Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 23:05:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
Vandaag om 22:58:17
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 22:54:27
6 en 7 september terug naar toen door Overet
Vandaag om 22:47:06
Minder wissels door Thom
Vandaag om 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
Vandaag om 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:46:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 21:10:00
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
Vandaag om 20:23:33
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen door Silvolde
Vandaag om 19:52:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:34:23
Kato 2026 door Gino
Vandaag om 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
Vandaag om 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 18:11:31
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:10:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 14:11:16
Waar is dit? door Eric v C
Vandaag om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:43:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:57:52
  

Auteur Topic: Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen  (gelezen 32714 keer)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2217
  • Bruggen-IG:
Re: Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen
« Reactie #45 Gepost op: 14 February 2024, 15:27:36 »
Ja het is een oud draadje maar nog steeds interessant om meer van te weten...

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4227
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen
« Reactie #46 Gepost op: 14 February 2024, 15:31:45 »
Twaalf jaar aan het zoeken geweest?
 :)

Na twaalf jaar pas gevonden  ;)
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2910
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen
« Reactie #47 Gepost op: 14 February 2024, 15:39:09 »
Er zijn genoeg mensen op zoek naar oude samenstellingen. Die maakt het niet uit of het een oud draadje is. (y)

antoni-a

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
    • De Geuldalbaan
Re: Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen
« Reactie #48 Gepost op: 27 March 2024, 17:07:21 »
Er zijn genoeg mensen op zoek naar oude samenstellingen. Die maakt het niet uit of het een oud draadje is. (y)

Juist ;)

Misschien kan iemand mij verder helpen.

Ik vraag me af hoe het personenvervoer uitzag tussen Oud-Valkenburg en Schin op Geul tussen 1920 en 1949. Dan hebben we het over treinen die reden tussen Maastricht en Heerlen via Schin op Geul, en tussen Maastricht en Aken (D) via Schin op Geul. Voor de duidelijkheid heb ik een schematisch kaartje geplaatst.




Groet,
Tony
modelspoorbaan in h0 van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg
https://www.geuldalbaan.nl/

Stefan88

  • Offline Offline
  • Berichten: 767
Re: Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen
« Reactie #49 Gepost op: 16 April 2025, 19:07:24 »
Blijft interessant daarom moet het actief blijven haha.
Zijn er eventueel mensen die bepaalde samenstellingen hebben gemaakt en dit kunnen delen met foto's/ originele foto's en/of artikel nrs

Stefan88

  • Offline Offline
  • Berichten: 767
Re: Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen
« Reactie #50 Gepost op: 17 May 2025, 22:24:26 »
Inmiddels nieuwe info gevonden?


Ikzelf nu wat wagens om iets na te maken maar krijg het niet concreet
NS post
Stalen d
2x Ovaalramer
2x mitropa WL
1x drg B4ü


janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2217
  • Bruggen-IG:
Re: Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen
« Reactie #51 Gepost op: 03 September 2025, 13:04:08 »
Vraagje hier, weet iemand of het Pruissische 3e klasse rijtuigtype C4ü pr 08 zoals door Fleischmann gemaakt (o.a. cat. no. 5853, dat is de bruine) ook in treinen naar/van Nederland werd gebruikt?



   (plaatje van internet)

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 192
Re: Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen
« Reactie #52 Gepost op: 03 September 2025, 18:50:08 »
Hiervoor heb je VPM's nodig uit die tijd. Wellicht bij het HUA te vinden. Maar met de afbakening van de periode kan ik je wel helpen. Dat is omdat de rijtuigen in 1908 zijn gebouwd en in 1911 de kaderlijnen op de zij- en kopwanden verloren en in 1914 olijfgroen werden geschilderd (e.e.a. volgens "Anstrich und Beschilderung" van Wolfgang Diener) dus 1908-1911. Nu heb ik ooit van een VPM uit 1910 kopieën gemaakt waarvan ik nu scans heb gemaakt. De telegrafische verkortingen zijn des HSM's en SS, die hebben op de A t/m D na, niets te maken met die van NS. Het blijkt dat rijtuigen uit het midden van Duitsland (Dresden en Leipzig) vaak van Saksische komaf waren, maar die kunnen best weleens toen zijn vervangen door die van de KPEV. Wat opvalt is dat heel veel ABC's werden gebruikt.




« Laatst bewerkt op: 03 September 2025, 19:44:52 door odaoda »

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 192
Re: Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen
« Reactie #53 Gepost op: 04 September 2025, 10:24:23 »
@ Antoni-a: Kan je slechts helpen aan een bladzijde uit het VPM van zomer 1928...


janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2217
  • Bruggen-IG:
Re: Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen
« Reactie #54 Gepost op: 04 September 2025, 12:52:55 »
@odaoda: dank voor deze rijke informatie! Wat betreft de C4ü-08 betreft begrijp ik dat de wagen geen vaste verschijning in Nederland zal zijn geweest, maar best wel eens voorgekomen kan zijn. In bruine schildering dan weer hooguit tot ca. 1911.

