Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
Lars Smelter
Vandaag
om 23:00:20
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving.
door
spock
Vandaag
om 23:00:03
Fleischmann SGMm Deurrubbers?
door
Duikeend
Vandaag
om 22:58:17
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
prutser
Vandaag
om 22:56:41
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
Vandaag
om 22:50:35
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
prutser
Vandaag
om 22:44:17
Station Roodeschool
door
Benelux795
Vandaag
om 22:43:46
Pfarrerwinkel bahn
door
Benelux795
Vandaag
om 22:42:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
RetroJack
Vandaag
om 22:18:36
Rangeren met een pec
door
Noordernet
Vandaag
om 22:17:15
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 22:13:40
Märklin 2025
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 22:01:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 21:41:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:39:30
US diorama in H0
door
Spoor010
Vandaag
om 21:39:03
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Mitchell
Vandaag
om 21:35:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Karben
Vandaag
om 21:27:58
Rondom Charlois
door
Arjen52
Vandaag
om 21:23:10
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
Duvel
Vandaag
om 20:40:07
NS 8100 in 0
door
rolfm
Vandaag
om 20:22:16
Wat spoor 1 brouwsels
door
Frits C
Vandaag
om 20:20:29
PPM kranen van Strukton
door
Eric B
Vandaag
om 19:37:07
vrijgavecode z21 centrale
door
AlbertG
Vandaag
om 18:43:56
Bauarbeiten im gange
door
MaraNCS
Vandaag
om 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama
door
Eric B
Vandaag
om 17:59:44
Lasersnijder voor karton
door
Frits C
Vandaag
om 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:07:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG!
door
VAM65
Vandaag
om 16:47:56
Arnold N 2543 rookgenerator
door
Voske
Vandaag
om 16:37:31
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Rails code 83 en Mat 46 ervaringen (gelezen 1119 keer)
Petertje
Offline
Berichten: 102
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen
«
Gepost op:
19 June 2025, 10:38:35 »
Ik ben in mijn plan voor een modelbaan op een punt aangekomen om te bepalen welke rails ik wil gaan gebruiken. Mijn voorkeur gaat thans uit naar Rocoline zonder bedding (code 83). 2e optie is Piko A (code 100). Maar kan het gebruik van Code 83 problemen geven ivm de flenshoogte (ratelende wielen) bij ouder materiaal?
Daar ik graag met o.a.Mat 46 (Rivarossi) wil rijden vraag ik me af, daar dit al een wat oudere model is of dit bij gebruik van code 83 rails problemen geeft.
Op youtube zie ik filmpjes waar op mat 46 is te zien ... en soms ook te horen (rateld soms verschrikkelijk) maar heb geen idee wat voor rails ze hebben liggen. Of is dat het geluid als gevolg van de versleten tandwielen?
Iemand ervaring met Mat 46 op code 83 rails?
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22633
Re: Rails code 83 en Mat 46 ervaringen
«
Reactie #1 Gepost op:
19 June 2025, 11:01:45 »
De mat '46 die onder de merknaam Rivarossi werd verkocht heeft geen enkel probleem met Rocoline of andere rails die aan nem 110 (meen ik) voldoet.
Nu was de Rivarossi een heruitgave van het oudere Lima model. De allereerste exemplaren van Lima hebben wel te hoge flenzen, maar als snel heeft Lima dat zelf aangepast. Dus de meeste Lima mat '46 modellen kunnen ook op Rocoline.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26877
Re: Rails code 83 en Mat 46 ervaringen
«
Reactie #2 Gepost op:
19 June 2025, 11:06:08 »
Ik heb een mat46, niet van Rivarossi maar van Lima. Die reed ook op code 75 van Peco zonder ratelen.
Intussen heb ik de flenzen een stukje afgedraaid, maar dat heeft een andere reden.
Op code 83 moet het dus zeker lukken. Als je dat treinstel al hebt kun je toch meten wat de flenshoogte is? Als die voldoet aan het maximum van 1,2 mm volgens NEM, dan is er geen probleem.
PS: net even gemeten aan een stukje Rocoline. De vrije hoogte voor de flenzen is 1,4 mm, dus zelfs genoeg voor "oude" flenzen. Die waren 1,35 mm.
«
Laatst bewerkt op: 19 June 2025, 11:22:02 door Klaas Zondervan
»
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Petertje
Offline
Berichten: 102
Re: Rails code 83 en Mat 46 ervaringen
«
Reactie #3 Gepost op:
19 June 2025, 11:34:53 »
Klaas en Henk dank jullie wel
Gelogd
cor_b
at ,t moar exact 1:87 is
Offline
Berichten: 2862
Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Rails code 83 en Mat 46 ervaringen
«
Reactie #4 Gepost op:
19 June 2025, 12:10:10 »
Rij al jaren code 83 rails zowel Tillig elite en Roco line en sinskort Walthers kruiswissel en zonder problemen
Cor
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen