Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ridder Gerco van Beelen
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:15:25
US diorama in H0
door
DV modelspoor
Vandaag
om 10:14:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank103
Vandaag
om 10:11:10
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 09:59:58
25 jaar geleden
door
Willem1951
Vandaag
om 09:56:50
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 09:55:24
Piko A track met bedding past niet
door
Ronnor
Vandaag
om 09:49:07
Gewoon wat busfoto's
door
Teun
Vandaag
om 08:52:21
Laag-Baarlo
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:29:37
19 Toen
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:24:01
Bauarbeiten im gange
door
Frank 123
Vandaag
om 08:07:24
Rheinburg, TP V/VI
door
Frank 123
Vandaag
om 07:50:33
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan?
door
HuubvG
Vandaag
om 07:40:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 06:12:05
DCCNext, een nieuwe DCC decoder!
door
bask185
Vandaag
om 00:41:29
Schrootplaats
door
ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje
door
Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool
door
Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer
door
jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch
door
Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ?
door
hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
LSM I1 of I2 NMBS Ep IIIa
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: LSM I1 of I2 NMBS Ep IIIa (gelezen 1717 keer)
grossraumwagen
Offline
Berichten: 171
Re: LSM I1 of I2 NMBS Ep IIIa
«
Reactie #15 Gepost op:
26 februari 2024, 11:48:59 »
Hallo,
Je hebt het over juni 1953, maar de foto bij ES is van zondag 6 juli 1952. Dus volgens mij vergis je je een jaar...
In de treinsamenstelling van 1952 bestaat de trein uit een WLAB HvH-Nürnberg, daarna volgt een Pws, C4ü, AB4ü en WLAB (a). Daarna nog wat rijtuigen Oostende-Nürnberg, en ook een WR Wiesbaden-Wien...
Er zijn hier nogal wat afwijkingen, de C4ü-26 Hecht is extra, de WR mist echter. De C4ü kan als versterking zijn toegevoegd in Köln, de WR defect...
Wat pleit voor een BBÖ Schürzenwagen zijn de witte vlekken op de foto linksonder en onder het middelste raam, zie bv hier het Liliput model:
https://img.kleinanzeigen.de/api/v1/prod-ads/images/17/1797e1bf-5d22-4d26-86df-6bb8be4aeb28?rule=$_59.JPG
De DB rijtuigen waren begin jaren 50 vrij kaal met alleen opschriften naast het eerste raam en klasse-aanduidingen.
Bovendien was een groot deel blauw geschilderd met tekst 'Deutsche Bundesbahn'.
Gelogd
Rondje_HO
Offline
Berichten: 8137
Re: LSM I1 of I2 NMBS Ep IIIa
«
Reactie #16 Gepost op:
26 februari 2024, 12:16:01 »
Leuk topic
Ik ben ook gek op internationale treinen tussen België en andere landen en het is inderdaad altijd een heel uitzoekwerk om al die juiste rijtuigen te identificeren
De i2 rijtuigen van LS Models zijn inderdaad maar in een paar sets uitgebracht en zeer moeilijk te vinden. Het is wachten op de nieuwe Models World MW2107 set Oostende-Keulen (1973), daarin zit een i2R buffetrijtuig (en een aantal i1 rijtuigen + een Ds RIC court). Het zou kunnen dat de mensen die deze set aanschaffen hun oudere set met de 2x i2 + i2R Buffet weer te koop aanbieden. Maar dat is afwachten en bovendien zijn er vooralsnog geen enkele prototypen verschenen van de i1 rijtuigen. Maar ik houd goede hoop, de verschillende Railtoursets waren immers ook lang verwacht maar toch uitgekomen
Hier is overigens nog een aardig overzicht van verschillende Schürzenwagens:
https://bw-kottenheim.de/viewtopic.php?t=812
Gelogd
Met vr. groet, Martijn.
Mijn banen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70445.0.html
Nieuw; nu met foto's:
https://www.flickr.com/gp/151072373@N04/240tu5
applor
Offline
Berichten: 21
Re: LSM I1 of I2 NMBS Ep IIIa
«
Reactie #17 Gepost op:
27 februari 2024, 04:33:32 »
Ik dank u allen voor uw voortdurende belangstelling voor dit onderwerp, iets wat voor mij heel belangrijk is.
Natuurlijk heeft Grossraumwagen weer gelijk, nu we naar het treinplan uit 1952 kijken, staan de wagons anders opgesteld.
Ik denk dat mijn redenering om naar de dienstregeling van 1953 te kijken, was dat ik dacht dat deze van toepassing was van juni 1952 tot juni 1953, mogelijk omdat de klassenhervorming werd beschreven als het begin van de dienstregeling van 1956 in juni of ook omdat er volgens mij werd gesuggereerd dat toen ik het probeerde om deze wagons op de CIWL-forums te bepalen.
Nu ik naar de lesroosters kijk, realiseer ik me dat ze twee aparte lesroosters hebben gemaakt voor de klassenhervorming, dus dat is nu logisch.
