Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:54:56
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door janpetel
Vandaag om 18:27:43
Sikje 225 door BartvD
Vandaag om 18:25:38
digitaal veranderd in 15 jaar door C_Jabaaij
Vandaag om 18:24:48
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
  

Auteur Topic: Spoor 1 nem of finescale  (gelezen 3233 keer)

mitchell2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Spoor 1 nem of finescale
« Gepost op: 12 July 2025, 17:35:18 »
Goedemiddag
Ik ben momenteel aan het oriënteren om over te stappen naar spoor 1 enigste wat waar ik op dit moment tegen aan loop is nem en fine scale wielen wat zijn hier de voordelen en nadelen van en kan je het door elkaar gebruiken?
Met vriendelijke groet Mitchell

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: Spoor 1 nem of finescale
« Reactie #1 Gepost op: 12 July 2025, 18:01:37 »
Hallo Mitchell,

Naar mijn mening hangt het erg af van de ruimte die je hebt en of je wilt rijden of niet. Daarnaast, wat staat je voor ogen: een eigen baan realiseren (en wat zijn dan de afmetingen) of op een clubbaan rijden?

Wanneer het enkel is voor de vitrine, is fine scale (of zelfs "scale" van KM1 of "pur") een optie. Wanneer je wilt rijden op een baan met een radius van bijv. 1.000 mm, lijkt mij dat NEM beter werkt.

Dat gezegd zijnde, bij de Hübner (thans Märklin) wissels (radius 2.300 mm) werden zogenaamde hoedjes meegeleverd, waardoor je zowel met NEM als met fine-scale door de wissel kon rijden.

Verder moet je er rekening mee houden dat bij fine-scale het leggen van de rails meer aandacht vereist.

In ieder geval, veel plezier en voldoening toegewenst in de spoor 1 wereld.

Met vriendelijke groet,
Wies.

PS. Zie ook hier: https://s1gf.de/forum/index.php?thread/7159-rat-und-tat/
« Laatst bewerkt op: 12 July 2025, 18:04:36 door Wies. Reden: aanvullende info »
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: Spoor 1 nem of finescale
« Reactie #2 Gepost op: 12 July 2025, 18:37:50 »
Slaters wielen.
https://slatersplastikard.com/wheels/gauge1.php

Voor al onze bouwprojecten gebruiken we Slaters wielen (en aandrijving) en Marklin rails. Finescale of NEM ...net wat de te leveren maat is want de keuze is NIET reuze. Maar het rijdt als de beste.







Kleinere (spaak) wielen (NTM project , hier op BNLS) kan je bij Tenmille verkrijgen.
https://www.tenmille.com/wheels

« Laatst bewerkt op: 12 July 2025, 18:53:42 door FritsT »

Hirschsprung

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
Re: Spoor 1 nem of finescale
« Reactie #3 Gepost op: 14 July 2025, 14:15:17 »
Voor FS stellen de meeste leveranciers dat de minimale boogstraal 2321mm moet zijn. De praktijk bij mij leert dat bogen met een kleinere boogstraal dan de 2321 kunnen werken als je een overgangsboog van een graad of 10, met een straal van niet minder dan 3000mm gebruikt. Mijn minimale boogstraal is 1715mm. Wat je daarbij ook absoluut moet vermijden zijn directe tegenbogen, vooral ook als je met voorbeeld koppelingen wilt rijden en geen Mä of Hübner klauwkoppelingen wilt gebruiken )ook als je alleen maar NEM wilt rijden). Verder is de vanwege de grotere speermaat van FS wielen ook de ruimte tussen de strijkregel en de ruilstaaf bij wissels kleiner. Als je NEM en FS normen bekijkt zie je dat ze elkaar aan de uiteinden van de opgegeven toleranties iets overlappen, zodat je als je voorzichtig en nauwkeurig met bouwen bent, en de speermaten van de assen van al je materieel goed op orde hebt, daadwerkelijk FS een NEM door elkaar kan gebruiken. Ik doe dat nu een paar jaar, en ondanks her en der wat probleemgevallen, gaat het over het algemeen goed.

Walter

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26634
    • Pagina van klaas
Re: Spoor 1 nem of finescale
« Reactie #4 Gepost op: 14 July 2025, 16:11:31 »
Walter, waar komt die vreemde maat van 2321 mm vandaan? Is het de absolute grens, in die zin dat het bij 2320 fout gaat?

De NEM ken ik, maar waar zijn de FS normen te vinden?

