Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 18:08:43
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:07:40
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 17:53:23
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 17:42:51
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 17:15:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:01:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:00:21
5 juli SSN Bello festival express door Seinhuis
Vandaag om 16:53:46
20 jaar BNLS door Arjan6511
Vandaag om 15:02:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bask185
Vandaag om 14:54:18
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 13:31:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:36
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 08:34:09
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door marco
Vandaag om 07:58:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
Vandaag om 00:04:12
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
03 July 2025, 23:42:21
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
03 July 2025, 21:47:40
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door TonM
03 July 2025, 21:46:56
De Projecten van RetroJack door RetroJack
03 July 2025, 21:24:35
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
03 July 2025, 21:23:32
Zaagsel? door Prutsert
03 July 2025, 21:13:31
Raadplaatje door Klaas Zondervan
03 July 2025, 21:03:07
Aachenau West door Wim Vink
03 July 2025, 20:39:54
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
03 July 2025, 20:21:42
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
03 July 2025, 17:17:05
Nijmegen in h0 door Rob S.
03 July 2025, 15:46:43
Sikje 225 door Huup
03 July 2025, 14:41:29
meer wissels invoeren in Z21 door astrantia
03 July 2025, 12:59:10
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
03 July 2025, 12:15:58
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door Falkenberg
03 July 2025, 08:42:04
  

Auteur Topic: Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent)  (gelezen 3161 keer)

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 786
Hi,

Voor degene die het nog niet in de gaten hebben ik heb een ding voor incomplete kits schijnbaar. In mijn DJH kit topic had ik al een foto laten zien van een halve kit die ik heb gekocht.


https://youtu.be/8sPtBQpl9Wk?si=-ez2YEpS2UlfIB71
Nog een grappig iets wat ik vond om 4:37 van dit filpje kan je de hele NS 6000 etsplaat zien.

De doos waar dit in kwam lijkt heel erg op een Philotrain kit doos zie onderstaand. Ik vermoed dat dit een restje van philotrain was.


Een van de nadelen van deze doos is gebrek aan gietdelen, wielen maar ook frameplaten. Wat ik allemaal miste kon ik vaststellen met hulp van forumgenoot Mathyn die zo aardig was een handleiding uit 1984 te scannen voor mij. Lijntjes staan inmiddels uit naar een aantal onderdeel leveranciers en ik denk dat het meeste goed komt.
Maar....
Een deel wat wel lastiger is is het gebrek aan frameplaten. Maar hopelijk kom ik daar met Mathyn uit die ook behoefte heeft aan een nieuw onderstel voor ss1201. waar ik het een en ander van kan natekenen.

Nu de disclaimer heb je philotrain NS 6000 of SS1201 en ben je er tevreden mee kijk nu weg. Wat ik je ga laten zien kan niet meer ongedaan worden gemaakt.






1. Wat opviel was dat de schoorsteen niet echt boven het draaipunt van de voorste bogie zit.

foto voorbeeld https://modeltreinwinkel.nl/
2. Ook viel op dat de vuurkist te lang lijkt te zijn in de kit ook in vergelijking met het DJH model. vooral voor de 6001-6006 versie van wat ik heb is dit een probleem want het valt extra op dan als de vuurkist bijna net zo lang is als de waterbakken.
3. de afstand van het eerste gedreven wiel op de voetplaat zit te ver naar achteren. als ik de afstand corrigeer zal ik wat van de voorkant moeten afhalen.



Eerste opzet voor de frameplaten en een probeerseltje met een higlevel kit aandrijving.


Overtollige lengte.

Met vriendelijke groet,

Adriaan
« Laatst bewerkt op: 28 June 2025, 14:09:02 door orientexpress »

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6046
Re: Philotrain NS6001-6006
« Reactie #1 Gepost op: 25 June 2025, 22:27:10 »
Oké, dit is echt heel vervelend Ik volg het topic met frisse tegenzin

Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk

Spoor 0 adept

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 786
Re: Philotrain NS6001-6006
« Reactie #2 Gepost op: 26 June 2025, 07:13:55 »
Leuk dat je volgt Tomasso (y) sorry voor het leed.  ;D

Btw ben ik de enige die je eerste emoiji niet kan zien?

Met vriendelijke groet,

Adriaan

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4210
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Philotrain NS6001-6006
« Reactie #3 Gepost op: 26 June 2025, 09:07:32 »
Ow kijk, korte waterkasten. Zo'n incomplete heb ik ook es inelkaar gezet en daar misten iig delen van de frameplaten. Maar wees blij; de frameplaten van klaarkoop-Philo's kloppen niet helemaal, ik heb bij mijn exemplaar wat moeten vijlen en vullen om de radstand correct te krijgen. Maar schroom niet om hier ook een vraag uit te zetten naar onderdelen  ;D
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12181
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Philotrain NS6001-6006
« Reactie #4 Gepost op: 28 June 2025, 13:22:20 »
Btw ben ik de enige die je eerste emoiji niet kan zien?
Nee,ik zie wel "iets" maar wat t moet zijn is een ?  ::)

Overigens zou ik je disclaimer: heb je philotrain NS 6000 of SS1201 en ben je er tevreden mee kijk nu weg. Wat ik je ga laten zien kan niet meer ongedaan worden gemaakt.

In de topic titel plaatsen,dan kan de tere ziel het topic nog links laten liggen  ;)
« Laatst bewerkt op: 29 June 2025, 12:03:28 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 786
Re: Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent)
« Reactie #5 Gepost op: 28 June 2025, 14:11:06 »
Tijgernootje,

Topictitel wat aangepast.

Gr,

Adriaan

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
    • MCKmodelbouw
Re: Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent)
« Reactie #6 Gepost op: 28 June 2025, 16:29:19 »
Aii.. Ik ben blij met mijn Philo en heb nu gekeken. Ik vraag me af of het een fout is van Philotrain. Ik zat net even naar mijn model te kijken en de voorste bogie heeft weinig ruimte. Het lijkt dus meer op een ontwerp concessie om de wielen kwijt te kunnen. Al met al is het niet echt storend gelukkig. Grappig genoeg klopt het DJH model wel.

Meer plaatjes over het onderstel vind je ook hier: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,66952.msg3221613718.html#msg3221613718
Aldoende heb ik daar veel geleerd over hoe het model in elkaar zit. Hoe de compensatie werkt en waar een hele nare etsfout zit. De frameplaten geven zonder aanpassing geen goed rijdend model. Tom en later ik hebben dat dus op de manier opgelost zoals dat in het topic beschreven staat.

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 786
Re: Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent)
« Reactie #7 Gepost op: 01 July 2025, 21:37:04 »
Hi,

@Matthyn dank voor de informatie! Ik hou je op de hoogte van de voortgang.

Een aantal mensen heeft ook gevraagd maar wat mis je dan? Nou veel :) Maar alle gekheid op een stokje een overzichtje met ook delen die al in bestelling zijn:

Van de opbouw etsplaat:
Binnenschuifmechanisme


Van de frame etsplaat:
5 delen


Overige etsdelen?
gewichten voor drijfwielen
koppelstangen -> alternatief beschikbaar Alen Gibson 4M92: Universal Coupling Rods (pair)
watertank connectie

Van de aandrijving:
3 assen wielen Alen Gibson 4866 -> GMENS
4 assen wielen Alen Gibson 4831 -> GMENS
Alen Gibson 4M42B krukpennen -> GMENS
Aandrijving nog niks gekozen optie high level gearbox&motor
lagers nog niks gekozen

Gietdelen (allen philotrain) in bestelling bij phildie, maar nog geen reactie:
870/50005-Kompleet_rookkastfront_met_deur
870/50006-Handwiel_rookkastdeur
870/50007-Kompleet_vuurkistfront
870/50011-Broekplaat_voor_verbinding_ketel/vuurkist
870/50101-Veiligheidsbekleding_voor_o_a__NS_3700,_6000
870/50201-Dombekleding_voor_o_a__3700,_4600,_6200_en_9500
870/50603-Loclantaarns_NS_t_b_v__stoomloc's_en_ouder_dieselmaterieel
870/50801-Snelheidsmetermechanisme
870/50802-Dakhijshaken (ets bevat ook delen hiervoor)

(nog) Niet in bestelling bij phildie
870/­50010 Omkeerhendel. (niet beschikbaar volgens phildie website)
870/50001 luchtpomp universeel
870/50701 vijzel
870/­50401 Stoomfluit NS gebogen, 2 stuks.
870/10401 lantaarnsluitijzers kort->GMENS
870/10101 buffers->GMENS

Niet nodig ivm naoorlogse versie die ik bouw (scheelt weer)
870/­50002   Voedingspomp universeel voor stoomlocomotieven.
870/­50003   Voorverwarmer universeel voor stoomlocomotieven.

Ik vergeet vast nog een aantal boutjes moertjes etc.
Schoorsteen is nog wel een vraagteken ik weet niet wat de meest geschikte versie van philotrain is. en of deze er is. mogelijk is een djh witmetalen het beste alternatief als ik die ergens kan vinden.

ik vraag me af of men "870/­50012 Wasluiken voor de vuurkist, 6 stuks." heeft gebruikt voor de vuldoppen van de zandstrooiers zouden deze dezelfde maat hebben?

Remschoenen ben ik ook nog niet uit weet iemand hier een goed onderdeel voor?

