, Byg 515, Byg 514

4.6 Systeemdiepte (minimaal, maximaal)
zie 3.3.
4.7 Toegangsopeningen / dienstgang
Niet nodig, de linkerpoot is 450 x 130 waar de rails aan de rand liggen. De middensectie is 270 x 60. De rechterpoot is 330 x 60.
Het halteerterrein is gebouwd in open constructie zodat de sporen gemakkelijk toegankelijk zijn van onderaf en er komt een klapbrug waardoor het middenstuk makkelijk toegankelijk is.
4.8 Hoogte van het hoofdniveau
Er is een schuin dak van ongeveer 100 cm aan de linkerkant en de dakbalk met kastruimte bevindt zich op deze hoogte.
4.9 Schaduwstation / fiddle yard
Het schaduwstation bevindt zich onder de linkerpoot.
4.10 Bovenleiding ja / nee
Ja, vooral voor Ep IV heb ik het nodig, zie 4.5, maar voor Ep III heb ik ook een Elok.
5 Besturing
5.1 Rijden analoog of digitaal
Digitaal (Roco z21-Start en MM voor rangeren)
5.2 Besturing analoog of digitaal
Digitaal (z21-Start+inschakelcode, Z21 App)
5.3 PC besturing
Ja, ik zal Rocrail gebruiken en voor rangeren MM (op de z21).
6. motieven
6.1 Tijdperk
III en IV
6.2 Stationstype(n)
Bf Achertal als scheidingsstation en Bf Altburg als eindstation.
6.3 Landschap
Ja, veel bomen en bergen zoals in Zuid-Duitsland.
6.4 Landschap (stad, buitenwijken, platteland; industrie, handel)
De stad zal bestaan uit vakwerkhuizen uit de (oude) Kibri/Faller/Vollmer reeks. Het idee hierachter is dat reizigers die naar beide stations reizen hier hun vakantie doorbrengen of uitstapjes maken vanwege de omgeving. Er zijn hier ook veel herbergen en pensions.
De enige industrie hier is een zagerij met een opstelspoor, dat voor de nodige afwisseling en rangeerwerk zorgt.
Bij het eindpunt is een kleine goederenomslagplaats voor bagageafhandeling voor toeristen en voor de bevoorrading van de herbergen en pensions.
6.5 Spoorwegdepot, depot voor locomotieven (klein depot)
Ja, een klein depot waar locomotieven kunnen worden onderhouden voor de terugreis.
7 Overig
7.1 Voorhanden zijnde materieel.
Zie 4.5.
7.2 Bestaand sporenplan.
Ja, staat hieronder.
7.3 Gebruik als enkele speler of met meerdere
Enkele speler.
7.4 Budget
Sporen, treinen en het grootste deel van de scenery zijn al beschikbaar, evenals de z21 (die nog steeds onder mijn tentoonstellingsmodule Bahnbetriebswerk "Altendorf" hangt).
7.5 Planning
Nog niet bekend. Waarschijnlijk binnen nu en 5 jaar. Er zou nog een verhuizing kunnen plaatsvinden, maar de bouw van deze nieuwe wijk is nog slechts een ontwerp.
8. Bijlagen

De plattegrond met afmetingen is bijgevoegd. 



Het doorgangstation:
We bevinden ons in het Zwarte Woud op een enkelsporige, ondergeschikte hoofdlijn. Dit betekent in principe lokaal verkeer, goederenverkeer en mogelijk sneltreinparen. Maar hier is de clou: omdat het een ondergeschikte hoofdlijn is, kun je de in de vragenlijst genoemde treinen ook laten rijden door ze simpelweg om te leiden. Ze zouden niet stoppen bij het station, maar ze zouden wel kunnen passeren en zich op de open baan presenteren. In het station is een lange laadstrook, een omloopspoor en een rangeerspoor aangelegd, dat zou kunnen worden uitgerust met een typische regionale industrie. Het zou ook mogelijk zijn om minstens één extra spoor aan de sporen links en rechts van de laadstrook toe te voegen, of met loodsen van lokale bedrijven. Met een gemiddelde spoorlengte van 2,3 meter kun je ook vergelijkbare lokale treinen of goederentreinen laten rijden.