Ik had zelf ooit het plan om met P87 te gaan werken (in H0). Dacht dat dat met mijn boogstralen van 700 mm wel moest werken. Nou, mooi niet. Navraag leerde me dat je in H0 minstens 1500 mm boogstraal nodig hebt. Aangezien dat op mijn zolderkamer niet haalbaar was heb ik het plan laten varen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: Spoor 1 nem of finescale
« Reactie #5 Gepost op: 14 July 2025, 16:32:42 »
Slanke wissel van Märklin:
59083 Märklin Spoor 1 Wissel Rechts Radius 2.321

Hirschsprung

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
Re: Spoor 1 nem of finescale
« Reactie #6 Gepost op: 15 July 2025, 10:00:51 »
De spoor 1 wereld zit wat de normen betreft best lastig in elkaar. Hier een tabelletje van de diverse normen:



Die 2321 is natuurlijk geen harde grens, zoals ik al aangaf kan het met de nodige voorzorg kleiner, maar fabrikanten gebruiken dit als gebruiksvoorschrift. Het is de ruimste ‘normale’ boogstraal uit het voormalige Hübner sortiment

Walter


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26634
    • Pagina van klaas
Re: Spoor 1 nem of finescale
« Reactie #7 Gepost op: 15 July 2025, 10:39:22 »
Ik had al zo'n vermoeden dat er niet 1 FS norm is, maar meerdere. Zoals altijd vindt iedereen zijn eigen wiel uit.

In dat tabelletje heb ik alleen nog maar gekeken naar de speermaat. Dan is te zien dat alleen NMRA proto:32 een overlap vertoont met NEM310. De overige grenzen aan elkaar maar vormen nergens een overlap. En zoals gebruikelijk vaart Märklin helemaal een eigen koers.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1889
    • Mijn website
Re: Spoor 1 nem of finescale
« Reactie #8 Gepost op: 15 July 2025, 11:32:01 »
waar ik op dit moment tegen aan loop is nem en fine scale wielen wat zijn hier de voordelen en nadelen van en kan je het door elkaar gebruiken?
Met vriendelijke groet Mitchell
Mitchell,
Het voordeel van fine-scale wielen is dat het er mooier uit ziet. Het voordeel van NEM wielen is dat de beschikbaarheid groter is en soms de aankoop prijs ook lager. (en het voordeel van de een is het nadeel van de ander ;) ).
Je kan het alleen door elkaar gebruiken als je een baan hebt zonder enige wissel en met een grote radius, of als je spoor 1 alleen in de vitrine hebt staan.

Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

mitchell2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Spoor 1 nem of finescale
« Reactie #9 Gepost op: 15 July 2025, 20:55:27 »
Bedankt voor jullie reacties was sowieso al van plan om slanke wissel te gaan werken omdat ik met natuurgetrouwe koppeling wil gaan gebruiken dus ga naar zowel nem al finescale kijken

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12222
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Spoor 1 nem of finescale
« Reactie #10 Gepost op: 16 July 2025, 12:07:35 »
Euh Mitchell,

Volgens mij ben je al uitgekozen als ik onderstaande goed lees.

Je kan het alleen door elkaar gebruiken als je een baan hebt zonder enige wissel en met een grote radius, of als je spoor 1 alleen in de vitrine hebt staan.

Finescale gaat dus niet meer,want je wil een wissel gaan gebruiken  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re: Spoor 1 nem of finescale
« Reactie #11 Gepost op: 16 July 2025, 12:18:05 »
Waarom gaat finescale niet meer. Ook daarmee kun je best met wissels werken.
Alleen als je een wissel gebruik kun je niet NEM en Finescale door elkaar gebruiken.

Ben zelf voor NEM gegaan. Voornamelijk omdat ik een mooie lok in NEM zag die mij over haalde met deze schaal te beginnen.
En heb het idee dat rails en modellen wat makkelijker te vinden zijn voor NEM.

En inderdaad gebruik zelf ook alleen de slanke wissels vanwege de natuurgetrouwe koppelingen die ik gebruik.
Al is mijn module baan een BW, waarbij dus veel met losse loks wordt gereden.

Roelco

Hirschsprung

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
Re: Spoor 1 nem of finescale
« Reactie #12 Gepost op: 16 July 2025, 13:22:31 »
Ook dat klopt niet. Ik gebruik Hegob wissels met een boogstraal van 4500 mm. De openingen bij de strijkregels zijn smaller gemaakt door een strookje polystyreen van 0,25 tot 0,75 dik ertussen te lijmen. Door alle wielen op de juiste speermaat te zetten, rijdt ik met zowel NEM als FS op mijn baan