Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door Arjan6511
Vandaag om 15:02:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bask185
Vandaag om 14:54:18
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 14:20:24
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 13:31:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 12:27:20
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:36
BR-18.6 Schaal-0. door Dave.......
Vandaag om 11:58:26
US diorama in H0 door Ben
Vandaag om 11:33:39
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 08:34:09
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door marco
Vandaag om 07:58:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
Vandaag om 00:04:12
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
03 July 2025, 23:42:21
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
03 July 2025, 21:47:40
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door TonM
03 July 2025, 21:46:56
De Projecten van RetroJack door RetroJack
03 July 2025, 21:24:35
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
03 July 2025, 21:23:32
Zaagsel? door Prutsert
03 July 2025, 21:13:31
Raadplaatje door Klaas Zondervan
03 July 2025, 21:03:07
Aachenau West door Wim Vink
03 July 2025, 20:39:54
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
03 July 2025, 20:21:42
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
03 July 2025, 17:17:05
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
03 July 2025, 16:14:56
Nijmegen in h0 door Rob S.
03 July 2025, 15:46:43
Een nieuw begin door dreezy
03 July 2025, 15:12:34
Sikje 225 door Huup
03 July 2025, 14:41:29
meer wissels invoeren in Z21 door astrantia
03 July 2025, 12:59:10
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
03 July 2025, 12:15:58
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door Falkenberg
03 July 2025, 08:42:04
rommenholler gasketelwagens door ArjanB
02 July 2025, 22:29:52
The Rolling Tables… (ofwel: eten tussen de rails wordt nieuw leven ingeblazen) door Bob R.
02 July 2025, 21:58:53
  

Auteur Topic: Roco 290 digtaliseren  (gelezen 6445 keer)

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Roco 290 digtaliseren
« Reactie #60 Gepost op: 02 July 2025, 20:17:23 »
 (y)

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: Roco 290 digtaliseren
« Reactie #61 Gepost op: 02 July 2025, 21:28:25 »
Ik heb het net getest: de Roco BR 290 (in mijn geval art. 43459) op een analoog gevoed spoor. De motor is Roco art. 85009.

Uitgangspunten:
- Spanning 14 V (max. uitslag draaiknop, spanning gemeten op de klemmen)
- loc tegengehouden in rijrichting, met slippende wielen; dit suggereert een te zware trein
- de loc heb ik onlangs voorzien van nieuwe anti slipbanden, dus de grip en dus ook het opgenomen vermogen zullen dan zo goed als maximaal zijn

Gemeten stroom: enigszins variërend, maar de hoogste waarde in het scherm was 0,392 A. Dit is weliswaar veel hoger dan de genoemde 0,15 A, maar nog steeds ruim onder 0,75 A, zoals gespecificeerd voor een Esu Lokpilot Next 18 decoder art. 59828. Dus nog steeds een marge van bijna 50%... dat lijkt mij voldoende.
Groet, Herb73

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Roco 290 digtaliseren
« Reactie #62 Gepost op: 02 July 2025, 22:00:50 »
Dat valt inderdaad mee. De genoemde ESU decoder is beveiligd tegen overbelasting en er is dus geen risico dat de boel stuk gaat.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: Roco 290 digtaliseren
« Reactie #63 Gepost op: 02 July 2025, 22:05:20 »
Vind ik ook. Bovendien is getest onder "extreme" omstandigheden; zie het als een soort tractor pulling in 1:87. Tijdens normaal bedrijf zal de loc vrijwel altijd op lagere snelheid rijden en minder kracht moeten leveren, waardoor de stroomsterkte ook omlaag gaat.
Groet, Herb73

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: Roco 290 digtaliseren
« Reactie #64 Gepost op: 03 July 2025, 12:37:04 »
Hoe is het bij optrekken uit stilstand met een "te zware trein"?

Ook dan wil de motor flink wat stroom trekken, zeker als het net niet lukt.
In dat geval heb je alleen de ohmse weerstand van de motor aangesloten, en die is niet zo hoog.

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: Roco 290 digtaliseren
« Reactie #65 Gepost op: 03 July 2025, 13:01:40 »
Als het net niet lukt, komt de trein net niet in beweging, toch? Dat heb ik gesimuleerd door de loc tegen te houden - overigens in beide rijrichtingen, want de trekkracht is voor beide rijrichtingen vrijwel nooit gelijk.

Ik kan met deze loc zeker 50 2-assige goederenwagons trekken (al eens eerder getest) in het horizontale - maar wanneer doe je dat nou echt? Op een grote clubbaan misschien; ik heb echter ook zitten denken over de "grensgevallen" die je omschrijft.

Volgens mij vergt een trein die net wel in beweging komt minder trekkracht dan een trein die net niet in beweging komt. Daarbij komt: als je de loc een poosje laat doorslippen, warmen de anti slipbandjes op, waardoor het rubber iets zachter wordt en de grip nog toeneemt. De waarde van de stroomsterkte kwam niet boven 0,392 A.

