Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Alweer is de Weller soldeerbout defect
door
Peter Kleton
Vandaag
om 18:21:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud)
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen
door
janw
Vandaag
om 18:11:31
Welke winkel voert deze merken?
door
Eric v C
Vandaag
om 17:59:15
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Gerard van de Weijer
Vandaag
om 17:50:24
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
puntenglijder
Vandaag
om 17:35:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 17:32:30
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:31:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:28:02
Digitale kraan Roco 46801
door
Freddy
Vandaag
om 17:19:01
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Ben
Vandaag
om 17:10:11
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Eric v C
Vandaag
om 16:54:01
Minder wissels
door
Huup
Vandaag
om 16:22:30
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 16:11:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
Vandaag
om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
MathynK
Vandaag
om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:11:16
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 13:13:50
LIMA IRM Cardanassen
door
henk
Vandaag
om 12:49:33
Waar is dit?
door
Eric v C
Vandaag
om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 11:43:23
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 10:57:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:57:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 09:36:44
Overstap naar HTM
door
bernhard67
Vandaag
om 09:09:34
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:00:38
20/21 september 2025: Stadskanaal onder Stoom!
door
timtrein
04 September 2025, 23:30:33
Aachenau West
door
wob
04 September 2025, 21:08:01
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Rails code 83 en Mat 46 ervaringen (gelezen 796 keer)
Petertje
Offline
Berichten: 71
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen
«
Gepost op:
19 June 2025, 10:38:35 »
Ik ben in mijn plan voor een modelbaan op een punt aangekomen om te bepalen welke rails ik wil gaan gebruiken. Mijn voorkeur gaat thans uit naar Rocoline zonder bedding (code 83). 2e optie is Piko A (code 100). Maar kan het gebruik van Code 83 problemen geven ivm de flenshoogte (ratelende wielen) bij ouder materiaal?
Daar ik graag met o.a.Mat 46 (Rivarossi) wil rijden vraag ik me af, daar dit al een wat oudere model is of dit bij gebruik van code 83 rails problemen geeft.
Op youtube zie ik filmpjes waar op mat 46 is te zien ... en soms ook te horen (rateld soms verschrikkelijk) maar heb geen idee wat voor rails ze hebben liggen. Of is dat het geluid als gevolg van de versleten tandwielen?
Iemand ervaring met Mat 46 op code 83 rails?
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22556
Re: Rails code 83 en Mat 46 ervaringen
«
Reactie #1 Gepost op:
19 June 2025, 11:01:45 »
De mat '46 die onder de merknaam Rivarossi werd verkocht heeft geen enkel probleem met Rocoline of andere rails die aan nem 110 (meen ik) voldoet.
Nu was de Rivarossi een heruitgave van het oudere Lima model. De allereerste exemplaren van Lima hebben wel te hoge flenzen, maar als snel heeft Lima dat zelf aangepast. Dus de meeste Lima mat '46 modellen kunnen ook op Rocoline.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26770
Re: Rails code 83 en Mat 46 ervaringen
«
Reactie #2 Gepost op:
19 June 2025, 11:06:08 »
Ik heb een mat46, niet van Rivarossi maar van Lima. Die reed ook op code 75 van Peco zonder ratelen.
Intussen heb ik de flenzen een stukje afgedraaid, maar dat heeft een andere reden.
Op code 83 moet het dus zeker lukken. Als je dat treinstel al hebt kun je toch meten wat de flenshoogte is? Als die voldoet aan het maximum van 1,2 mm volgens NEM, dan is er geen probleem.
PS: net even gemeten aan een stukje Rocoline. De vrije hoogte voor de flenzen is 1,4 mm, dus zelfs genoeg voor "oude" flenzen. Die waren 1,35 mm.
«
Laatst bewerkt op: 19 June 2025, 11:22:02 door Klaas Zondervan
»
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Petertje
Offline
Berichten: 71
Re: Rails code 83 en Mat 46 ervaringen
«
Reactie #3 Gepost op:
19 June 2025, 11:34:53 »
Klaas en Henk dank jullie wel
Gelogd
cor_b
at ,t moar exact 1:87 is
Offline
Berichten: 2848
Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Rails code 83 en Mat 46 ervaringen
«
Reactie #4 Gepost op:
19 June 2025, 12:10:10 »
Rij al jaren code 83 rails zowel Tillig elite en Roco line en sinskort Walthers kruiswissel en zonder problemen
Cor
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen