Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Piko 2025
door
Michiel 80
Vandaag
om 16:31:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:23:51
Fleischmania Nostalgia
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 16:20:02
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Vroeger
Vandaag
om 15:56:09
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
spoorzeven
Vandaag
om 15:47:06
DCM motor van Märklin demonteren.
door
bellejt
Vandaag
om 15:42:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Arjan6511
Vandaag
om 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025
door
VAM65
Vandaag
om 15:12:12
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:29:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
MaraNCS
Vandaag
om 14:22:42
Sikje 225
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:05:04
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:41:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Corné81
Vandaag
om 12:59:21
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
j.ossebaar
Vandaag
om 12:57:55
Railpro 607
door
Bob11
Vandaag
om 12:53:23
365 "Het is weekend foto's"
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:39:09
LS Models / Models World 2021
door
Benelux795
Vandaag
om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent)
door
orientexpress
Vandaag
om 09:56:00
Lima IRM pimpen
door
Brouwersbaan
Vandaag
om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
laurent
Vandaag
om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm
door
Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's
door
Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Dion
16 July 2025, 20:00:59
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Vreemd probleem
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Vreemd probleem (gelezen 2194 keer)
Ruud Teunissen
Offline
Berichten: 20
Vreemd probleem
«
Gepost op:
09 July 2025, 12:37:12 »
Vooraf:gelijkstroom, iTrain, Yamorc7010, Digikeijs 4088LN.
Ik ben al weken bezig met een probleem: de bezetmelder meldt regelmatig (niet altijd) dat een blok bezet is, terwijl er helemaal niets op staat. Bedrading vernieuwd, adres veranderd, rails gecontroleerd, schoon gemaakt,etc. Het probleem vindt slechts plaats in één van de drie melders van één blok. Aansluitingen losgemaakt, één voor één weer aangesloten, maar ook dat gaf geen boosdoener aan. Niets hielp. Toch werd het nog vreemder: vandaag zou ik het hele blok slopen om ten einde raad een oplossing te vinden. En wat bleek? Het blok wordt ook bezet gemeld als ik een vinger op de rails houdt. (op de +) Nu weet ik het helemaal niet meer.
Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is? Ik wil het blok best slopen en opnieuw maken en aansluiten, en wellicht helpt dat, maar ik wil toch ook graag de oorzaak weten.
Overigens heeft die vinger ook op een paar andere blokken hetzelfde effect.
Gelogd
schipcas
Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouwers Club
Offline
Berichten: 399
Re: Vreemd probleem
«
Reactie #1 Gepost op:
09 July 2025, 12:48:01 »
Is het betreffende blok vochtig? De overgangsweerstand tussen de rails kan door vocht te laag zijn. Mogelijk in de ballast?
Groet
Henk
Gelogd
Als hadden komt, is hebben te laat!
thijs
Offline
Berichten: 150
Re: Vreemd probleem
«
Reactie #2 Gepost op:
09 July 2025, 13:08:59 »
Hoe lang is die melder lengte?
Gelogd
RikM
Offline
Berichten: 917
Re: Vreemd probleem
«
Reactie #3 Gepost op:
09 July 2025, 13:19:51 »
Ooit vergelijkbaar probleem gehad op clubbaan. Oorzaak bleek de gips ondergrond te zijn. Deze had door vocht een mindere weerstand. Tiental jaren geen probleem geweest en dan ineens wel. Het gips als ondergrond verwijderd en nooit meer deze storingen gehad.
Gelogd
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery
Ruud Teunissen
Offline
Berichten: 20
Re: Vreemd probleem
«
Reactie #4 Gepost op:
09 July 2025, 13:38:08 »
De lengte van de melder is 373cm. Aansluiting ongeveer om de meter.
Gelogd
bellejt
Offline
Berichten: 2225
Re: Vreemd probleem
«
Reactie #5 Gepost op:
09 July 2025, 13:47:04 »
heb hier massadetectie en melder lengtes van 5 meter met 1 aansluitpunt.Geen problemen normaal maar soms wel als het te vochtig wordt als ik niet voldoende verlucht ( of verwarm)
Gelogd
Greetings,salutations,groetjes,
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26633
Re: Vreemd probleem
«
Reactie #6 Gepost op:
09 July 2025, 14:19:19 »
Maak eens de draden van de meldsectie los en meet de weerstand tussen de meldsectie en de tegenover liggende spoorstaaf. Die zou heel groot moeten zijn, maar als die inde buurt komt van 20k, dan zit je al op de grens van wel/niet aanspreken.