Het schaduwstation(Sbhf):
Het bestaat uit vier doorgaande sporen en twee duw-trek-/wagonsporen. Deze zouden theoretisch omgebouwd kunnen worden tot doorgaande sporen.
Spoor 1 wordt voornamelijk gebruikt voor lokale goederentreinen en is tevens het spoor om te "prutsen". Dit betekent dat er herhaaldelijk nieuwe lokale goederentreinen gecreëerd kunnen worden die voor wisselingen op het station kunnen betekenen.
Alle overige sporen zijn voor passagierstreinen.
Om volgordeprobleem tegen te gaan is er een richtingsafhankelijke bediening op spoor 1 tot en met 4 mogelijk. Welke richting dat is, is nu niet relevant. Dat betekent dat als de trein bijvoorbeeld van links komt, je de locomotief aankoppelt en via de keerlus aan de andere kant van de trein plaatst. De rijtuigvolgorde zou nu weer kloppen als de trein vanuit dezelfde richting terugkomt (links of rechts in het station).  Het zou te veel rangeerwerk zijn om de bagagewagen achter de locomotief te rangeren.

Opmerkingen en/of suggesties voor verbetering zijn altijd welkom.
« Laatst bewerkt op: 02 August 2025, 21:41:06 door Ronald69 »
Grt, Ronald.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2855
  • Duitsland TP III/IV
Re: Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
« Reactie #1 Gepost op: 01 August 2025, 17:17:20 »
Hoi Ronald,

mooi plan.
Gaan we volgen. Benieuwd naar het eindresultaat, vooral mijn schoonouders :D
Zij zijn daar/in die omgeving (Sankt Georgen) jaren lang op vakantie geweest.
 
Groeten,
William

Mooi, ik ben er 2 keer geweest, zie begintekst.
Je zal geduld moeten hebben want ik kan pas gaan bouwen als 1 van de kinderen uit huis gaat. Wat ook in de planning staat is een eventuele verhuizing maar dat gaat denk ik moeilijk worden want het project wat wij op het oog hebben(Nieuw Harculo) schijnt heel gewild te zijn en wordt d.m.v. verloting verdeeld.


vraag:  worden die spoorbogen (boogjes) rechts bovenaan uiteindelijk zo krap zoals het lijkt op de tekening ?

Hier heb ik de wisselstraat rechts uitgelicht.


Minimum boogstraal lijkt mij overal 48-50cm?
Ronald, jou kennende kom je nog wat opstelsporen in je schaduwstation te kort  8)

Groeten,
Jos

Je zit aardig in de richting. Ja, dat is zo. Als ik met alles zou willen gaan rijden dan moet ik waarschijnlijk een Sbhf van 4 lagen hebben.  ;D
Gaan we niet doen dus.  8)
Grt, Ronald.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2855
  • Duitsland TP III/IV
Re: Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
« Reactie #2 Gepost op: 02 August 2025, 21:55:24 »
Er wordt door verschillende forumleden op Stummi flink meegedacht wat resulteert is diverse plannen met opties en de daarbij behorende commentaren. Onderstaand plan werd door gebruiker DGU via PN aan mij verstuurd en ik heb het iets aangepast.(plaatje is aanklikbaar)



Alle perronsporen hebben aan de rechterkant een boogstraal van 90,8 cm net zoals het linker spoor van/naar het station.
De perronsporen hebben een lengte van gem. 261 cm wat ruim voldoende is voor een loc(BR 01) met 7 rijtuigen van 30,3 cm.

Opmerkingen en/of suggesties voor verbetering zijn zoals altijd welkom.
Grt, Ronald.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2873
  • Aachenau West
Re: Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
« Reactie #3 Gepost op: 02 August 2025, 22:30:44 »
Mooi plan. Heerlijk ruime bogen (y)
Daar heb je inderdaad ruimte voor als je langs de randen werkt.

Nadeel is dat je dan zo'n opklapbaar deel moet maken.
Bovenleiding die je voor je geplande ellocs toch echt nodig hebt, wordt dan een extra uitdaging.
Alternatief is om er onderdoor te kruipen. Niet ideaal op de lange duur (weet ik uit ervaring)

Groet, Bas

H0eGenaamd

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
« Reactie #4 Gepost op: 05 August 2025, 18:45:37 »
Met die suggesties erbij wordt het station best wel...fors/vol en gaat de ruimtelijke opzet m.i. een beetje verloren.  De eenvoud van de eerdere versie spreekt mij persoonlijk meer aan, maar dat is dus heel subjectief.

