Twaalf jaar aan het zoeken geweest?
Er zijn genoeg mensen op zoek naar oude samenstellingen. Die maakt het niet uit of het een oud draadje is.
Ook boeiend om te zien hoeveel internationale treinen er op Scheveningen Kurhaus kwamen -- dus bepaald niet alleen de ZHESM! En je kon van daar dus via twee routes naar Duitsland, Den Haag HS-R´dam DP - Dordrecht-Nijmegen e.v.,, en Den Haag HS-Amsterdam-Amersfoort-Osnabruck e.v. Hoe zou dat precies zijn uitgevoerd?Voor de richting Amsterdam moest je dan op HS een loc aan de andere kant krijgen; het traject Kurhaus-HS zal dan door een 5500, 5700 of 5800 gereden zijn die op HS vervangen werd. Maar ook voor de andere route zal de loc op HS of DP gewisseld zijn, want op Kurhaus is geen draaimogelijkheid voor een loc met losse tender, en de afstand Kurhaus-Nijmegen met een D-trein lijkt me voor een tenderloc te lang, qua voorraden.
Wat ik niet wist is dat er ook op Rotterdam Hofplein internationale treinen kwamen: of althans, dat meen ik te zien in het nieuwe ZHESM-boek van Carel van Gestel, Atlas van het eerste Electrische Spoor. Hier staat op p. 25 een vogelvluchtfoto van Hofplein in 1925 met een trein van D-treinrijtuigen met een 5500 of 5800 ervoor. Wie kan toelichten wat die trein daar deed en waar hij naar toe ging? De foto is afkomstig uit het Stadsarchief: https://hdl.handle.net/21.12133/BF2A79FA3F4647EDB155716DDF8224B3