Ik heb ook nog overwogen om de loc op de baan te drukken, zodat de wielen blokkeren. Zoiets levert een nog hogere stroomsterkte op, maar zal in de praktijk niet voorkomen en het is ook niet goed voor de motor.

Je zou ook een "newton meter" aan de loc kunnen verbinden, zo'n ding als vroeger in de natuurkunde les werd gebruikt. Dan kun je ook zien of de loc bij "net wel/net niet" in beweging komen op de maximale trekkracht blijft, of dat het echt terugloopt zodra de loc gaat slippen. De slipbandje zijn echter bedoeld om maximale grip te bieden en de "Anfahrzugkraft" te verhogen, ook in grensgevallen.
Een andere mogelijkheid is een gewicht aan een lijntje op een weegschaal (lijntje verticaal) en dan een katrol, het horizontale deel aan de loc en dan nagaan hoeveel gewicht de loc wegtrekt; maar misschien gaat dat allemaal toch wat te ver...  ;D
Groet, Herb73

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: Roco 290 digtaliseren
« Reactie #66 Gepost op: 03 July 2025, 13:13:33 »
Ter leering ende vermaeck....of zoiets ;D






Bart



En om nog even op deze tabel terug te komen (meer bepaald motor 85009): waarom zouden deze waarden niet kloppen? Ik zou me voor kunnen stellen dat 150 mA geldt bij "normale" omstandigheden. Uit mijn test kwam 392 mA, bijna drie keer zo veel - onder "abnormale" omstandigheden.

De fabrikant van die motoren heeft er volgens mij geen enkel belang bij om te lage waarden voor het stroomverbruik op te geven, daar komt alleen maar ellende van... overbelaste decoders e.d... en ook 40 - 50 jaar geleden, toen er nog geen decoders waren, moesten de verschillende elektrische componenten toch ook op elkaar worden afgestemd.

Natuurlijk kunnen waarden iets afwijken van wat gespecificeerd is, maar ook hier gelden natuurlijk toleranties voor.
Groet, Herb73

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: Roco 290 digtaliseren
« Reactie #67 Gepost op: 03 July 2025, 13:35:03 »
Herb,
Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt in de Blauw Beige.De oude rondmotor bij mijn BR290 trekt nogal wat ampere dus heb ik gekozen voor de Doehler-haass next 18 decoder.Deze heeft 1,5 ampere.
De Doehler-haass decoder is de DH18A, verkrijgbaar bij Domburg.

Topic/de siliconenslang heeft een binnenmaat van 2mm en buitenmaat 4 mm.Je kunt ook kiezen voor een buitenmaat van 6 mm.

mvg Henk

Hoi Henk,

Wat kost deze decoder? De Esu variant (59828) kost bij MSL bijvoorbeeld € 26,46.
Groet, Herb73

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2610
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Roco 290 digtaliseren
« Reactie #68 Gepost op: 03 July 2025, 13:49:33 »

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: Roco 290 digtaliseren
« Reactie #69 Gepost op: 03 July 2025, 14:16:16 »
Ah... dank (y).

Dat is toch wel weer iets duurder., € 39,90.. maar goed, bezint eer ge begint. De D&H is geschikt voor meerdere protocollen en dus voor een hogere stroomsterkte (daar betaal je ook voor). Ik gebruik uitsluitend DCC, dus de Esu is dan voor mij de betere optie.
Groet, Herb73

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2610
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Roco 290 digtaliseren
« Reactie #70 Gepost op: 03 July 2025, 14:24:05 »
Ik weet niet wat je precies met de loc wil en mijn kennis met digitaal is beperkt. Maar ik heb 1 loc rijden met een D&H decoder, en die rijdt zo uit de doos echt erg fraai en daar kan ik fantastisch mee rangeren.

Groeten,
Rogier

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: Roco 290 digtaliseren
« Reactie #71 Gepost op: 03 July 2025, 14:35:14 »
Langzaam rijden is voor mij ook belangrijk, zeker bij rangeren - mijn uitgangspunt is eigenlijk dat de trein - of één wagon - moet stil kunnen blijven staan terwijl ik aankoppel. Ik heb al verschillende Esu Lokpilot 5 decoders in locs gezet en ook die zijn zonder uitzondering zeer fijn te doseren. Maar ieder z'n voorkeur natuurlijk. Kwalitatief zal er denk ik weinig verschil zijn tussen beide merken.
Groet, Herb73

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1473
Re: Roco 290 digtaliseren
« Reactie #72 Gepost op: Vandaag om 13:31:30 »
Herb,

Ik heb voor de D enn H decoder gekozen omdat deze 1,5 A heeft.

mvg Henk