Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans1963
Vandaag om 22:25:44
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door T.Spat
Vandaag om 22:23:54
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
Vandaag om 22:17:03
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 22:12:58
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 21:58:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:57:16
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 21:50:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:43:51
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
Vandaag om 21:28:29
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Rob Bennis
Vandaag om 21:28:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric v C
Vandaag om 21:04:46
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 20:51:01
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 20:20:03
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 19:51:28
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:37:55
ik mis al een poos door jerrytrein
Vandaag om 19:29:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 19:14:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 19:12:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:10:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 18:51:04
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
Vandaag om 18:41:12
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:33:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Paul1969
Vandaag om 17:57:42
25 oktober modeltreinenbeurs weert door dennie
Vandaag om 15:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:26:17
Märklin 2025 door Quinzeedied
Vandaag om 15:09:34
Modeltreinenbeurzen door Ronald Halma
Vandaag om 14:19:46
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
Vandaag om 12:33:10
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 11:39:54
Gewoon wat busfoto's door Arjen B.
Vandaag om 11:25:25
  

Auteur Topic: YD7010 en YD7403 met Koploper sluiting op booster overgangen.  (gelezen 6471 keer)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6353
  • ***
YD7010 en YD7403 met Koploper sluiting op booster overgangen.
« Gepost op: 25 May 2025, 12:21:48 »
Sinds ik mijn YD7001 en 3 digikeijs boosters heb vervangen door de YD7010 en twee YD7403 boosters stopt de trein op de booster overgang met een kortsluitmelding in Koploper.
De schakeling was voorheen, dat de baan gevoed werd door de 3 digikeijs boosters en de YD7001 (de omgebouwde DR5000) alleen de DCC verzorgde. Als handregelaar zijn er 2x multimaus aanwezig. Daarbij had ik geen last van het stoppen op de boosterovergangen.

In de nieuwe situatie voed ook de YD7010 een deel van de baan die uit 3 secties bestaat. De 2 YD7403 voeden de overige 2 secties.
De roco 1200 (6assen) hebben er iets minder last van dan de piko 2200 (4 assen).  De bezetmelders zijn YD6016LN-CS en er is met aansluiten ervan rekening gehouden dat ze zijn opgedeeld per sectie.

Zowel bij handmatig rijden met de multimaus als rijden met Koploper geeft hetzelfde probleem. Ik vermoed dus dat het instellingen zijn in Koploper en/of de YD7010 centrale die misschien te gevoelig staan.
Waar moet ik het zoeken?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

guy1846

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: YD7010 en YD7403 met Koploper sluiting op booster overgangen.
« Reactie #1 Gepost op: 25 May 2025, 12:45:27 »
Ruud, de uitgang van de centrale en deze van de booster staan in tegenfaze .
je kan meteen een test doen door de draden van de booster uitgang om te keren.
je kan dit ook  bij de booster instellen, 
maar je hoeft je geen zorgen te maken.
guy


ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6353
  • ***
Re: YD7010 en YD7403 met Koploper sluiting op booster overgangen.
« Reactie #2 Gepost op: 25 May 2025, 13:16:01 »
 :-\ Dat zou ik vreemd vinden. Ik gebruik nl zwart en rood naar de ringleidingen en die zitten bij alle 3 op de zelfde klemmen. Zou ook betekenen dat de onderbrekingen voor de melders in de verkeerde railstaaf terecht komen toch??
Is dat dan zichtbaar op de centrale of één van de boosters dmv een led of zo?
« Laatst bewerkt op: 25 May 2025, 13:18:34 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26864
    • Pagina van klaas
Re: YD7010 en YD7403 met Koploper sluiting op booster overgangen.
« Reactie #3 Gepost op: 25 May 2025, 13:31:14 »
Als de boosters allemaal hetzelfde zijn aangesloten, dan kan het zijn dat de centrale verkeerdom gepoold is.

Meet eens de spanning tussen de spoorstaven aan weerszijden van de isolatie.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6353
  • ***
Re: YD7010 en YD7403 met Koploper sluiting op booster overgangen.
« Reactie #4 Gepost op: 25 May 2025, 13:45:31 »
Digitale meter op AC:
15,85V
17V
15,85V
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26864
    • Pagina van klaas
Re: YD7010 en YD7403 met Koploper sluiting op booster overgangen.
« Reactie #5 Gepost op: 25 May 2025, 14:11:33 »
Tussen welke punten meet je dan?
ik bedoel dat je moet meten op dezelfde spoorstaaf, maar aan weerskanten van de isolatie.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6353
  • ***
Re: YD7010 en YD7403 met Koploper sluiting op booster overgangen.
« Reactie #6 Gepost op: 25 May 2025, 14:14:21 »
Dit is gemeten tussen beide tegenoverliggende spoorstaven.
De voedingen zijn Meanwell en alle drie gelijk. Op zich toch al vreemd dat er verschil is dan?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26864
    • Pagina van klaas
Re: YD7010 en YD7403 met Koploper sluiting op booster overgangen.
« Reactie #7 Gepost op: 25 May 2025, 14:21:28 »
Als alles goed gepoold staat moet je over een spoorstaafisolatie 0 volt meten, of in ieder geval heel weinig.

