Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Wim Vink
Vandaag om 15:27:55
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 15:24:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:24:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wisselwachter
Vandaag om 15:22:35
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 15:09:02
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Arjan6511
Vandaag om 15:02:13
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Huup
Vandaag om 14:45:23
Raadplaatje door Luit
Vandaag om 14:45:10
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door MaraNCS
Vandaag om 13:12:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pukkie
Vandaag om 13:09:20
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door spoorijzer
Vandaag om 12:07:06
Spoor 1 nem of finescale door sncf231e
Vandaag om 11:32:01
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:23:14
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Station Roodeschool door aad52
Vandaag om 09:39:24
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nachttreinen Oost Europa door laurent
Vandaag om 08:29:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door hmmglaser
14 July 2025, 23:21:32
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
  

Auteur Topic: Vreemd probleem  (gelezen 2143 keer)

Ruud Teunissen

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Vreemd probleem
« Gepost op: 09 July 2025, 12:37:12 »
Vooraf:gelijkstroom, iTrain, Yamorc7010, Digikeijs 4088LN.

Ik ben al weken bezig met een probleem: de bezetmelder meldt regelmatig (niet altijd) dat een blok bezet is, terwijl er helemaal niets op staat. Bedrading vernieuwd, adres veranderd, rails gecontroleerd, schoon gemaakt,etc. Het probleem vindt slechts plaats in één van de drie melders van één blok. Aansluitingen losgemaakt, één voor één weer aangesloten, maar ook dat gaf geen boosdoener aan. Niets hielp. Toch werd het nog vreemder: vandaag zou ik het hele blok slopen om ten einde raad een oplossing te vinden. En wat bleek? Het blok wordt ook bezet gemeld als ik een vinger op de rails houdt. (op de +) Nu weet ik het helemaal niet meer.
Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is? Ik wil het blok best slopen en opnieuw maken en aansluiten, en wellicht helpt dat, maar ik wil toch ook graag de oorzaak weten.
Overigens heeft die vinger ook op een paar andere blokken hetzelfde effect.

schipcas

  • Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouwers Club
  • Offline Offline
  • Berichten: 399
    • Amsterdamse modelbouwers club
Re: Vreemd probleem
« Reactie #1 Gepost op: 09 July 2025, 12:48:01 »
Is het betreffende blok vochtig? De overgangsweerstand tussen de rails kan door vocht te laag zijn. Mogelijk in de ballast?
Groet
Henk
Als hadden komt, is hebben te laat!

thijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
Re: Vreemd probleem
« Reactie #2 Gepost op: 09 July 2025, 13:08:59 »
Hoe lang is die melder lengte?

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 917
Re: Vreemd probleem
« Reactie #3 Gepost op: 09 July 2025, 13:19:51 »
Ooit vergelijkbaar probleem gehad op clubbaan. Oorzaak bleek de gips ondergrond te zijn. Deze had door vocht een mindere weerstand. Tiental jaren geen probleem geweest en dan ineens wel. Het gips als ondergrond verwijderd en nooit meer deze  storingen gehad.
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Ruud Teunissen

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Vreemd probleem
« Reactie #4 Gepost op: 09 July 2025, 13:38:08 »
De lengte van de melder is 373cm. Aansluiting ongeveer om de meter.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2222
Re: Vreemd probleem
« Reactie #5 Gepost op: 09 July 2025, 13:47:04 »
heb hier massadetectie en melder lengtes van 5 meter met 1 aansluitpunt.Geen problemen normaal maar soms wel als het te vochtig wordt als ik niet voldoende verlucht ( of verwarm)
Greetings,salutations,groetjes,

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26631
    • Pagina van klaas
Re: Vreemd probleem
« Reactie #6 Gepost op: 09 July 2025, 14:19:19 »
Maak eens de draden van de meldsectie los en meet de weerstand tussen de meldsectie en de tegenover liggende spoorstaaf. Die zou heel groot moeten zijn, maar als die inde buurt komt van 20k, dan zit je al op de grens van wel/niet aanspreken.

