Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
Vandaag om 22:58:17
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 22:57:14
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 22:54:27
6 en 7 september terug naar toen door Overet
Vandaag om 22:47:06
Minder wissels door Thom
Vandaag om 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
Vandaag om 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:46:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 21:10:00
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
Vandaag om 20:23:33
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen door Silvolde
Vandaag om 19:52:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:34:23
Kato 2026 door Gino
Vandaag om 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
Vandaag om 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 18:11:31
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:10:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 14:11:16
Waar is dit? door Eric v C
Vandaag om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:43:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:57:52
  

Auteur Topic: YD7010 en YD7403 met Koploper sluiting op booster overgangen.  (gelezen 6096 keer)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6348
  • ***
YD7010 en YD7403 met Koploper sluiting op booster overgangen.
« Gepost op: 25 May 2025, 12:21:48 »
Sinds ik mijn YD7001 en 3 digikeijs boosters heb vervangen door de YD7010 en twee YD7403 boosters stopt de trein op de booster overgang met een kortsluitmelding in Koploper.
De schakeling was voorheen, dat de baan gevoed werd door de 3 digikeijs boosters en de YD7001 (de omgebouwde DR5000) alleen de DCC verzorgde. Als handregelaar zijn er 2x multimaus aanwezig. Daarbij had ik geen last van het stoppen op de boosterovergangen.

In de nieuwe situatie voed ook de YD7010 een deel van de baan die uit 3 secties bestaat. De 2 YD7403 voeden de overige 2 secties.
De roco 1200 (6assen) hebben er iets minder last van dan de piko 2200 (4 assen).  De bezetmelders zijn YD6016LN-CS en er is met aansluiten ervan rekening gehouden dat ze zijn opgedeeld per sectie.

Zowel bij handmatig rijden met de multimaus als rijden met Koploper geeft hetzelfde probleem. Ik vermoed dus dat het instellingen zijn in Koploper en/of de YD7010 centrale die misschien te gevoelig staan.
Waar moet ik het zoeken?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

guy1846

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: YD7010 en YD7403 met Koploper sluiting op booster overgangen.
« Reactie #1 Gepost op: 25 May 2025, 12:45:27 »
Ruud, de uitgang van de centrale en deze van de booster staan in tegenfaze .
je kan meteen een test doen door de draden van de booster uitgang om te keren.
je kan dit ook  bij de booster instellen, 
maar je hoeft je geen zorgen te maken.
guy


ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6348
  • ***
Re: YD7010 en YD7403 met Koploper sluiting op booster overgangen.
« Reactie #2 Gepost op: 25 May 2025, 13:16:01 »
 :-\ Dat zou ik vreemd vinden. Ik gebruik nl zwart en rood naar de ringleidingen en die zitten bij alle 3 op de zelfde klemmen. Zou ook betekenen dat de onderbrekingen voor de melders in de verkeerde railstaaf terecht komen toch??
Is dat dan zichtbaar op de centrale of één van de boosters dmv een led of zo?
« Laatst bewerkt op: 25 May 2025, 13:18:34 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26772
    • Pagina van klaas
Re: YD7010 en YD7403 met Koploper sluiting op booster overgangen.
« Reactie #3 Gepost op: 25 May 2025, 13:31:14 »
Als de boosters allemaal hetzelfde zijn aangesloten, dan kan het zijn dat de centrale verkeerdom gepoold is.

Meet eens de spanning tussen de spoorstaven aan weerszijden van de isolatie.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6348
  • ***
Re: YD7010 en YD7403 met Koploper sluiting op booster overgangen.
« Reactie #4 Gepost op: 25 May 2025, 13:45:31 »
Digitale meter op AC:
15,85V
17V
15,85V
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26772
    • Pagina van klaas
Re: YD7010 en YD7403 met Koploper sluiting op booster overgangen.
« Reactie #5 Gepost op: 25 May 2025, 14:11:33 »
Tussen welke punten meet je dan?
ik bedoel dat je moet meten op dezelfde spoorstaaf, maar aan weerskanten van de isolatie.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6348
  • ***
Re: YD7010 en YD7403 met Koploper sluiting op booster overgangen.
« Reactie #6 Gepost op: 25 May 2025, 14:14:21 »
Dit is gemeten tussen beide tegenoverliggende spoorstaven.
De voedingen zijn Meanwell en alle drie gelijk. Op zich toch al vreemd dat er verschil is dan?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26772
    • Pagina van klaas
Re: YD7010 en YD7403 met Koploper sluiting op booster overgangen.
« Reactie #7 Gepost op: 25 May 2025, 14:21:28 »
Als alles goed gepoold staat moet je over een spoorstaafisolatie 0 volt meten, of in ieder geval heel weinig.

