Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
door
Albert.H0
Vandaag
om 16:32:34
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
door
1200blauw
Vandaag
om 16:27:58
Raadplaatje
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 16:04:52
Br 38 Piko Superen.
door
wob
Vandaag
om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic
door
Lobomotion69
Vandaag
om 15:24:13
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:53:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Martijn193
Vandaag
om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
HOHans
Vandaag
om 14:25:11
LS Models 2025
door
martijnhaman
Vandaag
om 14:20:18
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn.
door
Brexbachtalbahn
Vandaag
om 14:00:16
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
741230
Vandaag
om 12:56:20
Het Boemeltje
door
RobVille
Vandaag
om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen
door
cor_b
Vandaag
om 12:10:10
Fleischmania Nostalgia
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:22:00
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
1795
Vandaag
om 09:42:11
US diorama in H0
door
Jelmer
Vandaag
om 08:02:06
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant?
door
ES44C4
Vandaag
om 07:21:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
ES44C4
Vandaag
om 06:47:25
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft?
door
martindegroot
Vandaag
om 02:47:06
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset
door
Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV.
door
Tedo
18 June 2025, 22:10:34
Zee. Land.
door
Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder
door
Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
18 June 2025, 20:34:37
Frans loodsje et cetera
door
tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Bauarbeiten im gange
door
tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven
door
Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended
door
Menno
18 June 2025, 17:07:04
Intermittende kortsluiting
door
Klaas Zondervan
18 June 2025, 15:16:28
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Rails code 83 en Mat 46 ervaringen (gelezen 286 keer)
Petertje
Offline
Berichten: 59
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen
«
Gepost op:
Vandaag
om 10:38:35 »
Ik ben in mijn plan voor een modelbaan op een punt aangekomen om te bepalen welke rails ik wil gaan gebruiken. Mijn voorkeur gaat thans uit naar Rocoline zonder bedding (code 83). 2e optie is Piko A (code 100). Maar kan het gebruik van Code 83 problemen geven ivm de flenshoogte (ratelende wielen) bij ouder materiaal?
Daar ik graag met o.a.Mat 46 (Rivarossi) wil rijden vraag ik me af, daar dit al een wat oudere model is of dit bij gebruik van code 83 rails problemen geeft.
Op youtube zie ik filmpjes waar op mat 46 is te zien ... en soms ook te horen (rateld soms verschrikkelijk) maar heb geen idee wat voor rails ze hebben liggen. Of is dat het geluid als gevolg van de versleten tandwielen?
Iemand ervaring met Mat 46 op code 83 rails?
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22448
Re: Rails code 83 en Mat 46 ervaringen
«
Reactie #1 Gepost op:
Vandaag
om 11:01:45 »
De mat '46 die onder de merknaam Rivarossi werd verkocht heeft geen enkel probleem met Rocoline of andere rails die aan nem 110 (meen ik) voldoet.
Nu was de Rivarossi een heruitgave van het oudere Lima model. De allereerste exemplaren van Lima hebben wel te hoge flenzen, maar als snel heeft Lima dat zelf aangepast. Dus de meeste Lima mat '46 modellen kunnen ook op Rocoline.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26572
Re: Rails code 83 en Mat 46 ervaringen
«
Reactie #2 Gepost op:
Vandaag
om 11:06:08 »
Ik heb een mat46, niet van Rivarossi maar van Lima. Die reed ook op code 75 van Peco zonder ratelen.
Intussen heb ik de flenzen een stukje afgedraaid, maar dat heeft een andere reden.
Op code 83 moet het dus zeker lukken. Als je dat treinstel al hebt kun je toch meten wat de flenshoogte is? Als die voldoet aan het maximum van 1,2 mm volgens NEM, dan is er geen probleem.
PS: net even gemeten aan een stukje Rocoline. De vrije hoogte voor de flenzen is 1,4 mm, dus zelfs genoeg voor "oude" flenzen. Die waren 1,35 mm.
«
Laatst bewerkt op:
Vandaag
om 11:22:02 door Klaas Zondervan
»
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Petertje
Offline
Berichten: 59
Re: Rails code 83 en Mat 46 ervaringen
«
Reactie #3 Gepost op:
Vandaag
om 11:34:53 »
Klaas en Henk dank jullie wel
Gelogd
cor_b
at ,t moar exact 1:87 is
Offline
Berichten: 2814
Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Rails code 83 en Mat 46 ervaringen
«
Reactie #4 Gepost op:
Vandaag
om 12:10:10 »
Rij al jaren code 83 rails zowel Tillig elite en Roco line en sinskort Walthers kruiswissel en zonder problemen
Cor
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen