Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 10:23:34
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
Vandaag om 10:16:39
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
Vandaag om 10:12:38
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 10:06:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 10:01:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:59:29
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 09:57:10
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 09:22:54
Tandwieltje Electrotren NS 1300 door VAM65
Vandaag om 07:37:51
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:49:24
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
12 June 2025, 23:15:38
Verschil in grootte huizen...... door Klaas Zondervan
12 June 2025, 22:57:40
Alternatief gezocht voor Roco motoren door hmmglaser
12 June 2025, 22:51:05
Frans loodsje et cetera door Noordernet
12 June 2025, 22:06:27
Ervaring nieuwe Z21 app door reinderlf
12 June 2025, 21:42:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
12 June 2025, 21:23:33
Roco 290 digtaliseren door Quinzeedied
12 June 2025, 21:06:37
Sound inbouwen in roco 185.2 door bellejt
12 June 2025, 20:49:07
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door M. Ardon
12 June 2025, 20:25:34
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
12 June 2025, 20:19:41
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
12 June 2025, 20:09:26
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
12 June 2025, 19:27:36
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
12 June 2025, 17:53:55
RivaRossi - Overzicht van Italiaanse stoomlokomotieven door Ferdinand Bogman
12 June 2025, 17:41:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
12 June 2025, 17:11:31
Draaischijf aansturen met standaard decoder. door AlbertG
12 June 2025, 17:05:18
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Scratchbuilt
12 June 2025, 17:03:35
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
12 June 2025, 14:36:32
analoge trein in rocrail stopt bij volgend blok door AlbertG
12 June 2025, 13:38:43
  

Auteur Topic: YD7010 en YD7403 met Koploper sluiting op booster overgangen.  (gelezen 5392 keer)

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 388
Re: YD7010 en YD7403 met Koploper sluiting op booster overgangen.
« Reactie #30 Gepost op: 26 May 2025, 18:51:38 »
  Misschien toch het verschil tussen 15,85 V  en  17 V ?
Die meting staat zelfs aangegeven in de handleiding van de YD7010. Laatste plaatje. Daar staat aangegeven dat het zo gemeten spanningsverschil maximaal 0,8 V mag zijn.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6307
  • ***
Re: YD7010 en YD7403 met Koploper sluiting op booster overgangen.
« Reactie #31 Gepost op: 26 May 2025, 21:03:58 »
Eerst mijn bedrading nagelopen. Alles zat goed op de ringleidingen van de drie niveaus.
Nog ff een plaatje van Yamorc erbij.



Hierop is duidelijk te zien dat de J en K track uitgangen op de booster en de centrale op de zelfde zijde van de klemmen is aangesloten (y).

Dan dus maar gaan meten. Een Fluke op de AC stand met daartussen de brug gelijkrichter volgens het schema van de website van Klaas (y).
Alle track kabels los gemaakt van de booster en de centrale. Vervolgens twee boosters aangesloten op niveau 1 en 2 en meten over de isolatie lassen van de boosterscheiding. 0.79V en 0.79v.
Vervolgens booster 1 los en de centrale erop...........bingo. Vervolgens de centrale en booster 2........bingo. Het is dus de centrale die het probleem veroorzaakt ???.
Nu de track aansluitingen van de centrale gewisseld...........0.79v en 0.79V (y). ik moet zeggen dat het telkens ff duurt voor de meter tot rust komt. De weerstand overgangen in de klemmen geven ook niet altijd dezelfde waardes. Maar de spanning over beide lassen zijn wel nagenoeg gelijk.
Vervolgens alles weer aangesloten op de 3 niveaus en op de booster overgangen gemeten.





De 2240 laten lopen en géén sluiting meer (y) Probleem opgelost (y).

Blijf ik wel met de vraag zitten waarom de trackuitgangen op de centrale nu verkeerd om zitten ::).







« Laatst bewerkt op: 26 May 2025, 21:17:04 door ruudns. Reden: ik moet zeggen dat het telkens ff duurt voor de meter tot rust komt. De weerstand overgangen in de klemmen geven ook niet altijd dezelfde waardes. Maar de spanning over beide lassen zijn wel nagenoeg gelijk. »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26555
    • Pagina van klaas
Re: YD7010 en YD7403 met Koploper sluiting op booster overgangen.
« Reactie #32 Gepost op: 26 May 2025, 21:20:28 »
Dan dus maar gaan meten. Een Fluke op de AC stand met daartussen de brug gelijkrichter volgens het schema van de website van Klaas (y).
Als je er een gelijkrichter tussen zet is het juist de bedoeling dat je de meter op DC zet.
In de handleiding van de YD7010 zit er geen gelijkrichter tussen. Maar een zwak punt van die handleiding is dat er niet bij staat op welk bereik je de meter moet zetten. Ik neem aan op AC omdat de baanspanning ook een soort wisselspanning is.

