Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Lobomotion69
Vandaag om 14:00:45
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
Vandaag om 13:58:06
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Lobomotion69
Vandaag om 13:52:54
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 13:22:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door thevandijks
Vandaag om 13:22:22
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 13:13:18
Boek over de oorsprong NS 500/600 door VAM65
Vandaag om 13:08:23
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
Vandaag om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:56:42
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door tijgernootje
Vandaag om 12:42:32
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:17:40
Raadplaatje door henk
Vandaag om 12:14:30
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
15 July 2025, 23:16:36
Sikje 225 door Huup
15 July 2025, 23:04:23
Spoor- en tramweg parafernalia door MathynK
15 July 2025, 22:37:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
15 July 2025, 21:09:01
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 July 2025, 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 July 2025, 20:50:24
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
15 July 2025, 20:14:32
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
15 July 2025, 18:00:32
  

Auteur Topic: Intermittende kortsluiting  (gelezen 5426 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7558
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Intermittende kortsluiting
« Reactie #15 Gepost op: 18 June 2025, 15:05:29 »
Dat laatste is heel eenvoudig uit te leggen, een Digitale VoltMeter is, mede door zijn hoge inwendige weerstand, uiterst gevoelig.
Rondom je baan zijn voldoende elektromagnetische velden aanwezig om een voor jou DVM meetbare spanning in de antenne die de rails vormen te induceren.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26631
    • Pagina van klaas
Re: Intermittende kortsluiting
« Reactie #16 Gepost op: 18 June 2025, 15:16:28 »
Zet maar eens een loc op dat stukje spoor waar je meet. Dan zie je de spanning in elkaar zakken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 666
  • Confusius zei het al.
Re: Intermittende kortsluiting
« Reactie #17 Gepost op: 05 July 2025, 15:57:49 »
Nou ik ben er definitief uit ofwel heb het probleem gevonden en (bijna) opgelost. Wat was er nu aan de hand? Toen ik met deze baan begon en besloot er DCCNext in te hangen heb ik een partij relais gekocht. 5 Volt modellen de volgende partij waren 12 Volt modellen, Die werken voorbeeldig maar dat kan van de 5 Volt niet gezegd worden.
Bij het opstarten staan alle wissels in rechtdoor stand en zijn alle relais in rust. Wordt een wissel op afbuigen geschakeld dan wordt het relais bekrachtigd. Zover zo goed. Nu het wissel weer terug op rechtdoor zetten dan moet het relais weer afvallen en volgens de led indicatie op het relais gebeurt dat ook. Maar niet echt. De contacten blijven kleven en er valt dus niets af. En zo krijg je dus kortsluiting waar je geen erg in hebt. Je zoekt je de pestpokken naar een dergelijke storing.
Nu dus alle 5 Volt relais aan het vervangen door 12 Volt versies en die schakelen wel betrouwbaar.
Weer een probleem minder.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26631
    • Pagina van klaas
Re: Intermittende kortsluiting
« Reactie #18 Gepost op: 05 July 2025, 17:17:24 »
Nou ben ik wel nieuwsgierig hoe je 5V relais en 12V relais door elkaar gebruikt. Welke voedingsspanning gebruik je daar dan voor?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 666
  • Confusius zei het al.
Re: Intermittende kortsluiting
« Reactie #19 Gepost op: 05 July 2025, 18:34:32 »
Voor een 5 Volt relais gebruik je dezelfde spanning waarmee de DCCNext schakelt, 5 Volt dus. De 12 Volt relais schakelen met een 12 Volt voedingsspanning  waarbij de 5 Volt triggerspanning van de DCCNext dmv een optocoupler wordt omgezet naar 12V.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26631
    • Pagina van klaas
Re: Intermittende kortsluiting
« Reactie #20 Gepost op: 05 July 2025, 20:31:44 »
Duidelijk. Maar wel vreemd dat de 5V exemplaren vastbakken en de 12V niet. Zijn ze wel van hetzelfde type, afgezien van de spoelspanning?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 666
  • Confusius zei het al.
Re: Intermittende kortsluiting
« Reactie #21 Gepost op: 06 July 2025, 12:52:43 »
Of dat hetzelfde type is weet ik niet, ze zien er redelijk hetzelfde uit maar wel van een andere fabrikant. Heb er voor alle duidelijkheid een foto van gemaakt. Dan kun je de verschillen zelf zien.



