Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:18
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door 1200blauw
02 August 2025, 22:42:50
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door hervé
02 August 2025, 22:20:42
Aachenau West door wob
02 August 2025, 22:20:42
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
02 August 2025, 22:11:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
02 August 2025, 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
02 August 2025, 21:50:34
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
02 August 2025, 21:24:59
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
02 August 2025, 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
02 August 2025, 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
02 August 2025, 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
02 August 2025, 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
02 August 2025, 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
02 August 2025, 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
02 August 2025, 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
02 August 2025, 18:15:26
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
02 August 2025, 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
02 August 2025, 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
02 August 2025, 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
02 August 2025, 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
02 August 2025, 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
02 August 2025, 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
02 August 2025, 16:03:46
  

Auteur Topic: Acherntal 2.0 H0 TP III/IV  (gelezen 401 keer)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2848
  • Duitsland TP III/IV
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
« Gepost op: 01 August 2025, 17:11:50 »
Ik ben me voorzichtig aan het oriënteren en een permanente modelspoorbaan aan het plannen als de kinderen binnenkort het huis uit zijn en de zolder weer tot mijn beschikking staat of een verhuizing in de toekomst.(NIEUW HARCULO)
Tijdens de coronapandemie (zomer 2020) had ik een vakantie gepland in Italië, normaal gesproken mijn gebruikelijke vakantiebestemming, maar die moest ik afzeggen vanwege deze pandemie. Je kon in je eigen land op vakantie gaan, zij het met beperkingen, maar dat wilde ik niet omdat iedereen dat zou doen. Mijn vrouw had haar oog laten vallen op het Zwarte Woud omdat we daar al eens geweest waren (Mummelsee) en mede doordat ik de verschillende Touropa/Scharnow/Hummel Reise treinen had verzameld en bleek dat die ook in die richting hadden gereden (Titisee/Schluchsee) dus was de keuze gemaakt. Toevallig was er ook een museumspoorlijn die ik nog niet eerder had gezien, de DreiseenBahn. Kortom, de vakantie was geweldig en ik was blij dat we deze keuze hadden gemaakt.
Dit verklaart mijn beslissing om deze omgeving te proberen na te bouwen in het model. Ik heb gekozen voor de naam Acherntal die in een RailHobby had gestaan(7-8/1985) en dat deels aangepast aan mijn eigen wensen. In principe wil ik met treinen gaan rijden die daar gereden hebben en die grofweg het zuidelijke deel van Duitsland bestrijken, met een paar uitschieters naar de oostgrens (Hof).

1e titel
Bf Acherntal(Ik gebruik Kibri 9518(Calw) als hoofdstation hiervoor)

2. Spoorwijdte & railsysteem
H0
3 Layout vorm (L, U, rechthoek, langs de muur...)
U
3.3 Layout grootte of beschikbare ruimte in de ruimte
450 x 270 x 330
4 Technische aspecten
4.1 Modelspoorbaan vs. speelbaan
Modelspoorbaan met de nadruk op veel landschap en als speelbaan waarop treinen kunnen rijden en een rangeergedeelte voor goederenverkeer.
4.2 Hoofdlijn en/of nevenlijn
Enkelsporige hoofdlijn met doorgangsstation.
4.3 Minimum boogstraal (zichtbaar/verborgen)
484 mm (Piko A spoor R3), maar de constructie moet worden uitgevoerd met veel flexibele sporen. Gebruikte radiussen: Piko R3, R4, R9
4.4 Maximale helling
ongeveer 3%.
4. 5 Treinen:
Ep III
D 934 Dortmund - Freudenstadt 01 102, 5 x Bc4üm DB couchetterijtuigen + 1 x BR4ywe
D 964 Dortmund - Seebrugg 01 223, 5 x Bc4üm Scharnow/Hummel Reise couchetterijtuigen + 1 x BR4ym
D 988 Freilassing - Hamburg Altona V200 026 5 x Bc4üm Touropa couchetterijtuigen + 1 x WR4üm
E 770 Karlsruhe - Freudenstadt Hbf 82 023, AB4üm, B4üm, AB4yslwe, B4ylwe, B4ywe, Pw4ye
E 4613 Neustadt(Schwarz. ) - Ulm Hbf E 44 506, B4ylwe, AB4yslwe, B4ylwe, Pw4ü
N 7543 Aalen - Achaffenburg Hbf 38 2964, D4üm, B4nb, AB4nb, B4nb(3 x prototype Silberlinge)
Nt 1432 Offenburg Hbf - Triberg VT 98 9744/VS 98 240

