Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:34:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bertje B
Vandaag om 16:27:04
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:23:24
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 16:22:48
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 16:14:10
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 16:10:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 15:47:25
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:15:39
Tams app door Ronald Halma
Vandaag om 15:10:56
Wielen bruineren. Hoe? door Forever Rocofan
Vandaag om 14:52:41
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
Wat was jullie allereerste loc? door Sven
Vandaag om 13:42:59
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04

Auteur Topic: Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)  (gelezen 3261 keer)

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
Re: Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
« Reactie #15 Gepost op: 29 July 2025, 19:43:38 »
Uhm Martin.... weet Ellen dat je aan romantiek doet? Ik zou dat nieuws even tactvol brengen thuis....

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #16 Gepost op: 29 July 2025, 21:03:01 »
Ze leest hier niet mee hoop ik  ::)
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #17 Gepost op: 29 July 2025, 21:48:46 »
Kunnen we regelen, geen probleem! ;D

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #18 Gepost op: 04 August 2025, 21:26:42 »
De eerste spreekwoordelijke steen is gelegd. De wanden van het Faller station Waldbrunn staan. De bodemplaat gebruik ik puur voor het uitrichten.

Morgen de naden afwerken en dan alle onderdelen van primer voorzien. Omdat hier een donkere rode baksteen op moet komen gebruik ik zwarte of een bruine primer van TITANS. Vooral omdat deze kit is voorzien van een smerig enamle badje om weathering voor te stellen. Deze primer van Ammo hecht hier uitstekend op.

Voor het dak denk ik ook aan een zwarte primer evenals de sierwerken. Voor de kozijnen een grijze primer. Voor de hoofdkleuren ga ik de RailCenter lijn gebruiken van Ammo Mig.

Nu nog de kleuren bepalen van de onderdelen en eens gaan nadenken over het interieur.

Nu al zin in :)

20250804_211528 by Martin Domburg, auf Flickr

20250804_211515 by Martin Domburg, auf Flickr
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #19 Gepost op: 06 August 2025, 09:16:47 »
De onderdelen staan nu in de primer.

20250805_111611 by Martin Domburg, on Flickr

Het grote nadeel van West-Duits in de jaren 60 is dat er best veel verschillende varianten waren van dit soort stationsgebouwen. Aan de andere kant, omdat de wederopbouw gaande was is er voor weathering liefhebbers een paradijs om mee te spelen. Deze kleine roodbruin bakstenen gebouwen op de nevenlijnen hadden weinig sierwerk zoals de grotere stations. Ze waren voornamelijk functioneel en onderhoudsarm. De meesten hadden bruine kozijnen en deuren, in enkele gevallen kwamen DB groene deuren en kozijnen voor alsmede witte.

Ik heb ChatGPT een paar voorbeelden laten maken met de juiste kleuren uit die tijd. Zoals hier de bruine variant:
Afbeelding van WhatsApp op 2025-08-05 om 23.38.10_e886576d by Martin Domburg, on Flickr

En de witte variant:
Afbeelding van WhatsApp op 2025-08-05 om 23.45.01_738504e6 by Martin Domburg, on Flickr

Als je trouwens op de linken klikt krijg je als het goed is de grote highres versies van de plaatjes.

Beiden spreken me erg aan, ik ben daar nog niet helemaal over uit eigenlijk.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #20 Gepost op: 06 August 2025, 09:46:54 »
Ik vind ze beide wel mooi....maar wit zie je al heel vaak. Die bruine heeft wel wat moet ik zeggen.
« Laatst bewerkt op: 06 August 2025, 14:14:37 door Ronald Halma. Reden: spelfautjes »

Bertje B

• Bert is mijn Naam
  • Offline Offline
    • Bouw van "Beltheim"
« Reactie #21 Gepost op: 06 August 2025, 09:56:45 »
Ik neig toch meer naar de bruine variant,, kweet niet waarom

Vislijn

• Offline Offline
    • De spoorlijn naar IJmuiden
« Reactie #22 Gepost op: 06 August 2025, 10:35:31 »
De bruine variant lijkt "echter" maar ik vind 'm wel erg somber, moet ik zeggen, op het ongezellige af. Alsof er al decennia geen mens meer geweest is.

