Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dennis1984
Vandaag om 09:23:28
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 09:00:17
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 08:41:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
Vandaag om 08:38:07
Modelspoorbaan van Einte door Jelmer
Vandaag om 08:21:44
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 08:12:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:05:56
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Eelco Storm
Vandaag om 07:54:31
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door Huup
Vandaag om 07:53:15
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door einte
Vandaag om 07:38:30
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frits C
Vandaag om 06:52:24
US diorama in H0 door gdh
Vandaag om 00:13:33
Configureren GCA50/GCA50a door **Jelle**
Vandaag om 00:05:57
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
17 August 2025, 23:06:34
Uhlenbrock Iris door saskia
17 August 2025, 23:05:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
17 August 2025, 22:38:04
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
17 August 2025, 22:22:43
Station Roodeschool door Torikoos
17 August 2025, 21:46:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door decauville_nl
17 August 2025, 21:22:28
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
17 August 2025, 20:38:57
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
17 August 2025, 20:17:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 August 2025, 20:02:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door daempfer
17 August 2025, 19:58:34
Uhlenbrock Intellibox 3 door Hasenwald
17 August 2025, 19:58:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door einte
17 August 2025, 19:14:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
17 August 2025, 18:56:27
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
17 August 2025, 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
17 August 2025, 18:24:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
17 August 2025, 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
17 August 2025, 16:14:55

Auteur Topic: Vervoer gevaarlijke stoffen per spoor  (gelezen 2987 keer)

aad52

• Offline Offline
Re: Vervoer gevaarlijke stoffen per spoor
« Reactie #15 Gepost op: 16 May 2025, 15:12:51 »
Dat krantje lees ik niet,

M.vr.groet,

Aad

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #16 Gepost op: 16 May 2025, 22:01:47 »
Was ook niet alleen de titel, hoewel dat wel meespeelde.

Vooruit, poging gewaagd en ergens halverwege gestopt, bevat geen nieuws en wel de koers die ik verwachtte.

Mooi:

Tien jaar geleden botste op deze plek een reizigerstrein op de achterste ketelwagen van een goederentrein die van Chemelot op weg was Rotterdam.  Na de botsing lekte butadieen uit de laatste wagon.
De lekkage had geen gevolgen.

Versus wat eveneens onnodig lang uitgerekte tekst een alinea verder:

‘De kans is klein dat het misgaat, daar moeten we eerlijk over zijn’, over het risico van een ongeluk met een gevaarlijkestoffentrein. ‘Maar als het misgaat, hebben we een giga probleem.’

Ging het bij zeldzaamheid eens een keer mis, het was dus geen giga probleem.

Vertel dat maar aan de inwoners van Viareggio.
Grt, Wim

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #17 Gepost op: 16 May 2025, 22:09:38 »
Dat is geen Tilburg, of ik moet wat hebben gemist. Snap niet waarom je dit er bij haalt, ik begin ook niet over de camping en tankwagen in Spanje.

Waarom ik dit aanhaalde leek me vrij eenvoudig, de tegenspraak in het artikel zo kort achter elkaar.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #18 Gepost op: 16 May 2025, 22:16:37 »
Omdat wat daar gebeurde ook in Tilburg kan gebeuren. De wagons die er rijden zijn hetzelfde, de infrastructuur ook niet heel anders.

De kans dat er iets misgaat is (erg) klein, maar de gevolgen kunnen erg groot zijn.
Grt, Wim

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #19 Gepost op: 16 May 2025, 22:24:14 »
Het risico bij vervoer over de weg is vele malen groter.

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #20 Gepost op: 16 May 2025, 22:35:16 »
Precies.

En als iets misgaat, bij welke modaliteit dan ook, is het niet direct een giga probleem zoals die meneer in het artikel wel beweerde. Dat bleek dus wel in Tilburg, en daar ging het kort daarvoor over.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Thom

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 17 May 2025, 14:15:10 »
Weer een duidelijk stukje subjectieve, gekleurde Nederlandse riooljournalistiek van bagger niveau dus.Bolle onzin, een significant deel van het vervoer wat over de Betuweroute zou moeten gaan, gaat over de Brabantroute, omdat we nog steeds in de 80 weken periode zitten waarin aan de Duitse kant grote werkzaamheden worden uitgevoerd aan de Betuweroute.
Ja nu ja, maar afgelopen jaren was dat niet anders, en paden over de Betuwe Route zijn wel degelijk duurder dan over conventioneel spoor.

