Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

6 en 7 september terug naar toen door Overet
Vandaag om 22:47:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 22:34:09
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
Vandaag om 22:28:38
Minder wissels door Thom
Vandaag om 22:27:50
Alweer is de Weller soldeerbout defect door René 4312
Vandaag om 22:07:55
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
Vandaag om 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:46:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 21:10:00
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
Vandaag om 20:23:33
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen door Silvolde
Vandaag om 19:52:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:34:23
Kato 2026 door Gino
Vandaag om 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
Vandaag om 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 18:11:31
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:10:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 14:11:16
Waar is dit? door Eric v C
Vandaag om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:43:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:57:52
  

Auteur Topic: Rails code 83 en Mat 46 ervaringen  (gelezen 801 keer)

Petertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen
« Gepost op: 19 June 2025, 10:38:35 »
Ik ben in mijn plan voor een modelbaan op een punt aangekomen om te bepalen welke rails ik wil gaan gebruiken. Mijn voorkeur gaat thans uit naar Rocoline zonder bedding (code 83).  2e optie is Piko A (code 100). Maar kan het gebruik van Code 83 problemen geven ivm de flenshoogte (ratelende wielen) bij ouder materiaal?
Daar ik graag met o.a.Mat 46 (Rivarossi) wil rijden vraag ik me af, daar dit al een wat oudere model is of dit bij gebruik van code 83 rails problemen geeft.
Op youtube zie ik filmpjes waar op mat 46 is te zien ... en soms ook te horen (rateld soms verschrikkelijk) maar heb geen idee wat voor rails ze hebben liggen. Of is dat het geluid als gevolg van de versleten tandwielen?
Iemand ervaring met Mat 46 op code 83 rails?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22556
Re: Rails code 83 en Mat 46 ervaringen
« Reactie #1 Gepost op: 19 June 2025, 11:01:45 »
De mat '46 die onder de merknaam Rivarossi werd verkocht heeft geen enkel probleem met Rocoline of andere rails die aan nem 110 (meen ik) voldoet.
Nu was de Rivarossi een heruitgave van het oudere Lima model. De allereerste exemplaren van Lima hebben wel te hoge flenzen, maar als snel heeft Lima dat zelf aangepast. Dus de meeste Lima mat '46 modellen kunnen ook op Rocoline.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26772
    • Pagina van klaas
Re: Rails code 83 en Mat 46 ervaringen
« Reactie #2 Gepost op: 19 June 2025, 11:06:08 »
Ik heb een mat46, niet van Rivarossi maar van Lima. Die reed ook op code 75 van Peco zonder ratelen.
Intussen heb ik de flenzen een stukje afgedraaid, maar dat heeft een andere reden.

Op code 83 moet het dus zeker lukken. Als je dat treinstel al hebt kun je toch meten wat de flenshoogte is? Als die voldoet aan het maximum van 1,2 mm volgens NEM, dan is er geen probleem.

PS: net even gemeten aan een stukje Rocoline. De vrije hoogte voor de flenzen is 1,4 mm, dus zelfs genoeg voor "oude" flenzen. Die waren 1,35 mm.
« Laatst bewerkt op: 19 June 2025, 11:22:02 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Petertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
Re: Rails code 83 en Mat 46 ervaringen
« Reactie #3 Gepost op: 19 June 2025, 11:34:53 »
Klaas en Henk dank jullie wel  (y)

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2849
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Rails code 83 en Mat 46 ervaringen
« Reactie #4 Gepost op: 19 June 2025, 12:10:10 »
Rij al jaren code 83 rails zowel Tillig elite en Roco line en sinskort Walthers kruiswissel en zonder problemen

Cor