De etsplaat bevat ook nog 2 delen die ik niet kan plaatsen:


Met vriendelijke groet,

Adriaan

PS mocht je een van de bovenstaande onderdelen hebben ben ik natuurlijk geintresseerd.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6705
  • Spaar ze allemaal.
Re: Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent)
« Reactie #8 Gepost op: 01 July 2025, 23:56:14 »
Aii.. Ik ben blij met mijn Philo en heb nu gekeken. Ik vraag me af of het een fout is van Philotrain. Ik zat net even naar mijn model te kijken en de voorste bogie heeft weinig ruimte. Het lijkt dus meer op een ontwerp concessie om de wielen kwijt te kunnen. Al met al is het niet echt storend gelukkig. Grappig genoeg klopt het DJH model wel.

Groet, Mathyn

Volgens mij is de de vuurkist en de ketel van de Philo veel te lang waardoor alles te ver naar voren zit.

Stephan.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5691
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent)
« Reactie #9 Gepost op: 03 July 2025, 06:52:10 »
Hallo Adriaan.

Leuk dat je zo een kit aanpakt.
Natuurlijk kijk ik mee, al is dat NS spul eigenlijk niet mijn ding.
Ik vind het al moedig van je dat je nek uit steekt om een model aan te passen, succes. (y)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent)
« Reactie #10 Gepost op: 03 July 2025, 10:44:40 »
Volgens mij is de de vuurkist en de ketel van de Philo veel te lang waardoor alles te ver naar voren zit.

Stephan.

Volgens mij heb je gelijk.
Ik heb het even nagekeken: de vuurkist, ketel en rookkast van de Philotrain 6000 zijn even lang als die van de Philotrain 3700, terwijl in het grootbedrijf de 6000 een kleinere ketel had.

Grtz, Ton

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1535
    • Raamsdonk spoor 0
Re: Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent)
« Reactie #11 Gepost op: 03 July 2025, 12:24:28 »
de 6000 hebben (zeker naoorlogs) met 3700 ketels gereden, verder even een 3700 en 6000 tekening vergeleken, ik zie het verschil niet hoor..... (anders hadden nooit de 3700 ketels (incl vuurkist en rookkast) uitgewisseld kunnen worden. alleen de 3700 ketels was de rookkast wat hoger vandaar dat er een passtuk op gemaakt was net boven de voetplaat aansluitend op de cylinders..




Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent)
« Reactie #12 Gepost op: 03 July 2025, 14:05:20 »
Die plaatjes bewijzen natuurlijk niets als ze niet op dezelfde schaal zijn afgebeeld. Als ik bijvoorbeeld op mijn beeldscherm de afstand tussen de (voorste) loopassen nameet, zit daar een duidelijk verschil tussen: 30mm bij de 3700 en 32mm bij de 6000. Terwijl die afstand in het echt bij beide locs 2100mm was.

Pak je de boeken van Paul Henken erbij, dat kan je in de technische gegevens teruglezen dat bijvoorbeeld de afstand tussen de pijpenplaten bij de 3700 4242mm was en bij de 6000 4039mm. Lengte van de vuurkist 2500mm resp. 2400mm. Toch wel duidelijke verschillen lijkt mij.

Dat de 6000'en met 3700-ketels zouden hebben gereden, heb ik nog nergens anders teruggevonden. Wel kan je in het Geschiedkundig overzicht van Van Wijck Jurriaanse terugvinden, dat alle 6000'en buiten dienst zijn gegaan hetzij zonder ketel, dan wel met een 6000-ketel.
Wat ook in de boeken terug te vinden is, is dat de ketels van de series 3700, 4600 en 6100 uitwisselbaar waren. En dat uitwisselen gebeurde ook, getuige bijvoorbeeld datzelfde Geschiedkundig overzicht waar terug te vinden is met welke ketels die locseries buiten dienst werden gesteld.

Grtz, Ton

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1535
    • Raamsdonk spoor 0
Re: Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent)
« Reactie #13 Gepost op: 03 July 2025, 19:41:40 »
In de tekeningen staat de rookkast, ketel en vuurkist maat als een gele lijn. Die zijn identiek (gele lijn/maat dus).

Wat de maten op tekeningen betreft, afstand pijpenplaat zie je aan de buitenkant nix van, lengte vuurkist ook. En dan nog vuurkist zou dan op schaal 1mm verschil zijn..
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent)
« Reactie #14 Gepost op: 03 July 2025, 19:58:23 »
Waarschijnlijk heeft de ontwerper van het Philotrain model op dezelfde manier gedacht en geredeneerd als jij, waardoor het model nu niet klopt.  8)

Gaan je nu ook aan Paul Henken vertellen dat de stelling op blz. 12 van zijn boek ("Ten opzichte van de Jumbo's moest de ketel verkleind worden") onjuist is?

Grtz, Ton