Verder vraag ik me af of de toegang tot het schaduwstation wel zo handig is. Het stukje enkelspoor tussen het samenkomen van de sporen A en B en het eigenlijke schaduwstation lijkt me een beetje een bottleneck. Bij een treinkruising in het station moet je opletten dat beide treinen na vertrek niet precies op dat stuk elkaar in de weg rijden. Wet van Murphy enzo...

Roald



Ik heb dingen gezien die nu nauwelijks meer te bevatten zijn. Stoom op de Thörlerbahn. Goederenvervoer in Oberfeistritz. GmP's in het Ybbstal, zó lang dat zelfs de sterkste machine er bijna geen beweging in kreeg. Allemaal...geschiedenis  :'( .

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2855
  • Duitsland TP III/IV
Re: Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
« Reactie #5 Gepost op: 05 August 2025, 20:17:43 »
Hallo Roald,

Dank voor je reactie. Ik ben intussen al een heel stuk verder qua tekenen, op het Stummiforum krijg ik heel veel feedback die ik in de plannen heb verwerkt. Hierboven staat versie 1.5, ben intussen op 1.9 en ik denk dat de laatste verandering eraan zit te komen. Die zit met name in de goederensporen. Zodra deze uitgewerkt zijn komt het plan hier ook online.
V.w.b. de opmerking over het stuk A en B, dat is volgens mij op te lossen in RocRail wat straks de treinenloop gaat regelen.
Wat er ook nog in de tekening verwerkt is zijn de hoogtes. Daar moet ik ook nog even over na denken hoe dat te gaan oplossen.


« Laatst bewerkt op: 05 August 2025, 20:27:04 door Ronald69 »
Grt, Ronald.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6200
Re: Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
« Reactie #6 Gepost op: 06 August 2025, 08:07:29 »
Mooi plan Ronald.  (y)

Zou van de klapbrug een uitneembaar stuk maken (heb je gelet op tekst in laatste plan wellicht zelf al bedacht). Is misschien makkelijker te maken als er bovenleiding op de baan komt.


Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 645
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
« Reactie #7 Gepost op: 06 August 2025, 08:25:03 »
Als je de treinenloop iets wilt optimaliseren, zou ik in het schaduwstation de Wendezug/Triebzugabstellung kopsporen andersom zetten en vanaf het rechter omloopspoor laten aftakken.

Want als je in het schaduwgedeelte standaard linksom rijdt, dan kunnen binnenkomende treinen altijd een plekje vinden, maar bij vertrek van een pendeltrein moet alles wachten gedurende de tijd dat de trein nodig heeft om het hele omloopspoor door te rijden.

Zomaar een gedachte, omdat ik ook iets in wilde brengen haha.  :)

Groeten,
Jos

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2873
  • Aachenau West
Re: Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
« Reactie #8 Gepost op: 06 August 2025, 10:45:55 »
Zou van de klapbrug een uitneembaar stuk maken (heb je gelet op tekst in laatste plan wellicht zelf al bedacht). Is misschien makkelijker te maken als er bovenleiding op de baan komt.
Of je kruipt er onderdoor, zoals ik al eerder opmerkte :angel:
Nadeel is dat je dan zo'n opklapbaar deel moet maken.
Bovenleiding die je voor je geplande ellocs toch echt nodig hebt, wordt dan een extra uitdaging.
Alternatief is om er onderdoor te kruipen. Niet ideaal op de lange duur (weet ik uit ervaring)
En nu ik toch bezig ben.
Ik zou de draaicirkel van de toegangsdeur tekenen zoals die werkelijk is, namelijk met het scharnier als middelpunt.
Je kunt het baanplan dan misschien iets aanpassen, dusdanig dat opklapbare / uitneembare deel kan blijven zitten als je de deur open- / dichtdoet.

Groet, Bas

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2855
  • Duitsland TP III/IV
Re: Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
« Reactie #9 Gepost op: 06 August 2025, 17:05:24 »
@ Frank,

Het is inderdaad de bedoeling om het stuk uitneembaar te maken. In het plan hierboven staat "Abnehmbarer teil". De bedoeling was eerst een beweegbaar gedeelte(klapbrug) maar vanwege de geplande bovenleiding heb ik dat veranderd.

