Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:41:54
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:27:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 07:25:11
wisselaandrijving MTB door henk
Vandaag om 06:34:56
Roco 290 digtaliseren door Lobomotion69
Vandaag om 02:58:55
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 00:26:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
05 July 2025, 23:59:25
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door Peter.v.L
05 July 2025, 22:25:24
Raadplaatje door Nohome
05 July 2025, 22:24:05
Bauarbeiten im gange door 741230
05 July 2025, 21:35:09
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
05 July 2025, 21:27:49
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
05 July 2025, 20:31:44
Foto's totaalreclame ICM door Kees-Jan
05 July 2025, 20:22:56
Station Roodeschool door Torikoos
05 July 2025, 20:14:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
05 July 2025, 19:59:52
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 July 2025, 19:53:58
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
05 July 2025, 19:26:58
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
05 July 2025, 18:24:10
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
05 July 2025, 18:15:32
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door Mitchell
05 July 2025, 17:13:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 July 2025, 16:57:27
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
05 July 2025, 14:41:08
De Projecten van RetroJack door RetroJack
05 July 2025, 14:10:21
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
05 July 2025, 13:21:54
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
05 July 2025, 10:43:42
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
05 July 2025, 09:37:20
20 jaar BNLS door Huup
05 July 2025, 08:56:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
05 July 2025, 08:36:21
Zaagsel? door Frits C
05 July 2025, 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
05 July 2025, 03:26:20
  

Auteur Topic: Intermittende kortsluiting  (gelezen 2616 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7550
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Intermittende kortsluiting
« Reactie #15 Gepost op: 18 June 2025, 15:05:29 »
Dat laatste is heel eenvoudig uit te leggen, een Digitale VoltMeter is, mede door zijn hoge inwendige weerstand, uiterst gevoelig.
Rondom je baan zijn voldoende elektromagnetische velden aanwezig om een voor jou DVM meetbare spanning in de antenne die de rails vormen te induceren.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26601
    • Pagina van klaas
Re: Intermittende kortsluiting
« Reactie #16 Gepost op: 18 June 2025, 15:16:28 »
Zet maar eens een loc op dat stukje spoor waar je meet. Dan zie je de spanning in elkaar zakken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 652
  • Confusius zei het al.
Re: Intermittende kortsluiting
« Reactie #17 Gepost op: 05 July 2025, 15:57:49 »
Nou ik ben er definitief uit ofwel heb het probleem gevonden en (bijna) opgelost. Wat was er nu aan de hand? Toen ik met deze baan begon en besloot er DCCNext in te hangen heb ik een partij relais gekocht. 5 Volt modellen de volgende partij waren 12 Volt modellen, Die werken voorbeeldig maar dat kan van de 5 Volt niet gezegd worden.
Bij het opstarten staan alle wissels in rechtdoor stand en zijn alle relais in rust. Wordt een wissel op afbuigen geschakeld dan wordt het relais bekrachtigd. Zover zo goed. Nu het wissel weer terug op rechtdoor zetten dan moet het relais weer afvallen en volgens de led indicatie op het relais gebeurt dat ook. Maar niet echt. De contacten blijven kleven en er valt dus niets af. En zo krijg je dus kortsluiting waar je geen erg in hebt. Je zoekt je de pestpokken naar een dergelijke storing.
Nu dus alle 5 Volt relais aan het vervangen door 12 Volt versies en die schakelen wel betrouwbaar.
Weer een probleem minder.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26601
    • Pagina van klaas
Re: Intermittende kortsluiting
« Reactie #18 Gepost op: 05 July 2025, 17:17:24 »
Nou ben ik wel nieuwsgierig hoe je 5V relais en 12V relais door elkaar gebruikt. Welke voedingsspanning gebruik je daar dan voor?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 652
  • Confusius zei het al.
Re: Intermittende kortsluiting
« Reactie #19 Gepost op: 05 July 2025, 18:34:32 »
Voor een 5 Volt relais gebruik je dezelfde spanning waarmee de DCCNext schakelt, 5 Volt dus. De 12 Volt relais schakelen met een 12 Volt voedingsspanning  waarbij de 5 Volt triggerspanning van de DCCNext dmv een optocoupler wordt omgezet naar 12V.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26601
    • Pagina van klaas
Re: Intermittende kortsluiting
« Reactie #20 Gepost op: 05 July 2025, 20:31:44 »
Duidelijk. Maar wel vreemd dat de 5V exemplaren vastbakken en de 12V niet. Zijn ze wel van hetzelfde type, afgezien van de spoelspanning?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.