Zit er niet toevallig een keerlus in de baan?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6353
  • ***
Re: YD7010 en YD7403 met Koploper sluiting op booster overgangen.
« Reactie #8 Gepost op: 25 May 2025, 14:26:45 »
Ja er inderdaad zit een Digikeijs keerlus in. Ben straks weg en zal die vanavond eens losmaken.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
Re: YD7010 en YD7403 met Koploper sluiting op booster overgangen.
« Reactie #9 Gepost op: 25 May 2025, 20:44:57 »
Toch niet toevallig een boosterkring, waarin de keerlus direct aansluit op een andere boosterkring ?
In het onderstaande was dat ook het geval, is (helaas)  verder geen reactie op gevolgd.
Dit probleem klinkt als soortgelijk.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114428.0
« Laatst bewerkt op: 25 May 2025, 20:49:39 door maartenvdb. Reden: toevoeging »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6353
  • ***
Re: YD7010 en YD7403 met Koploper sluiting op booster overgangen.
« Reactie #10 Gepost op: 25 May 2025, 21:36:08 »
Nee, die zit rechts op niveau 1 en wordt alleen gebruikt om een trein om te kunnen draaien.



De dikke blauwe zijn de booster scheidingen. Grofweg niveau 1 schaduwstation, niveau 2 schaduwstation en niveau 3 de bovenrijtafel.
« Laatst bewerkt op: 25 May 2025, 21:44:02 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

guy1846

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: YD7010 en YD7403 met Koploper sluiting op booster overgangen.
« Reactie #11 Gepost op: 25 May 2025, 23:22:29 »
Hey Ruud.
ben ook net thuis. en kijk toch even op het forum.
je vindt mijn antwoord vreemd,  je gebruikt zwart en rood naar de ringleiding .
maar mag ik je er toch op wijzen, dat een booster output wisselspanning is en dat de uitgangen van alle booster-outputs in faze moeten zijn,
en daar reken je ook de booster-output van de centrale bij.
als bij een overgang naar een ander booster-circuit de respectievelijke uitgangen in tegen faze staan, heb je een kortsluiting als de loc daar over rijdt
rijdt hij daar snel over  krijgt de loc een dipje, de booster slaat niet uit omdat daar een vertraging op zit.
rijdt hij daar traag over ,gaan de boosters in safe mode. en de loc stopt
wat de melders daar mee te maken hebben , joost mag het weten.
dus bij de eerste overgang waar het zich voordoet ,bij deze booster de draden omkeren, en zo naar de volgende.
Bij YaMoRC kan je dat ook met 1 muisklik oplossen.
10 tallen keren heb ik dit gesimuleerd getest, zonder schade aan de boosters of wat dan ook.

vergeet aub de suggesties met de multimeter.
vr gr

guy




henk

  • Online Online
  • Berichten: 22612
Re: YD7010 en YD7403 met Koploper sluiting op booster overgangen.
« Reactie #12 Gepost op: 26 May 2025, 08:30:07 »
Wat wordt in het kader van een digitale spanning bedoeld met tegenfase?
Hebben jullie het niet over hetzelfde? Namelijk het vermoeden dat de versterker in de centrale anders gepoold is aangesloten dan de boosters? Dat kan je vaststellen zoals Klaas heeft omschreven.

Volgens mij zijn op het forum eerder ook wel dergelijke problemen gemeld als de spanningsverschillen tussen boosters te groot zijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26864
    • Pagina van klaas
Re: YD7010 en YD7403 met Koploper sluiting op booster overgangen.
« Reactie #13 Gepost op: 26 May 2025, 09:03:48 »
vergeet aub de suggesties met de multimeter.
Wat is daar mis mee?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
Re: YD7010 en YD7403 met Koploper sluiting op booster overgangen.
« Reactie #14 Gepost op: 26 May 2025, 09:22:27 »
Nee, die zit rechts op niveau 1 en wordt alleen gebruikt om een trein om te kunnen draaien.

Duidelijk, en dat zou geen invloed mogen hebben.  Misschien toch het verschil tussen 15,85 V  en  17 V ? Dit zijn je met de multimeter gemeten waarden, maar zijn in werkelijkheid iets hoger.  Dus ook het verschil in spanning is wat groter.

Wat ik wel vreemd vind zijn de rijrichtings pijlen, met name de dubbele pijlen op het station en het aangrenzende baanvak 91.



Volg je die baan, dan kom je later alleen maar éénrichtings pijlen tegen, baanvak 73 of baanvak 6.   ???



Als ik je baan dan beschouw als overal enkelspoor met aangegeven rijrichting zie ik ook de functie van de keerlus niet.  Tenzij om vanaf het nabij gelegen schaduwstation een treinstel over de keerlus om te draaien.