Ik heb de dienstregeling uit 1952 van de F 52 doorgenomen en de wagons vergeleken met de wagons die voor de locatie hadden aangevraagd:
↑ Aken u. Frankf.
X Post4 Oostende Keulen 51 1105 10./1 -
nS X Post4 Keulen Wiesbaden " 832 10./25 -
WLAB (Hoek v. H.-) Köln Nürnberg 254 51 9717 WLAB typ-Z CIWL 1 LS Model 42913
Pw4üs Oostende Wien " 132 7800 PW-Ds (18m) NMBS 3 N/A - gebruik een Pw4üse-37 opnieuw geverfd tweekleurig groen, met het opschrift NMBS)
C4ü Oostende Wien " " 8811 C4ü I1 of I2 NMBS 8 LS Model 42107-03
AB4ü Oostende Wien " " 7800 AB4ü I1 of I2 NMBS 7 LS Model 42107-02
a) WLAB Oostende Wien " " 9716 WL S2 CIWL 6 (gesplitst rooster) LS Model 49134
AB4ü Oostende Nürnberg (-Praag) " 105 7801 AB4ü I1 of I2 NMBS 5 LS Model 42107-01
b) WLAB Oostende Nürnberg (-Praha) " " 9718 WL S2 CIWL 6 (gesplitst rooster) -
c) BC4ü Oostende Nürnberg (-Bayreuth) " 237 4402 C4ü-38 ÖBB 4 Liliput 83313 of Brawa 51116 (opnieuw geëtiketteerd 3e klasse, voeg 'Österreich' toe)
X ABC4ü Oostende Keulen (-Berlijn) " 111 7000 -
X ABC4ü Oostende Aken (-Kobenh.) " 11 8001 -
X WLABC Oostende Aken " " " 9709 -
X C4ü (Parijs-) Aken Köln (-Warszawa) 11 111 8107 -
X WLAB " Aachen Köln (-Hannover) " " 9706 -
WR Wiesbaden Wien 51 132 9608 ontbreekt
21.7.-28.8. X ABC4ü (Bayreuth-) Nürnberg Wien 248 " 4407 -
C4ü-26 Köl 2 (ongeplande reïnf.) Lima 309085 (B4ü-26 opnieuw geëtiketteerd C4ü-26)
↓ Wiesbaden
a) Zo/Ma, Ma/Di, Mi/Do, Vr/Za
b) Di/Mi, Do/Vr, Sa/So
c) 19/20.7.-27/28.8.
Er zijn enkele kleine wijzigingen enz., wat vrij vaak voorkomt, maar overeenkomt met de afbeelding en wat wordt voorgesteld. Het betekent ook dat alle 3 de wagons van set 42107 worden gebruikt, wat goed is.
Niet dat ik verwacht dat ik er ooit een in handen zal krijgen, maar dankzij Peter voor het delen met mij op het advertentiesforum voor NMBS-wagens - misschien heb ik geluk.
Gelogd
grossraumwagen
Offline
Berichten: 171
Re: LSM I1 of I2 NMBS Ep IIIa
«
Reactie #18 Gepost op:
27 februari 2024, 07:48:13 »
Leuke puzzel zoiets. Zo langzamerhand kom je steeds dichterbij de oplossing.
Voor de opschriften "BB Österreich" kun je evt hier terecht:
https://www.wagenwerk.de/fahrzeugbauteile/bauteile-lokomotiven/dampflok/7827/decals-bboe-beschriftungsset-5-1-87
Vergeet ook niet het rijtuignummer, wagencode (C4üh) e.d. aan te passen als je gaat omnummeren.
Gelogd
applor
Offline
Berichten: 21
Re: LSM I1 of I2 NMBS Ep IIIa
«
Reactie #19 Gepost op:
28 februari 2024, 08:22:24 »
Ik koop mijn emblemen bij Andreas, hij heeft ook een grote selectie en is zeer behulpzaam: modellbahndecals.de
Als je van een uitdaging houdt, wil je deze uitdaging misschien wel aangaan?
Ik heb het nog niet geprobeerd, aangezien ik de build uit 1952 zal gebruiken, maar ik ben nog steeds erg geïnteresseerd.
01 216 steekt de herbouwde 46 m hoge brug over de Aurach in Emskirchen over voor de luxetrein L 52 ("Ostende-Wien-Express") op het traject Würzburg - Neurenberg. (26 juni 1949) Foto: Carl Bellingrodt
Omdat het uit 1949 komt, is er geen treinplan beschikbaar.
Een snelle blik leert dat de bagage eigenlijk een DB Pw4u-37 is, daarna een CIWL WL typ-Z en dan misschien een DB AB4ü-28.
Daarna neemt de beeldkwaliteit af en kan ik niet zeggen wat DB is en wat buitenlands is, maar ik heb het nog niet echt geprobeerd.