Inderdaad veel ABC's in het lijstje -- is ook wel logisch ergens, het maakt de puzzel met koerswagens natuurlijk simpeler. Eén wagen van een gegeven vertrekpunt met alle reizigers van die plek in dezelfde wagen. En dan onderweg splitsen en combineren, en de reizigers binnen of buiten de trein laten overstappen als ze naar een andere bestemming moeten dan hun oorspronkelijke koerswagen.

Ook boeiend om te zien hoeveel internationale treinen er op Scheveningen Kurhaus kwamen -- dus bepaald niet alleen de ZHESM! En je kon van daar dus via twee routes naar Duitsland, Den Haag HS-R´dam DP - Dordrecht-Nijmegen e.v.,, en Den Haag HS-Amsterdam-Amersfoort-Osnabruck e.v. Hoe zou dat precies zijn uitgevoerd?
Voor de richting Amsterdam moest je dan op HS een loc aan de andere kant krijgen; het traject Kurhaus-HS zal dan door een 5500, 5700 of 5800 gereden zijn die op HS vervangen werd. Maar ook voor de andere route zal de loc op HS of DP gewisseld zijn, want op Kurhaus is geen draaimogelijkheid voor een loc met losse tender, en de afstand Kurhaus-Nijmegen met een D-trein lijkt me voor een tenderloc te lang, qua voorraden.

Wat ik niet wist is dat er ook op Rotterdam Hofplein internationale treinen kwamen: of althans, dat meen ik te zien in het nieuwe ZHESM-boek van Carel van Gestel, Atlas van het eerste Electrische Spoor. Hier staat op p. 25 een vogelvluchtfoto van Hofplein in 1925 met een trein van D-treinrijtuigen met een 5500 of 5800 ervoor. Wie kan toelichten wat die trein daar deed en waar hij naar toe ging? De foto is afkomstig uit het Stadsarchief: https://hdl.handle.net/21.12133/BF2A79FA3F4647EDB155716DDF8224B3

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1562
Re: Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen
« Reactie #55 Gepost op: Vandaag om 11:55:28 »
Interessante VPN's!

Ook boeiend om te zien hoeveel internationale treinen er op Scheveningen Kurhaus kwamen -- dus bepaald niet alleen de ZHESM! En je kon van daar dus via twee routes naar Duitsland, Den Haag HS-R´dam DP - Dordrecht-Nijmegen e.v.,, en Den Haag HS-Amsterdam-Amersfoort-Osnabruck e.v. Hoe zou dat precies zijn uitgevoerd?
Voor de richting Amsterdam moest je dan op HS een loc aan de andere kant krijgen; het traject Kurhaus-HS zal dan door een 5500, 5700 of 5800 gereden zijn die op HS vervangen werd. Maar ook voor de andere route zal de loc op HS of DP gewisseld zijn, want op Kurhaus is geen draaimogelijkheid voor een loc met losse tender, en de afstand Kurhaus-Nijmegen met een D-trein lijkt me voor een tenderloc te lang, qua voorraden.
Aan de treinnummers in de VPN's te zien zijn het koerswagens die in verschillende treinen reden. Het eerste stukje van  Scheveningen Kurhaus naar Den Haag HS met tenderloks van Den Haag HS die zowel vooruit als achteruit een trein konden trekken. Volgens J.F. Smith (ZHESM Rotterdam Hofplein – Den Haag – Scheveningen Kurhaus. Hoe het spoor elektrisch werd) waren dat series 5500, 5600 en 5800. In 1925 waren er ook series 5700 en 7700 gestationeerd op HS (Waldorp en van de Meene, Locomotiefloodsen en tractieterreinen in Nederland). De ZHESM had de bagagewagens D1715-1722 (3-assige "buikjes") tot haar beschikking. In de samenstellingen voor Oldenzaal hierboven zie je dat er 2 bagagewagens waren gesteld, een Pruissische (DV) en een van de HSM (DE) aan de andere kant voor het kopmaken op de Den Haag HS voor het laatste stukje naar Scheveningen. De HSM verzorgde in deze trein alleen de lok en bagagewagen. De enkele koerswagen voor Keulen werd gewoon achter een normale ZHESM strandgangerstrein gehangen. Op Den Haag HS werden de koerswagens aan normale sneltreinen van de HSM gehangen. Tot en met Berlijn of Keulen hoefde er dan niet kopgemaakt te worden. De sneltrein naar Oldenzaal stond 15 minuten stil in Amsterdam CS, dus wellicht werd er daar een verse lok voorgezet.
-Amsterdam-Den Haag-Rotterdam-Dordrecht-Geldermalsen-Kesteren-Nijmegen. In Nijmegen werden ze aan een Pruisische trein naar Keulen gehangen.
-Rotterdam-Den Haag-Amsterdam-Amersfoort-Oldenzaal. Daar werden ze aan een Pruisische trein Berlijn/Sachsen/Wenen gehangen