Verder een heel mooi plan, ik ga dit zeker volgen!
Omdat ik zelf geen bouwer ben aarzel ik om er een opmerking over te maken (iets met beste stuurlui etc.), maar ik zie dat je een heel prominente plek hebt ingeruimd voor een autoweg. Vrij breed en helemaal vooraan. Mijn indruk bij veel banen die ik heb gezien is dat het in de praktijk erg moeilijk is om een weg realistisch in beeld te brengen, of het nu een klinkerweg is of een asfaltweg. Zelden wordt het écht overtuigend, is mijn zeer bescheiden mening. Het zit 'm dan in de kleur of structuur van het wegdek, van de bermen of bijvoorbeeld in bochten die een onnatuurlijk of onlogisch verloop hebben.  Soms gebruiken modelbouwers een systeem om de auto's te laten rijden, dat is bijna altijd onnatuurlijk en schokkerig. Aan de andere kant, auto's die midden op de weg stilstaan terwijl de treinen wel rijden, dat is ook een gek gezicht. Eigenlijk is een spoorlijn, met of zonder treinen, veel makkelijker overtuigend in model na te maken dan een autoweg. Maar misschien heb je wel veel ervaring met wegen en draai je je hand er niet voor om, om een realistisch ogende weg neer te leggen. In dat geval: zeker doen. Maar het zou jammer zijn als een nét niet helemaal lekker gelukte weg, die ook nog eens een heel prominente plek inneemt, afbreuk zou doen aan een verder schitterend gedetailleerde baan.

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #23 Gepost op: 07 August 2025, 09:21:34 »
Hoi Martin,

Ik ben benieuwd, het ziet er goed uit  (y).

Groeten,
Rogier

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 07 August 2025, 11:42:25 »
Hoi Martin,

Als ik op jouw foto's klik om grotere versie te bekijken ga ik na flickr maar krijg ik een schermpje dat ik daar moet inloggen. De grotere versie zie ik niet.

De url  is
https://identity.flickr.com/login?redir=https%3A%2F%2Fwww.flickr.com%2Fphoto.gne%3Fshort%3D2rkWy1L
Jeroen

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #25 Gepost op: Vandaag om 11:15:07 »
De keuze is gevallen op de variant met roodbruine baksteen, rode dakpannen en witcream kozijnen. Dit ook om de belichting straks wat beter te kunnen gebruiken en omdat er volledig interieur in komt.

Omdat ik zelf geen bouwer ben aarzel ik om er een opmerking over te maken (iets met beste stuurlui etc.), maar ik zie dat je een heel prominente plek hebt ingeruimd voor een autoweg. Vrij breed en helemaal vooraan. Mijn indruk bij veel banen die ik heb gezien is dat het in de praktijk erg moeilijk is om een weg realistisch in beeld te brengen, of het nu een klinkerweg is of een asfaltweg. Zelden wordt het écht overtuigend, is mijn zeer bescheiden mening. Het zit 'm dan in de kleur of structuur van het wegdek, van de bermen of bijvoorbeeld in bochten die een onnatuurlijk of onlogisch verloop hebben.  Soms gebruiken modelbouwers een systeem om de auto's te laten rijden, dat is bijna altijd onnatuurlijk en schokkerig. Aan de andere kant, auto's die midden op de weg stilstaan terwijl de treinen wel rijden, dat is ook een gek gezicht. Eigenlijk is een spoorlijn, met of zonder treinen, veel makkelijker overtuigend in model na te maken dan een autoweg. Maar misschien heb je wel veel ervaring met wegen en draai je je hand er niet voor om, om een realistisch ogende weg neer te leggen. In dat geval: zeker doen. Maar het zou jammer zijn als een nét niet helemaal lekker gelukte weg, die ook nog eens een heel prominente plek inneemt, afbreuk zou doen aan een verder schitterend gedetailleerde baan.

Hier ben ik al mee bezig op de achtergrond. Inmiddels hebben we al best wat mooi straatwerk gemaakt met MCC wegdek. Echter helemaal realistisch was het vaak niet. Dit vind ik juist nu een uitdaging om het wel te doen :)
Op de tekening is het schematisch getekend in de maximale breedte en beste radius. Als ik ga leggen ga ik dit nauwer en flauwer maken.

Dan een korte update:

De belangrijkste onderdelen zijn voorzien van een basiskleur. Ik maak gebruik van de nieuwe Railcenter acrylic verven omdat deze beter zijn dan de standaard acrylic verven. Deze kan je onverdund in de airbrush doen, en ze nivelleren zichzelf. Een beetje net als lacquer verf, maar dan acrylic. Ik hoef dan niet meer bang te zijn voor overvloeien, ook dan word het resultaat strak. En de primer, eigenlijk hoeft dat niet bij RailCenter, maar ik vind dat toch wat prettiger.

De bakstenen zijn gespoten in MIG-R0029 Red Brown

20250807_183952 by Martin Domburg, auf Flickr

20250807_184005 by Martin Domburg, auf Flickr

De kozijnen in de kleur MIG-R0040 Cream

20250807_184011 by Martin Domburg, auf Flickr

De pannendak is gespoten in de kleur MIG-R0033 Dark Rust

20250807_184024 by Martin Domburg, auf Flickr

De overkapping en staalwerk in MIG-R0004 Industrial Grey

20250807_184029 by Martin Domburg, auf Flickr

20250807_184052 by Martin Domburg, auf Flickr

De volgende stap is accentueren, voegen en washen en als laatste drybrushen.

Dat gaan we lekker op vakantie doen :)

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #26 Gepost op: Vandaag om 13:53:03 »
Ik vind het er best leuk uitzien. (y)