Als het probleem hardnekkig is, kun je ook de detector minder gevoelig maken, Daarvoor sluit je op de 4088 een weerstand van b.v. 4k7 aan tussen de C-klem en de klem die naar de railsectie gaat.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Ruud Teunissen
Offline
Berichten: 20
Re: Vreemd probleem
«
Reactie #7 Gepost op:
09 July 2025, 14:36:34 »
Dank voor de tips alvast, ik krijg terstond hoop op een goede afloop.Ik kan de stroom niet meten en zal meteen zo'n apparaat kopen.
De sectie is al maanden geleden van ballast voorzien, vocht zal het dus vermoedelijk niet zijn. Maar ik heb de ballast deels met sterk verdunde verf (Vallejo modelcolor) gebruind. Kan het zijn dat deze verf stroom geleidt van spoorstaaf + naar -? Of slaat mijn fantasie nu echt op hol?
Gelogd
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 17819
Modelrailroading is fun!
Re: Vreemd probleem
«
Reactie #8 Gepost op:
09 July 2025, 15:44:05 »
Ja
Die verf doet dat echt niet.
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn blog!
Mijn USA reizen
RobVille
Offline
Berichten: 181
My Dark Side
Re: Vreemd probleem
«
Reactie #9 Gepost op:
09 July 2025, 15:51:36 »
Vreemd antwoord van mijn kant
We hebben best vreemd weer de laatste tijd. Grote temperatuurschommelingen en af en toe veel regen. Bij mij thuis ook weleens deze "vreemde" meldingen. Door de hoge temperaturen zetten de rails best wel veel uit, soms leek het spoor wel spaghetti. Door deze druk op de blokscheidingen, kreeg ik foutmeldingen. Door de afstand tussen de detectierail van de blokken iets te vergroten, werden de problemen opgelost.
Rob
Gelogd
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
Het Boemeltje
Ruud Teunissen
Offline
Berichten: 20
Re: Vreemd probleem
«
Reactie #10 Gepost op:
10 July 2025, 10:11:17 »
Multimeter gekocht en als ik het goed gedaan heb,dan meet ik weerstand van 13,5.Is dat ok?
Gelogd
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26633
Re: Vreemd probleem
«
Reactie #11 Gepost op:
10 July 2025, 10:40:29 »
Als dat ohms zijn, dan is het niet ok.
Maar ik vermoed dat het kilo-ohms zijn, dan zit je dus op het randje. Dan zit er zoveel stroomlek in het spoor dat de detector kan aanspreken zonder dat er een trein in de sectie zit.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
RobVille
Offline
Berichten: 181
My Dark Side
Re: Vreemd probleem
«
Reactie #12 Gepost op:
10 July 2025, 10:50:45 »
Even terzijde. Ik gebruik de volgende meter met de instellingen zoals op de foto.
De meldsectie ( + ) isoleer ik aan beide zijden met een kunststof las dan wel met een onderbreking van 1 tot 2 mm. Vervolgens meet ik met deze meter de weerstand tussen deze meldsectie en de rails ( + ) aan weerszijden. Geen piep, goed geïsoleerd. Vervolgens meet ik de waarde tussen deze sectie en de daar tegen overliggende railstaaf ( - ). Ook hier geen piep, dan zijn de onderbrekingen, volgens mij, goed en maak ik een verbinding van de meldsectie naar de, in mijn geval Viessmann Loconet module dan wel de ECosDetector. Nooit problemen gehad met foutmeldingen. Correctie! Alleen warm weer geeft weleens een foutmelding
Rob
Waarschuwing, dit kan voor deskundigen een ware schok veroorzaken!
Gelogd
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
Het Boemeltje
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26633
Re: Vreemd probleem
«
Reactie #13 Gepost op:
10 July 2025, 11:16:18 »
Rob, jij gebruikt je meter op de piepfunctie. Dat is prima om echte kortsluitingen te vinden. Maar bij hogere weerstandswaarden werkt dat niet meer. Waar de grens ligt zal per metertype verschillen. ik heb met mijn instrument getest. Bij 47 ohm piept hij nog, bij 100 ohm niet meer.
Dus als je een lek hebt van 10k, dan geeft je piepding niks aan, maar een detector zal er wel op aanspreken.
Om die hogere waarden te meten moet je de meter op weerstandsbereik zetten. Bij jou dus het omega teken.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
bellejt
Offline
Berichten: 2225
Re: Vreemd probleem
«
Reactie #14 Gepost op:
10 July 2025, 11:19:49 »
en zwart moet best op common
Gelogd
Greetings,salutations,groetjes,
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Vreemd probleem