Citaat
Blijf ik wel met de vraag zitten waarom de trackuitgangen op de centrale nu verkeerd om zitten ::).
In de centrale zit ook een booster, maar die is misschien anders opgebouwd. Of er zit ergens een verwisseling in de Loconet B kabels. Hoewel me dat onwaarschijnlijk lijkt.

Misschien kun je Karst Drenth opmerkzaam maken op dit topic. Als er iemand is die dit kan verklaren dan is hij het wel. Alle producten die je gebruikt zijn zijn ontwerp.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6307
  • ***
Re: YD7010 en YD7403 met Koploper sluiting op booster overgangen.
« Reactie #33 Gepost op: 26 May 2025, 21:25:25 »
Dan zal ik morgen nog eens in de DC stand meten Klaas.
Ik neem aan dat Karst het wel gevolgd heeft. Hij volgt denk ik altijd alles als er Yamorc of Digikeijs in de titel staat ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: YD7010 en YD7403 met Koploper sluiting op booster overgangen.
« Reactie #34 Gepost op: 26 May 2025, 21:33:50 »
Citaat van: ruudns
Ik neem aan dat Karst het wel gevolgd heeft. Hij volgt denk ik altijd alles als er Yamorc of Digikeijs in de titel staat ;).

Yep :) Dat doettie ;)

Citaat van: Klaas Zondervan
In de centrale zit ook een booster, maar die is misschien anders opgebouwd.

De "boosters" ( = HBruggen ) zijn exact identiek opgebouwd, zelfs dezelfde printlayout tussen HBrug en blauwe klemmen.

Citaat van: Klaas Zondervan
Of er zit ergens een verwisseling in de Loconet B kabels. Hoewel me dat onwaarschijnlijk lijkt.

Maarrr... iddd er zijn gekruisde LocoNet kabels in de handel, die zouden dan de polariteit om kunnen draaien...

[edit] of de LocoNet-Hub draait de polariteit ( pin 1 en 6 ) om.... [/edit]

In de instellingen van de 7403 zit onder TrackOut|Expert een setting om de uitgang om te polen. Maar normaal gesproken zou daar niets aan versteld hoeven worden...

Grtzz,
Karst
« Laatst bewerkt op: 26 May 2025, 21:36:31 door Karst Drenth »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6307
  • ***
Re: YD7010 en YD7403 met Koploper sluiting op booster overgangen.
« Reactie #35 Gepost op: 26 May 2025, 22:02:50 »
De loconet kabels zijn zelf gemaakt Karst en uiteraard getest met een kabel tester voor gebruik.

Het loconet verdeelblok van Huub Maaskant zit op de loconet-T. Daarop zitten de Yamorc bezetmelders en de Huub Maaskant Loconet Hub.
Wat betreft de loconet hub van Huub Maaskant, daarop zitten de drie noodstop knoppen. Verder zit er tussen de loconet-B een Huib Maaskant loconet tester met volt/amp meter.

Als ik het zo snel ff zie zijn pin 1 en 6 nergens gewisseld bij Huub:
Loconet Kabels: https://www.floodland.nl/aim/info_lol_met_loconet_1.htm
Loconet tester: https://www.floodland.nl/aim/info_locotest_1.htm
Locohub supply M: https://www.floodland.nl/aim/info_locohubsupply_1.htm
Loconethub 8: https://www.floodland.nl/aim/info_locohub_1.htm
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

guy1846

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: YD7010 en YD7403 met Koploper sluiting op booster overgangen.
« Reactie #36 Gepost op: 27 May 2025, 00:04:54 »