Als het probleem hardnekkig is, kun je ook de detector minder gevoelig maken, Daarvoor sluit je op de 4088 een weerstand van b.v. 4k7 aan tussen de C-klem en de klem die naar de railsectie gaat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ruud Teunissen

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Vreemd probleem
« Reactie #7 Gepost op: 09 July 2025, 14:36:34 »
Dank voor de tips alvast, ik krijg terstond hoop op een goede afloop.Ik kan de stroom niet meten en zal meteen zo'n apparaat kopen.

De sectie is al maanden geleden van ballast voorzien, vocht zal het dus vermoedelijk niet zijn. Maar ik heb de ballast deels met sterk verdunde verf (Vallejo modelcolor) gebruind. Kan het zijn dat deze verf stroom geleidt van spoorstaaf + naar -? Of slaat mijn fantasie nu echt op hol?

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17803
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Vreemd probleem
« Reactie #8 Gepost op: 09 July 2025, 15:44:05 »
Ja  ;D ;) Die verf doet dat echt niet.

RobVille

  • Offline Offline
  • Berichten: 181
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
Re: Vreemd probleem
« Reactie #9 Gepost op: 09 July 2025, 15:51:36 »
Vreemd antwoord van mijn kant ;D

We hebben best vreemd weer de laatste tijd. Grote temperatuurschommelingen en af en toe veel regen. Bij mij thuis ook weleens deze "vreemde" meldingen. Door de hoge temperaturen zetten de rails best wel veel uit, soms leek het spoor wel spaghetti. Door deze druk op de blokscheidingen, kreeg ik foutmeldingen. Door de afstand tussen de detectierail van de blokken iets te vergroten, werden de problemen opgelost.

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
Het Boemeltje

Ruud Teunissen

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Vreemd probleem
« Reactie #10 Gepost op: 10 July 2025, 10:11:17 »
Multimeter gekocht en als ik het goed gedaan heb,dan meet ik weerstand van 13,5.Is dat ok?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26631
    • Pagina van klaas
Re: Vreemd probleem
« Reactie #11 Gepost op: 10 July 2025, 10:40:29 »
Als dat ohms zijn, dan is het niet ok.
Maar ik vermoed dat het kilo-ohms zijn, dan zit je dus op het randje. Dan zit er zoveel stroomlek in het spoor dat de detector kan aanspreken zonder dat er een trein in de sectie zit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RobVille

  • Offline Offline
  • Berichten: 181
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
Re: Vreemd probleem
« Reactie #12 Gepost op: 10 July 2025, 10:50:45 »
Even terzijde. Ik gebruik de volgende meter met de instellingen zoals op de foto.



De meldsectie ( + ) isoleer ik aan beide zijden met een kunststof las dan wel met een onderbreking van 1 tot 2 mm. Vervolgens meet ik met deze meter de weerstand tussen deze meldsectie en de rails ( + ) aan weerszijden. Geen piep, goed geïsoleerd. Vervolgens meet ik de waarde tussen deze sectie en de daar tegen overliggende railstaaf ( - ). Ook hier geen piep, dan zijn de onderbrekingen, volgens mij, goed en maak ik een verbinding van de meldsectie naar de, in mijn geval Viessmann Loconet module dan wel de ECosDetector. Nooit problemen gehad met foutmeldingen. Correctie! Alleen warm weer geeft weleens een foutmelding  ;D

Rob

Waarschuwing, dit kan voor deskundigen een ware schok veroorzaken!

I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
Het Boemeltje

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26631
    • Pagina van klaas
Re: Vreemd probleem
« Reactie #13 Gepost op: 10 July 2025, 11:16:18 »
Rob, jij gebruikt je meter op de piepfunctie. Dat is prima om echte kortsluitingen te vinden. Maar bij hogere weerstandswaarden werkt dat niet meer. Waar de grens ligt zal per metertype verschillen. ik heb met mijn instrument getest. Bij 47 ohm piept hij nog, bij 100 ohm niet meer.
Dus als je een lek hebt van 10k, dan geeft je piepding niks aan, maar een detector zal er wel op aanspreken.
Om die hogere waarden te meten moet je de meter op weerstandsbereik zetten. Bij jou dus het omega teken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2222
Re: Vreemd probleem
« Reactie #14 Gepost op: 10 July 2025, 11:19:49 »
en zwart moet best op common
Greetings,salutations,groetjes,