Thom

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 17 May 2025, 14:18:30 »
Omdat wat daar gebeurde ook in Tilburg kan gebeuren. De wagons die er rijden zijn hetzelfde, de infrastructuur ook niet heel anders.

De kans dat er iets misgaat is (erg) klein, maar de gevolgen kunnen erg groot zijn.
Het kan, maar daar in tegen, dat ongeluk lag te wijten aan gebrek aan onderhoud en controle van de gebruikte wagens.
En uiteindelijk heeft dat wel voor verscherpte wet- en regelgeving gezorgd waardoor dat niet meer op deze manier zou kunnen plaats vinden.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Treinramp_bij_Viareggio

Maar het toont toch ook wel aan wat er wel kan gebeuren als er wat misgaat...

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #23 Gepost op: 17 May 2025, 17:02:28 »
Citaat
paden over de Betuwe Route zijn wel degelijk duurder dan over conventioneel spoor.
Dan toont dat wederom de totale chaos en incompetentie bij de Nederlandse overheid en bestuurders.

Ik verbaas me trouwens al jaren over de nog steeds massale stroom vrachtwagens op de A15, zowel van west naar oost als via versa, naast een spoorlijn waar nu en dan een trein rijdt, in plaats van 24/7 op blokafstand.
(Dat was namelijk hetgeen werd beloofd voor de aanleg)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #24 Gepost op: 17 May 2025, 20:41:04 »
Natuurlijk is goederentreinen door je stad niet ideaal, maar in de meeste gevallen was het spoor er eerst. Dat lag namelijk oorspronkelijk juist buiten de stad, maar de stad is eromheen gebouwd. Wat in mijn ogen de ideale wereld zou zijn is natuurlijk een nieuwe spoorlijn aanleggen om die bebouwing heen, maar dat kost nogal wat, duurt jaren en is in sommige gevallen niet eens mogelijk. Vervoer over de weg is denk ik geen alternatief, vervoer over water misschien wel (moet er geen haast bij zijn).
« Laatst bewerkt op: 17 May 2025, 20:43:15 door 1200blauw. Reden: Even een stukje sarcasme verwijderd. »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #25 Gepost op: 17 May 2025, 21:10:04 »
Ik verbaas me trouwens al jaren over de nog steeds massale stroom vrachtwagens op de A15, zowel van west naar oost als via versa,
Dat zal te maken hebben met wat er in die vrachtwagen zit en het startpunt en bestemming van die spullen. Het is natuurlijk ideaal als zowel de verzender als de ontvanger een spooraansluiting hebben. Maar als dat niet zo is, dan moet je de vracht eerst met een auto naar een spoorlaadpunt brengen. Daar gaat het op de trein en op de plek in de buurt van de bestemming moet het weer in een vrachtwagen voor het laatste stukje. Daar kunnen zo maar 3 dagen overheen gaan, terwijl het rechtstreeks met een vrachtwagen misschien maar 8 uur duurt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

selivio

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 18 May 2025, 01:46:44 »
Een interview met dhr. Robbe van Prorail wat hier best mooi op aansluit: https://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimte-en-milieu/we-spreken-toch-ook-niet-over-gifbuizen-of-gifautos

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #27 Gepost op: 18 May 2025, 08:30:04 »
Dat is al een stuk beter  (y)

En nee, ik ga dat niet aan de inwoners van Viareggio vertellen, dat is namelijk ook hier buiten de context van mijn opmerking.
« Laatst bewerkt op: 18 May 2025, 08:32:12 door Arjan6511 »