Wat ik niet wist is dat er ook op Rotterdam Hofplein internationale treinen kwamen: of althans, dat meen ik te zien in het nieuwe ZHESM-boek van Carel van Gestel, Atlas van het eerste Electrische Spoor. Hier staat op p. 25 een vogelvluchtfoto van Hofplein in 1925 met een trein van D-treinrijtuigen met een 5500 of 5800 ervoor. Wie kan toelichten wat die trein daar deed en waar hij naar toe ging? De foto is afkomstig uit het Stadsarchief: https://hdl.handle.net/21.12133/BF2A79FA3F4647EDB155716DDF8224B3
Dat lijken HSM d-trein rijtuigen te zijn met de kenmerkende vierkante waterreservoirs voor de wc's. Dus niet per se internationale treinen. Het kan ook dat ze die d-treinrijtuigen gebruikt hebben als vervanging van de groene zandvoorters op drukke zomerse dagen.

Ik wist niet dat er een nieuw ZHESM boek was. Staat er in het nieuwe boek veel nieuwe dingen die niet staan in "J.F. Smith - ZHESM Rotterdam Hofplein – Den Haag – Scheveningen Kurhaus. Hoe het spoor elektrisch werd"?
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 12:02:13 door Martijnstein »

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5423
  • Modelspoor is emotie...
Re: Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen
« Reactie #56 Gepost op: Vandaag om 12:32:53 »
Ik heb beide boeken maar ik heb ze niet naast elkaar gelegd. Het boek ‘Atlas van het eerste elektrische spoor’ van Carel van Gestel geeft enorm veel beeldinformatie in de vorm goed gedigitaliseerd beeldmateriaal, daarnaast tekstueel goed leesbare informatie. Niet te diepgaand en uitgebreid, want de nadruk ligt naar mijn idee op de afbeeldingen, maar ik krijg met de vaak uitgebreide fotobijschriften en de losse teksten genoeg informatie. Van Gestel neemt je van begin tot eind mee in de geschiedenis van de ZHESM en maakt het, door zijn manier van schrijven en de opzet van het boek, een prettig leesbaar stuk spoorse geschiedenis. Wat mij betreft het geld dubbel en dwars waard, als was het alleen al om het heel mooi gepresenteerd fotowerk plus ook de diverse tekeningen van de sporenloop door de jaren heen.
Tbinnebarretije…

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2217
  • Bruggen-IG:
Re: Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen
« Reactie #57 Gepost op: Vandaag om 18:11:31 »
@martijnstein -- inderdaad lijkt het meer om koerswagens naar Scheveningen Kurhaus te gaan dan hele treinen. Dus in plaats van locomloop of locwissel op HS werden deze rijtuigen aan een andere trein toegevoegd. Maar ik denk niet dat de 'electrische' 3-as D's van de ZHESM daar veel mee te maken hebben gehad, die werden gebuikt voor stukgoederenvervoer onder de draad tussen twee motorwagens op de Hofpleinlijn. Wat betreft "normale ZHESM strandgangerstreinen": de normale treinen op de ZHESM waren electrisch, en de electrische treinen konden geen koerswagens meenemen, de motorwagens waren daarvoor te zwak en ik heb ook nooit een foto van zoiets gezien. In de zomermaanden was er *extra* aanbod van stoomtreinen voor strandgangers naar Schev. Kurhaus. Dit zal de periode 1-7 tot 5-9 zijn die steeds in de aanmerkingen wordt genoemd; dan werden de wagens dus van Den Haag doorvervoerd naar Scheveningen. In de andere maanden eindigde de internationale verbinding in Den Haag. De info onder 'te stellen door' (bv. Eisenbahndirektion Halle, Magdeburg, Keulen) zegt denk ik ook iets over het wagentype van deze koerswagens.
Zeker zijn de wagens op de foto op Hofplein HSM-doorgangsrijtuigen. Bij mijn weten waren die in 1925 nog hoofdzakelijk (hoewel inderdaad niet uitsluitend) actief in het buitenlandse verkeer; NS had toen immers nog geen andere internationale rijtuigen gebouwd. De D-treinwagens konden niet in electrische ZHESM treinen mee, zoals de Zandvoorters, bij gebrek aan doorgaande stuurstroomkabels. Misschien is het voorstelbaar dat ze 's zomers in de strandgangerstreinen  Kurhaus-Hofplein v.v.  werden ingezet (misschien terwijl ze op Kurhaus hun volgende internationale dienst afwachtten?), achter een 5500 of 5800 van Den Haag HS, maar dat vervoer was toch vooral een 3e klasse aangelegenheid, terwijl in elk geval het voorste rijtuig op de foto volgens mij een AB is. Die lijken me gezien hun interieur met luxe coupés voor strandvervoer toch minder geschikt.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 18:53:01 door janw »