Links het 5Volt relais, enkelvoudig. Rechts het 12 Volt relais, daar zitten er twee van op een PCB maar dat maakt voor de werking niet uit.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26631
    • Pagina van klaas
Re: Intermittende kortsluiting
« Reactie #22 Gepost op: 06 July 2025, 13:42:37 »
Het merk is verschillend, maar ze zien er wel erg hetzelfde uit. Zou dus zo maar kunnen dat ze uit dezelfde fabriek komen.
Van het opgegeven schakelvermogen moet je geen al te hoge verwachtingen hebben. Ik geloof niet dat zo'n klein relais 10A kan schakelen, maar dat hoeft in jouw geval ook niet.
Het bijzondere is dat je de puntstukken er mee schakelt, en dat gebeurt toch altijd in stroomloze toestand. Daar zouden de contacten helemaal niet van kunnen vastbakken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 666
  • Confusius zei het al.
Re: Intermittende kortsluiting
« Reactie #23 Gepost op: 07 July 2025, 01:55:34 »
Het is ook niet zo dat de contacten vastbakken, het relais valt gewoon niet af. De uitgangspoort van een Arduino schakelt tussen hoog en laag waarbij hoog circa 4,2 Volt is en laag volgens mijn metingen circa 1 Volt is. Die 1 Volt is net niet laag genoeg om het relais te doen afvallen. Wanneer ik de voedingsdraad los trek hoor je het relais met een duidelijke klik afvallen. De hysterese van het geval is te groot.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26631
    • Pagina van klaas
Re: Intermittende kortsluiting
« Reactie #24 Gepost op: 07 July 2025, 08:56:29 »
Zo had ik het nog niet begrepen. Het ligt dus niet aan het relais, maar aan de manier van aansturen.
Ik weet te weinig van Arduino's om te kunnen vertellen wat daar aan te doen is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 666
  • Confusius zei het al.
Re: Intermittende kortsluiting
« Reactie #25 Gepost op: 07 July 2025, 14:44:48 »
Dat ben ik niet met je eens. Het relais hoort onder de 2 Volt af te vallen maar doet dat dus niet.
Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn de poort, met behulp van een weerstand, verder naar nul te trekken. Daar ga ik nog wel eens mee experimenteren maar voor nu vind ik het zo wel goed. We gaan weer verder met baan bouwen, daar is nog genoeg te doen.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 708
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re: Intermittende kortsluiting
« Reactie #26 Gepost op: 07 July 2025, 15:15:39 »
En oh ja. wanneer alles is uitgeschakeld meet ik met de multimeter nog steeds 1,5 tot 2V RMS op de baan. Rara

... dan heb je waarschijnlijk toch een lekstroom (bron) die dit veroorzaakt. Verbinding tussen circuits. Verbinding tussen spanningsbronnen.
Advies: echt goed nagaan waar op je baan spanning vandaan kan komen. Daarna een voor een de bronnen uitschakelen cq. loskoppelen van je baan totdat de 1,5V weg is...

Succes in het speuren,
Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26631
    • Pagina van klaas
Re: Intermittende kortsluiting
« Reactie #27 Gepost op: 07 July 2025, 15:47:08 »
Dat ben ik niet met je eens. Het relais hoort onder de 2 Volt af te vallen maar doet dat dus niet.
Het relais hoort inderdaad af te vallen, maar er is meer aan de hand. Het relais wordt niet rechtstreeks uit de Arduino aangestuurd, maar op de relay module zit er nog een transistor tussen. Op meerdere plekken vind ik dit schema:


De transistor blijft geleiden als de spanning tot 1V is gedaald, en zelfs bij 0,6V nog.
Daar zit het probleem. Je zou kunnen proberen om in de inputdraad een diode op te nemen. Dat verhoogt de totale drempelspanning waardoor de transistor misschien wel dicht gaat.

Ik heb wel een bedenking bij dit schema. De weerstand voor de basis is 1k. Dat mag best een stuk meer zijn, b.v. 10k.

Dat de 12V module wel goed afschakelt, komt door de opto-coupler. Die heeft minstens 1,2V nodig om te gaan geleiden.
« Laatst bewerkt op: 07 July 2025, 15:52:37 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 666
  • Confusius zei het al.
Re: Intermittende kortsluiting
« Reactie #28 Gepost op: 08 July 2025, 03:02:48 »
Dit ben ik in grote lijnen wel met je eens. Mijn idee was om er een extra weerstand in op te nemen om de basis verder naar bul te trekken (zie aangepast schema). De vraag is dan echter of het relais wel op wil komen. Dat zal getest moeten worden waarbij de weerstandswaarden gevarieerd kunnen worden voor een goed resultaat.



Dat zal ik binnenkort eens gaan doen waarbij ook jouw suggestie van de diode getest kan worden.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26631
    • Pagina van klaas
Re: Intermittende kortsluiting
« Reactie #29 Gepost op: 08 July 2025, 08:54:20 »
Wat je nu tekent is op zich een goed idee. Maar die 1k tussen basis en GND is te klein. Als er op de input 5V komt, blijft er op de basis nauwelijks 0,5V over en daar gaat de transistor niet goed genoeg van open. Je kunt die weerstand beter 2k2 maken.
Ik had ook aan deze oplossing gedacht, maar dat wilde ik niet adviseren. Je moet dan op dat printje in smd gaan rommelen en ik weet niet of je dat ziet zitten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.