zoals ik al aangaf, ik kan deze situatie perfect simuleren.
ik heb de opstelling nog even opnieuw gemaakt.
in een vorige post had ik het over ,  met één muisklik ,  Karst verwijst naar de instellingen van de 7403 .
nml  Track Out  klik op Expert ,   en kijk naar  Cut out polariteit die kan je "positief " of Negatief " kiezen. om de output om te polen.
 idem voor de track out van de centrale.
bij de 7403  "negatief"
bij de 7010 "Positief"
met respect voor  identieke j&K aansluitingen.
stel je zet de  trak out van de 7410 negatief, dan crëeer je het fenomeen., idem voor de track out van de 7403
voor de 7010 kan je dit eenvoudig controleren. de 7010 staat bij mij in het netwerk.
voor de 7403 heb je een YD6901 en een YD9100 nodig, alsook een USB isolator, maar waarschijnlijk heb je die spullen wel.
zoals hierboven aangegeven werkt het bij mij perfekt, en kan ik het evenzeer met één muisklik de mist in jagen.
goed om weten, bij de 7001 kan je deze track out instelling niet wijzigen, ik zou opnieuw moeten kijken,maar denk dat die negatief staat.
ik ben dan ook zeker dat dit uw probleem is, vandaar mijn opmerking, vergeet de multimeter om dit fenomeen op te lossen.
uw beschrijving klopt helemaal met dit verschijnsel,
zoals Karst ook aangeeft, de H Bridge circuits zijn identiek.  via de wielen ga je de gescheiden railcircuits toch even verbinden en komen de H bridge
output's in kontakt, als dieze spanningen in tegenfaze zitten krijg je een kortsluiting, en afhankelijk van de instellingen en de snelheid waarmee de loc er over rijdt, kan het zijn dat hij na 1 sec verder tuft.
ik hoop dat je hier iets aan hebt.
guy












ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6307
  • ***
Re: YD7010 en YD7403 met Koploper sluiting op booster overgangen.
« Reactie #37 Gepost op: 27 May 2025, 07:41:44 »
 (y) ook daar zal ik eens naar kijken hoewel ik daar volgens mij niet aan geweest ben.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6659
Re: YD7010 en YD7403 met Koploper sluiting op booster overgangen.
« Reactie #38 Gepost op: 27 May 2025, 08:05:44 »

Nu de track aansluitingen van de centrale gewisseld...........

De 2240 laten lopen en géén sluiting meer (y) Probleem opgelost (y).


 (y) (y)

RobVille

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
Re: YD7010 en YD7403 met Koploper sluiting op booster overgangen.
« Reactie #39 Gepost op: 27 May 2025, 09:47:34 »
Even iets anders  ;) Als ik het goed begrijp was de YD7001 in de oude situatie verantwoordelijk voor het leveren van het DCC signaal. De nieuwe centrale krijgt daarbij nog een nieuwe taak, het fungeren als een booster voor de derde stroomkring. En nu gaat het mis. Kloppen de instellingen in de nieuwe centrale in relatie met de nieuwe taak en de communicatie met de twee andere boosters?

Rob

 (y) (y)
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

guy1846

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: YD7010 en YD7403 met Koploper sluiting op booster overgangen.
« Reactie #40 Gepost op: 27 May 2025, 13:37:10 »
@Ben
ik meen mij te herinneren dat ik deze oplossing  bij de eerste reactie al heb aangegeven

guy

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6659
Re: YD7010 en YD7403 met Koploper sluiting op booster overgangen.
« Reactie #41 Gepost op: 27 May 2025, 14:22:01 »
Ja maar wat wil je daar mee zeggen Guy?

RobVille

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
Re: YD7010 en YD7403 met Koploper sluiting op booster overgangen.
« Reactie #42 Gepost op: 27 May 2025, 14:45:10 »
Ruud, de uitgang van de centrale en deze van de booster staan in tegenfaze .
je kan meteen een test doen door de draden van de booster uitgang om te keren.
je kan dit ook  bij de booster instellen, 
maar je hoeft je geen zorgen te maken.
guy

Draadjes wisselen bij de booster die sluiting maakt, al gedaan......?  ;)

Heel eenvoudig, begrijpend lezen is tegenwoordig een ware kunst.

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6659
Re: YD7010 en YD7403 met Koploper sluiting op booster overgangen.
« Reactie #43 Gepost op: 27 May 2025, 15:42:45 »
.
« Laatst bewerkt op: 27 May 2025, 17:23:21 door Ben. Reden: Post verwijderd, het doet er niet toe. »

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1456
Re: YD7010 en YD7403 met Koploper sluiting op booster overgangen.
« Reactie #44 Gepost op: 27 May 2025, 16:19:14 »
Zoals gebruikelijk: de oplossing die het meest voor de hand ligt, en het eenvoudigst is om te testen en om uit te voeren, moet minstens zes keer aangedragen worden. Het is namelijk zo eenvoudig dat bij veel mensen het brein het niet eens registreert. Alleen als je het met ingewikkelde woorden en methoden omschrijft komt het snel binnen, omdat het brein er aandacht aan moet besteden. Houd je het eenvoudig, dan moet je het dus een handvol keren herhalen om onder de aandacht te komen.

Dat heeft niets te maken met begrijpend lezen. Het heeft ook niets te maken met eigenwijsheid. Het is gewoon hoe bij de meeste mensen het brein werkt. Dus: herhalen, herhalen, herhalen, herhalen, ...
« Laatst bewerkt op: 27 May 2025, 23:49:32 door Dirk J »