@ Jos,
De bedoeling is eigenlijk dat treinen die links vertrekken ook weer links binnenkomen, rechts idem. Wendezüge en triebfahrzeuge vertrekken ook links en rechts vanuit het station en leggen als enige alleen maar de langste route af. En om dat te realiseren(binnenkomst rechterkant Sbhf) betekend het gebruik van boogwissels wat ik in een Sbhf wil vermijden.


........Zomaar een gedachte, omdat ik ook iets in wilde brengen haha.  :)

Groeten,
Jos


Dat is je goed gelukt Jos!  ;D

@Bas,
Eronder doorkruipen wil ik zoveel mogelijk vermijden, nu lukt dat nog wel maar hoe ouder men wordt..........
Ik heb de deur ongeveer zo getekend als op bouwtekeningen, zie hier:



Maar dan is er nog 1 probleem die ik moet oplossen, de rijtuigvolgorde. Voorbeeld:

E 4613 (Freiburg Brsg-)Neustadt(Schwarz.)(1015)–Donaueschingen-Tuttlingen-Sigmaringen-Ehringen(Donau)–Ulm Hbf(1341)(München Hbf)

E44 506, B4ylwe-42, AByslwe-42, B4ylwe-42, Pw4ü-37
Deze trein vertrekt links uit het station en komt aan in het Sbhf. Via Sbhf gaat deze trein via de keerlus terug naar het station en komt weer links binnen. Maar aan de rijtuig volgorde is niks veranderd wat niet logisch is want hij vertrekt uit(Freiburg Brsg) en komt aan in een eind station(München Hbf) en op de terugweg zou hij er dan zo moeten uitzien:


Ik zou dus een mogelijkheid moeten creëren zodat de locs in het Sbhf gesplitst worden van de trein, omlopen en vervolgens aan de andere kant weer aankoppelen.
Dit principe werd mij al duidelijk gemaakt door Otto(die van het ADj) die een groot voorstander is van Betriebsorientierte  Modellbahnen, of anders gezegd, rijden volgens voorbeeld.
De komende tijd maar eens puzzelen en kijken of er iets leuks van te maken is.
Grt, Ronald.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2873
  • Aachenau West
Re: Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
« Reactie #10 Gepost op: 06 August 2025, 20:23:05 »
Ik bedoel dit Ronald

Als je de draaicirkel van de deur wat realistischer tekent (lees: construeert), dan creëer je wat ruimte.
Als je dan het uitneembare deel wat opschuift, dan kan de deur nog steeds open en dicht. Want het lijkt mij best een klus om elke keer dat uitneembare deel los te halen. Je zult bijvoorbeeld maar naar de wc moeten....

Groet, Bas
« Laatst bewerkt op: 06 August 2025, 21:38:11 door wob »

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2855
  • Duitsland TP III/IV
Re: Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
« Reactie #11 Gepost op: 06 August 2025, 21:17:43 »
Ah, duidelijk Bas. Maar als ik het gedeelte ga maken zoals jij getekend hebt moet ik ook de straal van de boog aanpassen als in kleiner maken. Nu is deze 90,8 cm wat gelijk is aan Piko R9 en ga ik waarschijnlijk richting R4 = 54,8 cm.
Grt, Ronald.

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1946
Re: Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
« Reactie #12 Gepost op: 06 August 2025, 21:24:01 »
Ik vind het een geruststellende gedachte dat modelspoorders die 3x zoveel bouwruimte hebben als ik, ook ruimtegebrek hebben bij het maken van plannen.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 645
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
« Reactie #13 Gepost op: Vandaag om 00:04:18 »
Wendezüge en triebfahrzeuge [...] leggen als enige alleen maar de langste route af. En om dat te realiseren(binnenkomst rechterkant Sbhf) betekend het gebruik van boogwissels wat ik in een Sbhf wil vermijden.

Sorry dat ik het misschien niet helemaal duidelijk uitgelegd had. Een plaatje zegt wellicht meer. Geen boogwissels nodig.
Dit is wat ik bedoelde:



Deze aanpassing heeft gewoon rechte wissels en boogstralen van minimaal R4.
(En als je dit dan verder doordenkt, waarom de wissels aan de linker zijde niet gewoon laten zitten en lekker doorgaande sporen van maken..)

Groeten,
Jos