Ep IV
N 2814 Hof - Lichtenfels 001 111-4, Bm 234, BDms 273, ABue 334
N 3314 Miltenberg - Aschaffenburg 065 018-4, Bye 667, Bye 667. AByg 503, Dye 973
N 3924 Rottweil - Tübingen 051 628-6, Post 2a-14, BDyg 766, Byg 761, AByg 756, Byg 761
N 4537 Rosenheim - Freilassing 116 019-1, Bye 667, Bye 667, Bye 667, AByse 630, Dye 973
P 1033 Lichtenfels - Neustadt(b Coburg) 280 010-0, D 21e 876, AByse 630, Byg 515, Byg 514

4.6 Systeemdiepte (minimaal, maximaal)
zie 3.3.
4.7 Toegangsopeningen / dienstgang
Niet nodig, de linkerpoot is 450 x 130 waar de rails aan de rand liggen. De middensectie is 270 x 60. De rechterpoot is 330 x 60.
Het halteerterrein is gebouwd in open constructie zodat de sporen gemakkelijk toegankelijk zijn van onderaf en er komt een klapbrug waardoor het middenstuk makkelijk toegankelijk is.
4.8 Hoogte van het hoofdniveau
Er is een schuin dak van ongeveer 100 cm aan de linkerkant en de dakbalk met kastruimte bevindt zich op deze hoogte.
4.9 Schaduwstation / fiddle yard
Het schaduwstation bevindt zich onder de linkerpoot.
4.10 Bovenleiding ja / nee
Ja, vooral voor Ep IV heb ik het nodig, zie 4.5, maar voor Ep III heb ik ook een Elok.
5 Besturing
5.1 Rijden analoog of digitaal
Digitaal (Roco z21-Start en MM voor rangeren)
5.2 Besturing analoog of digitaal
Digitaal (z21-Start+inschakelcode, Z21 App)
5.3 PC besturing
Ja, ik zal Rocrail gebruiken en voor rangeren MM (op de z21).
6. motieven
6.1 Tijdperk
III en IV
6.2 Stationstype(n)
Bf Achertal als scheidingsstation en Bf Altburg als eindstation.
6.3 Landschap
Ja, veel bomen en bergen zoals in Zuid-Duitsland.
6.4 Landschap (stad, buitenwijken, platteland; industrie, handel)
De stad zal bestaan uit vakwerkhuizen uit de (oude) Kibri/Faller/Vollmer reeks. Het idee hierachter is dat reizigers die naar beide stations reizen hier hun vakantie doorbrengen of uitstapjes maken vanwege de omgeving. Er zijn hier ook veel herbergen en pensions.
De enige industrie hier is een zagerij met een opstelspoor, dat voor de nodige afwisseling en rangeerwerk zorgt.
Bij het eindpunt is een kleine goederenomslagplaats voor bagageafhandeling voor toeristen en voor de bevoorrading van de herbergen en pensions.
6.5 Spoorwegdepot, depot voor locomotieven (klein depot)
Ja, een klein depot waar locomotieven kunnen worden onderhouden voor de terugreis.
7 Overig
7.1 Voorhanden zijnde materieel.
Zie 4.5.
7.2 Bestaand sporenplan.
Ja, staat hieronder.
7.3 Gebruik als enkele speler of met meerdere
Enkele speler.
7.4 Budget
Sporen, treinen en het grootste deel van de scenery zijn al beschikbaar, evenals de z21 (die nog steeds onder mijn tentoonstellingsmodule Bahnbetriebswerk "Altendorf" hangt).
7.5 Planning
Nog niet bekend. Waarschijnlijk binnen nu en 5 jaar. Er zou nog een verhuizing kunnen plaatsvinden, maar de bouw van deze nieuwe wijk is nog slechts een ontwerp.
8. Bijlagen

De plattegrond met afmetingen is bijgevoegd. 



Het doorgangstation:
We bevinden ons in het Zwarte Woud op een enkelsporige, ondergeschikte hoofdlijn. Dit betekent in principe lokaal verkeer, goederenverkeer en mogelijk sneltreinparen. Maar hier is de clou: omdat het een ondergeschikte hoofdlijn is, kun je de in de vragenlijst genoemde treinen ook laten rijden door ze simpelweg om te leiden. Ze zouden niet stoppen bij het station, maar ze zouden wel kunnen passeren en zich op de open baan presenteren. In het station is een lange laadstrook, een omloopspoor en een rangeerspoor aangelegd, dat zou kunnen worden uitgerust met een typische regionale industrie. Het zou ook mogelijk zijn om minstens één extra spoor aan de sporen links en rechts van de laadstrook toe te voegen, of met loodsen van lokale bedrijven. Met een gemiddelde spoorlengte van 2,3 meter kun je ook vergelijkbare lokale treinen of goederentreinen laten rijden.