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #28 Gepost op: 18 May 2025, 12:33:40 »
Wat het verhaal van hr. Robbe m.i. vooral duidelijk maakt is dat we inmiddels zoveel regeltjes hebben verzonnen en blijven verzinnen, dat een functionerende maatschappij bijna onmogelijk wordt.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #29 Gepost op: 31 May 2025, 15:00:41 »
Ik verbaas me trouwens al jaren over de nog steeds massale stroom vrachtwagens op de A15, zowel van west naar oost als via versa, naast een spoorlijn waar nu en dan een trein rijdt, in plaats van 24/7 op blokafstand.
(Dat was namelijk hetgeen werd beloofd voor de aanleg)
Vergeet niet dat vele bedrijven wel dingen produceren,maar wellicht dat dat te weinig is om voor een gunstige prijs via het spoor te laten vervoeren.
Je spullen laten vervoeren per vrachtwagen is al snel aantrekkelijker omdat het je minder kost als per spoor,bijkomstig voordeel,je bent niet afhankelijk van een spoor aansluiting die je zou moeten hebben,alsook de ontvanger zou moeten hebben,en zelfs voor kleinere volumes is een vrachtwagen rendabeler in te zetten.
Ik meen dat men bij goederenvervoerders zelfs een minimum volume hanteert wat je moet hebben,wil men met je praten over een prijs om het per spoor te vervoeren.
Het uitgebreide stukgoed vervoer incl spoorwegnet zoals we hier vroeger hadden,dat is allang weg,NS heeft het concept overboord gegooid jaren terug,en daarmee werden vele lokale spoorlijntjes die daarvoor gebruikt werden,weg gesaneerd.
Ook in Duitsland was men dezelfde weg ingeslagen.
Daarmee heeft de goederenspoor sector zelf ervoor gezorgd dat men naar de vrachtwagens over ging.

Overigens wat het die belofte betreft,ik denk dat we allemaal wel weten dat er vaker dingen worden belooft maar waar na verloop van tijd blijkt,dat van die belofte weinig uitkomt  ;)
In het geval van de betuweroute denk ik dat de hogere prijs voor vervoer over die lijn ,voor een groot deel DE factor is dat men sneller kiest voor vervoer over de "normale spoorlijnen"
Iedereen wil dingen graag zo goedkoop mogelijk regelen,dat is nou eenmaal zo.

Wat betreft al die artikelen die moord en brand schreeuwen over gevaarlijke stoffen vervoer per spoor,ik lees het meeste al niet eens meer.
De kans dat het daarmee misgaat is net zo groot als de kans dat ik nu de weg oversteek en aangereden word.
Het overdrijf niveau is bij veel van die artikelen zo groot,evenals de getypte onwetendheid als het gaat over oplossingen of ontbreken van kennis door de schrijvers van die artikelen.
Bangmakerij noemt men dat ook wel geloof ik.

Simpel voorbeeld,er was een tijd terug iemand die hier een artikel plaatste in een nationale krant over dit topic,met als oplossing het spoor in een tunnel plaatsen,dat zou veiliger zijn als het misgaat.
Ik kan je vertellen,als het dan goed misgaat,dan werkt die tunnel als expansievat,ofwel de knal zal groter zijn.
De bereikbaarheid van de plaats van het ongeval is verslechterd,je heb immers maar 2 plekken om die tunnel in te komen.
Niet te vergeten,er liggen hier ook nog veel pijpleidingen van chemische bedrijven in de grond,als het misgaat en een ontploffing op schaal komt,dan kan het zelfs gebeurend dat zulke leidingen meegaan,dan word het pas echt een zooitje.
Over het prijskaartje werd overigens dan ook maar gezegd,dat het een groot prijskaartje zou worden,waarbij al wel gelijk werd vergeten om aan te geven waar die tunnel zou moeten starten,hoe men die tunnel wilde aanleggen in dicht bebouwd gebied zowel bovengronds alsook ondergronds (pijpleidingen en andere benodigde infra),en hoeveel partijen er zouden moeten worden onteigend om de benodigde ruimte te verkrijgen  ::)
Waarmee dus eigenlijk werd gezegd,we hebben geen idee wat dat geintje zou moeten gaan kosten,dus zeg ik maar "groot prijskaartje" ,want het is nooit onderzocht.
« Laatst bewerkt op: 31 May 2025, 15:06:25 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0