Gelogd
grossraumwagen
Offline
Berichten: 171
Re: LSM I1 of I2 NMBS Ep IIIa
«
Reactie #20 Gepost op:
28 februari 2024, 10:02:40 »
Alweer een nieuwe uitdaging
De bagage is idd een Pw4ü-37 met stroomlijnkansel.
Daarna zie ik een blauwe WL (Z of S wagen?), AB4ü-28, C4ü-35 of 36, dan weer een AB4ü-28?, een onbekend rijtuig en als laatste evt een ABC4ü-29?
De laatste rijtuigen zijn moeilijk te herkennen.
Overigens nog (net) geen DB, die werd pas een paar maanden later opgericht.
Edit: er kan evt nog een MÁV rijtuig inzitten tussen Köln en Budapest:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ostende-Wien_Express
Hoe die er toen uitzagen zou ik niet weten.
«
Laatst bewerkt op: 28 februari 2024, 10:11:06 door grossraumwagen
»
Gelogd
applor
Offline
Berichten: 21
Re: LSM I1 of I2 NMBS Ep IIIa
«
Reactie #21 Gepost op:
01 maart 2024, 00:58:17 »
En een ander?
Deze is niet zo moeilijk, tenminste de eerste paar wagons, daar ben ik nieuwsgierig naar:
01 200 voor luxetrein L 105 "Orient-Express" tussen Neurenberg-Erlenstegen en Behringersdorf. Na de oorlog reed de L 105/106 als vleugeltrein Stuttgart - Praag - Katowice - Warschau - Gdynia naar de klassieke Orient Express L 5/6 (Parijs - Wenen). (25 juni 1949) Foto: Carl Bellingrodt
De tweede is uiteraard een CIWL WL maar de eerste wagon heb ik nog niet eerder gezien en misschien is de 3e wel van dezelfde spoorlijn. Daarna denk ik misschien nog twee CIWL's en dan neemt de kwaliteit af...
Gelogd
grossraumwagen
Offline
Berichten: 171
Re: LSM I1 of I2 NMBS Ep IIIa
«
Reactie #22 Gepost op:
01 maart 2024, 07:57:15 »
De eerste is een CSD rijtuig herkenbaar aan de grote opschriften onder ramen.
Het gaat hier wrs om een houten rijtuig met K&K oorsprong of een vervolgserie van net na WO1.
De tweede is denk ik een CIWL type Z.
De derde zou ook een ex K&K kunnen zijn, maar de rijtuigen zwierven door heel Midden-Europa dus kan ook een BBÖ of PKP zijn.
Wagen 4, 5 en7 zijn denk ik ook CIWL.
Nummer 6, 8 en 9 moet ik passen...
Gelogd
applor
Offline
Berichten: 21
Re: LSM I1 of I2 NMBS Ep IIIa
«
Reactie #23 Gepost op:
01 maart 2024, 11:14:52 »
Welnu, wagon 9, de laatste, is beslist een bagagewagon.
Ik kan de koepel en de zijlaaddeuren zien en hij heeft een platter dak en een soortgelijke donkere carrosseriekleur - hij past visueel bij de CIWL-bagagewagon, wat logisch zou zijn en wat we zouden verwachten in de trein.
Er is een treinplan beschikbaar, maar alleen uit 1952. Op dat moment staat de bagagewagon vermeld als SNCF en mogelijk staat deze hier ook.
Ik ben niet bekend met SNCF-wagens uit die periode, maar aangezien CIWL uiteraard een Frans bedrijf is, kunnen de bagagewagens min of meer hetzelfde ontwerp hebben.
Ik zal wat tijd moeten besteden aan het doornemen van het treinplan om te proberen vast te stellen wat de rest kan zijn, maar waarschijnlijk ex-DRG-wagons of misschien een PKP of SNCF.
Gelogd
grossraumwagen
Offline
Berichten: 171
Re: LSM I1 of I2 NMBS Ep IIIa
«
Reactie #24 Gepost op:
01 maart 2024, 19:38:36 »
Een bagagerijtuig, dat is zeker.
Maar wat voor een?
CIWL kocht haar rijtuigen door heel Europa en niet specifiek Franse types, maar eigen ontwerpen. Wrs vanwege het specifieke toepassingsgebied, overwegend lange tot zeer lange trajecten en vele landen (toelatingen).
Een Frans bagagerijtuig, meer bijzonder ex Est, AL of Nord zou ook kunnen. Ex PO-Midi, PLM of Etat is minder waarschijnlijk.
SNCF bestond maar net 10 jaar en vele rijtuigen waren nog gebonden aan de regio's van de oude spoorwegmaatschappijen.
In Mibaheft "66 Reisezüge" staat een foto van F106 met een omgebouwd Franse Est-bagagerijtuig. In 1949 nog niet omgebouwd, maar mss de oorspronkelijke uitvoering?
Wagen 8 zou in 1953 een PKP ABC-rijtuig zijn. Op de foto zou je idd een Poolse Hecht kunnen herkennen...
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
LSM I1 of I2 NMBS Ep IIIa