Het schaduwstation(Sbhf):
Het bestaat uit vier doorgaande sporen en twee duw-trek-/wagonsporen. Deze zouden theoretisch omgebouwd kunnen worden tot doorgaande sporen.
Spoor 1 wordt voornamelijk gebruikt voor lokale goederentreinen en is tevens het spoor om te "prutsen". Dit betekent dat er herhaaldelijk nieuwe lokale goederentreinen gecreëerd kunnen worden die voor wisselingen op het station kunnen betekenen.
Alle overige sporen zijn voor passagierstreinen.
Om volgordeprobleem tegen te gaan is er een richtingsafhankelijke bediening op spoor 1 tot en met 4 mogelijk. Welke richting dat is, is nu niet relevant. Dat betekent dat als de trein bijvoorbeeld van links komt, je de locomotief aankoppelt en via de keerlus aan de andere kant van de trein plaatst. De rijtuigvolgorde zou nu weer kloppen als de trein vanuit dezelfde richting terugkomt (links of rechts in het station).  Het zou te veel rangeerwerk zijn om de bagagewagen achter de locomotief te rangeren.

Opmerkingen en/of suggesties voor verbetering zijn altijd welkom.
« Laatst bewerkt op: 02 August 2025, 21:41:06 door Ronald69 »
Grt, Ronald.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2848
  • Duitsland TP III/IV
Re: Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
« Reactie #1 Gepost op: 01 August 2025, 17:17:20 »
Hoi Ronald,

mooi plan.
Gaan we volgen. Benieuwd naar het eindresultaat, vooral mijn schoonouders :D
Zij zijn daar/in die omgeving (Sankt Georgen) jaren lang op vakantie geweest.
 
Groeten,
William

Mooi, ik ben er 2 keer geweest, zie begintekst.
Je zal geduld moeten hebben want ik kan pas gaan bouwen als 1 van de kinderen uit huis gaat. Wat ook in de planning staat is een eventuele verhuizing maar dat gaat denk ik moeilijk worden want het project wat wij op het oog hebben(Nieuw Harculo) schijnt heel gewild te zijn en wordt d.m.v. verloting verdeeld.


vraag:  worden die spoorbogen (boogjes) rechts bovenaan uiteindelijk zo krap zoals het lijkt op de tekening ?

Hier heb ik de wisselstraat rechts uitgelicht.


Minimum boogstraal lijkt mij overal 48-50cm?
Ronald, jou kennende kom je nog wat opstelsporen in je schaduwstation te kort  8)

Groeten,
Jos

Je zit aardig in de richting. Ja, dat is zo. Als ik met alles zou willen gaan rijden dan moet ik waarschijnlijk een Sbhf van 4 lagen hebben.  ;D
Gaan we niet doen dus.  8)
Grt, Ronald.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2848
  • Duitsland TP III/IV
Re: Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
« Reactie #2 Gepost op: 02 August 2025, 21:55:24 »
Er wordt door verschillende forumleden op Stummi flink meegedacht wat resulteert is diverse plannen met opties en de daarbij behorende commentaren. Onderstaand plan werd door gebruiker DGU via PN aan mij verstuurd en ik heb het iets aangepast.(plaatje is aanklikbaar)



Alle perronsporen hebben aan de rechterkant een boogstraal van 90,8 cm net zoals het linker spoor van/naar het station.
De perronsporen hebben een lengte van gem. 261 cm wat ruim voldoende is voor een loc(BR 01) met 7 rijtuigen van 30,3 cm.

Opmerkingen en/of suggesties voor verbetering zijn zoals altijd welkom.
Grt, Ronald.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2860
  • Aachenau West
Re: Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
« Reactie #3 Gepost op: 02 August 2025, 22:30:44 »
Mooi plan. Heerlijk ruime bogen (y)
Daar heb je inderdaad ruimte voor als je langs de randen werkt.

Nadeel is dat je dan zo'n opklapbaar deel moet maken.
Bovenleiding die je voor je geplande ellocs toch echt nodig hebt, wordt dan een extra uitdaging.
Alternatief is om er onderdoor te kruipen. Niet ideaal op de lange duur (weet ik uit ervaring)

Groet, Bas