Zit er niet toevallig een keerlus in de baan?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6348
  • ***
Re: YD7010 en YD7403 met Koploper sluiting op booster overgangen.
« Reactie #8 Gepost op: 25 May 2025, 14:26:45 »
Ja er inderdaad zit een Digikeijs keerlus in. Ben straks weg en zal die vanavond eens losmaken.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 438
Re: YD7010 en YD7403 met Koploper sluiting op booster overgangen.
« Reactie #9 Gepost op: 25 May 2025, 20:44:57 »
Toch niet toevallig een boosterkring, waarin de keerlus direct aansluit op een andere boosterkring ?
In het onderstaande was dat ook het geval, is (helaas)  verder geen reactie op gevolgd.
Dit probleem klinkt als soortgelijk.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114428.0
« Laatst bewerkt op: 25 May 2025, 20:49:39 door maartenvdb. Reden: toevoeging »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6348
  • ***
Re: YD7010 en YD7403 met Koploper sluiting op booster overgangen.
« Reactie #10 Gepost op: 25 May 2025, 21:36:08 »
Nee, die zit rechts op niveau 1 en wordt alleen gebruikt om een trein om te kunnen draaien.



De dikke blauwe zijn de booster scheidingen. Grofweg niveau 1 schaduwstation, niveau 2 schaduwstation en niveau 3 de bovenrijtafel.
« Laatst bewerkt op: 25 May 2025, 21:44:02 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

guy1846

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: YD7010 en YD7403 met Koploper sluiting op booster overgangen.
« Reactie #11 Gepost op: 25 May 2025, 23:22:29 »
Hey Ruud.
ben ook net thuis. en kijk toch even op het forum.
je vindt mijn antwoord vreemd,  je gebruikt zwart en rood naar de ringleiding .
maar mag ik je er toch op wijzen, dat een booster output wisselspanning is en dat de uitgangen van alle booster-outputs in faze moeten zijn,
en daar reken je ook de booster-output van de centrale bij.
als bij een overgang naar een ander booster-circuit de respectievelijke uitgangen in tegen faze staan, heb je een kortsluiting als de loc daar over rijdt
rijdt hij daar snel over  krijgt de loc een dipje, de booster slaat niet uit omdat daar een vertraging op zit.
rijdt hij daar traag over ,gaan de boosters in safe mode. en de loc stopt
wat de melders daar mee te maken hebben , joost mag het weten.
dus bij de eerste overgang waar het zich voordoet ,bij deze booster de draden omkeren, en zo naar de volgende.
Bij YaMoRC kan je dat ook met 1 muisklik oplossen.
10 tallen keren heb ik dit gesimuleerd getest, zonder schade aan de boosters of wat dan ook.

vergeet aub de suggesties met de multimeter.
vr gr

guy




henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22556
Re: YD7010 en YD7403 met Koploper sluiting op booster overgangen.
« Reactie #12 Gepost op: 26 May 2025, 08:30:07 »
Wat wordt in het kader van een digitale spanning bedoeld met tegenfase?
Hebben jullie het niet over hetzelfde? Namelijk het vermoeden dat de versterker in de centrale anders gepoold is aangesloten dan de boosters? Dat kan je vaststellen zoals Klaas heeft omschreven.

Volgens mij zijn op het forum eerder ook wel dergelijke problemen gemeld als de spanningsverschillen tussen boosters te groot zijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26772
    • Pagina van klaas
Re: YD7010 en YD7403 met Koploper sluiting op booster overgangen.
« Reactie #13 Gepost op: 26 May 2025, 09:03:48 »
vergeet aub de suggesties met de multimeter.
Wat is daar mis mee?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 438
Re: YD7010 en YD7403 met Koploper sluiting op booster overgangen.
« Reactie #14 Gepost op: 26 May 2025, 09:22:27 »
Nee, die zit rechts op niveau 1 en wordt alleen gebruikt om een trein om te kunnen draaien.

Duidelijk, en dat zou geen invloed mogen hebben.  Misschien toch het verschil tussen 15,85 V  en  17 V ? Dit zijn je met de multimeter gemeten waarden, maar zijn in werkelijkheid iets hoger.  Dus ook het verschil in spanning is wat groter.

Wat ik wel vreemd vind zijn de rijrichtings pijlen, met name de dubbele pijlen op het station en het aangrenzende baanvak 91.



Volg je die baan, dan kom je later alleen maar éénrichtings pijlen tegen, baanvak 73 of baanvak 6.   ???



Als ik je baan dan beschouw als overal enkelspoor met aangegeven rijrichting zie ik ook de functie van de keerlus niet.  Tenzij om vanaf het nabij gelegen schaduwstation een treinstel over de keerlus om te draaien.