Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

digitaal veranderd in 15 jaar door saskia
Vandaag om 00:33:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:10:25
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Mischa
17 July 2025, 23:45:16
Piko 2025 door 5166
17 July 2025, 23:40:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
17 July 2025, 23:25:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 July 2025, 22:57:41
Raadplaatje door Hlv53
17 July 2025, 22:56:03
DCM motor van Märklin demonteren. door Martijn193
17 July 2025, 22:11:30
Sikje 225 door Huup
17 July 2025, 21:51:52
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 July 2025, 21:20:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
17 July 2025, 21:13:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 July 2025, 21:11:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Gert Arkema
17 July 2025, 19:49:44
Station Roodeschool door Torikoos
17 July 2025, 19:40:08
Aachenau West door wob
17 July 2025, 18:05:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
17 July 2025, 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
17 July 2025, 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
17 July 2025, 15:12:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
17 July 2025, 14:29:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
17 July 2025, 14:22:42
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
17 July 2025, 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
17 July 2025, 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
17 July 2025, 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
17 July 2025, 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
17 July 2025, 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
17 July 2025, 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
17 July 2025, 08:55:50
  

Auteur Topic: Roco 290 digtaliseren  (gelezen 9513 keer)

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
Re: Roco 290 digtaliseren
« Reactie #60 Gepost op: 02 July 2025, 20:17:23 »
 (y)

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re: Roco 290 digtaliseren
« Reactie #61 Gepost op: 02 July 2025, 21:28:25 »
Ik heb het net getest: de Roco BR 290 (in mijn geval art. 43459) op een analoog gevoed spoor. De motor is Roco art. 85009.

Uitgangspunten:
- Spanning 14 V (max. uitslag draaiknop, spanning gemeten op de klemmen)
- loc tegengehouden in rijrichting, met slippende wielen; dit suggereert een te zware trein
- de loc heb ik onlangs voorzien van nieuwe anti slipbanden, dus de grip en dus ook het opgenomen vermogen zullen dan zo goed als maximaal zijn

Gemeten stroom: enigszins variërend, maar de hoogste waarde in het scherm was 0,392 A. Dit is weliswaar veel hoger dan de genoemde 0,15 A, maar nog steeds ruim onder 0,75 A, zoals gespecificeerd voor een Esu Lokpilot Next 18 decoder art. 59828. Dus nog steeds een marge van bijna 50%... dat lijkt mij voldoende.
Groet, Herb73

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
Re: Roco 290 digtaliseren
« Reactie #62 Gepost op: 02 July 2025, 22:00:50 »
Dat valt inderdaad mee. De genoemde ESU decoder is beveiligd tegen overbelasting en er is dus geen risico dat de boel stuk gaat.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re: Roco 290 digtaliseren
« Reactie #63 Gepost op: 02 July 2025, 22:05:20 »
Vind ik ook. Bovendien is getest onder "extreme" omstandigheden; zie het als een soort tractor pulling in 1:87. Tijdens normaal bedrijf zal de loc vrijwel altijd op lagere snelheid rijden en minder kracht moeten leveren, waardoor de stroomsterkte ook omlaag gaat.
Groet, Herb73

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
Re: Roco 290 digtaliseren
« Reactie #64 Gepost op: 03 July 2025, 12:37:04 »
Hoe is het bij optrekken uit stilstand met een "te zware trein"?

Ook dan wil de motor flink wat stroom trekken, zeker als het net niet lukt.
In dat geval heb je alleen de ohmse weerstand van de motor aangesloten, en die is niet zo hoog.

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re: Roco 290 digtaliseren
« Reactie #65 Gepost op: 03 July 2025, 13:01:40 »
Als het net niet lukt, komt de trein net niet in beweging, toch? Dat heb ik gesimuleerd door de loc tegen te houden - overigens in beide rijrichtingen, want de trekkracht is voor beide rijrichtingen vrijwel nooit gelijk.

Ik kan met deze loc zeker 50 2-assige goederenwagons trekken (al eens eerder getest) in het horizontale - maar wanneer doe je dat nou echt? Op een grote clubbaan misschien; ik heb echter ook zitten denken over de "grensgevallen" die je omschrijft.

Volgens mij vergt een trein die net wel in beweging komt minder trekkracht dan een trein die net niet in beweging komt. Daarbij komt: als je de loc een poosje laat doorslippen, warmen de anti slipbandjes op, waardoor het rubber iets zachter wordt en de grip nog toeneemt. De waarde van de stroomsterkte kwam niet boven 0,392 A.

Ik heb ook nog overwogen om de loc op de baan te drukken, zodat de wielen blokkeren. Zoiets levert een nog hogere stroomsterkte op, maar zal in de praktijk niet voorkomen en het is ook niet goed voor de motor.

Je zou ook een "newton meter" aan de loc kunnen verbinden, zo'n ding als vroeger in de natuurkunde les werd gebruikt. Dan kun je ook zien of de loc bij "net wel/net niet" in beweging komen op de maximale trekkracht blijft, of dat het echt terugloopt zodra de loc gaat slippen. De slipbandje zijn echter bedoeld om maximale grip te bieden en de "Anfahrzugkraft" te verhogen, ook in grensgevallen.
Een andere mogelijkheid is een gewicht aan een lijntje op een weegschaal (lijntje verticaal) en dan een katrol, het horizontale deel aan de loc en dan nagaan hoeveel gewicht de loc wegtrekt; maar misschien gaat dat allemaal toch wat te ver...  ;D
Groet, Herb73

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re: Roco 290 digtaliseren
« Reactie #66 Gepost op: 03 July 2025, 13:13:33 »
Ter leering ende vermaeck....of zoiets ;D






Bart



En om nog even op deze tabel terug te komen (meer bepaald motor 85009): waarom zouden deze waarden niet kloppen? Ik zou me voor kunnen stellen dat 150 mA geldt bij "normale" omstandigheden. Uit mijn test kwam 392 mA, bijna drie keer zo veel - onder "abnormale" omstandigheden.

De fabrikant van die motoren heeft er volgens mij geen enkel belang bij om te lage waarden voor het stroomverbruik op te geven, daar komt alleen maar ellende van... overbelaste decoders e.d... en ook 40 - 50 jaar geleden, toen er nog geen decoders waren, moesten de verschillende elektrische componenten toch ook op elkaar worden afgestemd.

Natuurlijk kunnen waarden iets afwijken van wat gespecificeerd is, maar ook hier gelden natuurlijk toleranties voor.
Groet, Herb73

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re: Roco 290 digtaliseren
« Reactie #67 Gepost op: 03 July 2025, 13:35:03 »
Herb,
Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt in de Blauw Beige.De oude rondmotor bij mijn BR290 trekt nogal wat ampere dus heb ik gekozen voor de Doehler-haass next 18 decoder.Deze heeft 1,5 ampere.
De Doehler-haass decoder is de DH18A, verkrijgbaar bij Domburg.

Topic/de siliconenslang heeft een binnenmaat van 2mm en buitenmaat 4 mm.Je kunt ook kiezen voor een buitenmaat van 6 mm.

mvg Henk

Hoi Henk,

Wat kost deze decoder? De Esu variant (59828) kost bij MSL bijvoorbeeld € 26,46.
Groet, Herb73

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2670
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Roco 290 digtaliseren
« Reactie #68 Gepost op: 03 July 2025, 13:49:33 »

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re: Roco 290 digtaliseren
« Reactie #69 Gepost op: 03 July 2025, 14:16:16 »
Ah... dank (y).

Dat is toch wel weer iets duurder., € 39,90.. maar goed, bezint eer ge begint. De D&H is geschikt voor meerdere protocollen en dus voor een hogere stroomsterkte (daar betaal je ook voor). Ik gebruik uitsluitend DCC, dus de Esu is dan voor mij de betere optie.
Groet, Herb73

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2670
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Roco 290 digtaliseren
« Reactie #70 Gepost op: 03 July 2025, 14:24:05 »
Ik weet niet wat je precies met de loc wil en mijn kennis met digitaal is beperkt. Maar ik heb 1 loc rijden met een D&H decoder, en die rijdt zo uit de doos echt erg fraai en daar kan ik fantastisch mee rangeren.

Groeten,
Rogier

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re: Roco 290 digtaliseren
« Reactie #71 Gepost op: 03 July 2025, 14:35:14 »
Langzaam rijden is voor mij ook belangrijk, zeker bij rangeren - mijn uitgangspunt is eigenlijk dat de trein - of één wagon - moet stil kunnen blijven staan terwijl ik aankoppel. Ik heb al verschillende Esu Lokpilot 5 decoders in locs gezet en ook die zijn zonder uitzondering zeer fijn te doseren. Maar ieder z'n voorkeur natuurlijk. Kwalitatief zal er denk ik weinig verschil zijn tussen beide merken.
Groet, Herb73

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1479
Re: Roco 290 digtaliseren
« Reactie #72 Gepost op: 04 July 2025, 13:31:30 »
Herb,

Ik heb voor de D enn H decoder gekozen omdat deze 1,5 A heeft.

mvg Henk

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1479
Re: Roco 290 digtaliseren
« Reactie #73 Gepost op: 05 July 2025, 14:18:49 »
Heb de cardan+as eruit gehaald.Maakte nogal een raspend geluid.Vermoed dat de cardanas tegen de aansluiting op de motor aanliep.
Nu vervangen door de siliconenslag.Dat gaat beter.
Ook de bedrading over de motor vervangen door decoderdraad.Kap ging niet goed dicht.Is weinig ruimte voor bedrading.

mvg Henk

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Confusius zei het al.
Re: Roco 290 digtaliseren
« Reactie #74 Gepost op: 06 July 2025, 02:58:55 »
Decoderdraad is ook dik genoeg voor de motorstroom.  (y)  Als je de draad maar zo kort mogelijk houdt.
De voeding van zo een motortje hoeft echt niet met een 0,5mm² draad uitgevoerd te worden.  ;D
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.